چاپ کد خبر: 43262
1 بهمن 1399

هزینه میلیاردی برای سنگفرش خیابان ارم شیراز : استانداری بر شهرداری شیراز نظارت ندارد

سنگفرش خیابان ارم شیراز

تسنیم: آمارهای عجیب و غریب از هزینه‌ کرد پروژه سنگفرش خیابان ارم شیراز سبب انتقادات زیادی از جمله انتقاد نماینده مردم شیراز در مجلس شده است.

در ماه‌های گذشته که شهرداری شیراز عملیات سنگ‌فرش خیابان ارم شیراز را آغاز کرد، اظهارنظرهای موافق و مخالف این پروژه از سوی مردم و مسئولان مختلف کم نبود و برخی منتقدان حتی عملکرد شهرداری شیراز را در سایر حوزه‌ها نیز غیرقابل دفاع دانستند اما چیزی که بیشتر از همه خودنمایی می‌کند آمارهای عجیب و غریب از هزینه‌ کرد پروژه مذکور است. 

بر اساس آن چه مطرح است ۱۰ تا ۴۰ میلیارد تومان اعتبار صرف این پروژه شده اما میزان مبلغ این پروژه چه از سوی مسئولان شهرداری و شورای شهر شیراز و چه از سمت رسانه‌‌ها به نقل از افراد مطلع بارها متغیر اعلام شد که جای سوال است.

مسئولان این میزان اعتبار را در مراحل اولیه تصویب نزدیک به ۲۰ تا حداکثر ۲۵ میلیارد تومان برآورد کردند اما به گفته نواب قائدی رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر شیراز تاکنون اعتبار اجرای پروژه سنگفرش خیابان ارم شیراز به ۴۰ میلیارد تومان رسیده است.

وی  با بیان این که مبلغ قطعی این پروژه را نمی‌شود از ابتدا اعلام کرد گفت: در ابتدا مبلغی برای اجرای پروژه  پیش‌بینی می‌شود که پس از برگزاری مناقصه ممکن است پیمانکار پروژه به قیمت مذکور ضریب پیشنهادی ارائه می‌کند که در زمان اتمام‌ این پیمان یک سری الحاقات به آن اضافه شود و در نهایت قیمت تمام شده پروژه پس از پایان کار معلوم‌ می‌شود.

این در حالی است که نوذر امامی رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر شیراز کل اعتبار قرارداد پروژه پیاده راه‌سازی و سنگفرش ارم شیراز را ۱۹ میلیارد تومان اعلام کرد و به تسنیم گفت: با لحاظ کردن میزان تعدیل این پروژه این‌ میزان اعتبار حداکثر به ۲۵ میلیارد تومان می‌رسد.

در همین رابطه شهردار منطقه یک شیراز نیز با اشاره به این که سازمان بازرسی تمام مدارک و قراردادهای پروژه پیاده‌راه‌سازی ارم شیراز را چندین بار مورد بررسی قرار داده است گفت: برآورد اولیه قرارداد پروژه ارم شیراز حدود ۱۱ میلیارد تومان است.

غلامرضا نامورچی افزود: پیمانکار این پروژه در مناقصه عمومی شرکت کرده و قرارداد و مدارک وی در کمیسیون معاملات مورد بررسی قرار گرفته و برنده شده و قرارداد این پیمانکار چیزی حدود ۱۸ میلیارد و ۱۵۰ میلیون است که اصل و کپی این قرارداد موجود است‌.

وی با تاکید به این که قرارداد بودجه این پروژه کاملا مشخص است گفت: دیدگاه  برخی از همکاران شورا کمی متفاوت است و با توجه به قرارداد، میزان تعدیلی که ممکن است به این‌ پروژه تعلق بگیرد بستگی به اعدادی دارد که دولت اعلام‌ می‌کند که در حال حاضر میزان قرارداد پیمانکار این پروژه همان ۱۸ میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان است و پیاده راه‌سازی و سنگفرش خیابان ارم، قطعا کار ماندگاری است که مردم از آن لذت خواهند برد چرا که مردم با این‌ نقطه از شهر خاطرات زیادی دارند.

 علیرضا پاک‌فطرت نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی نیز با انتقاد از عملکرد شهرداری شیراز در هزینه‌ کرد گزاف برای پروژه‌هایی همچون سنگفرش ارم و انعقاد قراردادهای ۲۵ یا ۴۰ میلیارد تومانی برای این قبیل پروژه‌ها گفت: بهتر بود شهرداری به‌ جای صرف این اعتبارات گزاف این هزینه‌ها را صرف بهبود ناوگان حمل و نقل عمومی می‌کرد چرا که پرداختن به سیستم حمل و نقل عمومی ضروری‌تر است.

وی با تاکید به این که پرداختن به حمل و نقل عمومی در راستای بحث انسان‌محوری و پیاده‌محوری است، افزود: با قوی کردن سیستم حمل و نقل عمومی در حقیقت به بحث تعالی خانواده توجه می‌کنیم که برای تحقق آن باید خانواده‌ها بتوانند به راحتی از سیستم‌ حمل و نقل عمومی استفاده کنند و در همین راستا  هزینه‌کرد هزینه گزاف برای پروژه‌هایی همچون سنگ‌فرش ارم شیراز اولویت ندارد.

نماینده مردم شیراز اظهار داشت: معتقدم که بهتر است خیابان‌های مرکز شهر، مراکز تاریخی و محور عرفان آن‌ هم نه با این قیمت‌های گزاف بلکه با سنگ‌ فرش‌هایی به مراتب بهتر و زیباتر با سنگ‌هایی مقاوم و با صرف هزینه‌ای نصف این اعتبارات سنگفرش شوند.

وی با تاکید به این که شهرداری باید در هزینه ‌کرد خود در اجرای پروژه‌های شهری دقت داشته باشد، افزود: پول‌هایی که شهرداری صرف این پروژه‌ها می‌کند، پول‌هایی است که مردم به صورت خرد به شهرداری داده‌اند و در این راستا شهرداری باید امین‌ مردم باشد و پول آنها را در جای درست و مورد رضایت آنها هزینه کند.

شهردار سابق شیراز به مقایسه شهر شیراز با رُم در زمینه اجرای سنگفرش خیابان‌ها از سوی یکی از اعضای شورای شهر شیراز واکنش نشان داد و گفت: این‌ مقایسه، مقایسه درستی نیست چرا که نه اقلیم و نه فرهنگ و درآمد ما قابل قیاس با شهر رم و دیگر شهرهای اروپایی و حتی آسیایی است.

 پاک‌فطرت با بیان این که در همه جای دنیا حل مشکل حمل و نقل عمومی نخستین اولویت است اظهار داشت: در این راستا ضروری است شهرداری شیراز نیز به مواردی همچون تکمیل خطوط مترو،  قطار، نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و تراموا توجه کند.

وی گریزی نیز به اجرای فاز صفر و یک تراموا در دوره خدمت خود زد و افزود: در دوره خدمتم به عنوان شهردار شیراز فاز صفر و یک طرح تراموا را انجام دادم و در مرحله عملیاتی شدن بود و انتظار بود شهردار فعلی حداقل ۱۰ کیلومتر از تراموا را تکمیل کند چرا که هزینه تراموا یک سوم یا یک‌ چهارم هزینه مترو می‌شود که در کنار آن باید به نوسازی بحث ناوگان خطوط اتوبوسرانی نیز توجه ویژه می‌شد.

وی با بیان اینکه امروز حداقل نزدیک به ۱۳۰۰ دستگاه اتوبوس با عمر بیش از ۵ سال در ناوگان حمل و نقل شیراز وجود دارد اظهار داشت: هر سال عمر حدود ۱۰۰ دستگاه اتوبوس و حتی بیشتر به بالای ۱۰ سال می‌رسد و در حال حاضر بیش از ۲۰۰ تا ۳۰۰ دستگاه اتوبوس با عمر بیش از ۱۰ سال در ناوگان خطوط اتوبوسرانی شیراز هستند که باید از چرخه عبور در شهر شیراز منع شوند و به‌ جای آنها اتوبوس‌های جدید وارد چرخه ناوگان اتوبوسرانی شوند.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با تاکید به این که وزارت کشور طبق قانون باید بر عملکرد شورا و شهرداری نظارت داشته باشد گفت: در این راستا وزارت کشور باید بر میزان بودجه و کیفیت پروژه‌های عمرانی نظارت دقیقی داشته باشد.

پاک‌فطرت با انتقاد از استانداری فارس نیز گفت: استانداری فارس نظارت خوبی بر مجموعه شهرداری شیراز نداشته و در این رابطه استانداری خود را کنار کشیده که به‌ نظرم کار اشتباهی است و این رویه باید تغییر کند چرا که نسبت به این موضوع تکلیف دارد و باید بر عملکرد شهرداری نظارت داشته باشد.

وی افزود: به‌ عنوان یک‌کارشناس، نه نماینده مردم در مجلس نسبت به هزینه گزافی که صرف پروژه‌های شهر شیراز می‌شود انتقاد دارم و معتقدم که با هزینه‌های به مراتب کمتر و حتی با نصف این اعتبارات نیز می‌توان خیابان‌های مرکز شهر شیراز، مراکز تاریخی و محور عرفان را سنگفرش کرد.

با همه این تفاسیر این‌ میزان هزینه برای یک پروژه شهری که چندان‌ هم حیاتی نیست این‌ نکته را یادآوری می‌کند که آیا صرف این هزینه‌های گزاف در پروژه‌های شهری شیراز برای سایر نقاط شهر به‌ویژه مناطق محروم‌تر در اولویت نیست؟ عضو کانال تلگرام اول فارس شوید

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

متین جمعه , ۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۷

درود بر تو آقای پاک فطرت
اونای که از این طرح شهرداری حمایت میکنن از قشر بی درد جامعه هستن

? جمعه , ۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۸:۵۹

اوکی??

امیر جمعه , ۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۸:۵۷

افرین به پاک فطرت….. یه عده هنوز منظور حرف پاک فطرت نفهمیدن…..

امیر جمعه , ۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۸:۵۶

خرج شهر بشه خوبه….. نه اینکه ۱۰ میلیارد خرج سنگ فرش بشه مابقیش…

زهرا پنجشنبه , ۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۳

کار درستی کردن مبارک ما باشه گدا بازی در نیارین باید خرج شهر بکنن

ناشناس پنجشنبه , ۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۰

مطمئن

رضا پنجشنبه , ۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۹

خیلی هم کار درستیه بنظرمیاد شمابازیبایی کلامخالفید

ناشناس پنجشنبه , ۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۴

آقای پاک فطرت کاملا اشتباه میکند …خیابان ارم منطقه توریست بسیار مهمی هست

ناشناس پنجشنبه , ۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۶

چون منطقه مرفح نشینه بیت المالو تاخرخره صرفش کنید راحت باشین البته واسه زیبایی منطقه خودتون بوده

ناشناس پنجشنبه , ۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۱

نکن آسفالت کن?????

ناشناس پنجشنبه , ۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۷

المان ورودی شیراز از سمت جاده بوشهر هم یادتون بیاد جناب پاک فطرت چه هزینه هایی شد.

مهرزاد پنجشنبه , ۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۷:۲۷

با سلام، اقای شهردار و دست اندر کارانی که یکچنین هزینه سنگین رو از بت المال برداشت کردید و خرج کردید واقعا جای تاسف داره در این مدقعیت و بازه زمانی و بحرانی که مردم از گرانی و نبود اذوقه و تامین معیشت و مخارج زندگی در فشار هستند، شما میتوانستید با همین پول نزدیک شب عید موجبات ازادی بیش از هزار زندانی که مشکل مالی دارن و حتی بخاطر یک میلیون بدهی و عدم توانایی در پرداخت از زن و بچه خود دور هستند رو فراهم کنید تا پیش خانواده هاشون برگردند و هم برای خود دعای خیر و اخرت میخریدید شمل مدیران بی فک ی هستید که از مدیریت هیچ چیز بلد نیستید
وای برما که شمل مدیران ما هستید و وای بر شما که به ح ف رهبر معظم انقلاب امام خامنه‌ای در سال جهش تولید گوش فرا ندادید

من چهارشنبه , ۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۱

کاملا درسته

کاظم حسینی چهارشنبه , ۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۰

سلام اقای نماینده شماهدفت ایرادگرفتن هست اگرسراع ناوگان حمل ونقل رفته بودند میگفتی چرا سراغ زیباسازی ارم که مرکزتوریسم وابروی شهرهست نرفتند پس شمادرهرحال فقط میگویی خداقوت بگوتاخسته شوی

عضو هیات علمی دانشگاه شیراز چهارشنبه , ۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۴

جناب آقای نماینده. شیراز یکی از شهرهای توریستی کشور و حتی جهان است. ای کاش اگر به دیگر شهرهای توریستی دنیا توجه نمی کنید لااقل یک سر به شهر زیبای اصفهان می زدید و می دیدید که چگونه این شهر را به زیبایی ساخته اند. لطفا قدری واقع بین باشید . به جای تشکر از شهرداری لااقل چوب لای چرخ دلسوزان شهر آن هم بخاطر جناح بازی نگذارید

ناشناس چهارشنبه , ۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۲

فرافکنی ازنوع اصلاح طلبی؟ اخه کل اتوبوس های شیرازدویستانیست انوقت دویستااتوبوس میده اصفهان کسی نمیفهمه بجزتو؟ برعکس شنیدی یزمانی اتوبوسهای فرسوده تحویل میدادن به شهرهای دیگه یامرکزذوب اصفهان ک بودجه اتوبوس نوفراهمشه. مطمنی نو بوده؟ حتی تهرانم نمیتونه دهتانوبفروشه خخخ

ایرانی چهارشنبه , ۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۰

واقعا در این وضعیت تحریم واقتصاد کشور سنگفرش کردن خیابان آرم چه معنی داره…..

ناشناس چهارشنبه , ۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۵

مقدار اضافی هزینه که در پایان آورده شده درواقع مازاد دستمزد …

علی چهارشنبه , ۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۰

متاسفانه حیف از استان فارس که چنین …داره

محسن چهارشنبه , ۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۱

اینهمه جوون بیکار.اینهمه جوون مجرد.اینهمه آرزو.بعدمیان خرج سنگ فرش میکنن.آدمی یاسنگ بنظرتون؟

اکبری چهارشنبه , ۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۸

زمانی خود پاک فطرت شهرداربود ۲۵۰ تا اتوبوس‌ نو به شهرداری اصفهان فروخت

ناشناس چهارشنبه , ۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۹

چه عیبی داره حالا که دارن خرج زیبا سازی شهر میکنن بیاید چوب لا چرخشون کنید خیابان آرم باید زوتر از اینا خرجش میکردن

ناشناس چهارشنبه , ۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۸

۴۰ میلیارد تمن هزینه براسنگفرش خیابان ارم!!!!! به یه بچه هم میسپردن نهایتا با. ۱۰ میلیارد باسنگ عقیق فرش میکرد….وای وای….

ناشناس چهارشنبه , ۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۰

این همه عوارض میگیرن از ما بیچاره کردن مارو بابت پایان کار یه ساختمون بعدش میان خرج اینکارا میکنن سه ماه هم هست این خیابان مسدوده هنوز تموم نشده کار این خیابون

ناشناس چهارشنبه , ۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۲

آفرین بر علیرضا پاک فطرت نماینده عزیز شیراز تنها نماینده مردمی شما باید همه کاره ی شیراز با‌شی

آخرین اخبار