چاپ کد خبر: 50285
20 فروردین 1400

وزیر بهداشت : آنچه می‌بینید اثرات بازار‌های شلوغ و صف‌های درهم فشرده مرغ است

نمکی 2
 به گزارش اول فارس، سعید نمکی وزیر بهداشت در نامه‌ای خطاب به روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی نوشت: پیرو مکاتبات و مذاکرات قبلی باتوجه به التهاب ناشی از موج چهارم بیماری COVID-۱۹ در کشور، همانگونه که در مکاتبات قبل یادآور شدم پیشبینی از ارتفاع موج جدید سنگینتر و حجیمتر از امواج قبلی است. آنچه همکارانم در روز‌های اخیر از موارد بستری می بینند ناشی از بی توجهی‌های قبل از سفر‌ها به خصوص بازار‌های شلوغ، صف‌های طولانی و درهم فشرده مرغ و … است و افزایش تصاعدی موارد سرپایی حاکی از اثرات سفر‌های نوروزی است که از روز‌های آینده باید منتظر افزایش موارد بستری باشیم؛ لذا جهت کاهش فشار سنگین به بخش‌های بستری و احتمال کمبود تخت بیمارستانی، بخصوص مراقبت‌های ویژه مجدداً توجه به موارد زیر را یادآور میشوم:

۱- گام جدید طرح شهید سلیمانی با همکاری بسیج و سازمان‌های مردم نهاد در قالب محله محور کماکان بعنوان اولین سطح مراقبتی و بیماریابی باید مورد توجه قرار گیرد.

۲- مراکز ۱۶ و ۲۴ ساعته سرپائی باید بشدت گسترش یابد. در این مراکز حتماً نمونهگیری و انجام تست، آموزش مراجعه کنندگان، یافتن نزدیکان در تماس با فرد مبتلا، ایزوله کردن آن‌ها و در صورت نیاز ارجاع به کلینیک‌های تنفسی بسیار حائز اهمیت است.

۳- تجربه مدیریت بیماری در موج جدید با ویروس انگلیسی در استان خوزستان نشان داد درمان سریع ضد ویروس در بیماران علامتدار و پرخطر در اولین روز‌های ابتلاء در کاهش بار ویروس و پیشگیری از شروع فاز مخرب ایمونولوژیک بسیار موثرست؛ لذا در کلیه مراکز سرپائی توسط پزشک متخصص و یا پزشک عمومی مطلع بر مبنای پروتکل‌های ابلاغی، درمان ضد ویروس با داروهائی که در پروتکل‌های ابلاغی معاونین محترم بهداشت و درمان قید شده ضروری است. این دارو‌ها حتماً توسط رئیس محترم سازمان غذا و دارو و معاونین غذا و داروی استان‌ها باید در داروخانه‌های منتخب بمقدار کافی ارائه گردد. خوشبختانه کمبود داروئی نداریم و ضرورت دارد تعداد داروخانه‌های منتخب به حد کافی و لیست آن‌ها در مراکز درمان سرپائی نصب شود تا بیماران جهت تهیه دارو سرگردان نشوند. این دارو‌ها طبق مصوبه، تحت پوشش بیمه‌های سلامت و تأمین اجتماعی و بیمه‌های مکمل می‌باشند.

۴- طبق دستور رئیس جمهور محترم و همراهی رئیس محترم سازمان برنامه و بودجه قرار شد معوقات دانشگاه‌ها که از محل منابع طرح تحول و ۱% ارزش افزوده در سال گذشته تأمین نشد سریعاً انجام و مطالبات طرف‌های قرارداد در مراکز سرپائی پرداخت گردد. ضمناً قرار شد جهت راه اندازی تخت‌های بیمارستانی و مراکز بهداشتی درمانی نزدیک به بهره برداری نیز منابع در اسرع وقت تأمین گردد.

هماهنگی روسای دانشگاه‌ها با معاونت محترم توسعه مدیریت و منابع و معاونین محترم درمان و بهداشت در این راستا بطور مستمر ضروریست.

۵- جهت قطع هرچه زودتر زنجیره انتقال ویروس خطرناک جهش یافته نظارت دقیق و مستمر بر رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی الزامیست. هرگونه قصور در عدم گزارش بموقع پروتکل شکنی‌ها در کلیه سطوح بعهده رئیس محترم دانشگاه استان خواهد بود. قویاً باید بر اجرای پروتکل‌ها نظارت و هرگونه نقص آن‌ها باید به مراجع ذیصلاح منعکس گردد. رونوشت مکاتبات همه روزه به دفتر اینجانب نیز ارسال شود.

۶- باتوجه به احتمال ورود ویروس‌های موتاسیون یافته غیر انگلیسی توسط مسافرین بازگشته از سفرها، بخصوص از کشور‌های همسایه، مرز‌های هوائی و زمینی بشدت کنترل گردد.

کلیه موارد باید نمونه گیری و پس از اطمینان از عدم آلودگی اجازه ورود داده شود. سازمان هلال احمر نیز در این راستا آماده همکاری می‌باشد. ضمناً همانگونه که قبلاً ابلاغ کردهام، مرتب باید نمونه‌های ادواری جهت NGS ارسال گردد تا از عدم وجود موتاسیون داخلی نیز مطمئن شویم.

معاون محترم تحقیقات و فناوری و معاون محترم بهداشت در این راستا کمک خواهند کرد. در این مورد استانهائی همچون هرمزگان، بوشهر و دیگر استان‌های جنوبی که اسکله تخلیه بار توسط کشتی‌های خارجی دارند با توجه به ورود بارهائی از کشور برزیل و هندوستان و شیوع ویروس جهش یافته برزیلی و بشدت موتاسیون یافته هندی شدیداً مراقب باشند تا هرگونه تماس مستقیم و غیر مستقیم، عامل انتقال ویروس نشود ضمن آنکه باید بنحو مقتضی از عدم آلودگی خدمه و بار این کشتی‌ها قبل از رسیدن به اسکله مطمئن شویم. این دقت با سطحی دیگر مشمول بنادر شمالی و گمرکات دیگر کشور نیز می‌شود. همزمانی آلودگی کشور با ویروسی غیر از ویروس جهش یافته انگلیسی کار را غیر قابل کنترل خواهد کرد.

۷- لازمست استفاده از ظرفیت مطب‌ها، کلینیک‌ها و بیمارستان‌های خصوصی و خیریه بنحو احسن مورد توجه قرار گیرد.

توفیق کلیه عزیزان را از خداوند بزرگ مسئلت دارم.

دکتر سعید نمکی

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار