چاپ کد خبر: 91396
12 مرداد 1401

وضعیت تالاب های استان فارس پس از ۸ روز بارش ها مونسونی

سامانه بارشی مونسون در ۸ روز فعالیت در فارس۱۵۰ میلیون متر مکعب آب وارد تالاب‌های این استان کرد.

تالاب

به گزارش اول فارس، کنکاش کارشناس محیط زیست استان فارس با بیان اینکه ورودی آب سیلاب‌ها به ۲۲ تالاب استان بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون متر مکعب بوده است گفت:دریاچه طشک و بختگان بالاترین سطح آبگیری را در بارش‌های اخیر داشتند.

وی افزود : دریاچه مهارلو در شرق شیراز هم تا حدودی آبگیری شده و دریاچه پریشان هم در غرب فارس و در شهرستان کازرون از بارش‌های مونسون تاثیر گرفته و بستر آن از بخشی از سیلاب‌های منطقه تغذیه شده است.
بر اساس گزارش اداره کل هواشناسی فارس سامانه مونسون در فعالیت اخیر خود در فارس بیش از ۴۳ میلیمتر بارش نصیب فارس کرد.
بارش‌هایی که با وجود سیلاب‌های خسارت زا، تالاب‌های خشکیده استان را جانی دوباره بخشید.
رئیس پارک ملی بختگان گفت: براساس بررسی‌های میدانی انجام شده در حوزه تالاب‌های طشک‌و بختگان، سیلاب‌های منطقه ابریز این دو دریاچه سبب شده تالاب طشک ۵۰ تا ۶۰ درصد و تالاب بختگان ۳۰ تا ۴۰ درصد در سطح آبگیری شود.
به گفته وی، وسعت ۱۲۶ هزار هکتاری تالاب‌های طشک و بختگان از حوزه آبریز شهرستان‌های بختگان، نی ریز، ارسنجان، استهبان وخرامه تغذیه می‌شوند.
طباطبایی گفت: بیشترین بارش در سامانه اخیر در حوزه آبخیز آباده طشک و روستا‌های شمالی رخ داده و بیشترین سیلاب از رودخانه فصلی آباده طشک وارد این تالاب شده.
به گفته زارع فعال محیط زیست در حوزه تالاب کمجان، بارش‌های خوب بخش خرامه سبب آبگیری بخش زیادی از سطح تالاب کمجان هم شد؛ و در برخی سطوح عمق آب به ۲ متر هم رسیده و پوشش گیاهی و آبگیری این تالاب در بهترین حالت ممکن در این فصل قرارگرفته است.

پدیده مونسون سوغات هند است و اغلب مسیرش از شبه قاره هندوستان به سمت مناطق جنوبی ایران کج می‌شود. این پدیده محصول رطوبت اقیانوس و گرمای خشکی است که در یک فرایند تبدیل به ابر‌های بارشی می‌شود.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار