چاپ کد خبر: 37730
20 آبان 1399

نگرانی باغداران ” قیر و کارزین ” بزرگترین تولید کننده لیموشیرین ایران از افزایش هزینه های تولید

آغاز خرید توافقی لیمو شیرین در استان فارس/برداشت لیمو شیرین در فارس آغاز شد

باغداران شهرستان «قیر و کارزین» که امسال هزینه‌های تولیدشان با توجه به افزایش قیمت نهاده‌ها ۱۰ برابر شده از پایین بودن قیمت فروش محصولات خود ناراضی هستند.

به گزارش اول فارس ،مشکلات و چالش‌هایی که بخش کشاورزی را با خود درگیر کرده، بالا رفتن قیمت نهاده‌های تولید (کود- سم- خدمات) است، که می‌تواند تولید محصولات راهبردی در شهرستان را با موانع مواجه کند و با حل این مشکلات می‌توان به بهترین نحوه اقدامات کشاورزی را انجام داد.

شهرستان قیروکارزین به دلیل قرار گرفتن در منطقه آب و هوایی نیمه خشک بیشترین تولیدات لیمو شیرین در کشور را به خود اختصاص داده، که همین امر باعث اشتغالزایی بسیاری از افراد شده است.

لیمو شیرین یکی از میوه‌های نیمه گرمسیری که به صورت همیشه سبز است و جایگاه مهمی در اقتصاد و اشتغال زایی جنوب استان فارس ایفا می کند.

لیمو شیرین گونه‌ای لیمو، و میو‌ه ای شیرین و درشت است و از آب آن برای بیماران تب دار استفاده می کنند و حاوی ویتامین C بسیاری است، لیمو شیرین از میوه‌های دوست داشتنی که علاوه بر خوشمزه بودن دارای خواص دارویی و درمانی نیز است.

لیمو‌ها را بیشتر به دلیل آب آن‌ها پرورش میدهند و لیمو شیرین جزو یکی از همین مرکبات است. بیشترین سطح زیرکشت لیمو شیرین استان فارس نیز در شهرستان قیروکارزین است که در فاصله ۱۶۹ کیلومتری شهر شیراز قرار دارد.

قیروکارزین با وسعتی نزدیک به ۳ هزار و ۴۰۰ کیلومتر مربع و قدمتی ۵ هزار ساله شهرستانی با آب و هوای گرم باعث به وجود آمدن طبیعتی زیبا و چشم انداز شده که روئیدن گل‌های وحشی، گندمزار‌های متعدد، نخل‌های همیشه سبز در زمستان زیبایی بیشتری بر آن جاذبه‌های دیدنی افزوده است.

شهرستانی از جنوب غربی استان فارس که با جاذبه‌های تاریخی و کهن خود چشم هر بازدید کنند‌های را خیره می کند.

شهرستان قیروکارزین زیبا با آب و هوای گرم و موقعیت جغرافیایی جز ۳۰ شهرستان برتر دنیا در حوزه تولیدات محصولات باغی است.

همچنین این شهرستان با وضعیت خوبی که در تولید مرکبات دارد، از نظر کیفیت تولید لیمو شیرین کشت شده رتبه اول جهانی را کسب کرده است.

محمد جواب عرب کارشناس نخیلات و مرکبات جهاد کشاورزی استان فارس  با اشاره به اینکه سطح زیر کشت کل مرکبات فارس بالغ بر ۶۱ هزار هکتار است، گفت: از کل سطح مرکبات استان برابر ۱۴ هزار و ۸۰۰ هکتار به باغات لیمو شیرین اختصاص داده شده است.

تولید لیمو شیرین در قیروکارزین

او افزود: در میان شهرستان‌های فارس لیمو شیرین بیشتر اهمیت را در شهرستان‌های قیروکارزین، جهرم، داراب، کازرون، فسا و لارستان دارد.

محمد جواب عرب با بیان اینکه فارس در تولید لیمو شیرین رتبه نخست کشوری را دارد، اضافه کرد: ظرفیت تولید سالانه این محصول در فارس ۴۵۰ هزار تن در سال است که توانسته بازار‌های مصرف داخلی و همچنین استان‌های همجوار مانند هرمزگان را پوشش دهد.

کارشناس نخیلات و مرکبات جهاد کشاورزی استان فارس همچنین درخصوص صادرات و ارسال لیمو شیرین، اظهار کرد: لیموشیرین علاوه بر مصرف داخلی و ارسال به استان‌های دیگر به کشور‌های همسایه ایران نیز صادرات دارد.

عرب تصریح کرد: برداشت لیموشیرین از نیمه دوم مهرماه آغاز و تا اواخر آبان یا اوایل آذرماه ادامه خواهد داشت.

او همچنین با اشاره به اینکه بالغ بر ۱۰۰ مورد مراکز درجه بندی و بسته بندی وجود دارد، افزود: این مراکز کار نگهداری و انبارداری محصول لیمو شیرین را انجام می دهند.

رونق اقتصادی و اشتغال زایی در جنوب فارس

رئیس جهاد کشاورزی قیروکارزین  با اشاره به اشتغال روزانه ۲۰ هزار نفر در عرصه برداشت، اضافه کرد: در فصل برداشت لیمو شیرین تا پایان از شهرستان‌های استان برای کار به قیر و کارزین میآیند و تا پایان برداشت این محصول بیش از ۳ میلیون نفرروز مشغول به فعالیت هستند.

تولید لیمو شیرین در فارس

مهدی همتی با بیان اینکه قیروکارزین به واسطه موقعیت جغرافیایی که در آن قرار دارد، یکی از ۳۰ نقاط مستعد برای تولیدات باغی در جهان است، اظهار کرد: این شهرستان در رتبه اول تولیدات لیمو شیرین در کشور قرار دارد و بهترین لیمو را تولید می کند.

او اضافه کرد: بیش از ۶ هزار هکتار از باغات قیروکارزین به لیمو شیرین اختصاص داده شده است که از این میزان ۵ هزار و ۴۰۰ هکتار آن مثمر و به تولید اقتصادی رسیده اند.

قطب تولید لیمو شیرین با بیش از ۲۵۰ هزار تن

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین با اشاره به سطح زیر کشت لیموشیرین در قیروکارزین، تصریح کرد: در این شهرستان بیش از ۲۵۷ هزار تن لیمو شیرین تولید می شود.

همتی با بیان اینکه برداشت لیمو شیرین از نیمه دوم مهر ماه آغاز می شود، اضافه کرد: این محصول از اواسط آبان ماه روانه بازار می شود و در اختیار عموم قرار می گیرد.

او همچنین گفت: همه محصولات به استان‌های همجوار ارسال می شود و اگر بعضی باغداران خودشان بسته بندی هم داشته باشند به صورت کارگاهی انجام و به مناطق ارسال خواهند کرد.

شهرستان قیروکارزین میدان میوه و تره بار ندارد

همتی به مشکلاتی که در ارسال این محصول وجود دارد و این شهرستان به علت نداشتن میدان میوه و تره بار محصولاتش به نام شهر‌های دیگر ارسال می شود، اشاره کرد و افزود: شهرستان قیروکارزین میدان میوه و تره بار ندارد که همین مساله باعث می شود دست برخی دلالان برای ارسال میوه‌ها باز شود و امید است با حل اینگونه مشکلات عرصه را برای باغداران آسان کنیم.

مشکلات و چالش‌های بخش کشاورزی در قیروکارزین

مهدی همتی با اشاره به مشکلات کلی در بخش کشاورزی افزود: پایین بودن قیمت خرید محصولات راهبردی مثل گندم، کلزا از موانع پیش روی زارعین قلمداد می‌شود.

همچنین با توجه به اینکه سطح ایستابی در برخی مناطق بالاست و کشاورزان مجبور به کشت شلتوک هستند ممنوعیت این کشت از چالش‌های این کشاورزان است.

او اضافه کرد: بالا رفتن قیمت نهاده‌های تولید (کود- سم- خدمات) می‌تواند تولید محصولات راهبردی در شهرستان را با موانع مواجه کند.

رئیس جهاد کشاورزی قیروکارزین با بیان اینکه نبود بازار فروش مطمئن و همچنین نبود صنایع تبدیلی برای گیاهان دارویی از مشکلات دیگر کشاورزان است اضافه کرد: پایین بودن ضریب مکانیزاسیون در شهرستان، نیاز به ماشین آلات، نیرو محرکه (تراکتور، تیلر)، فقر ماده آلی در خاک کشاورزی و بالا رفتن شدید قیمت نهاده‌های کشاورزی به خصوص کود‌های کشاورزی زیرکشت منجر به ایجاد مشکلات بسیار زیاد در تولید و به خصوص محصولات راهبردی خواهد شد.

همتی تصریح کرد: همچنین با توجه به خطر و شیوع انتقال آفت سرخرطومی حنایی نخیلات در چند سال اخیر این افت باعث ضرر و زیان سنگینی به بخش باغی و باغداران می‌شود.

او با اشاره به اینکه عارضه زوال مرکبات که ناشی از بستر نامناسب، کیفیت پایین آب و عدم مدیریت مناسب آبیاری است، اظهار کرد: پایین بودن قیمت، نبود بازار مطمئن و مجزا برای محصولات استاندارد از دیگر مشکلات بخش کشاورزی است.

خواص درمانی لیمو شیرین

کارشناس نخیلات و مرکبات جهاد کشاورزی فارس بیان کرد: از مهم ترین خواص لیموشیرین می توان در درمان سرماخوردگی نام برد.

عرب اضافه کرد: همچنین دفع سموم شیمیایی بدن، تقویت قلب، درمان کم خونی و حفظ کلسیم بدن از خواص دیگر لیمو شیرین برای انسان است.

با اشاره به فصل برداشت لیمو شیرین و تولید بیش از ۴۵۰ هزار تن در فارس تسهیلات ارزان قیمتی به منظور توسعه صنایع تبدیلی در اختیار سرمایه گذاران قرار داده خواهد شد که، اشتغال زایی، افزایش ماندگاری محصول و امکان تولید آب میوه و محصولات از مزایای توسعه صنایع تبدیلی و غذایی است.

همچنین بالا رفتن قیمت نهاده‌های تولید (کود- سم- خدمات) می‌تواند تولید محصولات راهبردی در شهرستان را با موانع مواجه کند.

عضو کانال اول فارس در واتساپ شوید

%D9%88%D8%A7%D8%AA%D8%B3%D8%A7%D9%BE

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار