چاپ کد خبر: 36957
3 آبان 1399

هجوم بیسابقه موش های صحرایی گرسنه به باغات و مزارع خفر در استان فارس

موش صحرایی در ملکوه تربت حیدریه - تابناک | TABNAK

ایرنا: موش‌های صحرایی این روزها با هجوم بی‌سابقه به باغ‌ها و مزارع شهرستان خفر استان فارس، خسارت‌هایی به میوه‌ها و محصولات باغی، زراعی و دامی وارد کرده‌ اند.

این روزها موش‌های گرسنه صحرایی در باغ‌ها و مزارع شهرستان خفر در حال جولانند و به میوه‌ها و محصولات باغی و زراعی و حتی محصولات دامی رحم نمی‌کنند.

یکی از کشاورزان خفری در زمنیه حمله موش‌ها گفت: یک‌سال است چشم‌انتظار فصل پاییز و برداشت محصول هستیم و حالا که به برداشت نزدیک شده‌ایم، موش‌های صحرایی به مزارع و باغ‌ها حمله کرده‌اند و میوه‌هایی چون انار و بادام، محصولات زراعی چون ذرت و گندم و جو را می‌خورند و تلاش‌های یک‌ساله ما را به باد داده‌اند.

وی ابراز کرد: ما برای جلوگیری و توقف حملات موش‌ها، سم و تله موش کار گذاشتیم، اما برای موش‌ها شب و روز معنی ندارد و به دلیل زاد و ولد بسیار این جوندگان، جوابگو نیست؛

این موش‌ها علاوه بر ورود به باغ‌ها و مزارع و خانه‌ها حتی آذوقه‌های انبارشده حیوانات و چهارپایان چون کاه و جو نیز می‌خورند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خفر  گفت: حدود ۶هزار هکتار از اراضی کشاورزی و باغی خفر که دارای انواع مرکبات، انار ، بادام، زیتون و… است به میزان ۳۰ درصد خسارت دیده‌اند.

احمدرضا صالحی افزود: در بخش زارعی نیز محصولاتی چون کنجد، ذرت، برنج و حبوبات و یونجه، ۲۵درصد خسارت دیده‌اند.

به گفته وی رهاشدن برخی باغ‌ها به دلیل خشکسالی، عدم مبارزه همگانی کشاورزان و کمبود سموم از جله علل ازدیاد موش‌ها و هجوم آنان به باغ‌ها و مزارع این شهرستان است.

میزان خسارت تا این لحظه حدود ۱۸۰ میلیارد ریال برآورد شده است.

مسئول تولیدات گیاهی شهرستان خفر نیز گفت: راهکارهای مناسب برای مبارزه این موش‌ها ایجاد نظم و آرایش در درختان، حذف شاخه‌ها و سرشاخه‌های اضافی، نظم و انضباط‌دادن به پایه‌های درختان، حذف علف‌های هزر بین درختان و فاصله بین درختان است.

علی جوکار افزود: البته کشاورزان باید توجه داشته باشند که استفاده از تله‌های موشگیری و سموم نباید در مسیر حرکت چهارپایان و چرای دام‌ها باشد تا منجر به اتفاقات ناگواری، چون تلف شدن تعداد کثیری از گوسفندان که در هفته پیش رخ داد، نشود.

وی ابراز کرد: اگر کشاورزان به توصیه‌های کارشناسان کشاورزی توجه نکنند خسارت بیشتری به این باغ‌ها و و مزارع وارد می‌شود.

آسیب‌ها و خطرهای سموم موش به دام‌داران

هنوز یک هفته نگذشته که بیش از ۱۰۰  رأس گوسفند در روستای‌ چرگ از توابع شهرستان خفر به دلیل مسمومیت در منطقه باغدامچه تلف شدند.

دهیار روستای چرگ در شهرستان خفر پیش از این  گفته بود: حوالی ظهر دیروز بود که یکی‌ از دامداران روستای چرگ از توابع شهرستان خفر بیش از ۱۵۰ راس گوسفند جهت چرا و تامین آب و غذا به بیابان های اطراف روستا می‌برد که به دلیل استفاده گوسفندان از سم به جای غذا متاسفانه بیش از ۱۰۰ راس از دام‌هایی چون بره، کهره و… جان خود را از دست دادند و تلف شدند.

شهرام کامخواه افزود: به گفته برخی شاهدان، سم‌های پهن شده در اطراف مزرعه و بیابان‌ها بوده که صاحب دامداری بدون اطلاع قبلی و به عادت همیشگی که دام‌های خود برای چرا و تأمین آب و غذا به محل باغدامچه هدایت می‌کرده طعمه مرگ شده‌اند.

وی ابراز کرد: خسارت‌های وارد شده بیش از ۳میلیارد ریال براورد شده که علت دقیق و قطعی این تلفات در دست بررسی است.

وی ادامه داد: این‌ روزها بسیاری از کشاورزان به دلیل آزار اذیت حیوانات و جونده‌ها مثل موش‌ها در باغ‌ها و مزارع خود از سم و داروهای کشنده استفاده می‌کنند که لازم است هم کشاورزان و هم صاحبان دامداری نکات ایمنی را رعایت کنند.

دهیار روستای چرگ بیان کرد: صاحبان مزرعه‌ها و باغ‌ها نباید در مسیر عبور و مرور و رفت‌وآمد انسان‌ها و حیوانات خانگی وسایل و ابزار خطرناک مانند تله موش‌گیری، گذاشتن سم در لانه موش‌ها، حفر چاه عمیق در طول مسیر،  گذاشتن خوراکی‌هایی مانند؛ پفک و آغشته به سم قرار دهند.

کامخواه اضافه کرد: صاحبان دامداری نیز باید دام‌های خود تا حد امکان نزدیک باغ‌ها و مزرعه‌های کشاورزان هدایت نکنند  چرا که بدون اطلاع از وضعیت منطقه متأسفانه این چنین‌خسارت و زیان به بار می‌آید و دام‌های زیادی جان خود را از دست می‌دهند.

آموزش کارشناسان جهاد کشاورزی برای مبارزه با موش‌ها

مدیر حفظ نبات استان فارس نیز گفت: موش‌ها بعد از انسان و میمون باهوش‌ترین حیوانات هستند و در سالهایی که وضعیت آب و هوایی خوب باشد و تغذیه خوبی داشته باشند و شرایط مناسبی داشته باشند در سال چهار تا هفت بار زاد و ولد می‌کنند و در هر بار بین ۶ تا ۱۷ نوزاد به دنیا می‌آورند.

دبیری افزود: برای مبارزه گسترده با موش‌ها، روش‌های مختلفی چون کنترل از جمله شخم، غرفاب‌کردن، بهداشت باغ و… گفته شده، اما در شرایط این سالی که ما با طغیان موش مواجهیم، این‌ها جوابگو نیست.

وی ادامه داد: ما معمولاً روش‌هایی چون استفاده از طعمه‌های مسموم با استفاده از سمومی چون فسفات زنگ را توصیه می‌کنیم که در این زمینه علاوه بر آموزش سه روزه که برای کل کارشناسان جهاد کشاورزی گذاشته شده، سمومی نیز در اختیار جهاد کشاورزی قرار گرفته است.

با توجه به نزدیک شدن به فصل پایان برداشت احتمال حمله‌ورشدن موش‌ها به سمت شهرستان‌های مجاور چون جهرم، میمند و… نیز وجود دارد.

شهرستان خفر در فاصله ۱۱۰ کیلومتری از جنوب شرق شیراز قرار دارد.

عضو کانال واتس اپ اول شوید

%D9%88%D8%A7%D8%AA%D8%B3%D8%A7%D9%BE

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار