بر اساس تحلیل جدیدترین نقشه‌های پیش‌یابی سازمان هواشناسی از امروز تا دوشنبه هفته آینده در بخش‌هایی از شمال عرب، عرب، ارتفاعات و دامنه‌های البرز مرکزی و ارتفاعات زاگرس مرکزی رگبار باران گاهی رعدوبرق و وزش باد پیش‌بینی می‌شود.
علاوه بر این طی ۵ روز آینده در نیمه شرقی کشور به ویژه منطقه زابل وزش باد شدید، خیزش گردوخاک، کاهش کیفیت هوا و کاهش دید افقی پیش‌بینی شده است.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی شنبه و یکشنبه هفته آینده انتقال توده گردوخاک از کشورهای همسایه به نوار غربی کشور دور از انتظار نیست. دوشنبه در مناطقی از شمال غرب و غرب و سه‌شنبه علاوه بر این مناطق در دامنه‌های جنوبی البرز و بخش‌هایی از مرکز افزایش سرعت باد و در مناطق مستعد خیزش گردوخاک روی می‌دهد.

از امروز تا پایان هفته استقرار هوای گرم و روند تدریجی افزایش دما برای اکثر مناطق کشور پیش‌بینی می‌شود. افزایش دما در استان‌های ساحلی دریای خزر طی دوشنبه و سه‌شنبه هفته آینده محسوس است.

فعالیت سامانه بارشی

نوع مخاطره: بویژه در ساعات بعدازظهر و اوایل شب: در برخی مناطق شمال‌غرب کشور رگبار و رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، در مناطق مستعد بارش تگرگ و در ارتفاعات البرز مرکزی گاهی رگبار پراکنده، گاهی رعدوبرق و وزش باد شدید موقت

منطقه اثر:

جمعه ۱۴۰۱/۰۳/۱۳: ارتفاعات استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان، قزوین، البرز و تهران.

شنبه ۱۴۰۱/۰۳/۱۴: دامنه و ارتفاعات استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان و ارتفاعات البرز و تهران

اثر مخاطره: احتمال اختلال در تردد جاده‌ای، احتمال برخورد صاعقه، احتمال آب‌گرفتگی محلی معابر، احتمال آسیب به سازه‌های موقت و شکستن نهال‌ها و درختان فرسوده.

توصیه: عدم اتراق در کنار رودخانه‌ها، احتیاط در تردد از حاشیه مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایر کوچ‌رو، احتیاط در چرای دام و استحکام سازه‌های موقت مانند تابلوهای تبلیغاتی و غیره.

* توصیف سامانه: افزایش سرعت وزش باد

زمان شروع: ظهر جمعه ۱۴۰۱/۰۳/۱۳

زمان پایان: بعدازظهر شنبه ۱۴۰۱/۰۳/۱۴

نوع مخاطره: افزایش ارتفاع موج در نواحی ساحلی از ۱ تا ۱.۵ متر و در نواحی فراساحلی ۱.۵ تا ۲ متر و در شرق دریای عمان تا ۲.۵ متر

منطقه اثر: دریای عمان، مناطق ساحلی و دور از ساحل سیستان و بلوچستان و هرمزگان.

اثر مخاطره: احتمال غرق شدن شناگران، احتمال پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس ها، احتمال خسارت به تاسیسات دریایی و احتمال خسارت به قایق‌های صیادی و شناورهای کوچک.

توصیه: محدودیت در فعالیت‌های تفریحی، شنا و تردد با شناورهای سبک به‌ویژه در فراساحل، تمهیدات لازم جهت تردد ایمن با شناورهای نیمه سنگین، محدود کردن فعالیت های پشتیبانی صنایع به ویژه در فراساحل