چاپ کد خبر: 75323
29 بهمن 1400

ویژگی‌های خاص سایپا P90 ، تندر ۹۰ مدرن ایرانی

در روزهای گذشت تصاویر جدیدی از پروژه سایپا P۹۰ یا همان تندر ۹۰ ایرانی منتشر شده که در آن برخی جزئیات این پروژه به چشم می‌خورد.

تندر 90 ایرانی

به گزارش اول فارس ،سایپا P90 نسخه ایرانیزه و باز طراحی شده رنو تندر ۹۰ (لوگان نسل اول) است. این پروژه توسط مهندسان مرکز تحقیقات سایپا در دست اجرا بوده و در چند وقت اخیر، تولید آزمایشی برخی اجزای این سدان اقتصادی و ارتقا یافته آغاز شده است. طراحی و تولید سوییچ بانک های داخل کابین، طراحی کلاستر (جلو آمپر) تمام دیجیتال، نمونه سازی اجزای بدنه، نمونه سازی اجزای کابین، انتخاب قوای محرکه و… از جمله اتفاق هایی است که برای پروژه سایپا P90 در دست انجام قرار گرفته است.

تندر ال 90 ایرانی 1

هنوز تصاویری از نسخه تولید اولیه و پروتوتایپ P90 از مرکز تحقیقات سایپا به بیرون درز نکرده است. اما آن طور که گفته می شود، طراحی این سدان ایرانیزه در نسخه نهایی تا حدی متفاوت تر از طرح های گرافیکی خواهد بود. در حال حاضر دو تصویر مفهومی و گرافیکی دیگر از سایپا P90 منتشر شده که رسانه اسب بخار آن را در این خبر قرار داده است. همچنین تصویر سوییچ بانک مرکزی روی داشبورد و طرح گرافیکی جلو آمپر دیجیتال P90 هم برای اولین بار رسانه ای شده است.

تندر ال 90 ایرانی 2

تندر ال 90 ایرانی 3

مشخصات فنی تندر ۹۰ ایرانی سایپا

آن طور که گفته می شود، سایپا P90 در نمونه پایه به پیشرانه M15 توربو (پیشرانه فعلی سایپا شاهین) مجهز خواهد شد. این پیشرانه ۱۱۰ اسب بخار قدرت را با گشتاور ۱۷۸ نیوتن متر تولید می کند و جعبه دنده ۵F18 پنج سرعته دستی، توان را به چرخ های جلوی P90 می رساند. البته این احتمال هم وجود دارد که تندر ۹۰ ایرانیزه سایپا با پیشرانه ۱٫۶ لیتری ۱۶ سوپاپ و تنفس طبیعی به بازار عرضه شود. این پیشرانه نمونه بومی سازی شده EC5 گروه PSA است که ۱۱۳ اسب بخار قدرت را با گشتاور ۱۴۲ تا ۱۵۳ نیوتن متر تولید می کند.

تندر ال 90 ایرانی 4

تصاویر گرافیکی سایپا P90 منتشر شد – (۲۱ آبان ۱۳۹۹)

صبح روز ۲۵۴ بهمن ماه گروه خودروسازی سایپا، تصاویر گرافیکی از تندر ۹۰ ایرانی را منتشر کرد. «سایپا P90» به عنوان سدان جدید این خودروساز ایرانی شناخته می شود که بر روی پلفترم B0 گروه رنو توسعه پیدا کرده است.

به نقل از سایپا نیوز، گروه خودروسازی سایپا با استفاده از ظرفیت های قرارداد با کمپانی رنو، پلفترم B0 گروه رنو-نیسان را برای توسعه محصولی نوین به کار گرفته است. سایپا P90 به عنوان یک سدان متوسط بر روی همین پلتفرم توسعه پیدا کرده و سازه ای ارتقا یافته را به نام خود ثبت کرده است.


این مطلب را هم بخوانید:

فال حافظ امروز ۳ اسفند با تفسیر و تعبیر دقیق


با توجه به داخلی‌سازی هایی که در این سال‌ها برای خانواده محصولات رنو در ایران انجام شده بود، ظرفیت به وجود آمده در پروژه P90 استفاده شده و از همین رو اصول کیفی نمونه های خارجی در این پروژه ایرانی رعایت شده است. اولین معرفی سایپا P90، با تصاویر گرافیکی این خودرو همراه شده است.

سایپا P90 ، سدان مدرن با داخلی سازی حداکثری

سایپا پی ۹۰ فقط یک فیس لیفت ال ۹۰ نیست، بلکه خودرویی ارتقا یافته در ظاهر و باطن است که تفاوت‌های قابل توجهی نسبت به نسخه خارجی و قدیمی دارد.

سایپا P90 در بحث امکانات رفاهی و ایمنی به مراتب جایگاه بالاتری نسبت به رنو ال۹۰ دارد و ویژگی های به روزتری در آن دیده می شود.

2787639 482

در بخش جلوی پی ۹۰، طراحی متفاوتی از ال۹۰ اتخاذ شده و خطوط جدید طراحی سایپا در ظاهر آن دیده می شود. کاسه چراغ ها با اجزای جدیدی همراه شده اند و به مراتب ساختار به روزتری نسبت به رنو ال۹۰ دارند.

چراغ های روشنایی روز، لنز پرتاب نور و… از جمله تغییرات ساختاری در کاسه چراغ های جلوی P90 نسبت به نمونه خارجی است.

همچنین طراحی جلوی P90 با توجه به اصول روز انجام شده و سپر، درب موتور و گلگیرها نیز سبک کاملا جدیدی از طراحی را بر روی پلفترم B0 گروه رنو-نیسان نشان می‌دهند.

طراحان مرکز تحقیقات سایپا هم در این پروژه سعی کرده اند تا P90 مانند سایر محصولات جدید این خودروساز ایرانی با استانداردهای جهانی چون ECE و استاندارد حفاظت از عابر پیاده به بازار بیاید. لبه دار بودن درب موتور، نوع زاویه سپر و ساختار لایه ای جدید درب محفظه موتور از جمله تغییرات استانداردی است که بر روی ال ۹۰ ایجاد شده تا P90 با قواعد به روزتری همراه شود.

در بخش طراحی عقب نیز می‌توان گفت دیگر سادگی همیشگی محصولات اقتصادی گروه رنو در آن دیده نمی شود و بخشی از اجزای چراغ های عقب بر روی درب صندوق، سپر و گلگیر طراحی شده اند. از سویی با تغییراتی که در گلگیرهای جلو و عقب، قالب درب موتور و سپرها داده شده می تواند ظاهری جوان‌پسندتر را در P90 مشاهده کرد، ظاهری که دیگر خطوط طراحی ساده و خسته کننده در آن وجود ندارد و خط‌های تیز و اسپرت بدنه با سبکی عضلانی در بیرون P90 دیده می شود.

2787640 105

سایپا پی ۹۰ قرار است تا در نسخه های مختلف به بازار عرضه شود و همان طور که پیش تر اعلام شده بود، پروژه پیشرانه‌های جدید گروه خودروسازی سایپا روی آن و سایر محصولات جدید در دست انجام است و در آینده نزدیک قوای محرکه این محصولات نیز معرفی خواهد شد.

سایپا P90 بر اساس چه خودرویی طراحی شده است؟

سایپا P90 بر اساس رنو تندر ۹۰ (لوگان نسل اول) طراحی شده و قرار است تا گروه سایپا آن را در سال ۱۴۰۱ به بازار معرفی کند.

سایپا P90 چه پیشرانه ای خواهد داشت؟

آن طور که گفته می شود، سایپا P90 در نمونه پایه به پیشرانه M15 توربو (پیشرانه فعلی سایپا شاهین) مجهز خواهد شد. این پیشرانه ۱۱۰ اسب بخار قدرت را با گشتاور ۱۷۸ نیوتن متر تولید می کند و جعبه دنده ۵F18 پنج سرعته دستی، توان را به چرخ های جلوی P90 می رساند. البته این احتمال هم وجود دارد که تندر ۹۰ ایرانیزه سایپا با پیشرانه ۱٫۶ لیتری ۱۶ سوپاپ و تنفس طبیعی به بازار عرضه شود. این پیشرانه نمونه بومی سازی شده EC5 گروه PSA است که ۱۱۳ اسب بخار قدرت را با گشتاور ۱۴۲ تا ۱۵۳ نیوتن متر تولید می کند.

پروژه سایپا P90 در چه مرحله ای است؟

این پروژه توسط مهندسان مرکز تحقیقات سایپا در دست اجرا بوده و در چند وقت اخیر، تولید آزمایشی برخی اجزای این سدان اقتصادی و ارتقا یافته آغاز شده است. طراحی و تولید سوییچ بانک های داخل کابین، طراحی کلاستر (جلو آمپر) تمام دیجیتال، نمونه سازی اجزای بدنه، نمونه سازی اجزای کابین، انتخاب قوای محرکه و… از جمله اتفاق هایی است که برای پروژه سایپا P90 در دست انجام قرار گرفته است.

گروه واتساپ اول فارس

فال روزنظرتان در مورد این مطلب و خودروی سایپا P90 برای ما بنویسید

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

صادق پنجشنبه , ۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۵

یک .. دیگر از خودروساز ایرانی زیر خاک کنید …

مهدی سه شنبه , ۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۹

تحقیق مهندسان سایپا??،موتور شاهیییین،
موتور برلیانس،بدنه L90کاپوت وگلگیر وسپر دنا،چراغ و صندوق عقب کپی برداری تالیسمان ?????????،چه شووود،

مهدی سه شنبه , ۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۲

????،شما دیکه چه رویی دارین،الان دیگه افتادن به جون این طفل معصوم

زنده باد سه شنبه , ۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۲

یه پیام دارم برای مردم عزیز … لطفا لطفا اگه میخواید پیام من شامل حالتون نشه بی ماشینی بکشید ولی از این… خرید نکنید یه سر برید عراق میفهمید که ماشین ایرانی مثلا پژو ۴۰۵ میفروشن ۲۰ ملیون یا موتور ایرانی صفر میفروشن یکی دو ملیون هزینه ساخت ماشین واسه این شرکتا خیلی خیلی پایین تر از اونیه که فکر میکنیم در حالی که حداقل ده الی بیست برابر قیمت به مردم میفروشن .

آریایی سه شنبه , ۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۲

ماشین ایرانی بدر نمیخوره…زوره بخدا

بنده خدا دوشنبه , ۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۹

ان آدم درمیادصدرحمت به کوییک وسایناآبروی ال ۹۰ وبردین بااین طراحیتون

ناشناس دوشنبه , ۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۳

طراحی خوبی داره اگه بجای موتور توربو شارژر شاهین یه موتور بهتر و قویتر ۱۶ سوپاپ بزارن عالیه

عادل دوشنبه , ۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۹

این همون دناست دیگه جلو عقبش چراغاش فقط یکم فرق جزئی دادن بهش
موتورشم همون ال نود هستش

ناشناس دوشنبه , ۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۸

این همون دناست دیگه جلو عقبش چراغاش فقط یکم فرق جزئی دادن بهش
موتورشم همون ال نود هستش

امیر دوشنبه , ۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۴

چقد ریختش درب و داغونه

امیری دوشنبه , ۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۴

این چیه دیگه

شهاب دوشنبه , ۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۲

عجب شتر گاو پلنگی شده بنز وبی ام و رو با این کاراشون نابود دارن میکنن

مهدی دوشنبه , ۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۴

ال نود موتور و گیربکس خوبی داشت که تو این ماشین اونا نیستن
دیگه روی لاشه چی دارن اینو میسازن

هادی یکشنبه , ۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۵

با عرض سلام اونهای که میکید تیوفایو از ال۹۰ بهتره هیچی در مورد ماشین نمیدونید فقط یک جمله درموردال۹۰ میکم که۳ستاره اروپا را از لحاظ امنیت داره . تیوفایو ببری اروپا نیم ستاره هم بهش نمیدن .پی۹۰ هم ظاهرش خوبه ببینیم موتورش وگیربکس چقدر جواب میدن.

مهدی یکشنبه , ۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۳

طراحیش قشنگه خدایی . اگه آپشن خوب داشته باشه قیمت مناسب باشه مردم استقبال میکنن . به هر حال تولید داخل باید حمایت بشه . البته دست نافیل قطع بشه

شاهرخ یکشنبه , ۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۲

حالا چند میخواهید به مردم فرو بکنید

احمد یکشنبه , ۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۵

نمیدونم چه اصراری هست که این دوتا شرکت ماشین تولید کنن
باور کنید شما در حد ساختن فرغون هم نیستید از این کپی کردن و نصف یه ماشین دیگه رو تو یه ماشین دیگه چپوندن که ماشین نشد

آخرین اخبار