چاپ کد خبر: 100510
5 دی 1401

نفوذ سامانه جدید و بارش باران ، برف و احتمال سرمازدگی محصولات کشاورزی در استان فارس

اداره کل هواشناسی استان فارس با انتشار اطلاعیه سطح زرد  نسبت به نفوذ سامانه جدید بارش برف و باران، رعد و برق، وزش باد شدید برای روزهای ششم و هفتم دیماه در شیراز، مناطق شمالی، مرکزی و غربی این استان هشدار داد.

به گزارش اول فارس به نقل از  هواشناسی استان فارس  این سامانه بارشی جدید اواخر وقت سه شنبه ششم دیماه وارد فارس خواهد شد و تا اواخر چهارشنبه هفتم همین ماه ادامه دارد.

این سامانه روز سه شنبه درغرب و مرکز استان و چهارشنبه در شیراز و استان به ویژه در نیمه جنوبی و غربی فعال است.

لغزندگی جاده ها

در اطلاعیه هواشناسی فارس آمده است: اثر مخاطره همچون لغزندگی جاده های کوهستانی،احتمال اختلال در رفت و آمد، یخ زدگی، کاهش دید، احتمال تاخیر در پروازها، افت فشار گاز، احتمال ناگهانی بالا آمدن سطح آب رودخانه ها و احتمال آبگرفتی محلی و محدود در معابر نیز وجود دارد.

به همراه داشتن تجهیزات زمستانی

پرهیز از سفر های غیر ضروری به همراه داشتن تجهیزات زمستانی و سوخت کافی هنگام مسافرت با خودرو، مه گرفتگی در جاده ها،لایروبی کانال هاو آب رودها و مدیریت در مصرف انرژی به ویژه گاز توصیه می شود.

باغ ارم شیراز

میزان بارندگی در سال زارعی

بر اساس این گزارش ، طی بارندگی سال زارعی جاری ، اردکان با ۲۲۶، کازرون با ۲۱۰، نور آباد ممسنی با ۱۹۰، شیراز با ۱۳۴، تخت جمشید با ۱۲۳ و سد درود زن با ۱۰۶ میلی متر بیشترین میزان بارندگی در فارس داشته اند و لامرد هم با حدود ۱۰ میلی متر کمترین بارش را در سال زارعی به خود اختصاص داده است.

همچنین میانگین باران ثبت شده در ۳۲ ایستگاه استان در سال زراعی ۷۱ میلی متر گزارش شده است.

بنا بر اعلام قبلی هواشناسی استان فارس بر اثر سامانه بارشی قبلی علاوه بر سفید پوش شدن شهر جدید صدرا و گلستان شیراز در شهرستان سپیدان ۲۰ سانتی متر برف باریده است.

آمار بارندگی شهرستانهای استان فارس تا 4 دی1401


سرما زدگی محصولات، خطر بیخ گوش کشاورزان فارس

رئیس اداره مدیریت بحران و کاهش مخاطرات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس از احتمال کاهش دمای هوا تا منفی ۱۰ درجه سانتیگراد تا پایان هفته جاری خبر داد و گفت: مانند سال زراعی گذشته موج سرمایی در حال عبور از روی استان فارس است و روند کاهش دما و احتمال سرمازدگی محصولات کشاورزی وجود دارد.

نادر محمودی روز دوشنبه با تاکید بر اینکه پیرو هشدار های روز های گذشته تا کنون روند کاهش درجه حرارت رصد و خسارت به بخش کشاورزی این استان محتمل است، تصریح کرد: می بایست در صورت ضرورت ستاد مدیریت بحران در فرمانداری شهرستان های این استان تشکیل و از امکانات و تجهیزات موجود استفاده شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه حضور فیزیکی و بررسی و رفع نواقص احتمالی سیستم های تولید انرژی و تمهیدات ذخیره سوخت برای گلخانه داران، مرغداران و سایرفعالیت های محیط کنترل شده ضروری است، اظهار کرد: بررسی و مرمت پوشش گلخانه ها و مرغداری ها در مناطق شمالی استان فارس که امکان کاهش دما بیشتر است باید به سرعت انجام شود.

محمودی بر محافظت و ذخیره نهاده ها و علوفه مورد نیاز دامداری ها و مرغداری ها در مناطق احتمال بروز خطر سرمازدگی تاکید کرد و افزود: پوشاندن وانتقال کندوها به مناطق مطمئن، جمع آوری محصولات آماده برداشت و حمل به انبار در کل استان، بررسی و مرمت پوشش گلخانه ها، مرغداری ها و دامداری ها جهت جلوگیری از اتلاف گرما و سرویس و راه اندازی تامین کننده های انرژی جایگزین ضروری است.

رئیس اداره مدیریت بحران و کاهش مخاطرات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با اشاره به اینکه برای کاهش ریسک تولید و جبران خسارت احتمالی در برابر مخاطرات کشاورزان نسبت به تحت پوشش بیمه قراردادن زیربخش کشاورزی خود باید اقدام کنند، گفت: درصورت بروز خسارت موارد ارزیابی و حداکثر ظرف مدت ۷۲ ساعت در سامانه مخاطرات ایران می بایست ثبت شود.

فال حافظ امروز ۷ دی با تفسیر دقیق و زیبا

نگاه کنید|چند والپیپر زیبای مناظر طبیعت زمستانی که حالتون را بهتر میکند

فال حافظ امروز ۶ دی با تفسیر دقیق و زیبا

در شبکه های اجتماعی زیر در کانال اول فارس عضو شوید و مطالب ما را پیگیری کنید

کانال اول فارس در واتساپ

 کانال اول فارس در  تلگرام

 کانال اول فارس در  ایتا 

 کانال اول فارس در سروش

کانال اول فارس در روبیکا

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

ناشناس سه شنبه , ۶ دی ۱۴۰۱ - ۶:۲۷

فیروزآباد بیشتر از سد درودزن بوده ثبت نشده

آخرین اخبار