چاپ کد خبر: 38386
30 آبان 1399

هشدار‌ سازمان هواشناسی به کشاورزان و دامداران در پی ورود سامانه جدید بارشی

هواشناسی کشاورزی

به گزارش گروه محیط زیست اول فارس ، مدیرکل پایش هواشناسی کشاورزی گفت: با توجه به احتمال آبگرفتگی معابر در منطقه زاگرس به کشاورزان توصیه می‌شود که نسبت به پاکسازی راه آب‌های مزارع و باغات خود اقدام کنند.

مسعود حقیقت مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی  از استمرار بارش باران در برخی نقاط کشور خبر داد و گفت: امروز در استان‌های گیلان و مازندران بارش باران گاهی رعد و برق و در مناطق شمالی آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، البرز، تهران و زنجان بارش برف و باران انتظار می‌رود.
وی از ورود سامانه جدید بارشی از سمت غرب به کشور خبر داد و گفت: روز جمعه با ورود سامانه جدید بارشی در استان‌های اصفهان، چهار محال و بختیاری، شمال کهگیلویه و بویر احمد، ایلام و نیمه شمالی خوزستان بارش باران گاهی رعد و برق و در ارتفاعات زاگرس مرکزی و البرز بارش پراکنده باران انتظار می‌رود.

به گفته حقیقت، روز جمعه بارش در استان‌های لرستان، ایلام، شمال خوزستان، کرمانشاه و گلستان شدت می‌گیرد.

مدیر کل شبکه پایش هواشناسی کشاورزی ادامه داد: طی روز‌های شنبه و یکشنبه و حتی دوشنبه سامانه بارشی به مناطق جنوبی کشور می‌رسد.

وی از کاهش ۶ تا ۱۰ درجه‌ای دما در شرق کشور تا پایان هفته خبر داد و گفت: با توجه به کاهش دما احتمال یخبندان در مناطق مرتفع وجود دارد.

این‌مقام مسئول در توصیه‌ای به کشاورزان بیان کرد: با ورود سامانه بارشی از هفته آینده به کشاورزان راستای زاگرس به سبب احتمال آبگرفتگی معابر توصیه می‌شود که نسبت به پاکسازی راه آب‌های مزارع و باغات اقدام کنند تا سیلاب نتواند به آن‌ها خسارت وارد کند.

وی ادامه داد: کشاورزان مناطق زاگرس طی ۲ تا ۳ روز آینده وقت دارند نسبت به کشت گندم اقدام کنند. همچنین گلخانه داران این‌ مناطق مراقب باشند چرا که احتمال خسارت به سازه‌ها وجود دارد.

مدیر کل شبکه پایش هواشناسی در توصیه‌ای دیگر بیان کرد: استخرداران پرورش ماهیان سردآبی مراقب باشند تا سیلاب وارد مزارع آن‌ها نشود و در ساعاتی که احتمال رعد و برق وجود دارد، از غذادهی ماهیان اجتناب کنند.

به گفته وی، با توجه به کاهش دما در نیمه شرقی کشور گلخانه داران مراقب باشند و دامداران و مرغداران هم در واحد‌های خود کشیک شبانه را برقرار کنند تا خسارت به حداقل برسد.

 کاهش بارش ۵.۸ درصدی نسبت به دوره بلندمدت

حقیقت درباره آخرین وضعیت بارش کشور بیان کرد: بنابر آخرین آمار مجموع بارش کشور از ابتدای سال ۲۱ میلی متر بوده، درحالیکه مدت مشابه سال قبل ۲۹ میلی متر و دوره بلندمدت ۲۶.۸‌میلی متر بوده است که این امر کاهش ۵.۸ درصدی بارش نسبت به دوره بلندمدت را نشان می‌دهد.

مدیر کل شبکه پایش هواشناسی در پایان با اشاره به اینکه بارش در استان‌های مازندران، گلستان، گیلان، قزوین، لرستان، ایلام، زنجان، همدان و تهران کمتر از نرمال بوده است، تصریح کرد: بارش در استان‌های بوشهر، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، یزد، فارس، خراسان جنوبی، کرمان و کهگیلویه و بویر احمد بالاتر از نرمال بوده است.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

علی شنبه , ۱ آذر ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۸

به کارشناسان هوا شناسی بگید، به جای مثلا دامنه های زاکرس مرکزی، نام استان های مربوطه را بگن، تا مردم س در بیارن

ناشناس جمعه , ۳۰ آبان ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۲

سلام. لطفا تو نوشتن بیشتر دقت کنید. کمبود بارش ۵و۸دهم میلی متر نه ۵و۸دهم درصد. یا ریاضیتون ضعبفه یا دقتتون. حدود۲۴درصد کمبود بارش داشتیم شما نوشتید ۵و۸زهم درصد؟؟؟؟؟؟

آخرین اخبار