چاپ کد خبر: 52983
16 اردیبهشت 1400

نسخه طب ایرانی برای رفع بی‌حالی فصل بهار

بی حالی بهاری

فارس نوشت: یک متخصص طب سنتی با اشاره به این‌که فصل بهار علی رغم نشاط و سرزندگی ذاتی اش، برای بسیاری از ما با بی حالی و خواب آلودگی همراه است گفت: افراد می توانند از طریق طب ایرانی بدن خود را پاکسازی کرده و با خروج مواد زائد وسموم از بدن بهار وتابستان با نشاطی را سپری کنند.

دکتر محمد عسکر فراشاهی با بیان این‌که بدن انسان در هوای سرد زمستانی انرژی بیشتری دارد و برای تامین حرارت بدن و مقابله با سرما  به مصرف غذای بیشتر نیز نیاز دارد،‌ اظهار کرد: این فرآیند منجر به افزایش میزان مواد زائد و غیر ضروری در بدن افراد می‌شود.

وی افزود: کاهش تعریق در فصل زمستان باعث انباشته شدن مواد زائد در بدن می شود و به مرور با گرم شدن طبیعت و آغاز فصل بهار این فضولات منجمد شده در حفره های بدنی روان و وارد جریان خون می شوند.

این متخصص طب ایرانی گفت: اگر پاکسازی هدفمند با کمک شیوه‌های طبیعی طب ایرانی انجام شود با خروج مواد زائد وسموم از بدن می توان بهار وتابستان کم دردسر، بدون بیماری و با نشاطی را سپری کرد.

دکتر عسکرفراشاهی در ادامه با تاکید به این‌که باید از  پرخوری و برهم خوری مخصوصا در فصل بهار اجتناب کرد، تصریح کرد:  برخی افراد به هیچ یک از شیوه‌های پاکسازی اخلاط وسموم بدن مانند قی کردن، حجامت کردن، یا مصرف داروهای مسهل عادت ندارد و انجام این نوع پاکسازی‌ها برایشان بسیار دشوار است برای این گروه نیز راه حلی ساده وجود دارد.

وی در ادامه بیان کرد: این گروه باید دقت نمایند که در فصل بهار مقدار غذای خود رانسبت به فصل‌های دیگر کاهش دهند تا مواد زائد وسموم کمتری دربدن شان انباشته شود پر خوری ورعایت نکردن رژیم غذایی موجب ضعیف شدن توان و ایمنی بدن شده به این ترتیب زمینه ابتلا به انواع بیماری را فراهم می‌شود.

این متخصص طب ایرانی در استان یزد با بیان‌ این‌که در فصل بهار باید مصرف غذاهای مولد خون از جمله انواع گوشت به ویژه گوشت قرمز را به حدقل رساند گفت: بهترین رژیم غذایی درفصل بهار به ویژه برای کودکان و تقویت سیستم ایمنی وقوای جسمی آن‌ها خوردن سوپ جو ،ماالعشیر طبیعی وچلو گشنیز با گوشت جوجه خروس است.

دکتر عسکرفراشاهی اظهار کرد: در طب ایرانی توصیه شده در این فصل به کودکان کمتر گوشت قرمز بدهندو بیشتر آن ها را به خوردن گوشت جوجه خروس که لطیف و زود هضم است وفضولات کمتری دربدن باقی می گذارد تشویق کنند.

وی فرونشاندن حرارت بدن در فصل بهار را مهم دانست و تصریح کرد: افزودن ترشیهایی نظیررب انار ،تمیرهندی به رژیم غذایی درفرونشاندن حرارت بدن مفید است.

این متخصص طب ایرانی خاطرنشان کرد: دربهارباید از مصرف زیاد مواد گرم ،تلخ ،تند،شور،وتیز مانند تنقلات ،وادویه تند مانند فلفل ،دارچین ، زنجبیل به مقدار زیاد بپرهیز کرد.

دکتر محمد عسکر فراشاهی با تاکید به این‌که در فصل بهار باید از مصرف زیاد نوشیدنی های گرمی بخش وبسیار رطوبت‌آمیز پرهیز شود افزود: خلط دم در این فصل به هیجان در می‌آید و مصرف نوشیدنی‌های گرمی بخش و رطوبت‌آمیز باعث بالا رفتن حرارت وهیجان خون شده وزمینه ساز برخی بیماری‌ها خواهند بود.

وی در ادامه افزود: بهترین نوشیدنی‌ها در فصل بهار برای افراد گرم مزاج جهت فرونشاندن حرارت بدنشان شربت سکنجبین، شربت زرشک،رب انار، شربت نارنج،شربت لیمو، شربت عناب ، عرق کاسنی،شاهتره،‌وعرق خرفه است.

محمد عسکر فراشاهی پوشیدن لباسهای لطیف وسبک به ویژه از جنس کتان را مناسب دانست و تصریح کرد:‌پوشیدن این نوع پارچه به لحاظ مزاج وطبع،سازگاری زیادی بافصل بهار دارد و از گرم شدن زیادبدن به ویژه درخواب جلوگیری کنید.

وی همچنین افزود: درفصل  بهار  با توجه به افزایش حرارت ازحمام بسیار گرم واستفاده طولانی از آبهای معدنی گرم اجتناب کرد.

این متخصص طب سنتی با اشاره به این‌که مصرف سبزیجات مخصوص فصل بهار تاثیر زیادی در پاکسازی خون دارد تاکید کرد:. مصرف سبزیها وگیاهان دارویی که درفصل بهار می رویندتاثیر بسیار زیادی در پاکسازی خون وپیشگیری از ابتلا به بیماریهای این فصل دارد.

دکتر محمدعسکرفراشاهی در پایان با بیان این‌که فعالیت بدنی مناسب و کافی در فصل بهار می‌تواند احساس رخوت، کسالت و خواب آلودگی را از ما دور کندخاطرنشا کرد: توصیه می‌شود ورزش و پیاده‌روی را در این فصل در برنامه روزمره خود داشته باشیم و بهترین زمان ورزش و پیاده‌روی در فصل بهار ساعات اولیه و اواخر روز است.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار