چاپ کد خبر: 98575
5 آذر 1401

نکات کلیدی رنگ مو در منزل|چگونه مو‌هایمان را در خانه رنگ کنیم؟

رنگ کردن مو در خانه 1

بسیاری از افراد به علت نداشتن وقت و صرفه جویی در هزینه‌ها نمی‌توانند برای رنگ کردن مو‌های خود به سالن‌های آرایشی بروند، اما رنگ کردن مو در منزل هم نیازمند دانستن نکات مهمی است که بدون در نظر گرفتن آن‌ها ممکن است نتیجه کار حتی پر هزینه‌تر و وقت گیر‌تر باشد.
 شاید شما هم مثل بسیاری از افراد وقت کافی نداید که حدود سه ساعت در یک سالن آرایشگاهی بنشینید تا مو‌های شما کوتاه و رنگ شود و تازه این جدای از مسئله هزینه آن است. هزینه و وقت؛ این چیزی است که اغلب خانم‌ها در موضوع رنگ کردن مو‌های خود با آن مواجه هستند. این روزها مسئله حفظ فاصله اجتماعی و پرهیز از حضور طولانی مدت در محیط‌های بسته هم مزید علت شده است. اینجاست که راه حل رنگ کردن مو‌ها در خانه پیش می‌آید. اما اگر تاکنون چنین کاری را نکرده باشید، احتمالاً این راه حل در نگاه اول فاجعه آمیز جلوه دهد چرا که تصور می‌کنید به راحتی ممکن است مو‌های خود را خراب کنید.
احتمالاً باید بدانید که رنگ کردن مو‌های خود در خانه نیز بین ۶۰ تا ۹۰ دقیقه از شما وقت خواهد گرفت و از طرف دیگر خود رنگ و وسایل جانبی آن نیز هزینه کمی ندارند. پس آیا باید از رنگ کردن مو‌های خود در خانه صرف نظر کنیم؟ خیر، اصلا چنین چیزی نیست چرا که هم رنگ کردن مو‌ها در منزل کار ساده‌ای است و شما به راحتی با رعایت برخی قواعد و تکنیک‌های می‌توانید در این کار حرفه‌ای شوید و هم هزینه رنگ و وسایل در هر صورت بسیار کمتر از سالن‌های آرایشی است.
صرفه جویی قابل توجه در هزینه و وقت می‌تواند توجیه مناسبی برای تلاش در زمینه رنگ کردن مو‌ها در خانه باشد. اگر شما هم علاقمند به رنگ کردن مو‌های خود در خانه هستید ایده‌های جالبی را برگرفته از وبسایت moneycrashers در اختیار شما قرار می‌دهیم.

نکات مهم درخصوص رنگ آمیزی مو در منزل

۱. با ایجاد تغییرات شدید در مو‌ها شروع نکنید

قانون شماره یک برای رنگ کردن مو‌های خود در منزل، اجتناب از ایجاد تغییرات شدید در رنگ آن‌ها است. هر زمان که خواستید رنگ مو‌های خود را بیش از سه درجه تغییر دهید، بهتر است از یک فرد حرفه‌ای کمک بگیرید. تغییر زیاد رنگ مو گاهی احتیاج به برخی کار‌های زمینه‌ای (مثلا دکلره کردن مو) دارد و انجام برخی از این کار‌ها برای افراد بی تجربه ممکن است باعث خراب شدن رنگ مو‌ها شود.
اگر قصد یک آرایش و تغییر رنگ موی شدید را دارید، ولی تاکنون تجربه‌ای در رنگ کردن مو‌ها در منزل نداشته اید، بهتر است به آرایشگاه بروید. اما اگر قصد دارید رنگ مو‌های خود را با استفاده از خانواده رنگ مو‌های طبیعی خود کمی تغییر بدهید، این یک تجربه بسیار هیجان انگیز و احتمالاً موفق برای شما خواهد بود. بدون ترس رنگی از خانواده مو‌های خود را انتخاب کنید و این کار را انجام دهید.
رنگ کردن مو در خانه 2

۲. رنگ موی مناسب خود را انتخاب کنید

انتخاب رنگ البته موضوعی اختیاری است و شما می‌توانید مو‌های خود را به هر رنگی که دوست دارید درآورید، اما اگر این اولین تجربه رنگ کردن مو‌ها در منزل باشد، بهتر است با رنگ‌هایی شروع کنید که متناسب چهره شما باشد. پس وقتی وارد یک فروشگاه رنگ مو شدید تحت تأثیر تصاویر و رنگ‌های جذاب قرار نگیرید چرا که احتمالا با انبوهی از برند‌ها و رنگ‌ها در فروشگاه مواجه خواهید شد که شما را به وسوسه خواهند انداخت.
حتی اگر شما عاشق رنگ مو‌های تصاویر روی جعبه‌های رنگ شوید، بهتر است بدانید که مو‌های شما قرار نیست دقیقا به همان شکل دربیایند. ضخامت مو، رنگ پوست شما و رنگ فعلی مو‌هایتان، همه و همه می‌توانند نتیجه رنگ مو‌ها را غیر قابل پیش بینی کنند؛ بنابراین در تجربه اول خود بهتر است که رنگ مو را براساس رنگ پوست خود انتخاب کنید.
رنگ کردن مو در خانه 1
در اینجا می‌توانید از یک راهنمای ساده، اما کاملاً علمی بهره بگیرید:

ــ اگر رنگ چشمان شما قهوه ای، آبی یا فندقی با رگه‌هایی از آبی یا سبز است، رنگ پوست خنک دارید و بهتر است رنگ‌های خنک را برای مو‌های خود انتخاب کنید. رنگ‌هایی مانند قهوه‌ای خاکستری، بلوند بژ، بادمجانی و مشکی با رنگ آبی. رنگ‌های پوست خنک معمولاً در جواهرات نقره به بهترین شکل به نظر می‌رسند، بنابراین اگر به طور طبیعی به نقره علاقه دارید، احتمالاً جزو این دسته از افراد هستید.

ــ اگر چشمان شما قهوه ای، آبی، یا فندقی با رگه‌هایی از قهوه‌ای است، پوست شما به احتمال زیاد دارای گرمی است و شما در جواهرات طلا بهترین ظاهر را دارید؛ بنابراین می‌توانید رنگ مو‌هایی که حالت طلایی دارند را انتخاب کنید، رنگ‌هایی مانند قهوه‌ای روشن، بلوند با رنگ گندم، قرمز روشن و سیاه با رگه‌هایی از رنگ قرمز.

بسیاری از مارک‌های رنگ مو چندین سایه (درجه) از هر رنگ را ارائه می‌دهند. راهنمای رنگ در بالای جعبه معمولاً به شما این امکان را می‌دهد تا لحن گرم یا خنک رنگ‌ها را تشخیص دهید و تصویری واقع گرایانه از چگونگی تغییر مو‌های خود داشته باشید. همچنین ممکن است فرد نسبت به رنگ مو حساسیت داشته باشد که در این صورت باید به متخصص پوست مراجعه کند؛ بنابراین بهتر است پیش از استفاده از رنگ مو از لحاظ نداشتن آلرژی آن را آزمایش کنید.

به دستورات بروشور محصول برای انجام این آزمایش توجه کنید. مقدار اندکی از رنگ مو را پشت گوشتان آزمایش کنید، اگر پس از ۲ روز نشانه‌های آلرژی مانند خارش، سوزش و قرمزی ظاهر نشد، تا حدی می‌توانید مطمئن باشید که به رنگ مو حساسیت ندارید.

۳. مو‌های خود را آماده کنید

واقعیت این است رنگ مو با مو‌های نه چندان تمیز عملکرد بهتری دارد، چون منافذ پوستی به علت شستشو باز نیستند. بهترین زمان برای رنگ کردن مو معمولاً ۲۴ تا ۴۸ ساعت بعد از آخرین شستشو خواهد بود و در این حالت رنگ بهتر بر روی تار‌های مو باقی خواهد ماند و نفوذ بهتری خواهد داشت. به‌یاد داشته‌باشید در مورد رنگ‌های تیره یا پوشش‌دهنده مو‌های خاکستری و سفید بهتر است از جایی که موی خاکستری یا روشن بیشتر است شروع کنید (معمولا از جلوی سر)، اما در مورد کلیه رنگ‌ها به‌خصوص رنگ‌های روشن و مد روز، باید رنگ‌آمیزی را از پشت سر شروع کرده و به طرف جلوی سر ادامه دهید.
رنگ کردن مو در خانه 2

۴. ابزار مورد نیاز را تهیه کنید

وسایل مورد نیاز خود را آماده نگه دارید تا در زمان پردازش رنگ مجبور به اتلاف وقت و جستجو نشوید. در اینجا مواردی که شما نیاز دارید آورده شده است:

ــ رنگ مو: در انتخاب رنگ مو قبل از همه توجه کنید که محصولاتی را بخرید که دارای استاندارد وزارت بهداشت هستند. رنگ‌هایی که به‌صورت کیلویی و بدون بسته‌بندی در بعضی از مراکز یا مغازه‌ها به فروش می‌رسند قابل اعتماد نیستند بنابراین توصیه می‌شود از مصرف آن‌ها خودداری کنید. همچنین رنگ‌هایی وجود دارند که مناسب برای افراد آماتور و یا افرادی است که در منزل مو‌های خود را رنگ می‌کنند. این رنگ‌ها به طور معمول نیاز به چیز‌های اضافه و گاه حتی بدون نیاز به اکسیدان هستند.

ــ اکسیدان: معمولا درصد استفاده از کرم اکسیدان (۱+۱) است مگر اینکه روی تیوپ درصد اکسیدان را توضیح داده باشند.

ــ ظرف رنگ: برای این کار به یک ظرف کوچک غیر فلزی نیاز دارید.

ــ دستکش پلاستیکی: به طور معمول این موارد باید در جعبه رنگ مو، ضمیمه دستورالعمل‌ها باشد اگر نبود حتما تهیه کنید.

ــ کرم‌های چرب: در صورتی که می‌خواهید پوست شما در اثر تماس با رنگ لک نشود، می‌توانید قسمت‌هایی از صورت خود را که نزدیک محل رویش مو است با کرم چرب مثل وازلین بپوشانید، قسمت‌هایی مانند پشت گردن، پیشانی و پشت گوش ها.

ــ شانه: این وسیله را معمولا همه در خانه دارید و یا اینکه به راحتی از فروشگاه‌های نزدیک منزل خود تهیه کنید.

ــ کلیپس آرایشگری: این کلیپس‌ها معمولا دراز هستند و آرایشگر‌ها به هنگام حالت دادن مو‌ها از آن استفاده می‌کنند. این وسیله را به راحتی می‌توانید از هر فروشگاهی تهیه کنید. کلیپس آرایشگری با نگه داشتن دسته‌های مو، کار رنگ کردن مو را بسیار راحت و دقیق می‌کند.

ــ برس رنگ: این برس را می‌توانید از فروشگاه‌های لوازم آرایشی با قیمت مناسبی خریداری کنید. این وسیله برای رنگ کردن مو‌ها بسیار کارآمد است.

ــ پیش بند: اگر تجربه‌های اولیه شما در رنگ کردن مو باشد، به این وسیله نیاز پیدا خواهید کرد، ولی بجای آن می‌توانید از لباس‌های کهنه خود نیز استفاده کند. به خاطر داشته باشید حتی ملایم‌ترین ترکیبات رنگ مو می‌تواند لکه‌هایی ایجاد کند که به سختی پاک می‌شوند.

ــ نرم کننده مو: نرم کننده مو می‌تواند به حفظ رنگ مو کمک کند.

رنگ کردن مو در خانه 3

۵. یک آزمایش کوچک انجام دهید

اگرچه ممکن است به نظر برسد که شما برای رنگ کردن مو آماده باشید، اما نادیده گرفتن آزمایش بر روی یک دسته کوچک از رشته مو اشتباه است. این کار دقیقاً به شما می‌گوید که چطور رنگ مو روی مو‌های شما ظاهر می‌شود و به شما امکان می‌دهد زمان پردازش را به تناسب تنظیم کنید. فقط یک قسمت کوچک از مو‌های خود را بگیرید که به طور معمول قابل رویت نیست (مقداری از مو‌های پشت گوش)، رنگ را بمالید و به مقدار زمان مشخص شده در راهنمای رنگ صبر کنید. سپس طبق راهنما آن را در آب خنک بشویید. دسته مورد نظر را خشک کنید و وضعیت رنگ موی خود را ارزیابی کنید.
رنگ را دوست دارید؟ آیا نتیجه بسیار ظریف است و نیاز به زمان پردازش اضافی دارد؟ اگر چنین است، سعی کنید ۵ تا ۱۰ دقیقه بیشتر رنگ را نگه دارید، زیرا مو‌های بعضی از افراد دیرتر از دیگران رنگ می‌گیرد. اما اگر از آزمایش اولیه خود راضی بودید، به همین ترتیب رنگ کردن کل مو‌های خود را ادامه دهید. اگر هم از نتیجه کار خوشتان نیامد، اتفاقی نیفتاده، چون فقط قسمت کوچکی از مو‌های خود را رنگ کردید که قابل دیدن نیست.
رنگ کردن مو در خانه 4

۶. رنگ کردن موها را آغاز کنید

پیش از این اشاره شد که اگر هدف شما استفاده از رنگ‌های تیره و یا پوشاندن مو‌های سفید و یا خاکستری باشد، بهتر است رنگ کردن را از جا‌هایی آغاز کنید که بیشترین مو‌های خاکستری را دارد، اما چنانچه بخواهید مو‌های خود را به رنگ روشن و یا بلوند دربیاورید، بهتر است رنگ کردن مو‌ها را از پشت سر آغاز کنید. مو‌ها را به چهار قسمت مساوی تقسیم کنید، از بالای یک گوش تا بالای گوش دیگر را با انگشت جدا کرده سپس هر قسمت را با شانه به دو قسمت دیگر تقسیم کنید و با گیره ثابت کنید. با یکی از این چهار قسمت شروع کرده و هرکدام را به قسمت‌های کوچک‌تری با ضخامت یک تا دو سانتی‌متر تقسیم کنید و هر قسمت را با برس رنگ کنید و با دستان خود رنگ را به خوبی روی همه قسمت‌های مو از ریشه تا نوک پخش کنید.
اگر هم برای اولین بار است که مو‌های خود را رنگ می‌کنید، در شروع کار قسمت‌های انتهایی و طولی را رنگ کنید طوری که با ریشه مو فاصله داشته باشد، یعنی در ابتدا به ریشه‌ها کاری نداشته باشید. اگر همه مو‌های خود را رنگ می‌کنید بهتر است در ابتدا از سمتی رنگ زدن را آغاز کنید چه به اصطلاح در دید است و سپس به رنگ کردن لایه‌های زیرین بروید.هنگامی که سر شما به طور کامل با رنگ پوشانده شد، تایمر خود را مطابق دستورالعمل رنگ تنظیم کنید. بسته به دستور نوشته شده روی جعبه رنگ مو بین بیست تا چهل دقیقه زمان لازم است تا مو‌ها به طور کامل رنگ بگیرند که البته این زمان به جنس و بلندی مو نیز بستگی دارد، اما اگر مو‌های سفید زیادی دارید که باید پوشانده شوند حداکثر زمان ممکن را استفاده کنید. تایمر گوشی همراه خود را روی زمان مورد نظر تنظیم کرده و صبر کنید. صبر کردن بیش از این زمان باعث سوختن مو و آسیب به پوست خواهد شد.

رنگ کردن مو در خانه 5

۷. گرما را اضافه کنید

برخی از مو‌ها نسبت به سایرین از نظر رنگی مقاوم‌تر هستند. اگر مو‌های ضخیمی دارید یا رنگی سبک‌تر از رنگ طبیعی مو‌های خود انتخاب کرده اید، افزودن گرما می‌تواند به بهبود نفوذ رنگ برای رسیدن به نتایج بهتر کمک کند. شما احتمالاً در حمام خود یک سشوار با کیفیت نمونه‌های سالن‌های آریشی را ندارید، اما خبر خوب این است که می‌توانید برای این کار از هر سشواری استفاده کنید.
وقتی رنگ کردن مو‌ها را به اتمام رساندید می‌توانید با استفاده از سشوار به مدت ۵ الی ۱۰ دقیقه مو‌های خود را حرارت دهید. سعی کنید این کار را به طور یکنواخت انجام دهید و همه مو‌های خود را در معرض حرارت سشوار قرار دهید.
رنگ کردن مو در خانه 3

۸. شستشو و استفاده از نرم کننده مناسب مو

پس از خاموش کردن تایمر، رنگ را بدون استفاده از شامپو شستشو دهید. ممکن است شستشوی مو‌ها در سینک کمی وسوسه‌انگیز باشد، اما این کار ممکن است در نهایت باعث شود که رنگ در مو‌های شما باقی بماند، که بسیار مضر است. پس بهتر است برای شستن مو‌های رنگ شده به حمام بروید تا بتوانید یک شستشوی کامل و دقیق را انجام دهید. کمی آب بر روی سرخود بریزید و مو‌ها را با انگشتان خود به آرامی ماساژ دهید، انگار که شامپو می‌کنید. سپس آن را بشویید و آب را تماشا کنید تا آب آن روشن و زلال شود. وقتی مو‌های خود را می‌شویید، بخشی از رنگ مو نیز شسته می‌شود و آب را کدر می‌کند، وقتی به شستن ادامه دادید و این کدری آب برطرف شد به این معناست که دیگر رنگی در مو‌های شما باقی نمانده است. در مرحله آخر، از یک نرم کننده مناسب و با کیفیت استفاده کند و آن را به مو‌های خود بزنید (گاهی یکی از آن‌ها در جعبه رنگ مو وجود دارد).
رنگ کردن مو در خانه 6

۹. نتیجه را ارزیابی کنید

در آخرین مرحله، طبق روال معمول مو‌های خود را خشک کنید و نتایج را ارزیابی کنید. هنگامی که مو‌های شما هنوز خیس است، هیچ قضاوتی نکنید، زیرا آب باعث می‌شود مو‌ها تیره‌تر از آنچه در واقع است، به نظر برسند. برای خشک کردن مو‌های خود می‌توانید از یک سشوار و البته نه با حالت گرم استفاده کنید، سپس رنگ را در نور طبیعی بررسی کنید. اگر نتیجه دلخواه شما بود، می‌توانید در دفعه‌های بعد نیز همین روش را دنبال کنید، اما اگر نتیجه آن چیزی نبود که انتظار داشتید باید عوامل مختلفی همچون جنس مو، نوع رنگ، ترکیب رنگ و یا حتی مدت زمان استراحت رنگ را بررسی کنید. اگر هم نتیجه بیش از حد نامطلوب بود می‌توانید از پاک کننده‌های رنگ استفاده کنید و یا به سالن‌های آرایشی مراجعه کنید تا مشکل را برطرف کنند.
رنگ کردن مو در خانه 7

چگونه رنگ مو‌های خود را تثبیت کنیم؟

رنگ کردن مو، علاوه بر هزینه‌های سنگین، نیازمند صرف چندین ساعت وقت در آرایشگاه است. پس چرا با چند بی دقتی کوچک، تمام آن زحمات را به باد بدهید. روش‌های زیادی وجود دارند که به کمک آن‌ها می‌توانید، ظاهر و رنگ جدید مو‌های خود را برای مدت زمان بیشتری حفظ کنید. پس، برخی از مؤثرترین شیوه‌های تثبیت رنگ مو را در ادامه بخوانید:

۱. از محصولات مراقبت کننده مو استفاده کنید

متأسفانه محصولات زیادی برای حفاظت از مو‌های رنگ شده وحود ندارد. برخی از انواع ماسک، کرم و روغن‌هایی که برای مراقبت مو معرفی شده‌اند، وضع مو‌های رنگ شده را بهتر نمی‌کنند، بلکه رنگ مو‌ها را کمرنگ و کدر می‌کنند. پس، برای جلوگیری از هرگونه آسیب به موی رنگ شده‌ی خود، محصولاتی را بخرید که برای مو‌های رنگ شده تولید شده‌اند.

۲. مو‌های خود را کمتر شامپو کنید

شست وشوی کمتر، یکی از نکات ماندگاری زیاد رنگ و سالم ماندن موهاست. حتی اگر از بهترین شامپو و نرم کننده‌ی مخصوص موی رنگ شده در بازار استفاده کنید، شست وشوی زیاد، مو‌ها را کدر و کمرنگ می‌کند. تا حد ممکن، موهایتان را کمتر بشویید تا رنگ مویتان بیشتر بماند. به این ترتیب، هم وقت خود را مدیریت می‌کنید و کمتر در آرایشگاه می‌مانید، هم رنگ موهایتان بهتر و شفاف‌تر به نظر می‌رسد.

۳. موهایتان را با آب داغ نشویید

بر اساس مطالعات صورت گرفته، شست وشوی مو با آب داغ ممکن است موجب از بین رفتن یا کدر شدن رنگ مو‌های شما شود. در واقع، با این کار، لایه‌ی کوتیکول (لایه‌ی بیرونی که ساقه‌ی مو را می‌پوشاند و از آن محافظت می‌کند)، باز می‌شود و مولکول‌های رنگ سریع‌تر فرار می‌کنند. پس، بکوشید برای شست وشوی موی رنگ شده خود از آب ولرم یا حتی آب سرد استفاده کنید.

۴. از نرم کننده‌های بدون نیاز به آبکشی استفاده کنید

نرم کننده‌ها و رطوبت‌رسان‌های قوی محافظ مو‌های رنگ شده که نیاز به آبکشی ندارند، موادی دارند که در برابر حرارت و صدمات مکانیکی از مو‌های شما محافظت می‌کنند. در واقع، ماده‌ی سیلیکونی موجود در این محصولات، یک لایه‌ی محافظ روی موهایتان ایجاد می‌کند. به این ترتیب، مو‌های شما را در مقابل نور خورشید محافظت کرده و از زبری و وز شدن مو جلوگیری می‌کند. این محصولات حتی در برابر آسیب‌های ناشی از سشوار و حالت دهنده‌ها، از مو‌های شما محافظت می‌کنند.

رنگ کردن مو در دوران بارداری

تحقیقات علمی در مورد اثر استفاده از رنگ موی شیمیایی روی سلامت جنین کامل نیست و به شکلی دقیق هم بررسی نشده است. برخی از متخصصان معتقدند که برخی از مواد شیمیایی موجود در رنگ مو‌های شیمیایی می‌تواند از طریق پوست سر مادر وارد جریان خون شود و خطر‌هایی را برای جنین ایجاد کند و برخی دیگر از متخصصان معتقدند مقدار جذب مواد شیمیایی هنگام رنگ کردن مو به میزانی نیست که خطری برای جنین ایجاد کند.

برای خانم‌ها مهم است که احساس خوبی در دوران بارداری به خودشان داشته باشند. به همین دلیل، در مورد رنگ کردن مو در دوران بارداری بهتر است به نظر پزشک خود احترام بگذاید و مطابق آن عمل کنید. در هر صورت، بهتر است در سه ماهۀ اول بارداری که جنین در حال شکل گرفتن است و آسیب‌پذیری بیشتری دارد، برای جلوگیری از احتمال بروز هر مشکلی یا از رنگ کردن مو‌ها پرهیز کنید یا راه‌های امن‌تری را برای رنگ کردن مو انتخاب کنید.

جایگزین‌های کم خطرتری نیز در دوران بارداری برای رنگ کردن مو‌ها وجود دارد. برای مثال در هایلایت کردن موها، چون رنگ فقط با ساقۀ مو در تماس است و به پوست سر برخورد نمی‌کند، خطر‌های مربوط به رنگ مو را کاهش می‌دهد. همچنین به جای رنگ کردن تمام مو‌ها می‌توانید تنها بخشی از مو‌های خود را رنگ کنید. در این روش نیز مواد شیمیایی با پوست سر شما تماسی ندارد یا به میزان جزئی در تماس است که این مقدار کم برای جنین خطری ندارد.

اگر تمایل دارید از مصرف رنگ‌های شیمیایی حاوی مواد خطرناک در دوران بارداری خودداری کنید و از طرفی نیز دوست دارید مو‌هایتان را رنگ کنید، می‌توانید از رنگ‌های گیاهی استفاده کنید. رنگ مو‌های گیاهی و همچنین برخی از رنگ مو‌های شیمیایی بدون آمونیاک در بازار وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. پیش از خرید حتماً مواد تشکیل‌دهندۀ محصولات طبیعی و گیاهی انتخابی را بررسی کنید.
گفته می‌شود رنگ کردن مو در ماه نهم بارداری و هفته‌های پایانی نیز آزاد است. البته برای این مورد هم حتما باید با پزشک مشورت کرد.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار