چاپ کد خبر: 34278
30 مرداد 1399

نرخ پیشنهادی نظام صنفی کشاورزی ایران برای خرید تضمینی گندم

به گزارش اول فارس،  شفیع ملک زاده در نشست خبری دیروز اظهار داشت: همچنین قیمت پیشنهادی جو ۴ هزار و ۵۰ تومان، کلزا ۱۰ هزار و ۲۲۷ تومان، چغندر قند هزار و یک تومان است.
وی گفت: این نرخ‌ها براساس هزینه‌های تولید کشاورزان تعیین شده است.
رئیس سازمان نظام صنفی کشاورزی کشور افزود: قیمت نهاده‌ها در چند ماه گذشته افزایش چشمگیری داشته است و بر این اساس هزینه‌های تولید کشاورزان افزایش یافته که این موضوع باید در محصول نهایی کشاورزان دیده شود.
آقای ملک زاده گفت: انتظار داریم دولت در زمان مقرر و پیش از آغاز کشت گندم قیمت این محصولات را اعلام کند تا کشاورزان با توجه به قیمت اعلام شده تکلیف کشت خود را مشخص کنند.
وی افزود: قانون خرید تضمینی مصوب سال ۶۸ دولت را مکلف کرده تا قبل از شروع فصل کشت یعنی پایان شهریور قیمت‌های خرید تضمینی را اعلام کند تا تولید کننده‌ها درباره کشت تصمیم بگیرند و انتظار داریم امسال این زمان تعیین شده رعایت شود.

رئیس سازمان نظام صنفی کشاورزی کشور گفت: تعیین قیمت با لحاظ نمودن هزینه‌های تولید و تورم باشد به شکلی که کشاورز برای کاشت گندم رغبت پیدا کند.
آقای ملک زاده افزود: در قیمت گذاری این محصولات استراتژی انتظار این است که عدالت در نرخ خرید تضمینی رعایت شود تا تأمین امنیت غذایی کشور دچار مشکل نشود و همه باید کمک کنیم که دسترنج کشاورزان بر باد نرود.
وی با اشاره به این که کشاورزان اگر در بحث کشت محصولات اساسی حمایت نشوند به سمت محصولات آب بر مثل هندوانه و پیاز می‌روند گفت: این موضوع باعث افزایش تولید محصولاتی، چون پیاز و هندوانه می‌شود که هم منابع آبی و هم خاکی زیادی را مصرف می‌کند و هم در نتیجه کشت بیش از نیاز روی دست کشاورزان می‌ماند.
رئیس سازمان نظام صنفی کشاورزی کشور با اشاره به این که در یک سال گذشته ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصد افزایش قیمت در نهاده‌های کشاورزی پدیده آمده افزود: میزان کود مورد نیاز به کشاورزان نمی‌رسد و قیمت سموم افزایش چشمگیر داشته و در بازار کمبود این محصول نیز احساس می‌شود.

نظام صنفی کشاورزی

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار