چاپ کد خبر: 78313
26 اسفند 1400

نکات ضروری آماده سازی ماشین برای مسافرت که حتما باید رعایت کنید

زمانی که شما می‌خواهید برای یک مسافرت جاده ای برنامه ریزی کنید اول از همه باید خودروی خود را برای سفر آماده کنید تا خیالتان از هر نظر راحت باشد در ادامه به شما خواهیم گفت که چگونه ماشین خود را برای سفر آماده کنید. با اول فارس همراه باشید.

مسافرت با خودروی شخصی
چگونه خودرو را برای مسافرت آماده کنیم؟
زمانی که ما تصمیم می‌گیریم که با ماشین خود سفر کنیم این خیلی مهم است که قبل از این که خودمان آماده شویم خودروی خود را برای سفر آماده کنیم.

خروج از شهر و دل‌سپردن به جاده‌های خطرناک و مرگ‌بار  نیازمند رعایت اصولی است که باید آن‌ها را جدی گرفت. به یاد داشته باشید که شما با خودروی شخصی سفر کرده و تمام بار مسئولیت خرابی و کارکرد نادرست خودروی شما، به روی دوش شماست.

قطعا شما دوست ندارید که سفر شاد و مفرح خود را در پشت یک خودروی یدک‌کش بگذرانید و خاطره خوش تعطیلات نوروز ۹۸ را به یک خاطره تلخ و بد ترکیب تبدیل کنید.

اگر این چنین بوده و شما به دنبال راحتی سفر با خودروی شخصی هستید و نمی‌خواهید که خرابی‌های احتمالی خودروی شما بلای جان‌تان شده و روح و روان شما را آزار دهد.

باید حتما قبل از حرکت به خودروی خود نگاهی انداخته و با نکته سنجی کامل، یک خودروی ایده‌آل را برای سفر‌های طولانی و دوست داشتنی خود آماده کنید.

خیلی ها از این قضیه به راحتی می گذرند و در هنگام سفر دچار مشکلات زیادی میشوند و شاید این بی توجهی منجر به تصادف شود پس حتما باید در هنگام آماده کردن خودروی خود برای سفر به نکات زیر توجه کنید :

مهم ترین توصیه ما به شما انجام بیمه شخص ثالث و همچنین خرید بیمه بدنه برای خودرو تان است. حادثه خبر نمی کند…. اما بعد…

۱.قبل از سفر لنت های ترمز را چک کنید
مهم ترین و ضروری ترین کاری که باید قبل از سفر انجام دهید این است که حتما لنتهای ترمز را چک کنید. به این صورت که :

همه چرخ ها را باز کنید. (چرخ های جلو بسیار مهمتر هستند) و نگاهی به کالیپرهای ترمز و لنت های ترمز بیاندازید. اندازه پوسته لنت را بسنجید و با حداقل مقداری که شرکت سازنده خودرو تان آن را معین کرده است مقایسه کنید.

اگر در این کار سر رشته ای ندارید میتوانید ماشینتان را به تعمیرگاه ببریم تا همه چیز آن را چک کند. در غیر این صورت می توانید با جستجو در گوگل و سرچ کتابچه راهنمایی کاربران که کارخانه تولید ماشین آن را ارائه میدهد، از این موارد اطلاع پیدا کنید.

درست مانند لاستیک خودرو، لنت ترمز هم برای کهنگی شاخص هایی دارد و زمان ترمز صدای گوش خراشی می دهد.

چک کردن لنت های ترمز
۲. چراغهای خودرو را چک کنید
یک دیگر از مواردی که باید برای آماده سازی خودرو قبل از سفر به آن توجه کنید چراغ های خودروی شما می‌باشد. زیرا چراغهای ماشین عمده جایی هستند که ممکن است دچار ضربه ناگهانی شوند. پس حتما چراغ ها را چک کنید شاید بگویید شب گذشته چراغ‌ها مشکلی نداشته ولی امکان دارد در اثر ضربه ای چراغ های شما دچار مشکل شده باشد و شما متوجه نشدید

برای تعویض چراغهایتان به ابزار خاصی احتیاج ندارید. حتی برای چک کردن چراغهای ترمز خودرو نیز به یک شخص دوم هم احتیاج ندارید. به عنوان مثال میتوانید از شیشه یک مغازه که نور را بازتاب می‌دهد استفاده کنید.

اگر قصد دارید تا با خودرو شخص دیگری رانندگی کنید، باید طرز کار چراغ های جلوی ماشین را بدانید. بسیاری از مردم زمانی که در شب با ماشین دیگران رانندگی میکنند و میبینندکه چراغ های جلو خودرو روشن است، فکر میکنند که چراغهای عقب نیز روشن هستند.

متاسفانه اغلب رانندگان نسبت به وضعیت چراغ‌های خودروی خود بی‌تفاوت بوده و به راحتی از کنار آن‌ها عبور می‌کنند! در واقع یک راننده مسئول قبل از شروع سفر حتما باید از عملکرد صحیح تمام چراغ‌های خودرو اطمینان حاصل کند و در صورت بروز هر مشکلی، سریعا برای برطرف کردن آن اقدام کند.

ممکن است چراغ‌های ترمز روشن نشده و یا نور چراغ‌های جلو کمتر از حد معمول باشند؛ پس دقت و تیزبینی لازم را داشته باشید تا هیچ چراغی از قلم نیفتد. البته این را هم بگوییم که گاهی همه چیز در آغاز سفر خوب و رو به راه بوده و چراغ‌ها مثل روز اولشان کار می‌کنند؛

اما با گذشت زمان و در طول سفر، احتمالِ سوختن لامپ آن‌ها وجود دارد! پس حتما حداقل دو لامپ تازه و متناسب با خودروی خود را تهیه کرده و در صندوق عقب بگذارید تا در صورت سوختن لامپ‌های اصلی، به راحتی آن‌ها را تعویض کنید!

۳. چک کردن روغن موتور
این مرحله یک مرحله کلیدی است. قبل از شروع سفر حتی اگر روغن موتورتان قدیمی هم باشد، باز هم باید سطح روغن موتورتان بالا باشد. در این شرایط، حداقل برای یک مدت کم، کمیت روغن از کیفیت آن مهمتر است.

همیشه داشتن روغن تازه و فیلتر نو برای یک مسافرت طولانی مهم است. با رعایت این موارد می‌توانید کاری کنید تا مطمئن شوید که تا مسافت های طولانی به خاطر روغن یا فیلتر نو نداشتن، به مشکل بر نمیخورید.

ماشینی که وسط راه روغن تمام میکند، به صورت موقت شما در شرایط سختی قرار دهد و حتی ممکن است تا دیگر درست نشود.

چک کردن روغن موتور

قبل از حرکت با خودرو، سلامت روغن‌موتور و سطح آن را بررسی کنید. برای اطلاع از سطح مناسب روغن‌موتور، می‌توانید به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کرده و با مطالعه آن، از سطح مناسب روغن‌موتور در خودروی خود مطلع شوید.

در غیر این صورت باید خودرو را در یک سطح صاف پارک کرده و پس از گذشت چند دقیقه آن را خاموش کنید. بعد از انجام این مراحل کمی دیگر صبر کنید تا موتور خودرو خنک شود و سپس به سراغ گیج روغن بروید.

بر روی گیج علامت FULL حک شده و اگر سطح روغنی که بر روی گیج وجود دارد به علامت FULL رسیده باشد؛ یعنی سطح روغن‌موتور کافی و مناسب است. همچنین از یاد نبرید که روغن‌موتور را از نظر رنگ و… نیز بررسی کنید و در صورت لزوم برای تعویض آن اقدام شود.

۴. دیاگ خودرو
قبل از مسافرت حتما به یاد داشته باشید که خودرو خود را در نمایندگی با استفاده از دستگاه های دیاگ عیب یابی کنید.

پورت OBD-II (تجهیزات الکترونیکی مبتنی بر کامپیوتر به منظور عیب یابی ماشین) در ماشین های تولید شده از سال ۱۹۹۶ به بعد، کدهایی را به شما نمایش می دهند که نشان دهنده مشکلات احتمالی یا فعلی ماشینتان هستند.

هر چه ماشینها جدیدتر میشوند، این کدها نیز اطلاعات بیشتری در اختیار صاحب ماشین یا تعمیرکار ماشین قرار می دهند.

۵. بازرسی باتری
هیچ چیز مانند یک باتری ماشین مشکل دار، در حین سفر نمی تواند شما را گرفتار کند. سری های باتری را بررسی کنید تا زنگ زدگی نداشته باشند، زیرا این اتفاق مانع از عبور جریان برق از باتری و شارژ شدن آن میشود.

اگر بر روی باتری شما زنگ زدگی دیدید، آن را به وسیله کمی آب و جوش شیرین و مسواک تمیز کنید. سپس همه چیز را تمیز کنید و پایانه های باتری را دوباره ببندید و با اسپری مخصوص باتری کارتان را تمام کنید

بازرسی باتری
 ۶. باد لاستیک و تعویض تایر‌های فرسوده
برای چک کردن میزان فشار تایر شما از یک وسیله سنجش با کیفیت استفاده کنید و از فشار سنج های موجود در پمپ بنزین و پمپ گاز که همه از آن استفاده میکنند، استفاده نکنید.

به دنبال برچسب چسبیده شده بر روی داخل درب ماشین شما و یا درب باک بنزین تان بگردید تا میزان مناسب باد لاستیک تان را در حالت سرد بدانید.

باد لاستیک در روز های گرم و سرد سال متفاوت اند. برای اینکه به دور از هرگونه مشکل به مقصد مسافرت خود برسید حتما به این نکته توجه کنید. روغن موتورتان بالا باشد.

فشار باد تایر‌ها حتما باید بررسی شود و برای اینکه بدانید چه فشار بادی برای خودرو و تایر شما مناسب است؛ حتما به دفترچه راهنمای خودرو، برچسب‌های نصب شده بر روی چهارچوب درب و یا نوشته‌های روی تایر توجه کنید.

تایر‌ها را باید جزء مهم‌ترین اجزای یک خودرو دانست و حتما قبل از سفر باید از سلامت آن‌ها اطمینان حاصل کنید. اگر تایر خودروی شما فرسوده بوده و عمر خود را کرده است؛ حتما و بدون درنگ برای تعویض آن‌ها اقدام کنید.

گاهی اوقات در سرعت‌های بالا، لاستیک‌های فرسوده خودرو ارتعاشاتِ سطح جاده را به بدنه منتقل می‌کنند. همچنین فرسودگی تایر‌ها باعث حرکت غیر متعادل خودرو و کشیده شدن آن به اطراف می‌شود.

البته می‌دانیم که این روز‌ها لاستیک و هزینه‌های خرید آن کمی بالا رفته است؛ اما هرچه باشد شما از جان خود محافظت کرده و قطعا با انجام این کار سود خواهید کرد!

۷. عاج یا رویه ی تایر
یک سکه ۵۰۰ تومانی بردارید و آن را سر و ته بگیرید. حالا آن را از بالا به داخل شیارهای لاستیک تان فشار دهید. اگر سکه تا حدی در تایر فرو رفت که بخشی از عدد درج شده بر روی آن محو شد، این بدین معناست که رویه تایر شما خیلی کاسته نشده و همچنان در کیفیت مطلوبی قرار دارد.

راه دیگر این است که میتوانید به شیارهای کهنه دور تایر‌تان نگاه کنید، اگر سطح شیارها به کف لاستیک رسیده باشند، احتمالا زمان آن است که تایرتان را عوض کنید.

چک کردن عاج یا رویه ی تایر
 
۸. تسمه ها را چک کنید
بیشتر موتورهای خودرو دارای یک تسمه اصلی هستد که مولد برق A/C را برای شارژ باتری به کار می اندازد، پمپ آب برای خنک کردن موتور راه انداخته و اغلب پمپ هایی که با هدایت برق کار میکنند بدان وابسته هستند.

اگر این تسمه آسیب ببیند واقعا اتفاق بدیست. تسمه را با توجه به تعداد کیلومتری که پس از تعویض آن ماشین کار کرده است بسنجید، وجود ترک یا شکاف بر روی دنده های زیری تسمه و یا این که قطعاتی از تسمه از بین رفته یا افتاده باشند، نشانه بدیست.

حتما تسمه‌های خودرو خود را از یاد نبرید و آن‌ها را قبل از حرکت از چک کنید. به یاد داشته باشید که تسمه‌های خودروی شما باید از نظر سایش و کشش در شرایط ایده‌آلی قرار داشته باشند و هیچ نشانه‌ای از فرسایش آن‌ها دیده نشود.

اگر مدت زمان زیادی است که تسمه‌های خودروی خود را تعویض نکرده‌اید؛ به یک مکانیک حرفه‌ای مراجعه کرده و نسبت به تعویض تسمه تایم و تسمه دینام اقدام کنید. فراموش نکنید که اگر تسمه‌تایم خودروی شما پاره شود؛ شما خسارتی جدی خواهید دید و احتمالا خودروی شما دیگر مثل روز اول نخواهد شد!

تسمه ها را چک کنید

۹. موتورتان را تنظیم کنید
برای انجام این مرحله لازم نیست که کار زیادی انجام دهید، اتومبیل های مدرن معمولا با فواصل زمانی بسیار طولانی و بسیار کمتر نسبت به اتومبیل های زمان قدیم به تنظیم موتور احتیاج دارند و تنظیم موتور تان به شدت به نحوه نگهداری درازمدت شما از موتورتان وابسته است.

تنظیم موتور خودرو
۱۰. تست باتری
برای این کار به تستر باتری نیاز دارد تا ظرفیت باتری، سلامت سیستم شارژ و نحوه عملکرد هر دو را در زیر بار الکتریکی بررسی کنید. برای این منظور می‌توانید از یک باتری ساز درخواست کنید تا میزان ولتاژ و قدرت باتری شما را مشاهده کند.

باتری را می‌توانید به شکل بصری بررسی کنید. اگر بر روی اتصالات باتری نشانه‌هایی از اسید، ترک و یا رسوبات ببینید؛ باید نسبت به جایگزینی آن اقدام کنید. همچنین اتصالات باتری را از نظر شل و صفت بودن بررسی کرده و از پایداری آن‌ها اطمینان حاصل کنید.

به یاد داشته باشید که عمر باتری‌ها به طور متوسط بین ۵ تا ۷ سال است. البته برخی از باتری‌ها تا ۱۰ سال هم عمر می‌کنند و برخی دیگر فقط تا ۳ سال دوام خواهند آورد؛ بنابراین به سن و سال باتری خود توجه کنید و اگر نمی‌توانید کارایی آن را تضمین کنید؛ حتما با مراجعه به یک باتری‌ساز؛ از او بخواهید که باتری خودروی شما را تست و آزمایش کند تا از سلامت آن مطمئن‌تر شوید.

یک کیت ابزار اضطراری خودرو اساسا شامل مواردی مانند؛ کابل باتری به باتری، فشار سنج‌تایر، دستکش‌کار، چراغ قوه، پیچ‌گوشتی، انبردست، مثلث خطر، کپسول آتش‌نشانی و… می‌شود. قبل از حرکت سعی کنید که یک کیت اضطراری کامل و مفید را آماده کرده و در صندوق عقب خود قرار دهید.

۱۱. فیلتر هوای کابین را تعویض کنید
فیلتر کابین را باید جزئی از سیستم تهویه مطبوع خودرو دانست که مکان قرارگیری آن در اکثر خودرو‌های امروزی؛ پشت داشبورد است. اگر فیلتر هوای کابین کثیف باشد؛

جریان هوای عبوری از دریچه‌های سیستم تهویه محدود شده و خودرو از نظر گرمایش و سرمایش کارایی بسیار کمی خواهد داشت.

تعویض فیلتر هوای کابین، کاری آسان و کم هزینه بوده و برای اکثر خودرو‌های ایرانی امکان تهیه آن با پرداخت مبلغی ناچیز وجود دارد.

تعویض فیلتر کابین
۱۲. مایع شیشه‌شور به مقدار کافی
به عنوان یک راننده حرفه ای باید سعی کنید که همیشه محفظه (قمقمه) آب شیشه شور پر باشد. برای این منظور میتوانید از شیشه شور های مخصوص خودرو استفاده کنید. یک بطری کنسانتره بگیرید.

سپس آن را داخل تانک آب بریزید و به نسبت میزان آبی که بر روی بطری حک شده است، با آن آب مخلوط کنید. کاپوت خودرو را بالا زده و مخزن شیشه‌شور را حتما چک کنید.

اگر این مخزن خالی بوده و یا مقدار کمی از محلول شیشه‌شور در درون آن وجود دارد؛ حتما مقداری شیشه‌شور مخصوص خودرو تهیه کنید و در درون آن برید.

دقت داشته باشید که حتما از محلول شیشه‌شور خودرو استفاده کنید و برای کاهش هزینه‌ها در درونِ مخزن مذکور آب نریزید؛ زیرا آب به مرور زمان تبخیر شده و با رسوبات خود باعث انسداد لوله‌های مرتبط به آب‌پاش‌ها می‌شود.

به این نکته هم توجه کنید که اگر مقصد سفر شما یک منطقه مرطوب مانند سواحل مازندران است؛ حتما یک بطری اضافی از محلول شیشه‌شور خودرو را در صندوق عقب داشته باشید.

از دبه های بزرگی که مواد داخلش از قبل ترکیب شده اند استفاده نکنید. چرا که ممکن است ناخالصی های موجود در آن موجب بسته شدن مجرای شیشه شور شده و آن را خراب کند.

علاوه بر چک کردن سطح شیشه شور در کاپوت، حتما از سلامت برف پاک کن های شیشه جلو (واحتمالا عقب) مطمئن شوید.

شیشه‌شور ماشین

۱۳. به آب پاش‌ها توجه کنید!
تعویض برف پاکن‌ها آخرِ کار نیست و شما یک مورد کوچک و پر اهمیت را از قلم انداختید! شما حتما باید از عملکرد صحیح آب پاش‌های شیشه جلوی خودروی خود اطمینان حاصل کنید

. این آب پاش‌های ساده، اما مهم؛ حتما باید محلول شیشه‌شور را به درستی بر روی شیشه خودرو بریزند و اگر اینگونه نباشد، باید آن‌ها را به دقت تنظیم کنید.

همچنین لوله‌های مرتبط به آب‌پاش‌ها را بررسی کرده و از عدم گرفتی آن‌ها اطمینان حاصل کنید.

۱۴. شیشه‌ها را تمیز کنید
تمیز کردن شیشه‌ها را تمام رانندگان به خوبی انجام می‌دهند و کمتر کسی یافت می‌شود که قبل از شروع حرکت با یک لنگ به جان شیشه‌های خودرو نیفتد. اما برای اینکه همه چیز را به خوبی بیان کرده و نکته‌ای را فراموش نکنیم؛

بهتر است که از یک دستمال میکرو فایبر برای تمیز کردن آینه‌ها و شیشه‌های خودرو استفاده کرده و در صورت تمیز کردن شیشه‌های جلو؛ لزوما فقط به قسمت بیرونی آن توجه نکرده و از داخل هم آن را تمیز کنیم.

۱۵.چک کردن برف پاک کن ها
توجه داشته باشید که شما سفری طولانی در پیش دارید و داشتن دیدِ کافی برای راننده از اهمیت فراوانی برخوردار است. در این رابطه اغلب رانندگان به برف‌پاکن خودروی خود توجه نکرده و آن را به حال خود رها می‌کنند.

این کار احتمالا باعث به وجود آمدن اختلال در دید راننده شده و هنگام بارش باران و… باعث ایجاد مشکلاتی خواهد شد. پس خوب به برف‌پاکن خودرو نگاه کنید و اگر از عملکرد آن راضی نیستید، برای تعویض و جایگزینی آن اقدام کرده و یک بار به یکی از فروشگاه‌های فروش قطعات و لوازم جانبی خودرو مراجعه کرده و یک برف‌پاکن مناسب خریداری کنید.

توجه داشته باشید که اگر خودتان اقدام به تعویض برف‌پاکن‌ها می‌کنید؛ حتما بر روی شیشه خودرو یک حوله نرم قرار دهید تا در صورت برخورد و رها شدن ناگهانی برف‌پاکن، آسیبی به شیشه خودرو وارد نشود. البته اگر این کاره نیستید و توان تعویض برف‌پاکن‌ها را ندارید؛ خود را آزار نداده و از یک فردِ با تجربه و کاربلد کمک بگیرد!

تعویض برف پاک کن
 ۱۶. تهویه مطبوع یادمان باشد
قبل از شروع حرکت سیستم تهویه مطبوع خودرو را آزمایش کنید. این سیستم در عین سادگی خود، نقش مهمی بر عهده داشته و رطوبت موجود در داخل کابین را از بین خواهد برد.

برای درک بهتر این موضوع باید گفت که اگر سیستم تهویه مطبوع به درستی کار نکند؛ شما باید در هوای سرد و بارانی وجود بخار بر روی شیشه‌های خودرو را تحمل کنید.

اگر سیستم تهویه مطبوع خودروی شما به درستی کار نکرده و یا قدرت سابق را ندارد؛ حتما باید کانال‌های آن از نظر وجود نشتی مورد بررسی قرار دهید و برای پی بردن به اصل ماجرا حتما از یک تعمیرکار حرفه‌ای کمک بخواهید.

فیلتر هوا را تعویض کنید!

قبل از حرکت حتما فیلتر هوای خودروی خود را تعویض کنید. کثیف بودن فیلتر هوا باعث کاهش قدرت خودرو و افزایش مصرف سوخت خواهد شد. خوشبختانه فیلتر هوا قیمت زیادی ندارد و با پرداخت مبلغی ناچیز می‌توانید آن را تعویض کنید.

تهویه مطبوع خودرو

۱۷. روغن گیربکس یادتان نرود
روغن گیربکس خودروی خود را حتما بررسی کنید. البته امروزه بسیاری از خودرو‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که امکان بررسی و چک کردن روغن گیربکس آن‌ها فقط در تعمیرگاه و نمایندگی‌ها امکان‌پذیر است؛ اما با این وجود هنوز هم بسیاری از خودرو‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که امکان چک کردن روغن گیربکس را برای راننده فراهم می‌کنند. برای این کار به سراغ گیج روغن گیربکس رفته و آن را خارج کنید.

سطح روغن گیربکس را بررسی کرده و روغنی که بر روی گیج نشسته است، بر روی یک حوله و یا دستمال سفید بمالید. اگر رنگ روغن گیربکس قرمز و یا آلبالویی باشد؛ شما مشکلی نخواهید داشت. ولی در غیر این صورت حتما نسبت به تعویض روغن گیربکس اقدام کنید. توجه داشته باشید که روغن گیربکس در سیستم انتقال قدرتِ خودرو نقش مهمی داشته و تعویض نشدن آن به مرور زمان برای خودروی شما مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد.

تعویض روغن گیربکس
 ۱۹. به طلق کاسه چراغ‌های جلو توجه کنید!
تیرگی طلق چراغ‌های جلو می‌تواند در شب برای شما مشکلاتی ایجاد کند و امنیت شما را به خطر بی‌اندازد. پس حتما برای رفع تیرگی طلق چراغ‌ها اقدام کنید. برای این کار راه حل‌های فراوانی مانند استفاده از خمیردندان، اسپری WD۴۰ و… وجود دارد؛ اما آسان‌ترین کار ممکن، خرید یک طلق جدید و تعویض آن با طلق فرسوده است!

۲۰. به سلامت لاستیک زاپاس ، اچار چرخ و جک  توجه کنید
لاستیک یدک را فراموش نکنید. شما باید فشار باد آن را بررسی کرده و از سلامت کامل آن اطمینان حاصل کنید. همچنین حواستان را جمع کنید که آچار، جک و… مورد نیاز برای تعویض لاستیک را از یاد نبرید!

تعویض لاستیک یدک خودرو
 ۲۱. یک ظرف روغن ماشین همراه خود داشته باشید
بسیاری از خودرو‌های مدرن در هنگام رانندگی مقدار کمی روغن‌موتور را مصرف کرده و باعث کاهش سطح روغن‌موتور می‌شوند. کاهش روغن موتور به مرور زمان باعث ایجاد مشکلات بسیاری شده و عملکرد موتور را دچار اختلال خواهد کرد؛ بنابراین بهتر است که همیشه یک بطری روغن‌موتور ۱ لیتری همراه خود داشته باشید تا در طول سفر مشکلی برای شما ایجاد نشود.

۲۲. ضد یخ و ضد جوش رادیاتور یادتان نرود
ضد یخ  و ضد جوش بسیار مهم بوده و به خنک شدن موتور کمک می‌کند. پس مخزن ضد یخ را چک کرده و سطح آن را بررسی کنید. اگر ضد یخ موجود در مخزن بسیار کم بود؛ حتما با تهیه ضد یخ مناسب میزان آن را افزایش دهید. البته ناگفته نماند که بهتر است تمام سیستم خنک‌کننده خودرو را از نظر عملکرد و وجود نشتی مورد بررسی قرار داد.

ضد یخ و ضد جوش
 ۲۳. نحوه بارگیری کردن
آخرین نکته این است که سعی کنید تا جایی که ممکن است بارهایتان را به جای سقف ماشین داخل خودرو قرار دهید. قرار دادن بار بر روی سقف اتومبیل، باعث میشود تا اتومبیل سوخت بیشتری مصرف کند و عملکردش ضعیف گردد و حتی این بار موجب ایجاد سروصدا می شود که به صورت صدای باد داخل ماشین می پیچد.

حتی اگر با پر کردن خودرو تان از داخل، دیدتان از آینه وسط و جلو ماشین گرفته شود، اما باز هم دو آینه بغل را دارید که می توانید از آنها استفاده کنید.

۲۴. کیت ابزار و آچار اضطراری تهیه کنید
کیت ابزار یا جعبه ابزار یادتان نرود سعی کنید همیشه در صندوق عقب خود یک جعبه ابزارهای فوری داشته باشید.

در پایان به این نکات مهم قبل از سفر توجه کنید
یک نکته مهم که به عنوان راننده حرفه ای همیشه باید در نظر داشته باشید این است که به هیچ عنوان بدون پول سفر نکنید. موارد مختلفی میتواند در یک مسافرت اتفاق بیفتد.

مانند: برخورد به ایستگاه های عوارضی، نیاز به یدک کش، تمام شدن بنزین و … . برای همه اتفاق ها آماده باشید و مطمئن شوید مقداری پول همیشه در جیب خود به همراه دارید.
چگونه ماشین خود را برای سفر آماده کنیم ؟

– شب پیش از سفر، خوب بخوابید و اگر سفر شما طولانی است، هر دو ساعت یک بار توقف کرده و استراحت کنید.

– پیش از سفر از وضعیت جاده‌ها مطمئن شوید و به هشدارهای هواشناسی و پلیس توجه کنید.

– در حال رانندگی، با سرنشینان شوخی و خنده‌های بی‌مورد و بحث نکنید. خوردن و آشامیدن و صحبت با تلفن همراه، عملی خطرناک و حتی تهدیدکننده جان راننده و سرنشینان است.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار