چاپ کد خبر: 103752
19 بهمن 1401

ویژگی های کالای خواب خوب

خوابیدن به خصوص در هنگام شب و داشتن تجربه ی خواب خوب و با کیفیت، یکی از نیازهای حیاتی برای سلامتی جسمی و روحی و همچنین ایجاد تعادل در کارکردهای مختلف بدن است.

حتما شما هم این تجربه را داشته اید که شب گذشته را بد خوابیده باشید و یا به دلایل مختلف نتوانسته باشید بخوابید. عدم تمرکز، افت انرژی و کاهش سطح فعالیت های مفیدتان در روز بعد، همگی نشان از این دارد که کمبود خواب به تنهایی می تواند مختل کننده ی بسیاری ازفعالیت های روزانه تان باشد.

بنابراین با توجه به اهمیتی که خواب در سلامتی بدن انسان دارد و همچنین به منظور فراهم آوری شرایط ایده آل برای یک خواب مطلوب و استاندارد، در این نوشتار قصد داریم که شما را با اهمیت انتخاب کالای خواب و نیز ویژگی های کالای خواب خوب آشنا نماییم.

در ابتدا بهتر است قدری بیشتر در مورد اهمیت انتخاب یک کالای خواب خوب بدانیم، سپس به سراغ معرفی ویژگی های کالای خواب استاندارد خواهیم رفت.

ویژگی های کالای خواب خوب

چرا انتخاب کالای خواب خوب مهم است؟

اگر اینطور در نظر بگیریم که هر انسانی روزانه ۸ ساعت می خوابد، بنابراین بایستی بگوییم که هر کدام از ما یک سوم از مدت زمان زندگی و عمر خود را در خواب به سر می بریم. پس همانگونه که مهم است در بیداری چطور با بدن خودمان رفتار می کنیم، در هنگام خواب هم بایستی به فکر سلامتی مان باشیم.

عوامل مختلفی وجود دارند که تاثیرات محسوس آن ها بر روی کیفیت خواب به اثبات رسیده است. کالای خواب استاندارد یکی از همین عوامل است. همه ی ما این تجربه را داشته ایم که با تغییر رختخواب و محل خوابمان، یا حتی با تغییر در نوع بالشتی که زیر سرمان می گذاریم، دچار اختلال در خواب و بی خوابی شده باشیم.

همین امر اهمیت انتخاب یک کالای خواب خوب و با کیفیت را به ما نشان می دهد.

به همین خاطر است که این روزها بسیاری از متخصصان حوزه ی سلامتی، به ما توصیه می کنند که با انتخاب کالای خواب مناسب، از سلامتی مان محافظت کنیم. شاید این طور تصور کنید که سیستم اسکلتی بدن انسان تنها بخشی است که تحت تاثیر انتخاب کالای خواب قرار می گیرد.

اما این تصور کاملا اشتباه است. علاوه بر سیستم اسکلتی ، فرآیند گردش خون، دستگاه گوارش و همچنین فعالیت های ذهنی ما، همه و همه به نوعی تحت تاثیر کالای خوابی هستند که انتخاب می کنیم.

اکنون که با اهمیت بسیار بالای انتخاب یک کالای خواب خوب آشنا شدید، نوبت به آن می رسد که با هم نگاهی داشته باشیم به ویژگی های یک کالای خواب با کیفیت.

کالای خواب خوب چه ویژگی هایی دارد؟

همانگونه که گفتیم بسیاری از پزشکان و دست اندرکاران حوزه ی سلامت در سرتاسر دنیا، بر این موضوع تاکید دارند که انتخاب کالای خواب استاندارد تاثیر زیادی بر کیفیت خواب و در نتیجه سلامتی بدن انسان دارد. در ادامه به برخی از مهم ترین و کلیدی ترین ویژگی های کالای خواب مناسب اشاره خواهیم کرد.

بالشت انعطاف پذیر

وقتی از یک کالای خواب مناسب صحبت می کنیم، اولین چیزی که به ذهنمان می رسد، انتخاب یک بالشت طبی است. بالشت های طبی نزدیک به یک دهه است که طرفداران بسیار زیاد در سرتاسر جهان و به خصوص کشور ما پیدا کرده اند. البته طول عمر و سابقه ی تولید این بالشت ها بسیار بلندتر از یک دهه است، اما طی سال های اخیر بسیاری از افراد متوجه اهمیت استفاده از این نوع بالشت ها در حفظ سلامتی سر و گردن و همچنین ستون فقرات خود شده اند.

به همین خاطر است که این روزها انواع مختلفی از بالشت های طبی، متناسب با سلیقه های مختلف در بازار وجود دارد. برای انتخاب بهترین نوع از بالشت طبی، حتما در هنگام خرید راجع به کارکردها و فواید آن اطلاعات کافی را کسب کنید. علاوه بر آن، علایق و عادات خودتان هم تاثیر بسزایی در انتخاب بالشت مناسب برای شما دارد.

به عنوان مثال اگر فردی هستید که با بالشت های سفت راحت می خوابید، به هیچ عنوان یک بالشت طبی نرم نمی تواند برای شما مناسب باشد. اما به طور کلی در انتخاب بالشت های طبی به این نکته توجه داشته باشید که محصولی را انتخاب نمایید که از انعطاف پذیری کافی برخوردار باشد.

 

 

روتختی با پارچه مرغوب

شاید در نگاه اول تصور کنید که رو تختی تنها جنبه ی تزئینی داشته و تاثیر خاصی بر کیفیت خواب شما ندارد. این در حالیست که رو تختی از آن اقلامی به شمار می آید که به جهت ارتباط با پوست بدن شما، تاثیر بسیار زیادی بر خواب خوب شما خواهد داشت.

مهم ترین موضوع در رابطه با رو تختی، جنس آن است. اگر روتختی تان از جنس مرغوبی برخوردار نباشد در هنگام خواب گرمای آزار دهنده ای را همراه با تعریق زیاد تجربه خواهید کرد. البته عکس این موضوع نیز گاها صادق است، به این معنا که ممکن است همیشه روتختی تان سرد باشد و نتوانید خواب راحتی را روی آن داشته باشید.

رو تختی های کتان و یا روتختی های پلی استر معمولا چنین ویژگی هایی دارند. بنابراین توصیه می کنیم با انتخاب رو تختی ها پنبه ای یا نخ پنبه ای، احساس مطلوبی را برای خودتان در حین خواب و استراحت فراهم آورید.

ویژگی های کالای خواب خوب

لحاف استاندارد

بعد از بالشت، مهم ترین تکه از سرویس خواب که تاثیر بسیار زیادی بر کیفیت خواب شما خواهد گذاشت، لحاف است. لحاف ها انواع بسیار مختلف و متنوعی دارند. لحاف پشمی، لحاف پر، لحاف پشم شیشه، لحاف لایت و …

با توجه به تنوع لحاف های موجود در بازار، هر یک از افراد بر اساس طبع و عادت خود اقدام به انتخاب لحاف مورد علاقه شان می کنند. اما اگر لحافی که برای خودتان انتخاب می کنید از جمله ی لحاف های استاندارد نباشد، بدون تردید مانع از آن خواهد شد که خواب مطلوبی را تجربه نمایید.

لحاف استاندارد لحافی است که برای چهار فصل سال گزینه ی مناسبی باشد. نه بیش از حد سنگین و نه بیش از حد سبک باشد. امکان تهویه و خروج هوا را داشته باشد تا در حین استفاده به مرور دچار بوی نامطبوع نشود. علاوه بر این، امکان تهویه ی هوا باعث می شود که در حین خواب گرمای شدیدی را احساس نکرده و در نتیجه تعریق نداشته باشید.

این روزها لحاف های پشم شیشه و لحاف های لایت با تنوع بسیار زیادی در ابعاد، طرح و جنس در بازار عرضه می شوند. برای انتخاب بهترین انواع لحاف پیشنهاد می کنیم که به سراغ برترین برندهای تولید کالای خواب نظیر برند دستر بروید تا هم از بابت قیمت و هم کیفیت محصول خریداری شده تان اطمینان حاصل نمایید.

 

رو بالشتی مرغوب

همان اندازه که انتخاب بالشت مناسب برای تجربه ی یک خواب راحت مهم است، انتخاب رو بالشتی نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است. فراموش نکنید که رو بالشتی ها ارتباط مستقیمی با موی سر و پوست صورتتان خواهند داشت.

بنابراین اگر روبالشتی نا مرغوبی انتخاب نمایید اولین تاثیر سوء آن را بر روی پوست صورت و موهایتان خواهید دید. به همین خاطر معمولا توصیه می شود از رو بالشتی های ابریشم، ساتن، پنبه ای و یا نخ پنبه ای استفاده نمایید.

ویژگی های کالای خواب خوب

جمع بندی:

یکی از مهم ترین عوامل تاثیر گذار بر کیفیت خواب، کالای خواب است. انتخاب یک کالای خواب مناسب می تواند در حقیقت انتخابی برای سلامتی تان باشد. امیدواریم با مطالب مطرح شده در این نوشتار بتوانید کالای خواب خوب و با کیفیتی را برای تجربه ی یک خواب بی نظیر، انتخاب نمایید.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار