چاپ کد خبر: 98775
7 آذر 1401

هزینه تلفن ثابت ۱۰ برابر شد ! مخابرات با یک پیامک همه را دور زد

 پس از حواشی بسیار درخصوص افزایش خودسرانه تعرفه تلفن ثابت از سوی شرکت مخابرات و برغم مخالفت های بسیار از سوی برخی مسئولین ذی ربط، حال شرکت مخابرات طی پیامکی اخذ این هزینه را توجیه کرده است.شرکتمخابراتهمهرادورزد هزینهتلفنثابت10برابرشد

جزئیات این طرح از این قرار است که کاربران تلفن‌ های ثابت استان تهران برای حفظ خط تلفن ثابت خود بر اساس جدول جدید پیرامون تعرفه‌های جدید تلفن ثابت، باید ماهانه ۲۰ هزار تومان، پرداخت کنند. این هزینه صرفاً هزینه‌ای است که صاحبان خطوط تلفن در پایتخت، در صورت عدم استفاده از خط تلفن و صرفا به منظور نگهداری این خطوط باید پرداخت کنند.

این افزایش تعرفه در استان تهران بابت ۴۴۴۴ دقیقه مکالمه، هزینه‌ای معادل ۲۰۰۰۰ تومان، برای سایر مراکز استان‌ها به ازای حداقل ۳۳۳۳ دقیقه مکالمه ۱۵۰۰۰ تومان به عنوان حداقل پرداخت و سایر شهرها به ازای ۲۶۶۶ دقیقه مکالمه معادل ۱۰۰۰۰ تومان مشخص شد. بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار در تاریخ ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ مقرر شده تا تعرفه‌های جدید هزینه تلفن ثابت از ابتدای شهریور ماه اجرایی شود. این افزایش قیمت حاصل جلسه‌ای است که در آذر سال ۱۴۰۰ توسط کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، برگزار شد.

اظهارات وزیر ارتباطات

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، هم درخصوص مصوبه ستاد تنظیم بازار درباره اخذ هزینه بابت خدمات مکالمه صوتی تلفن ثابت که توسط مخابرات اجرا شد و سپس با مخالفت شورای رقابت مواجه شد، اظهار داشت: کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات هنوز مصوبه ستاد تنظیم بازار را به شرکت مخابرات ایران ابلاغ نکرده بود و در آستانه ابلاغ بود که مخابرات این مصوبه را بدون هماهنگی و به شکل غیرقانونی اجرا کرد. عیسی زارع‌پور، ادامه داد: البته وزارت ارتباطات در حال ابلاغ مصوبه بود و با مخابرات برای این کار که در اجرای مصوبه پیش دستی کرد حتما برخورد خواهیم کرد. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: مصوبه ستاد تنظیم بازار در اصل باید از اول شهریور اجرا می‌شد اما مدیران شرکت مخابرات ایران باید می‌آمدند و برای اجرای این مصوبه تضمین می‌دادند.  وی گفت: موافقت وزارت ارتباطات با این اتفاق کاملا مشروط بوده است که این افزایش هزینه در راستای منافع مردم رقم خورده و خدای نکرده این پول صرف تقسیم سود بین سهامدار نشود؛ ما به عنوان نماینده مردم به شکل کاملا مقتدرانه ایستاده‌ایم تا این اتفاق رخ دهد؛ در غیر این صورت خارج از این باشد اجازه این اتفاق را نخواهیم داد. زارع‌پور تاکید کرد:‌ تا وقتی که این تضمین‌ها را به طور شفاف به ما ندادند مصوبه را ابلاغ نمی‌کنیم.

شرکت مخابرات به دلیل افزایش هزینه تلفن ثابت محکوم شد

شورای رقابت در پانصد و نوزدهمین جلسه خود در ۱۷ آبان‌ماه، شرکت مخابرات را به ارتکاب رویه ضدرقابتی محکوم کرد.

به گزارش روابط عمومی مرکز ملی رقابت، پیرو وصول شکایت برخی از مشترکین درخصوص اجرا نشدن مفاد مصوبه ۵۰۹ شورای رقابت در ۱۰ مهر ۱۴۰۱، موضوع در جلسه ۵۱۹ شورای رقابت مطرح و مورد رسیدگی قرار گرفت. بر همین اساس شورای رقابت رای بر محکومیت شرکت مخابرات ایران به دلیل ارتکاب رویه ضدرقابتی صادر کرد.

گفتنی است موضوع جلسه ۵۰۹ شورای رقابت مبنی بر توقف اجرای مصوبه ۴۶۶ مورخ ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ از سوی شرکت مخابرات ایران و اقدام به درج مبالغ اضافی در قبوض تلفن ثابت و اخذ آن از مشترکین بود.

در ماده ۳ مصوبه جلسه ۴۶۶ شورای رقابت با موضوع «دستورالعمل نحوه تنظیم هزینه ماهیانه تلفن ثابت» شرکت مخابرات ایران موظف شده بود با استقرار نظام حسابداری بهای تمام شده، نظام خود را به نحوی اصلاح کند که هزینه تمام شده هر یک از خدمات این شرکت به صورت مجزا و دقیق محاسبه شود و در صورت‌های مالی حسابرسی شده این شرکت درج شود.

ارسال پیامک به مشترکان ؛ آش نخورده و دهان سوخته برای مشتریان !

شرکت مخابرات در حالی هنوز تکلیف موضوع افزایش تعرفه تلفن ثابت روشن نشده است که پیامکی را ارسال کرده است:

مشتری گرامی؛ طبق مصوبه جدید، از تاریخ ۱۴۰۱/۰۶/۰۱ مبلغ ثابت ۲۰ هزار تومان به عنوان “حداقل هزینه ماهانه تلفن ثابت” در صورتحساب ماهیانه تلفن ثابت شما منظور خواهد شد. با این مبلغ می توانید ۴۴۴۴ دقیقه مکالمه شهری رایگان داشته باشید.

افزایشتعرفهتلفنثابت

حال پرسش از شرکت مخابرات این است که چرا گزارشی از محاسبات خود را به شورای رقابت ارائه نمی کنید؟ چرا شرکت مخابرات ایران به طور خودسرانه و بدون هیچ مصوبه قانونی، که اگر قانونی بود منجر به اعتراض برخی مسئولین و شورای رقابت نمی شد، ۳ ماه ۲۰ هزار تومان به عنوان حق نگهداری و علاوه بر هزینه مکالمه و دیگر هزینه ها را برای مشتریان محاسبه کرده است؟ حال که تصمیم گرفته اند که ۴۴۴۴ دقیقه مکالمه شهری رایگان برای مشتریان لحاظ کنند، تکلیف ۳ ماه پیش چه می شود و چگونه می خواهند این مبالغ را به مشتریان بازگردانند؟

چرا شرکت مخابرات باید ۲۰ هزار تومان را قبل از اینکه مشتریان اقدام به مکالمه کنند، بگیرد؟ سوال اصلی این است که برچه اساس شرکت مخابرات هزینه نگهداری را یک شبه از ۲ هزار تومان به ۲۰ هزار تومان افزایش داده است؟ این شرکت هزینه های بالای شرکت مخابرات و عدم تناسب دخل و خرج این شرکت را یکی از دلایل عنوان کرده است. آیا بهتر نیست شرکت مخابرات دست به اصلاحات درون سازمانی بزند و به جای اینکه دست در جیب مردم کند هزینه های خود را کاهش دهد؟

سوال دیگر این است که حال که قرار است در مقابل دریافت ۲۰ هزار تومان، مشتریان تهرانی ۴۴۴۴ دقیقه مکالمه رایگان داشته باشند چرا فقط مکالمه درون شهری در نظر گرفته شده است و مکالمات ترکیبی برون شهری، موبایل ، … حذف شده است؟ چرا با سیاست های دستوری مردم را مجبور می کنید؟ بهتر نیست سیاست تشویق را به جای سیاست دستور و اجبار قرار دهید؟

دعوای مخابرات و شورای رقابت بر سر تعرفه ماهانه تلفن ثابت بالا گرفته و شرکت مخابرات می‌گوید تعرفه تلفن ثابت باید اصلاح شود

به گزارش همشهری آنلاین، داود زارعیان معاون تجاری و امور مشتریان شرکت مخابرات در برنامه «میز اقتصاد» گفت: تعرفه تلفن ثابت شرکت مخابرات آخرین بار سال ۸۲ در شورای اقتصاد وقت تصویب شد.

وی با بیان اینکه تعرفه تلفن ثابت از سال ۸۲ تا ۹۲ تغییر نکرده است، افزود: با اجرایی شدن طرح هم کدی در شرکت مخابرات ایران درآمد این شرکت به دلیل اینکه تمام تعرفه‌ها شهری محاسبه می‌شد و فقط تعرفه بین استانی داشتیم، کاهش یافت.

معاون تجاری و امور مشتریان شرکت مخابرات تصریح کرد: چندین بار از وزارت ارتباطات و کمیسیون تنظیم مقررات وقت درخواست اصلاح تعرفه را کردیم اما این کار انجام نشد، تا اینکه شورای رقابت برای مناطق غیرهم‌کد تعرفه‌ قدیم و مناطق هم‌کد شده تعرفه ۵۸ ریال به هر پالس را تعیین کرد، اما متأسفانه با تغییر دولت در سال ۹۲، کمیسیون تنظیم مقررات این مصوبه را قبول نکرد و تعرفه‌ دیگری تعیین کرد که براساس آن ما باید یک‌هزار تومان آبونمان اخذ می‌کردیم که کمیسیون تنظیم مقررات این مصوبه را هم باطل کرد.

زارعیان ادامه داد: در سال ۹۵ تعرفه‌ای برای شرکت مخابرات تعیین شد که ساختار تعرفه بر مبنای دقیقه و دو هزار تومان حق آبونمان بود، اما دیوان عدالت اداری این مصوبه را هم باطل اعلام کرد.

وی گفت: شورای رقابت در سال ۱۴۰۰ دستورالعمل تعرفه‌گذاری را تعیین کرد و ستاد تنظیم بازار پس از تصویب این دستورالعمل در کمیسیون تنظیم مقررات به شرکت مخابرات ایران ابلاغ کرد که از ابتدای شهریور ۱۴۰۱ تعرفه جدید از مشترکان اخذ شود.

معاون تجاری و امور مشتریان شرکت مخابرات بیان کرد: براساس این تعرفه مشترکان شهر تهران ماهانه ۲۰ هزار تومان، مراکز استان‌ها ۱۵ هزار تومان، سایر شهرها ۱۰ هزار تومان و روستاها صفر به صورت ثابت پرداخت می‌کنند و در قبال آن به ترتیب مشترکان ماهانه ۴ هزار و ۴۴۴ دقیقه، ۳ هزار و ۳۳۳ دقیقه و ۲ هزار و ۶۶۶ دقیقه مکالمه رایگان دارند.

 شرکت مخابرات قیمت تمام‌شده را به شورای رقابت اعلام نکرده

اسماعیل شجاعی مشاور رسانه‌ای رئیس شورای رقابت گفت: شورای رقابت در تاریخ دهم خرداد ۱۴۰۰ به شرکت مخابرات ایران به عنوان یک شرکت خصوصی ابلاغ کرد که موظفید قیمت تمام شده را به ما اعلام کنید که متأسفانه شرکت مخابرات ایران تا این لحظه قیمت تمام شده را به شورای رقابت اعلام نکرده است.

وی ادامه داد: مصوبه شورای رقابت تا پایان سال ۱۴۰۰ قابلیت اجرا داشت نه امسال و سوال اینجاست شرکت مخابرات ایران که حق گرفتن اشتراک ندارد، چرا مبلغ دو هزار تومان حق اشتراک اخذ می‌کند؟

تعرفه‌های جدید تلفن ثابت باید اصلاح شود

مصطفی طاهری رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قیمت‌گذاری تعرفه تلفن ثابت، اینترنت و غیره با کمیسیون تنظیم مقررات است، گفت: بنده مخالف فرآیند طی شده برای افزایش ثابت تعرفه تلفن ثابت هستم به عبارتی مشترکی چه از خط استفاده کند و چه استفاده نکند یک عدد ثابت از او کسر می‌شود.

وی بیان کرد: تعرفه‌های جدید تلفن ثابت عادلانه نیست و باید در کمیسیون تنظیم مقررات رادیویی اصلاح شود.

فال حافظ امروز ۱۰ آذر با تفسیر دقیق و زیبا

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

ناشناس چهارشنبه , ۹ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۸

سهامداران عمده مخابرات ،همراه اول رومانندگاوشیرده جداکرده ومیگویندمخابرات باکمبود نقدینگی روبروست!!!!

هادی چهارشنبه , ۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۵

همش گرونی و فساد و تورم برای مردم . اما بچه های خودشون تو آمریکا و اروپا در حال زندگی لاکچری با پول نفت .

رضا چهارشنبه , ۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۶

…دیگرانتظاری ازاین دولت نبایدداشت

... چهارشنبه , ۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۶

واقعا ظلم بزرگی مخابرات به مردم کرده…. خداکنه جوابگو باشند. مخابرات مردم روخیلی اذیت کرده

شهروند بیچاره چهارشنبه , ۹ آذر ۱۴۰۱ - ۷:۰۱

از مخابرات کمال تشکر رو دارم.دستشون درد نکنه.خسته نباشن

زیر خط فقر چهارشنبه , ۹ آذر ۱۴۰۱ - ۶:۵۸

دردمون رو به کی بگیم؟؟؟؟؟؟؟

زیر خط فقر چهارشنبه , ۹ آذر ۱۴۰۱ - ۶:۵۷

پولی که صاحبش راضی نباشه حرامه.ما راضی نیستیم.

داداری چهارشنبه , ۹ آذر ۱۴۰۱ - ۶:۵۶

مخابرات هم مثل بقیه … از مردم عادی.. میکنه.هیچ کس راضی نیست.پول حرام از …هم حرامتر ه.ما که راضی نیستیم.

ناشناس سه شنبه , ۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۱

… مدیرعامل مخابرات ازبهمن ماه گذشته رفاهیات بازنشستگان را به بهانه کمبودنقدینگی قطع نموده وباپیگیریهای نماینده های این قشرمستضعف کمیسیون صنایع مجلس مشروط به اینکه این مطالبات راپردخت نماید،بااین افزایش موافقت کرد،اما باگذشت سه ماه افزایش تعرفه مخابرات از پرداخت حق وحقوق قطع شده تفره رفته ووعده سرخرمن میدهد،امیداست که سهامداران عمده سرعقل آمده.واز تضییع حق بازنشستگان دست بردارند

م سه شنبه , ۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۱

هیچکدام از مشترکان راضی به این کار مخابرات نبوده و نیستن سرمایه اینها مال مشترکان هست پس پولی که میگیرند حرام هست چون هر کسی به اندازه ای که داره ارتباط برقرار میکنه باید هزینه بپردازه نه پول زور چطور حاکمیت زورش به این خودسرها نمیرسه اگر نتونند برگردونند پولهای مردم را نشون میده که دست دولت و حاکمیت همشون تو یک کاسه هست و این شکلی دیگه قوانین ضمانت اجرایی نداره و سنگ رو سنگ بند نمیشه

مهرداد سه شنبه , ۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۷

با افزایش بهای مکالمه و اخذ وجه ثابت ۱۰۰ ٪ مخالفیم
بنده ۳ خط ثابت دارم که مخابرات حاظر به جابجایی و انتقال آن به مکان جدید نیست و آنها را انتقال مکالمه کرده ام و یکطرفه فقط بمن زنگ می‌زنند
علاوه بر مبلغ ثالت ماهیانه ۲۰۰۰۰ تومان ( جمعا ۶۰۰۰۰ تومان) هزینه جابجایی و انتقال مکالمه را هم می‌دهم ولی نمی توانم با این خطوط تماس بگیرم و ….
آیا این ظلم نیست!!!؟؟؟؟

شهروز سه شنبه , ۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۱

قشنگ معلومه کفگیر به ته دیگ خورده و علنا دارن… میکنن، مسؤلان ب…د، معلومه ….

بیژن سه شنبه , ۸ آذر ۱۴۰۱ - ۹:۰۷

این هم یک ترفند جدیده ،،مگر نه اینکه مخابرات را مشترکینش سرمایه گذاری کردن وبا پول ملت این مجموعه مشغول به کار شده ،سرمایه ملت باعث شده که شما حقوق های میلیونی بگیرید ونرخ را گران کنید

رضا سه شنبه , ۸ آذر ۱۴۰۱ - ۸:۳۳

از … ابن دولت هرچی بگی درسته… در حال دور زدن هستند

ناشناس سه شنبه , ۸ آذر ۱۴۰۱ - ۷:۵۹

با سلام ،خط تلفن ثابت من مربوط به مجتمع فرد اسدی بوده و پهنای اینترنت بیشتر از ۲ م درب ورودی ، جواب نمیدهد. مجتمع اذعان داشته که امکانات زیرساختی جهت تقویت خط برای فاصله مجتمع تا واحد مشترک ، را نداریم.
لهذا با ارائه تسهیلات ضعیف اینچنینی، ده برابر شدن قبض ثابت ، دور از انصاف بوده و منطقی و قابل قبول نمیباشد. مستمری بگیر تامین احتماعی هستم.

ناشناس سه شنبه , ۸ آذر ۱۴۰۱ - ۷:۵۸

خط تلفن ثابت من مربوط به مجتمع فرد اسدی بوده و پهنای اینترنت بیشتر از ۲ م درب ورودی ، جواب نمیدهد. مجتمع اذعان داشته که امکانات زیرساختی جهت تقویت خط برای فاصله مجتمع تا واحد مشترک ، را نداریم.
لهذا با ارائه تسهیلات ضعیف اینچنینی، ده برابر شدن قبض ثابت ، دور از انصاف بوده و منطقی و قابل قبول نمیباشد. مستمری بگیر تامین احتماعی هستم.

سید سه شنبه , ۸ آذر ۱۴۰۱ - ۶:۳۹

با سلام تا شما باهم به توافق برسید با بیست هزار تومان کلی پول شرگت به جیب زده است

آخرین اخبار