چاپ کد خبر: 103555
16 بهمن 1401

با این نشانه ها شوهر بی مسئولیت را بشناسیم

نحوه برخورد با مردان بی مسئولیت آن هم زمانی که این مرد همسر شماست و باید نقش همسری و پدری داشته باشد، با دشواری‌های زیادی همراه می‌باشد. بی مسئولیتی و خونسردی مردان کل اعضای خانواده را با مشکل مواجه می‌کند؛ چرا که مرد به خصوص در جایگاه پدر، نماد قدرت و تکیه گاه برای سایر افراد خانواده است. مرد بی مسئولیت نمی‌تواند وظایف خود را بشناسد و عواقب کارهایش در نظر بگیرد. در نتیجه همسر و فرزندان نسبت به پدر بی اعتماد شده و احساس عدم امنیت می‌کنند. در چنین خانواده‌هایی اختلافات و دعوای بین زوجین نیز بیشتر و بیشتر می‌شود.  آگاهی از روش‌ها و نحوه برخورد با مردان بی مسئولیت به شما کمک می‌کند که این مشکل را تا خدودی برطرف کنید.

نشانه های شوهر بی مسئولیت و نحوه برخورد با این مردان

تعریف مسئولیت

«در واقع مسئولیت یعنی متعهد شدن، زمانی که انسان تعهد می‌دهد کاری را انجام دهد یعنی مسئولیت آن کار را پذیرفته است»

مسئولیت بر اساس باورها و اعتقادات هر فرد و مطابق با ارزش‌های وی در زندگی شخصی و براساس قوانین حاکم بر سازمان و اجتماع و گروه‌ها شکل می‌گیرد و بر همین اساس در قبال تکلیف متناسب با اختیار و ساختار معلومی که وجود دارد فرد پاسخگو می‌باشد.

همسر بی مسئولیت

امن و پایدار نگه داشتن یک ازدواج به چیزی بیش از عشق نیاز دارد و متأسفانه بسیاری از مردم تا زمانی که خیلی دیر نشده است متوجه این موضوع نمی شوند. ازدواج مستلزم ارتباط و صداقت است و همچنین به این آگاهی که زندگی شما دیگر فقط به خودتان مربوط نمی شود نیاز دارد. بنابراین، هر گونه تله رفتاری که توسط همسرتان ایجاد شود احتمالاً به شما نیز ضربه خواهد زد. این امر به ویژه در صورتی صادق است که شما و همسرتان دارای حساب بانکی مشترک، خانه مشترک یا چندین کارت اعتباری مشترک باشید.

امروزه به هر دادگاهی که مراجعه کنید انبوهی از مردم را می‌بینید که هریک بنا به دلایلی در این محل حضور یافته‌اند حالا یا با میل خود یا برخلاف میل خود، با کمی نشستن روی صندلی سالن دادگاه ناخودآگاه صداهایی از مشاجره افراد به گوشتان می‌رسد گاه از نزاع و درگیری خیابانی گرفته تا قتل و دزدی و اختلاف خانوادگی یا حتی”طلاق”. اگر سر صحبت را با کسانی که برای “طلاق” مراجعه کرده‌اند باز کنید می‌بینید که اکثر خانمها از بی مسئولیتی آقایان گلایه دارند در یک زندگی زناشویی هیچ چیزی بدتر از این نیست که مرد از زیر بار مسئولیت های زندگی شانه خالی کند ازدواج با مردهای بی مسئولیت می تواند باعث بروز مشکلات متعدد گردد و روابط عاطفی و زناشویی مرد و زن را دشوار کند.

مسئولیت پذیری یکی از ویژگی های شخصیتی است که می تواند در طول زندگی افراد شکل بگیرد. برخی دیگر نیز روی رشد و تقویت این ویژگی درونی کار می کنند. با این حال، افرادی نیز وجود دارند که از این ویژگی برخوردار نیستند، مانند شوهران بی مسئولیت که در زندگی مشترک به انجام کاری توجه ندارند. اگر می خواهید آن ها را بشناسید باید با نشانه های شوهر بی مسئولیت آشنا شوید. این نکات را دنبال کنید تا بدانید با چه کسی ازدواج کرده اید!

شوهر شما هیچ کاری در خانه انجام نمی دهد

اگر تمام اعضای خانواده برای انجام کارهای خانه با هم همکاری می کنید اما همسرتان حتی وقتی به او تذکر می دهید هیچ کاری نمی کند یعنی بی مسئولیت است.

او از بچه ها یا حیوانات خانگی مراقبت نمی کند

نشانه های شوهر بی مسئولیت و نحوه برخورد با این مردان

مطمئنا روزهایی وجود دارد که نمی توانید مراقبت کودک یا حیوان خانگی خود باشید. با این حال اگر همسر شما در چنین مواقعی به شما کمک نکند، یعنی فرد بی مسئولیتی است. کنار فردی بی مسئولیت زندگی کردن سخت است زیرا همیشه باعث اذیت و ناراحتی شما خواهد شد. با این حال اگر بتوانید با او صحبت کنید و مسئولیت های کوچکی به او بسپارید تا این ویژگی را در درون خود تقویت کند، می توانید به زندگی با او امیدوار باشید. در غیر این صورت بهتر است برای یافتن راه حلی دست به کار شوید.

از نشانه های شوهر بی مسئولیت، دیر رسیدن همیشگی همسر شما است

این که گاهی همسر شما دیر می رسد، طبیعی است. نباید به او خرده بگیرید زیرا بعضی از کارها غیر قابل پیش بینی هستند و امکان دیر رسیدن همیشه وجود دارد. اما اگر همسرتان همیشه دیر می رسد، یا دیر حاضر می شود، یا برای شرکت در هر برنامه ای به ویژه برنامه های فرزندتان نیز دیر می کند، بدانید که او فرد مسئولیت پذیری نیست. وقت شناس بودن خیلی مهم است و وقتی کسی چنین عبارتی را در دایره لغات خود ندارد، زندگی کردن با او تلف کردن زمان با ارزشی است که در زندگی دارید.

همه کارهای شوهرتان را خودتان انجام می دهید

یک مرد بی مسئولیت توانایی انجام کارهایش را دارد، اما اگر کاری انجام نمی دهد و به دیگران تکیه می کند یا در هیچ برنامه ای سهمی ندارد، او یک فرد غیر مسئول است. فقط کارهای پیچیده و سخت نیست که ممکن است او از انجام آن شانه خالی کند، بلکه اگر حتی هنگام غذا خوردن بشقاب خودش را بر نمی دارد، بدانید که فرد مسئولیت پذیری نیست. مشکل این مردان تنها خودخواهی و بی مسئولیتی است.

وقتی شوهر شما هرگز به تعهدات خود پایبند نیست

غیرقابل اعتماد بودن برای هرکسی آزاردهنده و به شدت ناراحت کننده است. اگر شوهرتان متعهد می شود تا با شما همکاری کنید، اما هرگز به ضرب‌الاجل‌ها و تعهدات خود پایبند نیست باید بدانید که با یک فرد غیر مسئول ازدواج کرده اید.

ولخرجی های بی مورد از نشانه های شوهر بی مسئولیت است

پس از ازدواج، مهم است تا پول بیشتری پس انداز کنید و مصارف غیر ضروری خود را کم کنید. اگر شوهرتان خرید می کند و بیهوده پول خرج می کند، باید به او تذکر بدهید. باید به او بگویید که باید صورت حساب های ضروری را پرداخت کنید. اگر همسر شما به مصارف خانه شما دقت نمی کند، بدانید که فردی بی مسئولیت است.

نحوه برخورد با مردان بی مسئولیت چگونه باید باشد؟

درست است که رفتارهای اطرافیان نمی‌تواند از یک فرد بی مسئولیت مردی وظیفه شناس و مسئولیت پذیر بسازد، اما رفتار خانواده و اطرافیان در تقویت و تشدید بی مسئولیتی او نقش بسزایی دارند. در واقع ممکن است شما بدون این که آگاه باشید با رفتارها و کارهای خود، بی مسئولیتی همسر خود را تشدید کنید. پس شما باید کاری کنید که او به وظایف‌اش عمل کند؛ ضمن اینکه  خود فرد برای افزایش مسئولیت پذیری باید تلاش نماید.

۱۰ نشانه از روانکاوی مردان بی مسئولیت در قبال خانواده

ازدواج و تشکیل یک خانواده خوب، همکاری و مسئولیت مشترک بین زن و شوهر است. بنابراین، قبل از ازدواج، بسیار مهم است که شخصاً شریک زندگی خود را بشناسید. به همین دلیل، شکی در این نیست که لازم است تا خصوصیات مردان بی مسئولیت در قبال خانواده را بدانید.

 ویژگی های شوهران بی‌مسئولیت

اساساً تشکیل خانواده یک فرآیند از بلوغ متقابل است که بین زن و شوهر اتفاق می‌افتد. در این فرآیند، از زوجین انتظار می‌رود که نقش‌ها و تعهدات ذکر شده در توافق خود را انجام دهند.

به هر حال، اگر یکی از دو طرف رابطه همکاری نکند، برای مثال، شوهر پاسخگوی نیازهای خانواده نباشد، هماهنگی ازدواج مورد تهدید قرار می‌گیرد.

مهم نیست که شخصیت یک مرد چقدر باهوش باشد، چرا که در هر حال می‌توان ماهیت واقعی او را شناخت. برای شناخت ماهیت واقعی بی‌مسئولیتی می‌توان به چیزهای کوچک مانند رفتار روزانه اشاره کرد. در ادامه به خصوصیاتی از روانکاوی مردان بی مسئولیت می‌پردازیم که بهتر است از آن‌ها دوری کنید.

اغلب به قول‌های خود عمل نمی‌کند

بیشتر اوقات، مردان بی‌مسئولیت را می‌توان از همین یک عادت تشخیص داد و آن شکستن قول‌ها می‌باشد.

موارد کوچکی مانند رفتن به یک قرار ملاقات یا همراهی همسر برای رفتن به جایی، نمونه‌هایی از این است که چگونه شوهر شما در قبال حرف‌هایش مسئولیت دارد. زمانی که او نمی‌تواند به وعده‌های خود عمل کند، به معنای این است که مسئولیت‌پذیر نیست.

دروغ گفتن برای او آسان است

همینطور یکی دیگر از ویژگی‌های شوهر بی‌مسئولیت این است که دروغ گفتن برای او آسان است.

همیشه نباید یک دروغ بزرگ مد نظر باشد. زوج‌ها می‌توانند نحوه ارتباط شوهر با شریک خود را ببینند. اگر او اغلب به نفع خود دروغ می‌گوید، پس هر کسی باید مراقب باشد. چون شاید او بعداً هم بتواند به راحتی به شما دروغ بگوید.

اشتباهات خود را نمی‌پذیرد

اگر در خانواده درگیری وجود داشته باشد، مرد باید شجاعت پذیرش اشتباهات خود را داشته باشد. شوهری که اغلب اشتباهات خود را انکار می‌کند، نشانه آن است که نمی‌تواند در قبال گفتار و اعمال خود پاسخگو باشد.

به همین دلیل است که همسران باید اغلب به نحوه برخورد شوهر با اشتباهات خود توجه داشته باشند که آیا می‌تواند آن را بپذیرد یا انکار می‌کند.

نمی‌خواهد تسلیم شود

همینطور مردی که نمی‌خواهد ذهنیت خود را تغییر دهد یا به تفاهم برسد، مردی خطرناک به عنوان یک شوهر قابل اعتماد است. این به این معنی نیست که مرد همیشه باید تسلیم شود، اما یک مرد باید شجاعت این را داشته باشد که به تفاهم برسد.

اگر شوهر شما به عنوان فردی شناخته می‌شود که اغلب نمی‌خواهد تسلیم شود و به تفاهم برسد، در این صورت مشکلاتی که در رابطه با آن‌ها روبرو خواهید شد، دشوارتر خواهد بود.

اغلب دیر می‌کند

علاوه بر خصوصیات ذکر شده، ویژگی یک شوهر بی‌مسئولیت این است که زمانی که قرار ملاقات دارد، اغلب دیر به آن می‌رسد. کسی که برای زمان ارزش قائل نیست، می‌تواند ذاتاً بی‌مسئولیت باشد.

از آنجایی که زمان ارزشمند است، پس هرکسی نیز باید برای هر ثانیه صرف شده از آن مسئولیت‌پذیر باشد.

 اغلب دیگران را سرزنش می‌کند

عادت به سرزنش دیگران نیز نشانه این است که شخصی بی‌مسئولیت است. اگر شوهر اغلب افراد دیگر را سرزنش می‌کند، به این معنی است که او فردیست که اغلب می‌خواهد از زیر بار مسئولیت خود فرار کند.

به همین دلیل، از همسر انتظار می‌رود که بتواند با شوهرش برای توانایی در پذیرش مسئولیت به همراه یکدیگر ارتباط برقرار کند تا این به یک ویژگی مشترک تبدیل شود.

مطرح کردن مسائل کوچک

علاوه بر این، شوهران اغلب در مورد مسائل کوچکی که باید به راحتی حل شوند، بحث می‌کنند و منجر به مشاجره می‌شوند. مشکلی که با توجه به مسائل کوچک وجود دارد، مسلماً به دلیل عادت شوهر به عدم مسئولیت‌پذیری در قبال عادات خود است.

نمی‌تواند کار خود را به درستی اداره کند

اگر شوهر نتواند کار خود را به درستی مدیریت کند، به این معناست که کار مطابق با ظرفیت او نمی‌باشد. شوهری که حتی مسئولیت کار خود را به عهده نمی‌گیرد، می‌تواند نقش شوهری را ایجاد کند که برای خانواده‌اش نیز مسئولیت‌پذیر نیست و از چنین فردی باید دوری کرد.

نمی‌خواهد در کارهایی که جزو مسئولیت او نیست کمک کند

یکی دیگر از ویژگی‌های شوهر بی‌مسئولیت این است که او عادت بدی دارد که نمی‌خواهد در کارهایی که جزو مسئولیتش نیستند کمک کند. نکته اینجاست که شوهر با وجود اینکه نیازهای خود را برآورده کرده است، اغلب به فکر کمک به دیگران نیست. به همین دلیل است که انتظار می‌رود زنان بتوانند از طریق رفتار مردان، شوهر مناسبی را انتخاب کنند.

 زنان را تحقیر می‌کند

مردانی که اغلب فکر می‌کنند زنان در توانایی‌های خود ضعیف‌تر از آن‌ها هستند، مردانی هستند که نمی‌خواهند برای توانایی خود در محافظت از یک زن، مسئولیت‌پذیر باشند. بهتر است شوهری را انتخاب کنید که به عنوان نوعی از مسئولیت خود برای برقرار نگه داشتن خانه، به زنان احترام بیشتری بگذارد.

امیدواریم این مطلب برای شوهران کمک کننده باشد. برای افرادی که ازدواج نکرده‌اند، در نظر بگیرید که آیا شوهر آینده شما ویژگی‌های یک شوهر بی‌مسئولیت را نشان می‌دهد یا خیر.

نشانه های شوهر بی مسئولیت و نحوه برخورد با این مردان

بی مسئولیتی زن و مرد نمی شناسد!

حتما در اطرافیان خود همسرانی را دیده اید که به تنهایی بار مسئولیت زندگی را بر دوش می کشند، کسانی که بی توجهی همسرشان به انجام امور خانه، رسیدگی به امر و معاش خانواده و … باعث شده مسئولیت مضاعفی را متحمل شوند. اگر پای درد دل این افراد بنشینید خواهید دید که چقدر از بی مسئولیتی همسرانشان شاکی هستند.
اگر شما هم با این مشکل دست و پنجه نرم می کنید و علاقه مند هستید، همسرتان اندکی مسئولیت پذیر شود، توصیه می کنیم به راهکارهای پیشنهادی زیر توجه کنید:

در مقابل همسر بی مسئولیت بی تفاوت عبور نکنید

حواستان باشد عدم مسئولیت پذیری همسرتان را خیلی بی اهمیت تلقی نکنید، البته نمی گوئیم از این که این مشکل مهم است، هراسی به دل راه دهید بلکه فقط باید آن را جدی بگیرید  و به فکر  چاره کار باشید. چون اگر دلیل عدم انجام وظایف، مسئولیت پذیر نبودن همسرتان باشد، بی شک در مراحل بعدی زندگی و حتی در تربیت فرزندانتان با مشکلات عدیده ای مواجه خواهید شد.

صبور باشید

در وهله اول سعی کنید با این موضوع کنار بیائید و اجازه دهید گذر زمان شما را به هدف تان نزدیکتر سازد. البته گذر زمان، لازم است صبری فعال داشته باشید نه صبر منفعل. منظور ازصبر فعال، صبری است که شما را وادار می کند، بجای بی توجهی به این مساله و یا دست رو دست گذاشتن به حل مشکل تان بپردازید. به عبارت دیگر صبورانه رفتار کنید و برای خروج از این وضعیت، به طور مستمر و بی وقفه تلاش کنید.
اگر می خواهید مسئولیت پذیری را به همسرتان بیاموزید، نباید همیشه همه کارهایی که بر عهده دیگری است، انجام دهید.

در ادامه راهکارهایی ارائه می‌دهیم که در داشتن واکنش مناسب به شما کمک خواهد کرد:

۱. با همسرتان مانند یک کودک رفتار نکنید

حتی اگر همسرتان وظایف خودش را نمی‌شناسد، با او مانند یک کودک رفتار نکنید. برای مثال اگر همسرتان در انجام کارهای خود دائما از سختی آن‌ها شکایت می‌کند، سریعا به جای او کارهایش را انجام ندهید. تنها کاری که در این شرایط باید انجام دهید بهره بردن از مــهارت همدلی و همراهی با همسرتان است. شما با گفتن جملاتی نظیر “درک می‌کنم که واقعا شرایط سختی است” می‌توانید همدلی و همراهی خود را به او نشان دهید. اما این فرصت را به او بدهید که خود عهده دار وظایفش باشد.

۲. بگذارید که همسرتان عواقب کارهایش را به عهده بگیرد

در برخورد با کسانی که مسئولیت پذیر نیستند، باید به آن‌ها فرصت دهید تا با عواقب کارهایشان رو به رو شود. برای این منظور با تقسیم وظایف در خانه به او مسئولیت‌هایی را واگذار کنید و وقتی او در انجام آن‌ها کوتاهی می‌کند عواقب کارهایش را گردن نگیرید. برای مثال وقتی از همسرتان می‌خواهید، فرزندتان را از مدرسه به خانه بیاورد وانجام این کار را فراموش می‌کند، به جای او از فرزندتان عذر خواهی نکنید. تا زمانی که خود فرد با پیامد بی مسئولیتی هایش مواجه نشود و برای غلبه بر اهـمال کاری خود تلاش نکند، به رفتارهای بی مسئولانۀ خود ادامه خواهد داد.

۳. نحوه برخورد با مردان بی مسئولیت | نیازهای خود را صمیمانه با او مطرح کنید

بی مسئولیتی مردان به میزان زیادی همسران آن‌ها را خشمگین می‌کند. اغلب زنان در این مواقع احساس نارضـایتی از زندگی خود را با سرزنش کردن، سرکوفت زدن و ایراد گرفتن نشان می‌دهند. در حالی که این واکنش‌ها نه تنها باعث بهبود اوضاع نمی‌شود، بلکه به رابطه عاطفی شما نیز آسیب خواهد زد. برای پیشگیری از این مساله تلاش کنید تا خواسته‌ها و مشکلاتتان را در فضایی دوستانه و صمیمی با او در میان بگذارید. انتظارات خود را روشن کرده و به او کمک کنید تا وظایف مرد در زندگی مشترک را بهتر بشناسد و مسیر درست برای انجام آن‌ها را پیدا کند. نادیده گرفتن و یا دائم غر غر کردن موجب تــغییر رفتار او نمی شود. شما با انتخاب واکنش‌های سالم می‌توانید اوضاع را به نحو بهتری مدیریت نمایید.

۴. از نقاط قوت و توانایی های مشتاقانه تعریف کنید

گاه واکنش‌هایی نظیر سرکوفت زدن و سرزنش، فرد را به این باور می‌رساند که توان انجام هیچ کاری را ندارد. در واقع احساس ارزشمندی در وجود او از بین می رود؛ در نتیجه هر چه بیشتر در برابر پذیرش مسئولیت‌ها از خود مقاومت نشان می‌دهد، چرا که می‌ترسد از پس انجام آن‌ها بر نیاید. به جای تمرکز بر ناتوانی شوهرتان، هنگامی که وظایفش را انجام می‌دهد با قـدردانی از همسر خود به تقویت این رفتار بپردازید. هنگامی که همسرتان احساس کند توانسته به خوبی از پس کارها بر بیاد بیشتر به انجام کاری تمایل نشان می‌دهد.

۵. توقع زیاد نداشته باشید

در نهایت اینکه شاید همسر شما آن‌قدر که فکر می‌کنید بی مسئولیت نیست و این شمایید که انتظارات غیر منطقی در زندگی زناشویی دارید. در این صورت لازم است که خواسته‌های خود را متعادل کنید و به دنبال علت بی‌مسئولیتی و بی توجهی شوهرتان باشید.

در مورد بی مسئولیتی پدر خانواده با فرزندان صحبت نکنید

در بسیاری از موارد به دلیل فشارهای روانی از بی مسئولیتی مردان، زنان لب به شکایت گشوده و در نزد فرزندان خود از بی توجهی همسرشان گله می کنند. این مسئله گذشته از این که بار روانی منفی برای فرزندان دارد، موجب خواهد شد که احتـرام به پدر در خانواده کمرنگ شده که همین عامل می تواند سبب ساز بسیاری از مشکلات شود.

درمورد بی مسئولیتی های مالی واضح صحبت کنید.

در مورد نحوه تقسیم پول در خانواده، مسئولیت صورت‌حساب‌ها، نحوه پس‌انداز و هر هدف مالی دیگری که ممکن است داشته باشید صحبت کنید. در اسرع وقت با همسرتان صمیمانه و منعطف برخورد کنید. وقتی ازدواج کردید و دیدید که همسرتان از نظر مالی مسئولیت‌پذیر نیست، مهم است که در اسرع وقت به موضوع رسیدگی کنید. این بدان معنی است که شما باید همسرتان را بنشانید و تا حد امکان باز و صادق باشید. بدانید که دروغ در مورد مسائل مالی ازدواج شما قابل تحمل نخواهد بود.

اگر قبلاً بررسی اعتبار قبلی انجام نشده بود، اکنون زمان آن است که تاریخچه یکدیگر را بررسی کنید و موقعیت هر دو را ارزیابی کنید. همچنین، ایده خوبی است که سعی کنید دلیل رفتار غیرمسئولانه همسرتان با پول را بفهمید. آیا هرگز به آن ها آموزش داده نشده است که چگونه امور مالی را به درستی مدیریت کنند، یا عادات خرج کردن آن ها جبران کننده چیز دیگری است؟

بسیاری از ما برای رویارویی با مسائل عمیق تر هزینه های گزافی می کنیم. سعی کنید شریک زندگی خود را سرزنش نکنید، اما در عوض بفهمید که رفتار او از کجا نشات می گیرد. ممکن است متوجه شوید که جستجوی درمان برای مشکلات اساسی به نفع شریک زندگی و ازدواج شما خواهد بود. اگر آن ها به خط اعتباری نیاز دارند، یک کارت اعتباری تضمین شده گزینه خوبی است که به آن ها کمک می کند تا بدون نگرانی در مورد بدهی زیاد، به مدیریت مالی بپردازند.

شکست روش ها و نحوه برخورد با مردان بی مسئولیت

اگر با تمام تلاش‌هایی که در جهت پرورش مسئولیت پذیری در همسرتان انجام دادید او همچنان نمی‌تواند انتظارات شما را برآورده کند، قبل از اینکه رابطه‌تان دچار آسیب‌های جدی شود برای حل این مساله اقدامات موثر انجام دهید. استفاده از خدمات مشاوره خانواده و یا زوج درمانی در بهبود مشکلات تقسیم وظایف و افزایش مهارت‌های زندگی در شما و همسرتان نقش بسیار مفیدی خواهد داشت.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار