چاپ کد خبر: 41186
4 دی 1399

نظر عضو شورای شهر شیراز در باره الحاق چند روستا به شیراز و باغات قصرالدشت

فارس: نوذر امامی ظهر امروز در یک نشست خبری مجازی به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت.وی درباره الحاق سه روستای یادشده که مدتی است در شورای شهر شیراز مطرح است، اظهار داشت: شیراز ۱۵۵ هزار هکتار وسعت دارد که ۸۵ هزار هکتار آن حریم است و با توجه به افزایش ۴۰ تا ۵۰ درصدی جمعیت در این نقاط، ساخت و سازها نیز بسیار رشد کرده به‌گونه‌ای که در گویم، ۷۳ هکتار طرح هادی تعریف شده است، اما ۳۳۳ هکتار ساخت و ساز شده است.

وی افزود: این مساله در مورد روستاهای دیگری همچون کیان‌آباد، اقبال‌آباد، محمودآباد، گردخون و… نیز تکرار شده است، از این رو با توجه به اینکه از قبل نیز برنامه‌ای برای خدمات رسانی به مردم این روستاها صورت نگرفته است، تهدیدهایی در این روستاها به‌وجود آمده و معضلاتی را سبب شده است.

این عضو شورای شهر شیراز با تاکید بر اینکه عملکرد شهرداری، بحث درآمد هزینه است، گفت: شهرداری در حال حاضر و با شرایط اقتصادی فعلی قادر به مدیریت هزینه‌های این سه روستا در جهت الحاق به شهر شیراز نیست، چنان چه در مورد الحاق قصرقمشه به شیراز نیز جز هزینه هیچ منافعی عاید شهر شیراز نشد.

وی تاکید کرد: پس این موضوع که تصمیمی حاکمیتی است در آینده و با نظر فرمانداری و استانداری فارس باید تصمیم‌گیری شود تا رسیدگی به این روستاها بهتر صورت پذیرد.

نوذر امامی در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون معماری و نمای ساختمان‌های شهر شیراز که به نظر می‌رسد تابع چارچوب خاصی نبوده و متناسب با المان شهری و فرهنگ و هویت شیراز نیست، اظهار داشت: در حال حاضر جز برای بافت‌های فرهنگی و سنتی از جملا محور زندیه، قانونی برای چگونگی نمای ساختمان وجود ندارد و این امر سلیقه‌ای اعمال می‌شود، اما در آینده نزدیک مصوبه‌ای را در این حوزه خواهیم داشت.

عضو شورای شهر شیراز در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار فارس نیز که اهمیت پرداختن به کمربندی شیراز بود، گفت: کمربندی شیراز یکی از پرخطرترین محورهای کشور است به گونه‌ای که در هر یک و دو دهم دقیقه یک نفر کشته می‌دهد.

وی افزود: مشکلات این کمربندی آشکار و فراوان است و با توجه به قرارگیری شهرک‌های اطراف، به وسط شهر منتقل شده است که واگذاری آن به شهرداری  شیراز  در دست بررسی است که البته نیازمند تصمیم وزارت راه و شهرسازی نیز می‌باشد.

شایعات موجود درباره باغ موزه هنر محور یکی دیگر از سوالات خبرنگاران بود که رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر شیراز در این باره توضیح داد: امر اطلاعات به درستی با دست مخاطب برسد، هیچ شهروندی مخالف احداث باغ موزه هنر نخواهد بود، چرا که این طرح علاوه بر احیای باغ، دخل و تصرفی در معماری و سابقه باغ ایجاد نخواهد کرد و تنها نوعی بازآفرینی است.

امامی در ادامه این پرسش و پاسخ، درباره لزوم بازنگری طرح تفضیلی باغ‌های قصردشت گفت: راهبردها، سیاست‌ها و اهداف در این طرح ارزیابی مجدد شده‌اند و اکنون در کارگروه زیربنایی استانداری فارس در حال بررسی است.

نوذر امامی 1

عضو شورای اسلامی شهر شیراز افزود: تمام نقاط قوت باغ‌های گروه یک و نواقص مطرح شده است تا بتوان با یک قانون خوب باغ‌ها را هم حفظ و نگهداری کرد و هم توسعه داد.وی با بیان اینکه ۸۰ درصد باغ‌ها باید برای حفظ و نگهداری به تملک شهرداری درآیند، گفت: از تغییرکاربری باغ‌های گروه پنج باید برای تملک گروه یک هزینه کرد چنانچه تا کنون، ۲۸۷ هکتار از این باغات به تملک شهرداری درآمده است.

اینها در حالی است که خبرگزاری فارس چندی پیش با تهیه گزارش‌هایی، ابراز نارضایتی باغداران نسبت به عملکرد شهرداری در حوزه رسیدگی به باغات و تملک‌های اجباری را رسانه‌ای کرد!

وی در ادامه در پاسخ به سئوال خبرنگاری مبنی بر تصمیم شورای شیراز مبنی احیا و بازسازی محور زندیه، گفت: در تمام شهرهای بزرگ و کوچک در دنیا، میدانی برای ارتباط مردم با هم پیش‌بینی شده که در شیراز هم از زمان گذشته تاکنون میادین زیادی به این منظور وجود داشته است که با افزایش جمعیت و رشد شهرنشینی این میادین دیگر جایگاه خود را از دست داده‌اند.

عضو شورای شهر شیراز ادامه داد: از آغاز شورای پنجم در شیراز تلاش کردیم میدانی که نماد شخصیت و هویت تاریخی شیراز باشد را بنیان گذاری کنیم که میدان زندیه با داشتن بازار وکیل، ارگ کریمخان، ساختمان بانک ملی، ساختمان مخابرات، مجموعه نارنجستان و … همه ملاک‌های مورد نظر را داشت که با احیای آن می‌توانستیم یک مجموعه آثار تاریخی در یک مجموعه به تصویر بکشیم.

امامی افزود: این میدان ١٣.۵ هکتار وسعت دارد که احیای ٧.۵ کیلومتر آن مصوب و وارد فاز اجرایی شده است.

وی همچنین از احتمال افتتاح تالار روباز این طرح در روز شیراز سال آینده خبر داد و گفت: برای تکمیل اجرای فاز نخست به زودی دیوارهای بانک ملی برداشته شده، ساختمان مخابرات و زمین‌های اطراف هم در حال تملک است و تا نیمه دوم اردیبهشت اجرای قسمت‌های مقدماتی انجام خواهد شد.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر شیراز اضافه کرد: از آنجا که حساسیت‌های زیادی روی طرح وجود دارد و همه فرهنگوران و معماران در این طرح چالش‌هایی مطرح کرده‌اند، تلاش خواهیم کرد تا معماری اصیل شیرازی، اسلامی و تاریخی در این میدان برای اثبات هویت تاریخی این شهر را به تصویر بکشیم.

امامی همچنین به پروژه بام سبز شیراز اشاره و در این خصوص اظهار داشت: مجوز این طرح گرفته شده اما چون انتقاداتی همچون وجود پساب، آب‌های خاکستری و فاضلاب نسبت به آن مطرح شده است، مجددا در کمیسیون معماری و شهرسازی در دست بررسی است.

وی همچنین از تصویب مصوبه ساخت بام انرژی خبر داد و با اشاره به اینکه بام انرژی علاوه بر تامین انرژی مورد نیاز خانواده‌ها، نوعی کارآفرینی نیز خواهد بود، افزود: اعتبار مورد نیاز اجرای این پروژه هم پیش‌بینی شده، به گونه‌ای که در این طرح علاوه بر استفاده شهروندان از انرژی سالم، اشتغالزایی و سرمایه گذاری هم انجام خواهد شد.

نوذر امامی در بخش پایانی، به احداث پل طبیعت نیز اشاره و از ارائه طرح‌های بسیاری در داخل و خارج از کشور برای احداث این پل خبر داد که نهایتا طرح ششم برگزیده و جهت اجرا وارد فاز مشاوره شده است.

گفتنی است قرار است پل طبیعت با معماری زیبا یک المان شهری در شهر شیراز باشد که ارتباطی را بین باغات شرق و غرب و شمال و جنوب شهر برقرار می‌کند.

عضو گروه واتساپ اول فارس شوید

واتساپ

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

ناشناس شنبه , ۶ دی ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۹

از نمایندگان شیراز تقاضا دارم ک در صورت امکان شهر صدرا را الحاق شیراز شود چون شیراز بزرگتر می‌شود هم باعث پیشرفت هر دو شهر می‌شود

علی جمعه , ۵ دی ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۰

لطفا یه تصمیمی برای زمینهای بدون مجوزقصرقمشه اتخاذفرمایید که حداقل
بتونیم یه سر پناه درست کنیم ممنون

دریا جمعه , ۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۵

لطفا به فضای سبز شهری بیشتر رسبدگی کنید

سلامی جمعه , ۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۸

از مسئولان محترم شهر شیراز استدعا دارم جلوی زمین خواری وکوه خواری در حومه شهرک گلستان را بگیرید ……. به راحتی کوههای اطراف را گرفته و طبیعت زیبای آن را آلوده کرده اند

شیرازی جمعه , ۵ دی ۱۳۹۹ - ۸:۰۱

اسم تقلید از تهران خوب نیست،پل طبیعت بگذارید خاص تهران باشد،اسمهای جالبی می تواند روی پل بگذارید،از مردم کمک بگیرید مطمعن هستم اسم قشنگی می‌شود:پل امید،پل زندگی،پل ارامش،پل نشاط،پل مهربانی،پل اسوده

علی جمعه , ۵ دی ۱۳۹۹ - ۰:۱۷

بنام خدا
مهاجرت از روستا به شهر یعنی مهاجرت تولید کننده به مصرف کننده مردم شهرها بجز افرادز کمی که در کارهای تولید مشغول هستند بقیه مصرف کننده محسوب میشوند باید به روستاها امکانات داده شود

ناشناس پنجشنبه , ۴ دی ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۶

چرا روستاهای ک فاصله تا شیراز نداره مثل اقبال آباد ک حدود یک کیلومتر هم تا شهرک کوشکک نیست جزو شیراز نمیشه چون هر ک ب هر کی خونه های میسازن بساز بفروش شده چون نظارت نیست وکوچه ها هم آآسفالت نیست وقتی زمستون بشه خیلی بد میشه بخش داری هم ک اصلا رسیدگی نداره

آخرین اخبار