چاپ کد خبر: 39777
19 آذر 1399

هراس اهالی یک روستای استان فارس از باران +تصاویر

  کندر عبدالرضا

خبرگزاری مهر : روستاییان «کندرعبدالرضا» در لامرد سال های اخیر را با سیل و مصائب آن گذرانده اند. آنها با هر بارشی واهمه دارند که سیل خانه هایشان را درنوردد اما فرمانداری همچنان اقدام موثری نکرده است.

 هرسال با بارش‌های فصل پاییز و زمستان، رودخانه‌های لامرد طغیان می‌کند و سیل وارد خانه‌های مردم می‌شود که خسارت‌های زیادی به زیرساخت‌های شهری و روستایی و منازل مسکونی وارد می‌کند.

از جمله مناطقی که در سال قبل سیل لامرد باعث خسارت فراوان شد، روستای کندر عبدالرضا بود. سیل بدلیل عدم اضافه کردن دهانه پل و لایروبی اصولی رودخانه و به تبع آن بازگشت آب به سمت روستا و خانه‌های مردم جاری شد که برای رفع این مشکل تاکنون هیچ اقدام عملی صورت نگرفته است.

روستای کندر عبدالرضا با جمعیتی بالغ بر ۶۰۰ نفر و در ۱۵ کیلومتری شرق شهرستان لامرد استان فارس قرار دارد.

IMG 20201209 WA0000   

با گذشت ۳۵۰ روز از حادثه سیل سال ۹۸ و علیرغم پیگیری‌های انجام شده و مکاتبات عدیده نمایندگان مردم در روستا با فرمانداری و ستاد بحران شهرستان اما مشکل حل نشده و همچنان موجی از نگرانی و نارضایتی شدید از مسئولین مرتبط با این امر و در رأس آن مدیریت بحران شهرستان به ریاست فرماندار را به همراه داشته است.

روستاییان اعلام کردند خسارت‌های آنها در سال قبل هم جبران نشده و مشکلات قبل همچنان پابرجاست.

کندر عبدالرضا1

مردم روستای کندر عبدالرضا نگران بارش‌های امسال هستند که عدم رفع نواقص زیر ساختی و همچنین افزایش نیافتن دهانه پل روستا، احتمال ایجاد خسارت را در پی بارش‌های این روزها و در پی آن جاری شدن سیل بیشتر کرده است.

یکی از اهالی این روستا گفت: که هیچ پیمانکاری برای پروژه خرد و کوچکی مانند ایجاد دهانه پل در محور لامرد، رکن آباد و پارسیان، آن‌هم در این شرایط بد اقتصادی و بدون اعتبار نقدی رغبتی ندارد بنابراین انتشار این نوع آگهی‌ها هر چند در چندین نوبت همراه شود صرفاً ابزاری برای شانه خالی کردن از این مشکل هست.

IMG 20201209 WA0002

او ادامه داد: فرماندار لامرد بحرانی بودن این رودخانه را خوب درک می‌کنند و از نزدیک وضعیت خسارات وارده به این روستای سیل زده را مشاهده کرده‌اند اما چرا به عنوان مسئول ستاد بحران شهرستان و علیرغم عدم پرداخت یک ریال خسارت به سیل زدگان این روستا و با علم به اینکه در صورت بارندگی، مجدداً این رودخانه طغیان خواهد کرد و زندگی مردم به زیر آب خواهد رفت، هنوز اقدام مؤثری انجام نداده و فقط به انتشار آگهی برای جذب پیمانکار بسنده کرده‌اند.

خسارت سال قبل جبران نشد

یکی دیگر از اهالی این روستا گفت: مسئولان امر بابت سهل انگاری خود در عدم رفع مشکل رودخانه کندرعبدالرضا در این شرایط بد اقتصادی و ضرر و زیان وارده به منازل مسکونی و از بین رفتن سرپناه افراد مستمند و مستضعف در سیل سال گذشته که هیچ خدمات مؤثری هم دریافت نکردند باید پاسخگو باشند.

او بیان کرد: استاندار فارس باید برای این مشکل تدبیر جدی اتخاذ کند. مردم روستا انتظار دارند در این شرایط حساس، مسئولین به فکر رفع مشکلات مردم باشند و از خسارت مجدد جلوگیری کنند. در صورت وقوع مجدد سیلاب جان اهالی این روستا در معرض خطر است از این رو خواهشمندیم قبل از وقوع فاجعه انسانی تدابیر لازم اتخاذ شود.

بخشدار: پیمانکار پیدا نمی‌شود

در این راستا حسین عبدالهی بخشدار لامرد نیز گفت: برای انتخاب پیمانکار پل طی دو مرحله مناقصه برگزار شد، اما هیچ پیمانکاری در این دو مرحله از مناقصه شرکت نکرده است.

عبدالهی گفت: در بازه زمانی چهارماهه دو بار لایروبی رودخانه و تنظیم بستر انجام و خاکریز حفاظتی به طول ۵۰۰ متر و عرض ۵ متر اجرا شده است.

کندر عبدالرضا 2

در این رهگذر عباس توانا دهیار روستای کندر عبدالرضا  اظهار کرد: یکی از دلایل عدم تلفات جانی در سیل سال گذشته که در تاریخ ۲۶ آذرماه ۹۸ روی داد، اطلاع رسانی خوب، و به موقع به مردم، و همچنین تعطیلی مدارس بوده است.

او گفت: سیل در سال گذشته بیش از یک میلیارد تومان به مردم و بیش از سه میلیارد تومان به اماکن عمومی شامل مدرسه، مجموعه ورزشی، گلزار شهدا و طرحه ای بهسازی روستا و… خسارت وارد کرده است.

توانا، کمبود دهانه پل را علت اصلی سیلاب ذکر کرد و گفت: دهانه فعلی پل، جوابگوی حجم زیاد آب نبوده و سیلاب در بعضی جاها تا دو متر نیز ارتفاع داشته است.

او گفت: یک روز پس از حادثه سیل، مکاتبات اداری خود را با ستاد مدیریت بحران شهرستان انجام دادیم.

کندر عبدالرضا 3

وی با اشاره به کم شدن عمق رودخانه از هفت متر به سه متر تصریح کرد: چند روز قبل خاکریزی را در ۵۰ متری سمت رودخانه احداث کردند اما کار اساسی که خواسته به حق مردم، اضافه کردن دهانه پل است تاکنون محقق نشده است.

اما حسین شبانی نژاد فرماندار لامرد پیش از این از اختصاص ۱.۵ میلیارد تومان از اعتبارات زیرساخت به پل کندرعبدالرضا و اجرای آن توسط اداره کل راه و شهرسازی لارستان خبرداده است.

بر اساس این گزارش ، در سال ۹۴ دو بار سیل وارد روستای کندرعبدالرضا شد که با پیگیری‌های صورت گرفته یک دهانه ۸ متری به پل در سال ۹۷ اضافه شد که باز هم جوابگوی گذر آب نبود و از سال ۹۴ تا سال گذشته سه بار سیل به این روستا آسیب جدی وارد کرد.

عضو گروه واتساپ اول فارس شوید

%D9%88%D8%A7%D8%AA%D8%B3%D8%A7%D9%BE 2

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

سیما پنجشنبه , ۲۰ آذر ۱۳۹۹ - ۹:۴۶

ما همه گونه امنیت داریم و فقط باید قهرمانان کشورمون را ستایش کنیم

آخرین اخبار