چاپ کد خبر: 77878
23 اسفند 1400

واردات خودروی خارجی آزاد شد|قیمت خودروهای وارداتی /چه کسانی می‌توانند وارد کنند؟

خودروی وارداتی

وزیر صنعت، معدن و تجارت از آزاد شدن واردات خودرو به کشور از اواخر اردیبهشت ۱۴۰۱ خبر داد. سال آینده با محدودیت‌های ارزی رو‌به‌رو هستیم؟

به گزارش اول فارس،  سید رضا فاطمی‌امین به مسائل مرتبط با واردات خودرو اشاره کرد و گفت: در سال ۱۳۹۷ به خاطر مدیریت تراز ارزی کشور، واردات خودرو ممنوع شد. در واقع به سبب اعمال تحریم ها، فروش نفت کاهش یافت و برای مدیریت مصارف ارزی، واردات خودرو ممنوع اعلام شد. این ممنوعیت تا اواخر اردیبهشت سال آینده فرصت دارد و پس از آن این مصوبه را دیگر تمدید نخواهیم کرد. البته این تصمیم نیز با هماهنگی دولت است.

وی با بیان علل تمدید نشدن این مصوبه، افزود: تقاضای خودرو بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه و عرضه به حدود یک میلیون دستگاه رسیده، پس تقاضای خودرو بیش از عرضه است و خودروساز داخلی نتوانسته این فاصله را پر کند، بنابراین نیاز به واردات داریم.

سال آینده محدودیت‌های ارزی سال ۱۳۹۷ را نداریم

وزیر صمت با بیان این‌که سال ۱۴۰۱، محدودیت‌های ارزی سال ۱۳۹۷ را نداریم، ادامه داد: امسال تراز ارزی روند خوبی دارد و صادرات غیرنفتی به بیش از ۴۷ میلیارد دلار می‌رسد. بنابراین در سال آینده نگرانی‌ای در خصوص تراز ارزی نخواهیم داشت و این یکی دیگر از علل تمدید نشدن مصوبه ممنوعیت واردات است.

فاطمی‌امین در خصوص ضوابط واردات نیز تأکید کرد: شرکت واردکننده به‌طور حتم باید شبکه خدمات پس از فروش داشته باشد.

وی از حذف تدریجی قرعه‌کشی خودرو در سال آینده خبر داد و گفت: وقتی عرضه با تقاضا هم‌خوانی نداشته باشد، کالا سرمایه‌ای می‌شود. حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار نیاز به خودرو در ایران وجود دارد، اما در قرعه‌کشی‌ها حدود ۴ میلیون نفر ثبت نام می‌کنند و این یعنی خودرو کالای سرمایه‌ای شده است. با لغو مصوبه واردات تا ۱۰۰ هزار و حتی شاید بیشتر، خودرو وارد کشور خواهد شد و این واردات و افزایش تولید، باعث مدیریت بازار می‌شود، پس از سال آینده به تدریج دیگر قرعه‌کشی نخواهیم داشت.

وزیر صمت همچنین تصریح کرد: دو نرخی بودن و اختلاف قیمت تولید کارخانه با قیمت بازار با افزایش عرضه و واردات به تدریج تنظیم خواهد شد.

وزیر صمت در خصوص مسائل مرتبط با خودرو، اعلام کرد: موضوع خودرو همواره چالشی بوده است و داستان امروز و دیروز نیست. مسائل مرتبط با خودرو در دو سطح محیط و فضای زنجیره خودرو و همچنین مسائل مربوط به درون شرکت‌های خودروساز و قطعه‌ساز مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی در خصوص مسائل مربوط به درون شرکت‌های خودروسازی و قطعه‌سازی، گفت: در حالی‌که سازوکارهای مدیریتی در صنعت خودروسازی دنیا سال‌هاست تغییر کرده، اما در کشور ما همچنان بدون تغییر مانده و یکی از علل نامناسب بودن قیمت و کیفیت نیز همین موضوع است.

وزیر صمت افزود: همچنین در تولید و توسعه محصول نیز عقب هستیم، یک پلتفرم( سکو) پس از چند سال قدیمی می‌شود و ارتقاء کیفیت امکان‌پذیر نیست. بحث‌های درون شرکت‌های خودروساز و قطعه‌ساز را خود خودروسازان و قطعه‌سازان باید حل کنند.

فاطمی‌امین با بیان این‌که در این حوزه، نظام رده‌بندی را از دو ماه پیش آغاز کرده‌ایم، گفت: هر خودرو شامل چند مجموعه است، وقتی یک مدل جدید خودرو طراحی می‌شود، مجموعه‌سازها وارد طراحی در طول زنجیره می‌شوند. در تیرماه سال آینده چهار خودرو دیگر را به این پروژه اضافه می‌کنیم و با پیاده‌سازی نظام رده‌بندی، سازوکارهای تولید خودرو را تغییر خواهیم داد.

اصلاح ساختار سهامداری و مدیریت خودروسازان

وی با بیان این‌که ۹ پروژه در صنعت خودرو مورد تمرکز ما قرار گرفته است، ادامه داد: یکی از این پروژه‌ها اصلاح ساختار سهامداری و مدیریت خودروسازان و موضوع دیگر تأمین مالی است، زیرا سهم بالایی از قیمت خودرو، مربوط به هزینه مالی خودرو می‌شود، این هزینه با اصلاح رابطه خودروساز و قطعه‌ساز کاهش می‌یابد، اما وقتی این رابطه تنظیم نیست، کیفیت پایین آمده و قیمت بالا می‌رود.


خودروهای وارداتی چه قیمت خواهند داشت؟/ کی منتظر باشیم؟

خودروهای وارداتی چه قیمتی دارند؟ چه زمانی وارد بازار خودروی کشور می‌شوند؟

سیدرضا فاطمی‌امین به مسائل مرتبط با واردات خودرو اشاره کرد و گفت: در سال ۱۳۹۷ به خاطر مدیریت تراز ارزی کشور، واردات خودرو ممنوع شد. در واقع به سبب اعمال تحریم ها، فروش نفت کاهش یافت و برای مدیریت مصارف ارزی، واردات خودرو ممنوع اعلام شد. این ممنوعیت تا اواخر اردیبهشت سال آینده فرصت دارد و پس از آن این مصوبه را دیگر تمدید نخواهیم کرد. البته این تصمیم نیز با هماهنگی دولت است.

بنیامین بهرامی، واردکننده خودرو  گفت: هنگامی که صحبت از واردات خودرو می‌شود منظور تنها خودروهای سواری نیست. بلکه شامل واردات سی کی دی نیز هست. وزیر صمت نیز تمایل به واردات سی کی دی، یعنی همان قطعات خودرو دارد.

او افزود: به نظرم واردات خاصی قرار نیست صورت بگیرد. ماجرا احتمالا انحصاری است. سال ۹۶ واردات ممنوع شد. در آن زمان کشور تحریم نبود. اما به بهانه حمایت از تولید داخل واردات بسته شد.

البته فربد زاوه، کارشناس خودرو به تجارت‌نیوز گفته است: بر اساس صحبت امروز وزیر صمت مشخص شد که منشاء ارز واردات اشخاص هستند و می‌توانند خودرو وارد کشور کنند. اما باید خدمات پس از فروش را ارائه کنند.

خودروهای وارداتی چه قیمتی دارند؟
اما خودروهای وارداتی چه بازه قیمتی خواهند داشت؟

آرش محبی‌نژاد، دبیر انجمن قطعه‌سازان کشور در گفتگویی با باشگاه خبرنگاران جوان اعلام کرد که خودروهای وارداتی کمتر از ۹۰۰ میلیون تومان نیستند. اما کمیسیون صنعت تاکید دارد که خودروهای اقتصادی باید وارد کشور شوند.

بهرامی در این مورد توضیح داد: اگر واردات به شکل محدود نیز انجام بگیرد، خودروهای ۲۴ هزار دلاری وارد می‌شود. اما با تعرفه گمرک اعلام شده هیچ خودرویی کمتر از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان وارد نمی‌شوند.

زمان عرضه ورود خودروهای وارداتی به بازار
او همچنین به تجارت‌نیوز گفت: به قطعیت نمی‌توان زمان ورود این خودروها را اعلام کرد. اما احتمال دارد خودروها در مهرماه یا آبان ۱۴۰۱ به بازار بیایند. ممکن است خودروهای وارداتی هم‌زمان وارد بازار نشوند.

بهرامی بیان کرد: به نظر نمی‌رسد این ورود خودروها به بازار کشور تاثیری در قیمت‌ها داشته باشد. اما تمایل مصرف‌کننده برای خرید افزایش می‌یابد.


چه کسانی می‌توانند خودرو وارد کنند؟

بنیامین بهرامی، واردکننده خودرو در مورد واردات خودرو در سال ۱۴۰۱ در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: فقط خودروسازان اصلی که مجوز دارند، یعنی ایران‌خودرو و سایپا، به شرطی که خودرو صادر کنند می‌توانند خودرو وارد کنند. اما سایر خودروسازان می‌توانند مجوز سی کی دی بگیرند.

او افزود: قانونی به نام واردات به شرط مونتاژ وجود دارد. این قانون به این شکل است که ۲۰۰ دستگاه ابتدا وارد و آزمایش می‌شود. سپس به صورت سی کی دی وارد کشور می‌شود.

خوردو واردات قیمی

اما فربد زاوه، کارشناس خودرو به تجارت‌نیوز گفت: بر اساس صحبت امروز وزیر صمت مشخص شد که منشاء ارز واردات اشخاص هستند و می‌توانند خودرو وارد کشور کنند. اما باید خدمات پس از فروش را خریداری کنند.

وزیر چه گفت؟
سید رضا فاطمی‌امین امروز در مورد واردات خودرو گفت: در سال ۱۳۹۷ به خاطر مدیریت تراز ارزی کشور، واردات خودرو ممنوع شد. در واقع به سبب اعمال تحریم‌ها، فروش نفت کاهش یافت و برای مدیریت مصارف ارزی، واردات خودرو ممنوع اعلام شد. این ممنوعیت تا اواخر اردیبهشت سال آینده فرصت دارد و پس از آن این مصوبه را دیگر تمدید نخواهیم کرد. البته این تصمیم نیز با هماهنگی دولت است.

وزیر صمت با بیان این‌که سال ۱۴۰۱، محدودیت‌های ارزی سال ۱۳۹۷ را نداریم، ادامه داد: امسال تراز ارزی روند خوبی دارد و صادرات غیرنفتی به بیش از ۴۷ میلیارد دلار می‌رسد. بنابراین در سال آینده نگرانی‌ای در خصوص تراز ارزی نخواهیم داشت و این یکی دیگر از علل تمدید نشدن مصوبه ممنوعیت واردات است.

بر اساس بند الحاقی ۱- به منظور تأمین مالی شبکه راه آهن کشور و ایجاد خطوط ریلی مورد نیاز اعم از قطار عادی، برقی، پرسرعت و قطار شهری و تکمیل طرحهای نیمه تمام در خطوط ریلی و بخش راهسازی، اصلاح نقاط حادثه خیز در جاده ها، توسعه فرهنگ حمل و نقل و ارتقاء مدیریت عبور و مرور ناوگان حمل و نقل، به دولت اجازه داده می شود در سال ۱۴۰۱ و با رعایت سیاستهای کلی نظام نسبت به صدور مجوز واردات به صورت ذیل توسط بخش خصوصی اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی از محل ارز غیرصادراتی(خود و دیگران) با تعرفه ورودی که به تصویب هیأت وزیران می رسد اقدام و درآمد ناشی از آن را به حساب درآمدی جدول شماره(۵) این قانون نزد خزانه داری کل کشور واریز نماید:

اقلام مشمول واردات خودرو عبارت است از:

۱- تعداد ۵۰.۰۰۰ دستگاه خودرو سواری و ۲۰.۰۰۰ دستگاه خودرو سواری دوگانه سوز (هیبریدی و برقی)

۲- تعداد ۱۰.۰۰۰ دستگاه کامیون، تریلی، تریلی یخچال دار و کشنده

۳- تعداد ۱۰.۰۰۰ دستگاه اتوبوس برون شهری و درون شهری

۴- تعداد ۱.۰۰۰ دستگاه واگن و واگن یخچال دار

۵- تعداد ۵.۰۰۰ دستگاه ماشین آلات سنگین معادن و راه سازی اعم از نوساخت یا حداکثر پنج سال ساخت

منابع واریزی از محل جداول و ردیف­های هزینه­ای مربوط به مصرف می‌­رسد.(ایرنا)

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

ناشناس دوشنبه , ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۱

وسط دعواتعیین نرخ موجب سوءاستفاده درنحوه خودرو ومحرومیت قشرزیرمتوسط ازخودروهای خارجی ست که این قشرکماکان بایستی ازارابه های مرگ(خودروهای ننگین داخلی) استفاده کنند،ومعلوم نیست جریان خودرو کی بایدحل شود.باتشکر

آخرین اخبار