چاپ کد خبر: 264
9 مهر 1397

نماینده شیراز در مجلس :خطر انقراض یوز ایرانی جدی است

علی اکبری

به گزارش” پایگاه خبری اول فارسعلی اکبری درگفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه  ملت  با هشدار نسبت به اینکه کمتر از ۵۰ قلاده یوز در کشور باقی مانده، تلف شدن نیمی از جمعیت این گونه در معرض انقراض را بر اثر تصادفات جاده ای نشانه بی توجهی به ایمن سازی جاده ها و دست اندازی بیش از اندازه به طبیعت دانست و گفت: متاسفانه محیط زیست کشور بسیار شکننده و وضعیت حیات وحش کشور به ویژه گونه های در معرض انقراض بحرانی است.

خطر انقراض یوز ایرانی جدی است

نماینده مردم شیراز در مجلس با انتقاد از اینکه خطر انقراض یوز ایرانی جدی است بر لزوم ایمن سازی محل زیست این گونه در حال انقراض تاکید کرد و افزود: پارک ملی گلستان رکوردار تصادفات جاده ای حیات وحش به ویژه تلف شدن تعداد زیادی از جمعیت یوزها است.

فضای زیست حیات وحش بسیار محدود شده است

وی با انتقاد از اینکه فضای زیست حیات وحش بسیار محدود شده است، ادامه داد: به طور حتم بی توجهی دستگاه های ذیربط به ویژه وزارت راه و شهرسازی به ایمن سازی جاده ها به ویژه جاده عباس آباد زمینه تلف شدن تعداد زیادی از جمعیت یوز ایرانی را رقم می زند.

لزوم توجه ویژه وزارت راه به فنس کشی، احداث روگذر، سرعت گیر و نصب و تعبیه علائم راهنمایی و رانندگی در محل عبور حیات وحش

این نماینده مردم در مجلس دهم بر لزوم توجه ویژه وزارت راه و شهرسازی به فنس کشی، احداث روگذر، سرعت گیر و نصب و تعبیه علائم راهنمایی و رانندگی در محل عبور حیات وحش به ویژه یوز ایرانی تاکید کرد و گفت: پلیس و سازمان حفاظت محیط زیست باید همکاری مناسبی را با وزارت راه داشته باشند.

کاهش طعمه به دلیل صیدغیرمجاز و  تعداد بالای شکارچیان غیرمجاز از عوامل موثر در کاهش جمعیت یوز ایرانی/ لزوم استفاده از ظرفیت تشکل های زیست محیطی

اکبری کاهش طعمه به دلیل صیدغیرمجاز، تعداد بالای شکارچیان غیرمجاز و چرای بیش از حد دام در مناطق حفاظت شده را از عوامل موثر در کاهش جمعیت یوز ایرانی دانست و ادامه داد: برای بهبود وضعیت یوز ایرانی باید از ظرفیت جوامع محلی و سازمان های مردم نهاد، NGO ها استفاده کرد و با افزایش تعامل با ۴۰۰ تشکل زیست محیطی می توان نه تنها وضعیت حیات وحش کشور بلکه محیط زیست کشور را بهبود بخشید.

فرهنگ سازی و افزایش آگاهی مردم از عوامل موثر در  کاهش خطر انقراض یوز ایرانی

عضو فراکسیون امید مجلس دهم، فرهنگ سازی و افزایش آگاهی مردم را در  کاهش خطر انقراض یوز ایرانی بسیار موثر دانست و گفت: سازمان حفاظت محیط زیست به تنهایی از عهده حفاظت از حیات وحش برنمی آید زیرا دستگاهی حاکمیتی و ناظر است و دستگاه هایی که فعالیت های توسعه و عمرانی دارند مجری هستند البته مسئولان محلی نیز باید نهایت اهتمام خود را برای بهبود وضعیت حیات وحش کشور داشته باشند زیرا وجود حیات وحش بهبود کیفیت زندگی انسان ها را به دنبال دارد.

سازمان حفاظت محیط زیست عوامل موثر در کاهش جمعیت یوز ایرانی را شناسایی و با کمک دستگاه ها آنها را مرتفع کند

اکبری یادآور شد: در برنامه ششم توسعه بر لزوم تدوین، ابلاغ و اجرای برنامه حفاظت و مدیریت گونه‌های جانوری در معرض تهدید تاکید شده می طلبد سازمان حفاظت محیط زیست مهمترین عوامل موثر در کاهش جمعیت یوز ایرانی را شناسایی و با کمک موثر سایر دستگاه ها آنها را مرتفع کند البته باید با تلاش مناسب نسبت به جذب کمک های بین المللی برای بهبود وضعیت یوز ایرانی بهره برد.

تعداد محیط بانان کشور جوابگوی حفاظت از حیات وحش کشور نیست

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی تعداد محیط بانان کشور را جوابگوی حفاظت از حیات وحش کشور ندانست و افزود: افزایش تعداد محیط بان باید در دستور کار قرار گیرد زیرا ۳ هزار و ۴۰۰ محیط بان کشور به هیچ وجه پاسخگوی حفاظت از حیات وحش کشور نیست.” avalfars  “

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار