چاپ کد خبر: 41669
10 دی 1399

نکات ضروری در شستشوی لباس زمستانی با لباسشویی

 شستشو لباس زمستانی در لباسشویی 6

با سرد شدن هوا، لباس‌های زمستانی از خواب تابستانی بیدار می‌شوند و قلنجی می‌شکنند و روی چوب‌لباسی‌ها یا ویترین‌ مغازه‌ها می‌نشینند. یکی از مهم‌ترین نکته‌ها برای استقبال از این اهالی زمستان، نحوه شستشوی لباس‌ های پاییزی و زمستانی است. این لباس‌ها اخلاق متفاوتی دارند و اگر به نحوه‌ی شستنشان توجه نکنید، چهره‌شان در هم می‌رود، حالتشان تغییر می‌کند و عمرشان کوتاه می‌شود. اگر می‌خواهید نحوه شستشوی لباس های زمستانی را بدانید، همراهمان بیایید تا از نحوه‌ی شستشوی لباس های پاییزی و زمستانی باخبر شوید.

نیاز است برای شستشوی لباس‌های زمستانی به نکاتی دقت کنید

همانطور که بهتر می‌دانید لباس‌ها هر کدام بافت مخصوص خود را دارند بعضی پارچه‌ها بافت حساس‌تر ی بعضی ضخیم‌تری دارند. لباس‌های با بافت حساس برای اینکه خراب نشوند نباید تحت فشار مواد شیمیایی و آب داغ قرار بگیرند.

آیا می‌دانستید که لباس‌های زمستانی مثل لباس‌های پشمی، بافت‌ها، پالتوها و کاپشن‌ها جز بافت‌های حساس هستند و اگر به نحوه‌ی شستشویشان دقت نشود، به‌سرعت در هم و کهنه یا شل و وارفته می‌شوند و عمرشان به پایان می‌رسد؟

پس برای اینکه به خوبی با نحوه‌ی شستشو لباس‌های زمستانی آشنا شوید در این مقاله تمام نکات کاربردی را برای شما بیان کرده‌ایم.

شست و شوی لباس های زمستانی

‏همیشه قبل از شستن لباس به برچسب آن دقت کنید. لباس هایی که روی آن نوشته شده است که فقط با مواد شیمیایی و خشک شویی شسته بشوند، باید تنها با همین روش شسته شود. اما اگر چنین چیزی ذکر نشده است، می توانید لباس را با دست و به آرامی بشویید. یادتان باشد که همیشه قبل از شستن لباس بافتنی، آن را کاملاً برگردانید و از روی چپه بشویید.‎

راه کار های صحیح شستشو و نگهداری لباس های زمستانی

یادتان باشد در صورت کثیف شدن لباس‌های زمستانی، روش شست و شوی آنها با لباس‌های دیگر بسیار متفاوت است. برای اینکه این لباس‌ها عمر بیشتری داشته باشند و ظاهر خود را حفظ کنند باید نکاتی را رعایت کنید:

در شستشو لباس‌ زمستانی به برچسب لباس دقت کنید

شستشو لباس زمستانی در لباسشویی 5

اگر دقت کرده باشید روی هر لباسی برچسب نحوه شستشو وجود دارد که بهترین نحوه شستشو لباس, دمای آب و خشک کردن آن لباس را آموزش می‌دهد. در این برچسب موارد مربوط به بهترین دما، نوع شستشو با دست یا ماشین، نحوه اتو کردن قید شده است که باعث حفظ کیفیت لباس خواهد گردید .در شستشو لباس زمستانی حتما به این برچسب دقت کنید که آی می‌توانید آن را در لباسشویی را بشویید یا نه!

برای شستشو لباس زمستانی به دمای آب توجه کنید

یکی از نکات که موقع شستن لباس‌های زمستانه پشمی به خصوص انواع مدل ژاکت و پلیور بافتنی جلو باز یا بسته که قیمت بیشتری دارند، باید به آن توجه داشته باشید، دمای آب است. استفاده از آب داغ برای شستن لباس پشمی یا بافت یکی از بزرگترین اشتباهاتی است که ممکن است مرتکب آن شوید. آب داغ علاوه بر از بین بردن رنگ لباس، باعث تغییر سایز، کش آمدن و بد شکل شدن آن هم می‌شود. به همین دلیل لازم است دمای آب را هر چه پایین‌تر مثل ۳۰ انتخاب کنید تا فرم لباستان عوض نشود. این دمای آب برای شستن لباس‌های پشمی و زمستانه مناسب است.

آیا لباس‌های زمستانی را با دست بشویم یا با ماشین لباسشویی؟

شستشو لباس زمستانی در لباسشویی 4

اگر ماشین لباسشویی شما جدید است و گزینه مخصوص به شستشوی لباس‌های ظریف و حساس را دارد، می‌توانید با احتیاط از آن استفاده کنید. برنامه‌هایی مثل Wool، Hand wash برای شستشو لباس‌های زمستانه مناسب هستند.

اما اگر ماشین لباسشویی شما قدیمی است، ترجیحا انواع لباس پشمی سبک زمستانه را با دست بشویید یا آن را به خشک‌شویی بسپارید. چنگ زدن زیاد لباس پشمی باعث از بین رفتن فرم لباس می‌شود. بنابراین لباس را به آرامی چنگ بزنید و سپس آب بکشید. بهتر است لباس را زیر شیر آب نگیرید و چندین بار آب تشت را خالی کنید تا لباس کش نیاید.

بعد از شستشوی لباس زمستانی آن را نتکانید

برای گرفتن آب لباس زمستانی، نباید لباس را به بچلانید یا تکان دهید. می‌توانید لباس را روی استند رخت آویز پهن کنید و در سایه قرار دهید تا نور آفتاب به رنگ آن آسیبی نزند.

دور خشک کن مناسب برای شستشو لباس زمستانی در لباسشویی انتخاب کنید

درصورتیکه لباس شما قایلیت شستشو در لباسشویی را داشت از دور خشک کن پایین برای شستشو استفاده کنید. برای شستشو لباس های پشمی بهتره که دور خشک کن را پایین انتخاب کنید

اکثر لباسشویی های ال جی دور خشک کن ۴۰۰ را دارند، برخی هم ۶۰۰ اما از دور خشک کن ۱۲۰۰ و ۱۴۰۰ اصلا استفاده نشود.

استفاده از مایع سفید کننده برای شستشو لباس زمستانی ممنوع است

شستشو لباس زمستانی در لباسشویی 3

استفاده از مایع سفید کننده برای لباس های پشمی و زمستانه مضر است حتی اگر لباس ها رنگ روشن داشته باشند . مایع سفید کننده باعث کم شدن عمر الیاف می گردد

نحوه شستشوی لباس‌های زمستانی، پالتو خز یا پالتو پوست

چگونه پالتوی خز یا پوست را بشوییم؟

شستشو لباس زمستانی در لباسشویی 2

شستشوی پالتو خز یا پالتو  پوست دشوارتر است. هرگز برای شستشوی پالتو خز و یا پالتو پوست به سراغ ماشین لباسشویی و آب با درجه حرارت بالا نروید. برای خشک کردن آن مانند دیگر لباس‌های زمستانی به سرغ خشک‌کن ماشین لباسشویی نروید، چون باعث در هم تنیده شدن پرزهای الیاف خواهد شد و پالتو شما تغییر شکل می‌دهد. برای خشک کردن پالتوی خز آن را به چوب‌لباسی آویزان کنید و در معرض هوای آزاد قرار دهید تا خشک شود. بعد از خشک شدن پالتو خز، با یک مسواک پرزها را شانه کنید تا به حالت اولیه برگردند.

نحوه شستشو لباس‌های زمستانی کت و پالتو چرم

چگونه پالتو چرم را بشوییم؟

شسشتن پالتوی چرم طبیعی و چرم مصنوعی متفاوت است. ممکن است مواد شوینده به جنس چرم مصنوعی آسیب برساند و پالتوی شما را از بین ببرد.
به منظور شستن پالتوی چرم طبیعی، باید از خشک شویی ها کمک بگیرید. قبل از شستشوی لباس چرم دستورالعمل شستشوی لباس را بخوانید و یا از فروشنده راهنمایی بگیرید. با توجه به جنس و نوع چرم طرز شستشوی چرم‌ها متفاوت است.

نحوه شستشوی لباس‌های زمستانی بارانی و کاپشن

چگونه باید بارانی را بشوییم؟

شستشو لباس زمستانی در لباسشویی 1

شستشوی بارانی و کاپشن به نسبت آسان‌تر است. شما می‌توانید بارانی و یا کاپشن را در ماشین لباسشویی بشویید. اما قبل از شستشو حتما برچسب روی لباس را بخوانید تا نسبت به نحوه شستشو و درجه حرارت آب اطلاع داشته باشید. برای شستن بارانی و کاپشن از شوینده‌های ملایم استفاده کنید. برای شستشوی بارانی و کاپشن از آب با درجه حرارت بالا دوری کنید.به منظور خشک کردن بارانی از اتو استفاده نکنید، چرا که ممکن است اتو رویه بارانی را ذوب کند. بهترین روش خشک کردن بارانی قرار دادن آن در معرض هوای مستقیم است.

یک نکته مهم در شستشوی پالتو و بارانی!

جنس پالتو خزدار، پالتوی پشم، پالتوی پوست و پالتوی چرم بسیار حساس است و ممکن است شستن این پالتوها به بافت لباس‌تان آسیب جدی وارد کند. توصیه می‌کنیم به منظور شستن بهتر این مدل پالتو، از یک خشکشویی قابل اعتماد کمک بگیرید تا مجبور به خداحافظی با پالتوی گران قیمت‌تان نشوید.

پالتوی پشمی را چگونه بشوییم؟

پیش از شستشوی هر پالتو و بارانی تَگ روی لباس را بخوانید و به راهنمای شستشو توجه کنید. با این حال توصیه می‌کنیم لباس و پالتوی پشمی را داخل ماشین لباسشویی نیندازید. چرا که چرخش ماشین لباسشویی به بافت پشم آسیب وارد می‌کند.
پالتوی پشمی از پالتوهای دیگر دیرتر خشک می‌شود، با این حال به منظور خشک کردن این مدل پالتو از اتو یا خشک‌کن ماشین لباسشویی استفاده نکنید.

نحوه‌ی شستشوی سویشرت‌ و هودی

شستشو لباس زمستانی در لباسشویی 7

سویشرت و هودی های اسپرت زنانه و مردانه معمولا در پوشاک افراد دیده می شود . سوئیشرت ها ممکن است از الیاف های مختلفی تهیه شده باشد و لزوما پشمی نباشد. سویشرت‌ها معمولاً از جنس نخ هستند ولی داخلشان با موادپشمی پوشیده شده است، برای همین بهتر است با آن‌ها ملایم‌تر رفتار کنید.  برای شستن سویشرت در ماشین لباسشویی به نکات زیر توجه کنید:

بهتر است از شوینده‌های ملایم استفاده کنید تا بافت پشمی سویشرت آسیب نبیند. سویشرت‌های رنگی را با هم در ماشین لباسشویی نیندازید تا دچار تداخل رنگی نشوند. درجه‌ی ماشین لباسشویی باید متعادل باشد.

با رعایت نکات شستشو لباس‌های زمستانی، زمستان را گرم سپری کنید…

هر یک از فصل‌ها لباس مخصوص به خود را دارد. در فصل زمستان و سرد شدن هوا لباس های زمستانی هواداران زیادی پیدا می کنند ولی بسیاری از ما روش نگهداری و شستشو لباس های زمستانی را نمی دانیم در این مطلب شما را با نحوه ی نگهداری و شستشوی لباس های زمستانی آشنا کردیم. اگر نظر، سوال و پیشنهادی داشتید در انتهای این مقاله برای ما بنویسید.

کانال تلگرام

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار