چاپ کد خبر: 100311
1 دی 1401

ورود سامانه بارشی جدید به کشور و بارش برف ۴۰ سانتیمتری در ارتفاعات

از سمت غرب و جنوب غرب، سامانه بارشی جدیدی وارد کشور شده که زمینه‌ساز کاهش دما در اغلب نقاط کشور را فراهم خواهد کرد.

هواشناسی بارانبارندی 1

باتوجه به ورود سامانه بارشی جدید به کشور و بارش برف و باران در ارتفاعات و پدیده مه و کولاک، سازمان هواشناسی به کوهنوردان توصیه کرد که از صعود به ارتفاعات بپرهیزند.

با توجه به ورود سامانه بارشی جدید به کشور، صادق ضیاییان در گفت‌وگو با ایسنا، درباره شرایط جوی کوهستان‌ها اظهار کرد: امروز (۱ دی) سامانه بارشی از جنوب غرب کشور وارد می‌شود و استان‌های ایلام، خوزستان، لرستان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویر احمد را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: این بارش‌ها خفیف است، اما در کوهستان به‌صورت برف خواهد بود و بهتر است در این روز کوهنوردان وسایل زمستانی و مواجهه با برف را همراه داشته باشند و نکات ایمنی را رعایت کنند.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا گفت: طی روز جمعه (۲ دی) نیز حجم بارش‌ها بسیار سنگین و در ارتفاعات به‌ صورت برف است که بارش برف در ارتفاعات می‌تواند بیش از ۴۰ سانتیمتر نیز باشد.

وی ادامه داد: در ارتفاعات زاگرس مرکزی، ارتفاعات استان لرستان، ایلام و در شمال استان فارس بارش برف خواهیم داشت و درخواست ما از کوهنوردان این است که طی روزهای جمعه و شنبه (۲ و ۳ دی) صعود به ارتفاعات به‌ ویژه ارتفاعات زاگرس را نداشته باشند؛ چرا که بارش برف با کولاک همراه است و خطرات بسیار زیادی دارد.

ضیاییان گفت: روز شنبه نیز در رشته‌کوه البرز واقع در استان تهران، البرز، قزوین و همچنین ارتفاعات مازندران، بارش‌هایی پیش‌بینی می‌شود که می‌تواند شرایط برای کوهنوردی دشوار باشد. بنابراین بهتر است که کوهنوردان در این شرایط جوی به ارتفاعات صعود نداشته باشند.

 امروز سامانه بارشی از سمت غرب و جنوب غرب وارد کشور شده و برای بعدازظهر امروز در ایلام و خوزستان بارش باران و وزش باد رخ می‌دهد.

صادق ضیاییان ، درباره شرایط جوی کشور اظهار کرد: امروز (۱ دی) با فعالیت سامانه بارشی در غرب، جنوب غرب و ارتفاعات زاگرس مرکزی افزایش ابر، رگبار باران، گاهی همراه با رعد و برق و وزش باد و در مناطق سردسیر و مرتفع بارش برف رخ می‌دهد.

وی ادامه داد: جمعه (۲ دی) در جنوب غرب، غرب، بخش‌هایی از جنوب و دامنه‌ها و ارتفاعات زاگرس مرکزی و جنوبی و شنبه (۳ دی) در بیشتر مناطق کشور بجز جنوب شرق هرمزگان و بخش‌هایی از شمال غرب کشور بارش پیش‌بینی می‌شود.

به گفته رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا طی این مدت در مناطق جنوبی و گرمسیر رگبار و رعد و برق و در مناطق سردسیر و مرتفع بارش برف رخ می‌دهد.

وی افزود: یکشنبه (۴ دی) در بخش‌هایی از شمال شرق و ارتفاعات زاگرس مرکزی بارش پیش‌بینی می‌شود. دوشنبه (۵ دی) در غالب نقاط کشور جوی پایدار انتظار می‌رود.

ضیاییان گفت: پنجشنبه در ایلام و شمال خوزستان، جمعه در خوزستان، ایلام، لرستان، چهار محال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، غرب و جنوب اصفهان، بوشهر و نیمه‌شمالی و غربی فارس و شنبه در ایلام، لرستان، خوزستان، بوشهر، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری و جنوب و غرب اصفهان بارش از شدت بیشتری برخوردار خواهد بود.

وی ادامه داد: امروز (۱ دی) در نوار شرقی، جمعه (۲ دی)  در بخش‌هایی از جنوب غرب و شرق و شنبه (۳ دی) در جنوب غرب و بخش‌هایی از مرکز و جنوب کشور وزش باد نسبتا شدید تا شدید پیش‌بینی می‌شود.

ضیاییان گفت: پنجشنبه و جمعه شمال و مرکز خلیج فارس و شنبه خلیج فارس و تنگه هرمز مواج و متلاطم است.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی تهران طی دو روز آینده نیز اظهار کرد: آسمان تهران فردا (۲ دی ) کمی ابری تا نیمه‌ابری همراه با غبار محلی و گاهی وزش باد ملایم با حداقل دمای ۶ و حداکثر دمای ۱۰ و روز  شنبه ( ۳ دی‌ ) ابری و غبار صبحگاهی و وزش باد ملایم با حداقل دمای ۴ و حداکثر دمای ۶ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

ضیائیان در پایان گفت: طی امروز و فردا( ۱ و ۲ دی)  بندرعباس با دمای ۲۷ درجه سانتیگراد گرمترین و بیرجند با دمای ۶- درجه سردترین مرکز استان کشور است.

وزش باد شدید و مه آلودگی در ارتفاعات تهران
مازیار غلامی_ رئیس اداره کل هواشناسی استان تهران درباره وضعیت جوی ارتفاعات تهران اظهار کرد: طی امروز (۱ دی) در نواحی کوهستانی، شرایط نیمه‌ابری تا ابری، پدیده مه در اواخر وقت، گاهی وزش باد پیش‌بینی می‌شود.

وی ادامه داد: فردا (۲ دی) آسمانی نیمه‌ ابری و وزش باد و افزایش ابر و بارش پراکنده پیش‌بینی می‌شود که این بارش‌ها در ارتفاعات بالادست به صورت برف و در پایین دست به صورت باران خواهد بود.

رئیس اداره کل هواشناسی استان تهران، افزود: طی روز با گذر زمان و نزدیک شدن به غروب، هوای سرد نفوذ می‌کند و مستقر می‌شود و ما در روزهای شنبه و یکشنبه (۳ و ۴ دی)  بارش برف و باران پراکنده و وزش باد شدید را در ارتفاعات خواهیم داشت.

غلامی در پایان با توجه به وجود سرمای شدید در ارتفاعات و مه‌آلودگی هوا توصیه کرد: کوهنوردان حتما تجهیزات لازم و لباس‌های گرم همراه داشته و مراقب مه آلودگی هوا باشند؛ ‌چراکه مه ممکن است در جهت‌یابی آن‌ها مشکلی ایجاد کند.

پیش بینی بارش برف و باران در ۳۰ استان و هشدار سیلاب و کولاک برف در ۲۲ استان

ببینید|چند عکس زیبا از طبیعت که حتما حالتون را خوش می کنه !

فال حافظ امروز ۳ دی با تفسیر دقیق و زیبا/یاد باد آن روزگاران یاد باد

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار