چاپ کد خبر: 59668
13 تیر 1400

واکنش کارگردان” آخرین پرواز ” به سخنان رئیس سازمان فرهنگی شهرداری شیراز

علی ناجی

باشگاه خبرنگاران جوان:علی ناجی با انتقاد از سخنان رئیس سازمان فرهنگی شهرداری شیراز با یکی از “رسانه‌های استان فارس” گفت: شیراز با ۳۰ شرکت تولید فیلم و ده موسسه فرهنگی، انجمن تئاتر و کارگردانان به نام در سینما و تلویزیون، همچنین معرفی تهیه کننده، کارگردان، بازیگر و نویسنده بیشترین سهم فرهنگی را در بین استان‌های کشور داشته است.

او افزود: از نظر تولید فیلم بیشترین فیلم‌های مستند بنا‌های تاریخی، گردشگری مذهبی و اقوام ایرانی در فارس و شیراز توسط تهیه کنندگان و کارگردانان این خطه از کشور روی پرده سینما و جعبه جادویی تلویزیون نقش بسته است. 

ناجی بیان کرد: اما در خصوص قرارداد ۳ میلیارد تومانی که رئیس کمیسیون فرهنگی شهرداری شیراز با دو کارگردان درجه ۳ منعقد کرده است و دکتر مرتضی جعفری اعلام می‌دارد کسی تا به حال حتی یک فیلم خوب هر چند کوتاه در این شهر تولید نکرده است لذا اشاره چند نکته در این رابطه حائز اهمیت است.

او یادآور شد که دکتر جعفری در گفت‌وگوی خود اعلام داشتند که حتی یک فیلم در باره شهدا و در ژانر دفاع مقدس تولید نشده است که این یک سخن کذب و دور از واقعیت است. همچنین در بخش دیگری از صحبت هایشان هم اشاره به شهید سرلشگر خلبان عباس دوران و تیمسار عاصم کرده اند که فیلمسازان شهر شیراز هیچ اثر بلند و کوتاهی تولید نکرده اند که در خور حتی شخصیت شهدای والا مقام باشد لذا با توجه به سخنان غیر واقع این عضو کمیسیون فرهنگی شهر لازم دانستم به برخی فیلم‌هایی که در این رابطه تولید و در سطح ملی بسیار درخشیده است اشاره‌ای کوتاه داشته باشم.

ناجی ادامه داد: فیلم آخرین پرواز زندگینامه امیر سرلشگر خلبان عباس دوران قهرمان ملی ایران که در سال ۱۳۶۱ با یک عملیات غرور آفرین و حمله به بغداد باعث لغو کنفرانس سران غیر متعهد‌ها شد و این عملیات باعث شکست سخت تبلیغاتی صدام در آن زمان شد را با تمام جزئیات و مصاحبه با امیر سرلشگر کاظمیان کابین دو شهید دوران در حمله به بغداد، بازسازی عملیات با بهترین سیستم‌های پرده سبز و جلوه‌های ویژه، در چهار شهر کشور (تهران، اصفهان، شیراز و بوشهر) در سال ۱۳۸۸ جلوی دوربین بردم.

او گفت: بنده با مبلغ ۳۰ میلیون تومان فیلم آخرین پرواز را با استفاده از بازی بسبار چشمگیر برادر پنجم شهید دوران تولید کردم، کار به جایی رسیده بود که منتقدان سوال می‌کردند چنین تصاویر آرشیو شهید دوران را از کجا بدست آورده ام این فیلم را با بهترین کیفیت به پایان رسانده ام حال شورای شهر و شهرداری شیراز بعد از ۲۹ سال از بازگشت پیکر شهید دوران در سال ۱۳۸۱ از مرز خسروی چه شده است که فیلشان یاد هندوستان کرده که در روز‌های پایانی کمیسیون فرهنگی شورای شهر دوره پنجم می‌خواهند با قرارداد ۳ میلیارد تومانی یک کار انجام شده و تکراری را دوباره تولید کنند آن هم با فیلمسازانی که هیچ تجربه‌ای در ژانر دفاع مقدس ندارند.

این فیلمساز در ادامه یادآور شد: سال ۸۸ تمام گفته‌ها و ناگفته‌های زندگی این بزرگ مرد تاریخ نیروی هوای در فیلم آخرین پرواز گفته شده و حتی تیراژ پایانی با اسم شهید در تهران توسط بهترین خواننده وقت اجرا شده است.

ناجی ادامه داد: فیلم آخرین پرواز در سال ۹۰ موفق به دریافت بهترین جایزه استانی دفاع مقدس، سال ۹۳ جایزه بهتربن فیلم دفاع مقدس در کشور از سرزمین نور و در سال ۹۵ به‌عنوان یکصد مستند برتر ایران از سوی صدا و سیما مراکز استا نها شناخته شده است.

ناجی همچنین افزود: بیژن عاصم، افسرکنترل پدافند هوایی که در دوران ۸ ساله دفاع مقدس نقش به سزایی در نبرد‌های هوایی ایفاء کرده است نیز در سال ۹۳ فیلم ۹۰ دقیقه‌ای توسط بنده تهیه و تولید شده است که به خاطر برخی مسائل ملاحظات فعلا اجازه اکران نگرفته است. ضمنا در این رابطه که فیلم ۲۸۸۸ برای ایشان و به خاطر او قرار است تولید شود، این مرد بی ادعا اظهار بی اطلاعی می‌کند و هیچ هماهنگی با وی انجام نشده است.

ناجی ادامه داد: با روحیه‌ای که در زمان تولید فیلم ” مرد آسمان ” زندگینامه تیمسار عاصم از ایشان دریافت کرده ام وی اجازه تولید هیچ فیلمی را تا امروز از زندگی خود صادر نکرده است و فقط در چند مصاحبه کوتاه شرکت کرده است.

این کارگردان شیرازی یادآور شد: زندگینامه سرلشکر خلبان عباس دوران با عنوان آخرین پرواز از شبکه‌های ملی ایران و تمامی شبکه‌های سیمای استان‌ها همچنین شبکه‌های برون مرزی صدا و سیما پخش شده است همچنین در سالگرد‌های متعدد و بزرگداشت این شهید بزرگوار، همچنین همایش‌ها و پاسداشت‌ها بار‌ها به معرض اکران و دید علاقه‌مندان گذاشته شده است و من نمیدانم که آقایان شورای شهر چه چیزی میخواهند از زندگی این قهرمان ملی بگویند یا بسازند و پخش کنند که من در فیلم خود نیاورده باشم؟

ناجی با بیان اینکه فیلم آخرین پرواز را با ۳۰ میلیون تومان ساختم، چطور آقایان شورای شهرشیراز با ۳ میلیاردتومان آن هم بعد از ۳۰ سال از شهادت عباس دوران میخواهند بابت فیلمی که حتی فیلمنامه و هیچ سندی از آن رسانه‌ای نشده است پرداخت کنند لذا این قرارداد مشکوک در چنین روز‌هایی بنظر بنده نوعی کلاهبرداری است.

او  خاطرنشان کرد: بنظر بنده یک معامله و قرارصوری است که بنام شهداء ثبت میکنند. هیچکس حق ندارد با نام شهداء، جانبازان و یا حتی خانواده‌های شهداء تفاهم‌نامه‌ای را منعقد کند.

این فیلمساز دفاع مقدس تاکید کرد: هیچگونه احتیاجی به پول شهرداری و دیگر ارگان‌ها ندارم و اعتراض بنده سیاسی نیست بلکه فرهنگی است در صورت بازگشت مبلغ قرارداد ۳ میلیارد تومان هم به خزانه فرهنگی این شهر پولی در جیب من و هنرمندان خطه فارس نخواهد رفت، اعتراض بنده به بی انصافی، ندیدن زحمات و تلاش‌های هنرمندان شیراز، استفاده ابزاری از نام شهدا برای پیش بردن اهداف منفعت طلبانه شورای شهر و شهرداری شیراز است.

ناجی در ارتباط با کیوان علی محمدی و امید بنکدار، توضیح داد: بنده با اسناد مستدل و غیر مغرضانه اثبات می‌کنم نامبردگان ۴ فیلم ساخته اند و هر ۴ فیلم با شکست تجاری روبرو شده و حتی با اکران محدود نیز مواجه بوده است که می‌توانید با یک سرچ ساده در مورد فیلم آخر این دو کارگردان با عنوان (گیلدا) که با نقد و انتقاد تمامی صاحبنظران در حوضه سینما روبرو شد و این فیلم که در سال ۹۴ تولید شد با شکست سختی مواجه شد.

تهیه کننده و کارگردان شیرازی افزود: جناب دکتر جعفری اعلام کردند که در گذشته و حال هیچ فیلمساز و کارگردان شیرازی نتوانسته حتی یک فیلم کوتاه در خور شهر شیراز بسازد؛ بنده به ایشان عرض میکنم که فیلمی بالاتر از (سیبویه) که در در سال ۸۹ به مناسبت بزرگداشت دانشمند ایرانی اسلامی در مقر سازمان جهانی یونسکو در کشور فرانسه اکران شد میخواهند؟! سریال ۱۳ قسمتی تلویزیونی (روایت عشق) در مورد جانبازان شیمیایی و مدال آوران قهرمان پارالمپیک دفاع مقدس را ندیده اند؟ فیلم میرزا احمد نیریزی کاتب بزرگ قرآن کریم و خوشنویس برتر جهان اسلام که که در سال ۹۰ با حضور ۴۰ سفیر و ۸۰ خوشنویسان برتر جهان اسلام و حدود ۳۰۰ نفر از اندیشمندان و مردم نی ریز در مقبره احمد نی ریزی اکران شد و سپس در شبکه‌های فارس، ملی و مستند نیز پخش گردید و مورد توجه بسیاری از فیلمسازان قرار گرفت را مشاهده نکرده اند؟

فیلمی که برای اولین بار در تاریخ ۴۰ ساله مقام معظم رهبری در ابتدای آن بیاناتی مطرح کرده اند و مورد تقدیر قرار داده اند.

ناجی با انتقاد از اینکه در رابطه با شهدا کار شاخص در استان ساخته نشده در صورتیکه ۵۰ فیلم دفاع مقدس را جلوی دوربین برده ام. فیلم بیا و بنگر در مورد شهدای دست بسته غواص، فیلم (شکوه پرواز) زندگینامه استاد خلبان هدایت الله احمدی، فیلم (رکاب زن بهشت) جانباز و شهید گلبار نژاد قهرمان دوچرخه سواری جانبازان کشور .. که در صدا و سیما و جشنواره‌ها و سینما‌ها اکرن شده است.

او بیان کرد: مشاوران و همکاران شورای شهر شیراز از اطلاعات ناقص و دست و پا شکسته برخوردار هستند که درست مشاوره نمی‌دهند یا خدای نکرده اطلاع دارند، اما هدف اغفال عمومی و نشان دادن ضعف هنرمندان در شهر شیراز است

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار