چاپ کد خبر: 84375
1 خرداد 1401

وسع مردم به خرید خودرو نمی رسد/جزئیات جدید تعرفه ها و نحوه واردات خودرو

جلال رشیدی کوچی

نماینده مردم مرودشت ، پاسارگاد و ارسنجان در مجلس یازدهم با حضور در چهارمین نمایشگاه خودروی شهر آفتاب به تشریح جزئیات جدید تعرفه ها و نحوه واردات خودرو پرداخت.

مجله خودرو|اول فارس: به گفته عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس، به ‌رغم تمام مقاومت‌ها و مخالفت‌هایی که شده بود بحث واردات خودرو به سر انجام رسید و خدا را شکر می‌کنیم که این اتفاق دارد می افتد و قطعا واردات خودرو را ما خواهیم داشت.

جلال رشیدی کوچی در گفتگو با اسب بخار  تصریح کرد: «اما مهم‌تر از بحث واردات، بحث آیین‌نامه واردات است، یعنی این‌که قرار است چه خودروهایی، با چه قیمتی، با چه کیفیتی و توسط چه کسانی وارد شود. همه این‌ها مهم است. در این موضوع هم همان حساسیتی که در بحث واردات داشتیم را داریم پیگیری کرده و در بُعد نظارتی قطعا کوتاه نمی آییم».

وی ادامه داد: «به نظر می رسد کار تقریبا تمام‌شده و قطعی است. سقف قیمت را ۲۰ هزار دلار در نظر گرفته‌اند و مالیات، عوارض و گمرکی را هم بر اساس نوع خودرو که خودروی اقتصادی یا هیبریدی باشد را بین ۱۰ تا ۷۵ درصد در نظر گرفته‌اند. یعنی تعرفه واردات تا سقف ۲۰ هزار دلار،با حجم موتور ۲۵۰۰ سی سی متغیر است».

نماینده مردم مرودشت، پاسارگاد و ارسنجان ادامه داد : «البته من قائل به این بودم که اگر قرار است وارداتی انجام شود، باید با این نگاه باشد که انحصار خودروساز داخلی (بخش دولتی منظورم است) شکسته شود و ایجاد رقابت کند. جلالی کوچی اضافه کرد: «ما هر وقت برای هر چیزی سقفی در نظر گرفته ایم، نتیجه آن انحصار شده است. البته نگاه این است که تا سقف ۲۵۰۰ سی سی می توان خودروهایی خوب با قیمت منصفانه وارد کرد».

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس تاکید کرد: «البته واردات باید با نگاه به مصرف‌کننده داخلی باشد. در واقع نباید واردات خودرو به گونه ای باشد که فقط یک قشر خاص و چند درصد از جامعه بتوانند آن را تهیه کنند. چرا که بسیاری از مردمی که اینجا حضور دارند، واقعا دلشان می خواهد همین خودروهای چینی در حال حاضر تولید می شوند را خریداری کنند. اما واقعا از لحاظ مالی وسع آن ها نمی رسد».

وسع مردم به خرید خودرو نمی رسد؟

جلالی کوچی ادامه داد: «در حال حاضر قیمت خودروهایی که توسط بخش خصوصی تولید می شود نیز نسبت به بازار جهانی حداقل دو برابر است و با قیمت‌های کف ۸۰۰ میلیون و ۹۰۰ و یک میلیارد و یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان و بعضاً یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان به فروش می رسد. واقعا مردم عادی حتی نمی توانند سمت همین خودروها هم بروند، چه برسد به این‌که بخواهند خودروهای کره‌ای و ژاپنی را خریداری کنند. در واقع وسع مردم به خرید خودرو نمی رسد».

نماینده مردم مرودشت، پاسارگاد و اسنجان تصریح کرد: «نگاه بعدی نسبت به واردات این بود که اگر قرار است انحصار شکسته شود و واردات به معنی واقعی اتفاق بیفتد، تعرفه‌ها باید خیلی کمتر باشد تا یک خودروی ۱۰ تا ۲۰ هزار دلاری با قیمت ۴۰ هزار دلار دست مصرف‌کننده نرسد».

انحصاری در واردات وجود نخواهد داشت؟

رشیدی کوچی همچنین در خصوص نقد و نظرهایی مبنی بر اینکه اصرار برخی نمایندگان برای واردات خودروهای چینی هستند یا شکل گیری انحصار و واردات خودروهایی با قیمت هایی بالاتر برای تحت تاثیر نگرفتن محصولات داخلی، توضیح داد: «این موضوع  را صراحتاً از وزیر صمت پرسیدم. آقای فاطمی امین اعلام کرد که به هیچ عنوان انحصاری در واردات وجود ندارد و به خودروسازان در این موضوع نگاه ویژه وجود ندارد و ما حرف ایشان را می پذیریم، به‌جز این‌که در عمل خلافش ثابت شود».

وی تاکید کرد: «اما اگر خلاف این باشد، به‌عنوان نماینده مجلس ورود پیدا خواهیم کرد. بنده شخصا به ایشان هم گفتم که اگر خلاف این باشد، بحث جدی می شود، یعنی بالاتر از سوال و تذکر خواهد بود و ایشان اعلام کردند که نه، انحصاری وجود ندارد».

چه کسانی می توانند واردات خودرو را انجام دهند؟

این نماینده مجلس یازدهم ادامه داد: «با این حال  این‌که چه کسانی می توانند خودرو وارد کنند، واقعا سوال است. چون بالاخره واردات خودرو یک انجمن دارد. من نمی دانم اشخاص حقیقی می توانند این کار را انجام دهند یا خیر. البته بعضی از صحبت‌ها این بود که پراید را این‌جا بخریم و ببریم و بیندازیم در خلیج فارس، ولی نه، این نیست. قطعا واردات برعهده اشخاص حقوقی است، ولی باید این‌جا نظارت‌ها وجود داشته باشد، یعنی نگرانی من هم دقیقا همان نگرانی شماست. یعنی الان که قرار است با هزار بدبختی بحث واردات بالاخره انجام ‌شود، باید در جهت افزایش رضایتمندی مردم باشد؛ همان صحبتی که مقام معظم رهبری داشتند که مردم از خودروسازان ناراضی هستند و این نارضایتی شان درست و به‌جا است. ما باید تلاشمان بر این باشد که این نارضایتی را کاهش دهیم. هر کسی خلاف این عمل کند، مشخص است که خیلی پایبند به این موضوعات نیست».

شما هم نظرتان در مورد خودروهای داخلی و ورادات خودرو برای ما بنویسید

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

ابی دوشنبه , ۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۶

من که به این طرح خوش بین هستم

انشالله به مرور زمان تاثیرش رو تو بازار میبینیم

راستگو یکشنبه , ۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۸

وقتی یک عده دروغگو در مافیای خودرو ایران هست که فقط فکر منافع خودش است هیچ امیدی به این مصوبه نیست اگر واقعا نمایندگان راست میگویند و از مافیای خودرو سودی نمی برود بیایند درب این دو خودرو ساز را ببندند و دولت هم تعرفه واردات را صفر کند و به اشخاص حقیقی هم اجازه واردات بدهند تا دوسال واردات ادامه یابد آنوقت نتیجه را برسی کنند ببینند مشکل از کجا است که خودرو داخلی با این کیفیت پایین و قیمت بالا باز هم برای خودرو ساز ضرر دارد
دو حالت بیشتر ندارد یا خودرو ساز دروغ میگوید یا باید آنقدر جیب سیاسیون را پر کند که دیگر برای خودرو ساز به صرفه نیست شاید شما نمایندگان هم جزع همین سیاسیون باشید والله اعلم

ناشناس یکشنبه , ۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۶

با کدوم پول دیگه میشود خودرو خرید حتی توان خرید یک پراید ناایمن حلب رو مردم ندارن بخرن اونوقت حرف از ۳۰۰تایک میلیارد میزنید متأسفم از این رانت دلالی ک ب وجود امده

ناشناس یکشنبه , ۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۶

با کدوم پول دیگه میشود خودرو خرید حتی توان خرید یک پراید ناایمن حلب رو مردم ندارن بخرن اونوقت حرف از ۳۰۰تایک میلیارد میزنید متأسفم از این رانت دلالی ک ب وجود امده

ناشناس یکشنبه , ۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۹:۵۰

مردم توان خرید ماشین با قیمت فعلی کارخونه رو ندارن اونوقت واردات ۳۰۰ میلیون تا یک میلیاردی میزارین با کدوم قدرت خرید…..فقط باید تاسف خورد واستون

آخرین اخبار