چاپ کد خبر: 54127
26 اردیبهشت 1400

واکسیناسیون ۱۴ میلیون نفر گروه حساس تا اوایل تیر

سعید نمکی 2
به گزارش اول فارس، سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به آخرین وضعیت بیماری کرونا در کشور اظهار کرد: ما یکی از سهمگین‌ترین امواج اپیدمی یعنی شیوع ویروس انگلیسی را با لطف خدا و تلاش شبانه‌روزی همکاران پشت سر گذاشتیم.

او درباره رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در ماه مبارک رمضان گفت: در اکثر استان‌های کشور به خصوص خوزستان شیوه‌نامه‌های بهداشتی در شب‌های قدر و عید سعید فطر به خوبی رعایت شد؛ البته در تعداد اندکی از مناطق کشور این موارد به درستی رعایت نشد. از همه مردم و مسئولان به خصوص روحانیت اهل تسنن در استان‌های سنی‌نشین به دلیل این همکاری تشکر می‌کنم.

نمکی تصریح کرد: همه کشورها چه فقیر و چه مرفه در ابتدای شیوع ویروس انگلیسی با مشکل کمبود تخت و امکانات بیمارستانی مواجه شدند.

از پیک چهارم عبور کردیم

وزیر بهداشت افزود: منحنی میزان شیوع کرونا در کشور نشان می‌دهد ما در اکثر مناطق از پیک چهارم عبور کردیم و منحنی‌ها سر به فرود آورده‌اند. تقریبا در همه استان‌ها ویروس مهار شده است و در آن اندک استان‌ها هم به زودی روند نزولی می‌شود.

۱۵۰۰۰۰ مریض با بستری موقت درمان شدند

او گفت: ما به همه استان‌ها ابلاغ کردیم که بیمار الکتیو و غیراورژانسی پذیرش نکنند و تخت و دستگاه اکسیژن‌ساز به اندازه کافی اضافه کنند و ۶۶ دستگاه اکسیژن‌ساز به استان‌ها ارسال کردیم. کلینیک‌های سرپایی ما به عنوان یک بخش مقتدر مانع این شدند که بیماران به بیمارستان‌ها سرریز شوند. ۱۵۰۰۰۰ مریض با بستری موقت و داروی ضدویروس مدیریت کردیم که مانع این شد که این تعداد تخت به مدت ۱۰ روز اشغال شوند و این در شرایطی است که تعداد کل تخت‌های بیمارستانی ما ۱۴۰۰۰۰ تخت است.

در موج چهارم کرونا هیچ بیماری پشت درب بیمارستان نماند

نمکی تصریح کرد: امروز این افتخار را داریم که علیرغم هولناکی ویروس انگلیسی، هیچ بیماری پشت درب بیمارستان نماند.

وزیر بهداشت گفت: در نقشه‌ای که در ۳۱ فروردین داشتیم همه کشور سراسر تیرگی بود و ۳۰۱ شهر داشتیم، اما الان فقط ۳ شهر قرمز داریم که یکی از افتخارات نظام سلامت ماست.

مردم برای واکسیناسیون بدون اطلاعیه‌های وزارت بهداشت به هیچ مرکزی مراجعه نکنند

او در روند واکسیناسیون در کشور گفت: واکسیناسیون برای همه گروه‌های طبق سند ملی در حال انجام است. از مردم خواهش می‌کنم بدون اطلاعیه‌های وزارت بهداشت به هیچ مرکزی مراجعه نکنند. افرادی که نوبت واکسیناسیون آنها رسیده است، فراخوانده می‌شوند و اگر هم به کسی در نوبت خودش واکسن تزریق نشد، واکسن او محفوظ می‌ماند و می‌تواند بعداً تزریق کند.

واکسیناسیون ۱۴ میلیون نفر گروه حساس تا اوایل تیر

نمکی افزود: خوشبختانه شب گذشته یک محموله واکسن وارداتی به دست ما رسید و محموله سنگین‌تری امشب و هفته بعد به دست ما خواد رسید و ان شا اللّه ۱۴ میلیون نفر گروه حساس ما که عامل اصلی بستری و مرگ‌ومیر هستند را تا اوایل تیر واکسینه می‌کنیم.

فروش واکسن کرونا در بازار سیاه کذب محض است

وزیر بهداشت درباره فروش واکسن کرونا در بازار سیاه، گفت: این موضوع کذب محض است؛ ما با سامانه‌ای که ما داریم می‌توانیم مطلع شویم که حتی در یک خانه بهداشت در یک روستا دور امروز چه تعداد، به چه کسانی و توسط چه افرادی واکسن تزریق شده و کد ملی و کد واکسن تلقیح‌شده موجود است. ممکن است در روزهای اول افرادی جابجا واکسن زده باشند که ما همان موقع برخورد بسیار شدید و غلیظ کردیم و این پدیده مرتفع شد. خواهش من از مردم عزیز این است که به این حرف‌های بی‌ربط گوش ندهند و بدانند فرزندانشان در نظام سلامت افراد امینی برای حفظ بیت‌المال هستند.

رکورد تزریق واکسن کرونا در یک روز شکسته شد

او افزد: با تزریق ۱۶۲ هزار واکسن در ۲۴ ساعت اخیر، رکورد تعداد تزریق در یک روز شکسته شد و امیدواریم به زودی به ۳۰۰ هزار تزریق در روز برسیم.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار