چاپ کد خبر: 45414
26 بهمن 1399

نگاه کنید|کلیپ پارکور بازی در تخت جمشید توهین به تاریخ ایران

ایرنا: ویدیویی در فضای مجازی منتشر شده که جوانی پارکورکار را در حال جست‌وخیز در محوطه تخت‌گاه تخت‌جمشید نشان می‌دهد، این فیلم که نشان‌دهند خلاء حفاظتی در تخت‌جمشید است، واکنش‌هایی را به همراه داشته است.

یک بار مرد عنکبوتی از دیواره ارگ کریمخانی بالا می‌رود و آزادانه فیلم می‌گیرد و باری دیگر پارکورکاری سایت تخت‌جمشید را محل جست‌وخیزهای خود قرار می‌دهد و از آن کلیپی می‌سازد و در فضای مجازی منتشر می‌کند.

مرور اخبار نشان می‌دهد که چنین رویدادهایی و مشابه آن‌ها هر ساله تکرار می‌شوند و هر بار هم پاسخ مسوولان این است که متوجه نشدیم.  

پارکور که واژه‌ای فرانسوی است، به معنای عبور از موانع در سریع‌ترین زمان ممکن با استفاده از روان‌ترین، کارآمدترین، کاربردی‌ترین، آسان‌ترین و ساده‌ترین شیوه حرکتی با کمترین انرژی مصرفی بدن از یک مبدا به مقصد.است.

این بار بهانه مسوولان این بوده که این اتفاق در تابستان سال ۹۹ و روزهای همه‌گیری بیماری کرونا رخ داده و از خلوتی سایت تخت‌جمشید سوء استفاده شده است و معلوم نیست انگیزه افراد هم‌اکنون از انتشار این ویدیو چیست.

حمید فدایی مدیر پایگاه میراث جهانی تخت‌جمشید به رسانه‌ها گفته است که شاید این اتفاق در زمان تعویض شیفت یگان حفاظت رخ داده یا دوربین آن ناحیه مشکل داشته است.

او همچنین بیان کرده که با همکاری سازمان ورزش و جوانان جوان، پارکورکار شناسایی شده و با او برخورد قضایی خواهد شد.

هیچ‌یک از این دلایل و حتی اقدامات پس از آن، نه قانع‌کننده است و نه پذیرفتنی، چرا که به ادعای مسوولان: تخت‌گاه تخت‌جمشید با دوربین‌های حفاظتی تحت نظارت است و “مستمرا” رصد می‌شود.

البته باید در قیدهایی که استفاده می‌شود کمی جانب احتیاط را رعایت کرد و واژه‌ای همچون “مستمراً” و “دائماً” را دستکم کمتر استفاده کرد، آن هم وقتی کلیپی حرفه‌ای منتشر می‌شود، این بدان‌معناست که ماجراجویی پارکورکار معطوف به دقیقه و ثانیه‌ای نبوده و دیری به طول انجامیده است.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت‌جمشید همچنین گفته که این اتفاق آسیب جدی در پی نداشته است و موضوع اصلی جریحه‌دار شدن اذهان عمومی در باره حفاظت از این یادمان تاریخی است که لطمه‌ خورده و می‌تواند پیگیری قضایی داشته باشد.

باید پرسید در زمانی که انفلوئنسرهای اینستاگرامی برای جذب مخاطب در فضای مجازی حتی استخوان‌های باستانی را از خاک بیرون می‌کشند و با آن‌ها عکس سلفی می‌گیرند، چگونه پریدن از لبه آثار باستانی ثبت جهانی و جولان دادن در تختگاه تخت‌جمشید در خلوتی می‌تواند با تعویض شیفت و یا کمبود نیرو توجیه شود.

از سوی دیگر هر بار تخلفی در یکی از سایت‌های گردشگری و تاریخی رخ می‌دهد، پاسخ مسوولان این است که در فارس با وسعت بسیار و فزونی آثار باستانی ثبت ملی و جهانی، نیروهای حفاظتی اندک است و نیاز به حمایت و کمک داریم.

در این میان باید یاد کرد از طرح همیاران تخت‌جمشید که افراد به‌ صورت داوطلبانه به یاری راهنمایان و یگان حفاظت می‌آیند، در باره این طرح هم مدیر پایگاه میراث جهانی تخت‌جمشید گفته است که متوقف نشده اما معمولا در شلوغی ایام تعطیل و یا نوروز صورت می‌گیرد و همواره در حفاظت از تخت‌جمشید از همیاران بهره می‌گیریم.

گرچه این سخنان در دفاع از نقص سیستم حفاظتی تخت‌جمشید همچنان واکنش فعالان میراث فرهنگی را همراه داشته است، به نظر می‌رسد هر روز یکی از میراث فرهنگی و آثار باستانی استان فارس زیر سایه بی‌حفاظی و بی‌پناهی به دست تخریبگران می‌افتند، آنان که یک روز سلاحشان اسپری‌های رنگی است، روز دیگر میخ و سنگ و حجاری روی بازمانده آثار و به‌تازگی دوربینی که آن‌ها را چندی در شبکه‌های اجتماعی معروف می‌کند.

یادمان تاریخی تخت جمشید که متعلق به دوره هخامنشیان است یکی از آثار ثبت شده استان فارس در فهرست آثار جهانی است که در سال ۱۹۷۹ میلادی با شماره ۱۱۴ در سازمان جهانی علمی، فرهنگی ملل متحد (یونسکو) ثبت شد.
سلسله هخامنشیان از سال ۳۳۰ تا ۵۵۰ پیش از میلاد حکومت کردند.
مجموعه جهانی تخت جمشید در شهرستان مرودشت و در فاصله ۶۰ کیلومتری شمال شیراز واقع شده است.

عضو گروه واتساپ اول فارس شوید

رنگ سبز

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

ناشناس شنبه , ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۹:۱۲

?????????????????????????????????? التماس دعا

ناشناس سه شنبه , ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۲

چرا کامنت منو درج نمی کنید؟ این خود سانسوری شما که از اون پارکور کاره بدتره.

ناشناس دوشنبه , ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۵

عجب آدم بی ….

ناشناس دوشنبه , ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۹

این نشون میده توی ایران مهد تمدن چقدر مردم ازادند که توی مکان های تاریخی هم میتونن ورزش کنند

yasin دوشنبه , ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۴

وقتی با تخت جمشید این طوری رفتار بشه . دیگه خدامیدونه حال روز بقیه بناهای تاریخی چطوره؟
همشون یا ویران شدن یا قطعه های باارزششون دزدیده شده.

شهین بهمنی دوشنبه , ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۸

شما دیوانه اید بابا عاقل پسرمن پارکور میره از ساختما ۱۰ طبقه میره بالا میاد پائین و مثل چیتا از طبقات آویزون میشه منهم میترسم ولیکن درست نیست تصویر تلویزیونهی دیگه را دیدید که پارکورکارها از کوهپایه های خاکی بالا پائین میروند و چه هیجانب هم داره بیشتر صبح ها برنامه آش ار شبکه جم نمایش هست و خیلی جالبه ولی ندیدم که از جای تاربخب بگیرند فیلم یا عکس فیلمبرداری هم کامل هستش و ِلذتبخش

شهین بهمنی دوشنبه , ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۷

….کرده در دنیا هبچ یارکورکاری همچنین بی حرمتی نمیکنه من در فیلمهای خارجز تخیلی دیدم که حتی در ایتالیا هم بوده و جهش یافتگان با احترام بازی کردند به یک نفردوربین بدست از این صحته عکس گرفته خدمه نگهبان تخت جمشید همیشه با احترام به مردم تذکر میدهند کتار دیواهاا نایستید پس معلونه یک کسی ساپورت کرده این اشخاص را

ناشناس دوشنبه , ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۶

بنده هر وقت از اون طرف رد می شوم درود می‌فرستم به شیر مردان وشیر زنان مرودشت و حومه آن که چهل سال پیش با جانفشانی جلوی لودرهای که برای تخریب تخت جمشید آمده بودند ایستادن

Gh دوشنبه , ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۴

باسلام من مراقبت انجاه بودم لحظه پایان بازدید بود با -آن جوان برخورد نمودم مراتب را به قسمتها بالاتر گزارش دادم وشدیدا برخورد شد اما مانمیتوانیم برای هر بازدید کننده یک مراقب باشیم ومراقب بگذارند اگر علم آگاهی خود را بالا ببریم بهتر میدانیم به مجله پامی نهیم پس الکی قضاوت نکنید وبا مراقبین آثار همکاری نمایید تا فردا های بهتر برای فرهنگمان وآثار بجاه مانده از نیاکانمان داشته باشیم دست همه ما رامی بوسد تا باهم ازهمه سرای ایران حفاظت نماییم موفق باشید

زهرا دوشنبه , ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۶

تخت جمشید نه تنها نمایانگر تاریخ ایران که نمایانگر تاریخ انسانیت و بشریت هست. لطفا در حفظ اون کوشا باشیم

زهرا دوشنبه , ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۲

حفاظت و نگهداری از آثار ملی و هویت ایرانی وظیفه همه مردم ایران سربلند هست و برای اجرای این حرکات نمایشی هزاران جای دیگه وجود داره. ایران در از جنگل و کوه و صخره است. امیدوارم بیشتر حواسمون به آثار ملی و میهنی خودمون باشیم.

مهرداد دوشنبه , ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۱

سلام این موضوع که خوبه میتونن گردن کسی بنوازند.لطفا تشریف ببرید قلعه تاریخی بیرجند مشاهده میکنید قلعه رو به کافی شاپ اجاره دادند و با افتخار اعلام شده با همیاری میراث فرهنگی و شهرداری این کار انجام شده منبع آب چند تنی که نشتی هم داره بردن گذاشتند روی سقف گلی تا چند وقت دیگه برجک میا پایین شما نگران چی هستید.

حسن دوشنبه , ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۵

اخه …. اگه قرار باشه از فردا هر کسی بخواد بره اونجا از در و دیوارش بره بالا روی ستون مقبره بره به اسم ورزش که هم توهینه هم تخریب هست از فردا بقیه میگن بس ازاده ما هم بریم توی کل دنیا برای بازدید میرن نه از در دیوارش استفاده کنن فردا یکی میاد یه قسمت سنگ میکنه میبره

فریبا دوشنبه , ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۹:۵۶

این کجاش توهین هستش
ماشاالله به این بدن سالم
توهین اون کسی انجام میده که توی تاریخ دروغ مینویسه.

이란 دوشنبه , ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۶:۳۷

چه توهینی داشت
کوروش کبیرم خودش از اول ادم ذهن باز و خفنی بود
خوده خدای عدالت((کوروش))خودش خوشش اومده من فکر میکنم
چون ادمی بود که ذهن باز داشت

رضا دوشنبه , ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۳:۲۹

عدم آموزش درست در مدارس و آشنایی با تاریخ و تمدن کشور نتیجه اش میشه این بچه که داره از میراث کشور عزیزمان بالا و پایین میره

رضا خواجه دوشنبه , ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۲:۰۲

چ ربطی داره توهین کجا بوده حرف مفت می زنین داره ورزش می کنه حالا هرجا باشه

ک دوشنبه , ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱:۲۲

توهینش کجا بود؟
نزد خراب نکرد ک

حاجی دوشنبه , ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۰:۳۷

والا شماها عقده دارید ،مگه گوشتش خورده شد یه جوان اونجا ورزش کرده این کجاش تووووهین هس ؟؟؟یکم متمدن باشین کل دنیا پارکورهای حرفه یی مناطق تاریخی مثلا تو مصر کلیپ ظبت کردن کلی هم واریال شده .به جوانهاتون بال و پر بدین جز نثار نفرت هیچی نداریم در این مملکت .چرا همچینیم ما ؟

جمع کنین با دوشنبه , ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۰:۰۹

دارن ملتو به فا.. میدن تو اونوقت اومدی واسه یه تیکه زمین داری شاخ میشی
تو اگه مردی برو هوای دیوار خودتو داشته باش
دوره تخت جمیشیدو کوروش گذش
دوره جدید رو دریاب که داره میرع

احسان یکشنبه , ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۵

توهین یعنی یه عده با بولدزر میخواستن خرابش کنن
الان شما فکر میکنید اینجوری سنگ کوهی که ازش تخت جمشید رو ساختن خراب میشه ؟

ناشناس یکشنبه , ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۳

این بنا مربوط به تمدن ماقبل ایران هست . تمدن فرا زمینی ها یا به قول…. اجنه ! این کاخ تاریخ ایران نیست .

حسن یکشنبه , ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۳

اینایی که میگن مشکلش چیه؟
جفتک رفتن تو آثار باستانی از نظر شما درسته؟؟
خب میخواد ورزش کنه بره پارکی جایی?

ناشناس یکشنبه , ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۰

توهین کجا بود

حسین یکشنبه , ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۶

لطفا در حفظ آثار و تمدن ایران زمین کوشا باشیم…. به کسانیکه این تمدن را نادیده میگیرند

ناشناس یکشنبه , ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۰

بحث تعصب و افکار پوسیده نیست. بحث ارزش قائل بودن برای آثار باستانی کم نظیر در تمام دنیاست .ما فقط یاد گرفتیم روز به روز نابود تر کنیم نه اینکه آباد کنیم

علی یکشنبه , ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۹

تخت جمشید اصلا اطرافش دیوار و یا حصاری نداره گله گوسنفند از داخل رد میشه

علی یکشنبه , ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۵

توهین یعنی اختلاس

ناشناس یکشنبه , ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۳

کجاش توهینه چرا جو سازی میکنین اگه طوری بود که باعث‌تخریب وایجاد آلودگی میشد یه چیزی ولی وقتی ورزش کردن و کلیپ ساختن بنظر بنده خالی از هرگونه اشکاله

Mahdi یکشنبه , ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۷

توهین به تخت جمشید به این میگن که ول کردن به امان خدا .روز به روز داره خرابتر می‌ره.به این میگن توهین وبی توجهی.خدا می‌دونه که چقدر از آثار باستانی رو به…. بردن

ناشناس یکشنبه , ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۶

یعنی واقعا باید برات توضیح بدن. این آثار رو از نور و باران باید محافظت کنند. اونوقت طرف جفت پا میپره رو اثار تاریخی. فکر میکنی یه مدت دیگه چیزی ازش باقی میمونه. فردا توش گل کوچیک هم میزنن

حسین یکشنبه , ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۰

اخه ورزش تو محیط باستانی چه تو هینی هست التماس تفکر

هما یکشنبه , ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۷

خب چه عیب داره مگه؟

امیرحسین یکشنبه , ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۰

اخه کجاش دیدی من تو استان فارس زندگی می کند داشتیم یکی خیلی راحت یک کوزه پر از طلا پیدا میکنه ظرف نیم ساعت همشو آب میکنه وقتی من شنیدم کنار بابام بودم یهو دیدم بابام داشت تاییدش می کرده میگفت خدا کنه یکیشم گیرم ما بیا واقعاً برای خودم تمام خانواده ام متاسفم??☹️??

علی یکشنبه , ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۸

این دامن زدن ها به نتفاق و دشمنی در این زمانه متمدن کمی کهنه واز مد افتاده انکار یه جوان ایتالیایی تو او استادیوم باستانیشان پارکور به نمایش گذاشته ویا یه جوان آمریکایی بالای ساختمان انپایستر یکی رو پرت میکنه پایین و ؛ووهای زیاد.هیچ توهینی به کوروش کبیر وآثار باستانی نشده اتفاقا
نشون داده که تو سرزمین کوروش هم
هستن هنر مندان ونخبگان وورزشکاران
ودانشمتدان وووهای زیاد دیگر.

علی یکشنبه , ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۳

واقعا عجب ادمایی ان که به تخت جمشید بزرگ و کوروش بزرگ توهین می کنن!!!!!

مهدی شیراز یکشنبه , ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۱

آخه نکبت جا قطعی هست

آخرین اخبار