چاپ کد خبر: 46562
9 اسفند 1399

واکنش بخشدار مرکزی نی‌ریز به مطالبات مردم روستای ده ‌فاضل در حوزه فعالیتهای معدنی

156444999

ایرنا: بخشدار مرکزی شهرستان نی‌ریز با ارائه توضیحاتی درباره فعالیت‌های صنعتی و معدنی صورت گرفته در محدوده روستای ده‌فاضل از توابع این شهرستان واقع در شرق استان فارس، تاکید کرد که اولویت دولت، تامین منافع مردم است.

جواد رنجبر شنبه  افزود:‌ در انجام هرگونه فعالیت و اقدامی، اولویت ما تامین منافع مردم است، لذا سعی کردیم با حضور در جمع مردم از نزدیک در جریان مطالبات و خواسته‌های آنها قرار گیریم.
وی با اشاره به مباحث مطرح شده در برخی رسانه ها گفت: اختصاص زمین برای سایت دفع زباله، ایستگاه گاز، برق و شهرک صنعتی تهدیدی برای چرای دام روستائیان محسوب نمی‌شود چرا که مراتع گسترده‌ای در اختیار آنها است.
جواد رنجبر افزود: با توجه به خشکسالی‌های اخیر و آسیب‌هایی که به کشاورزی وارد شد، حرکت شهرستان به سمت صنعتی شدن با هدف ایجاد فرصت‌های شغلی در دستور کار قرار گرفت که ایجاد شهرک صنعتی گاهی در جهت تحقق همین هدف بود.
بخشدار مرکزی شهرستان نی‌ریز ادامه داد: در بحث معادن هم بحث ایجاد اشتغال نیز دنبال می‌شود و حتی سرمایه‌گذاران این حوزه برای کمک به ایجاد اشتغال، رونق شهرستان و توسعه روستایی قول همکاری و مساعدت داده‌اند.
او افزود: البته فرمانداری و بخشداری در صدور و ابطال مجوز بهره‌برداری از معادن هیچ نقشی ندارند اما از هرگونه اقدامی که در جهت منافع مردم و ایجاد اشتغال برای جوانان است حمایت می‌کنند.
وی گفت: تمام زمین‌های اختصاص یافته به فعالیت‌های فوق از زمین‌های منابع طبیعی است و با توجه به گستردگی منطقه، روستائیان نباید دغدغه چرای دام داشته باشند.
او افزود: زمینی هم که برای ایجاد سایت دفع زباله در نظر گرفته شده تنها زمینی است که شهرداری و برخی دستگاه‌های دولتی توانستند به این امر اختصاص دهند به گونه‌های که آسیبی از این بابت متوجه منابع و آبهای زیرزمینی نشود و امکان اختصاص زمین در هیچ نقطه دیگری ممکن نبود.
رنجبر افزود: اینکه گفته شده معادن به افراد خاصی واگذار شده چنین نیست و امکان تقاضا برای تمام افراد و شرکت‌ها فراهم بوده است.

پیش از این، مطالبی از قول دبیر مرکز مطالبه گری و آرمان خواهی بسیج دانشجویی فارس درباره نگرانی‌ها و خواسته‌های اهالی روستای ده فاضل شهرستان نی‌ریز  در برخی رسانه‌ها منتشر شده بود.
در این مصاحبه اینگونه عنوان شده که ۷۰ درصد مراتع این روستا به واسطه احداث ایستگاه برق، ایستگاه گاز، شهرک صنعتی، سایت دفن و دفع زباله و گودفاضلاب از بین رفته و ۳۰ درصد باقیمانده هم بنا است توسط فعالان بخش معدن حفاری شود.
تاثیر اکتشاف و بهره‌برداری از معادن در از بین رفتن پوشش گیاهی مورد استفاده برای چرای دام، واگذاری امتیاز بهره برداری از معادن به افراد خاص و برخورد قهری با اعتراضات مردم دیگر مواردی است که در این مصاحبه مطرح شده بود.

شهرستان نی ریز در فاصله ۱۹۲ کیلومتری شرق شیراز قرار دارد.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار