چاپ کد خبر: 103458
15 بهمن 1401

هشدار به مردم همدان : حیوان هار است اما نمی دانیم چیست !

57480501

 معاون محیط زیست طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: مشاهدات و گزارش‌های متعدد از گزیدگی‌ها در سطح شهر همدان نشان می‌دهد حیوان دچار بیماری هاری است و هنوز گونه آن مشخص نیست.

ایسنا: مهدی صفی‌خانی  ادامه داد: در حال حاضر با قطعیت نمی‌توان گفت این حیوان گرگ، شغال، روباه یا سگ است چراکه گزارش‌ها ضد و نقیض است اما می‌توان اطمینان داد تنها یک حیوان است که به بیماری هاری مبتلا است.

وی با تاکید بر اینکه همشهریان تا زمان شکار حیوان نکات ایمنی را رعایت کنند، افزود: بچه‌ها و افراد سالخورده در ساعات حساس به تنهایی در مکان‌های خلوت و حاشیه شهر تردد نکنند.

صفی‌خانی ادامه داد: اکیپ‌های سازمان محیط‌زیست و شهرداری از دیروز در حال گشت‌زنی در سطح شهر هستند و تا شکار حیوان به ماموریت خود ادامه می‌دهند، مردم‌ نیز در صورت مشاهده مورد مشکوک می‌توانند با سامانه ۱۵۴۰ محیط‌زیست ارتباط برقرار کنند.

معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان با اشاره به اینکه گزارش‌های مختلفی از گونه حیوان داشتیم که مستند نیست، تصریح کرد: نمی‌توان گفت گزیدگی حاصل روباه، سگ، گرگ یا شغال است.


مدیر روابط عمومی و سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان درباره خطر حیوان گزیدگی به ویژه در فصل زمستان هشدار داد.

علیرضا توقیری اظهار کرد: روز ۱۴ بهمن ماه تعداد ۹ نفر دچار حیوان گزیدگی شدند و برای تزریق واکسن هاری به مراکز بهداشتی درمانی استان همدان مراجعه کردند.

وی تاکید کرد: افراد در صورت حیوان گزیدگی توسط حیوانات وحشی ازجمله گرگ ، شغال و سگ حتما باید برای تزریق واکسن هاری به نزدیک ترین مرکز بهداشتی درمانی محل سکونت خود مراجعه کنند.

مدیر روابط عمومی و سخنگوی دانشگاه یادآور شد: سه مورد گازگرفتگی توسط گرگ در سطح شهر همدان گزارش شد و افراد آسیب دیده توسط اورژانس به مراکز درمانی منتقل شدند.

در همین زمینه نیز  مدیر مرکز آموزشی درمانی بیمارستان بعثت همدان خبر داد: سه مصدوم شامل ۲ مرد و یک زن از ناحیه دست و پا دچار جراحات ناشی از گاز گرفتگی حیوان وحشی شده بودند. هم اینک حال هر سه مصدوم ناشی از حمله گرگ مساعد است و یکی از مصدومان هم ترخیص شد.

طبق نظر کارشناسان محیط زیست طبیعی استان همدان؛ نزدیک‌های صبح، ظهر و غروب بیشترین مواقع حمله گرگ‌هاست و با توجه به اینکه گرگ خاصیت انتقام‌گیری دارد به هیچ‌وجه نباید به گرگ و توله‌هایش آزاری رساند همچنین پرهیز از اشتباهاتی که گرگها را به سوی مکان زندگی افراد می آورد؛ حصارکشی مناسب محل زندگی دام و طیور، پرهیز از غذا دهی به حیوانات وحشی، طراحی و جانمایی مکان های زباله با فاصله از شهرها و روستاها و تفکیک زباله ها در جلوگیری از ورود گرگها به محل زندگی افراد موثر است.

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار