چاپ کد خبر: 80112
16 فروردین 1401

ویژگی های یک تشک استاندارد ، انواع و نکاتی در مورد انتخاب تشک مناسب

اهمیت خواب در زندگی به چه میزان است؟ کارشناسان و پژوهشگران شرکت‌های تولید کننده لوازم خواب معتبر در دنیا، پس از سال‌ها تحقیق و بررسی در مقوله خواب به این نتیجه رسیده‌اند که خوابیدن باعث می‌شود ما توانایی‌های ادراکی مانند حافظه، صحبت کردن و تفکر خلاق خود را در حد مطلوب نگهداریم.

خواب نقش به سزایی در رشد مهارت‌های مغزی دارد. بهترین راه برای پی بردن به اهمیت خواب نیز بررسی عوارض بی خوابی است.کمبود خواب سبب کاهش توانایی مغز می‌شود. برای مثال اگر یک شب را تا صبح بیدار مانده باشید ، حتما متوجه شده‌اید که روز بعد سست، فراموش کار، کج خلق و زودرنج می‌شوید حتی با حالتی از کوفتگی و بدن درد از خواب بیدار می‌شوید.

یک شب بی خوابی به حد زیادی تمرکز فرد را کاهش می‌دهد و فرد نمی‌تواند برای مدت طولانی بر روی موضوعی تمرکز کند. بی خوابی مکرر در دراز مدت باعث می‌شود قسمتی از مغز که کنترل مهارت‌های زبانی، حافظه، برنامه ریزی و احساس گذشت زمان را بر عهده دارد تقریبا از کار بی افتد.

خرید تشک جدید قطعا فرآیندی هیجان انگیز است. برای خرید تشک با قیمتی مناسب ابتدا باید فروشگاهی معتبر و ایده‌آل را انتخاب کنید که با وجود تعداد بالای آنها و اضافه شدن فروشگاه‌های اینترنتی و آنلاین، چندان کار ساده‌ای نیست. سپس باید از میان هزاران نوع تشک، گزینه‌ای را انتخاب کنید که نیازهای شما را برطرف سازد. اما برای انتخاب و پیدا کردن بهترین مدل با توجه به نیازهایتان، یک راهنمای خرید تشک بسیار مفید خواهد بود تا با رعایت نکات ذکر شده در راهنمای خرید، شما خریدی مطمئن و خوب پیش رو داشته باشید.

مد نظر قرار دادن نکات موجود در راهنمای خرید تشک، بسیار اهمیت دارد زیرا انسان تقریبا یک سوم از عمر خود را صرف خوابیدن می‌کند و اگر انتخاب مناسبی نداشته باشید. به طور حتم یک سوم از عمرتان به خوبی سپری نخواهد شد.

 ویژگی های تشک استاندارد کدام است؟

ستون فقرات شما جزء ارزشمند ترین اعضای بدنتان است. هنگامی که در حال استراحت هستید، لازم است بهترین شرایط را برای قرار گیری آن به وجود بیاورید تا هیچ آسیبی در طی ساعت های خوابتان، به ستون فقرات شما وارد نشود. لازم به ذکر است که یکی از موارد بسیار پر اهمیت در سلامتی ستون فقرات، تشک شما است؛ زیرا هر فردی حداقل ۸ ساعت از وقت خود را به طور روزانه بر روی آن می گذراند. به همین دلیل است که در ادامه مطلب قصد داریم ویژگی های تشک استاندارد را بررسی کنیم تا با خیالی آسوده بهترین مورد را برای خودتان انتخاب و تهیه کنید.
تشک استاندارد 2

2022 52 637810492094334298 49انتخاب جنس تشک

اولین و مهم ترین فاکتور در میان ویژگی های تشک استاندارد، بررسی مواد سازنده آن است. در ادامه چند مورد از پرکاربرد ترین مواد را برایتان توضیح خواهیم داد.

فنر: این نوع از تشک ها تعدادی فنر، داخل ساختار خود دارند که راحتی بی نظیری را به شما عرضه خواهند کرد.

فوم: فوم ها اغلب سفت تر از فنر هستند و بدن شما را به سادگی در بر می گیرند تا از ستون فقراتتان محافظت کنند.

لاتکس: برای بررسی دقیق ویژگی های تشک استاندارد، لازم به ذکر است که تشک های لاتکس ممکن است طبیعی یا مصنوعی باشند؛ البته در برخی تشک ها ترکیبی از این دو نیز مشاهده می شود. اگر نمونه ای ارگانیک و با دوام بالا می خواهید، تشک های لاتکس را در نظر بگیرید.

انتخاب تشک با مواد سازنده مناسب، بسیار اهمیت دارد؛ اما علاوه بر نوع مواد، کیفیت آن نیز از اهمیت بالایی برخوردار است تا تمام ویژگی های مورد نظر را در اختیار شما قرار دهد. به عنوان مثال لازم است فوم هایی با چگالی بالا را امتحان کنید تا علاوه بر راحتی، دوام بالایی نیز داشته باشند.

انتخاب تشک مناسب با توجه به وزن افراد

تشک استاندارد 3

دوام بالا تشک بسیار اهمیت دارد. به همین دلیل است که یکی از موثر ترین ویژگی های تشک استاندارد، تحمل در برابر فشار است. تشک های استاندارد اغب گارانتی دارند و به مشتریان این اجازه را می دهد، تا دوام آن را امتحان کنند.

وزن های سبک: اگر سبک وزن هستید و به دنبال ویژگی های تشک استاندارد برای خود می گردید، لازم به ذکر است که تشک انتخابی شما باید نرم باشد تا به ستون فقراتتان آسیبی وارد نکند و به طور کامل ستون فقرات را حمایت کند.

وزن های معمولی: این افراد کار ساده ای را در پیش دارند؛ زیرا یک تشک با نرمی متوسط می تواند برایشان معجزه کند. اگر وزن شما متوسط است، از محکم بودن تشک اطمینان حاصل کنید و تشک های بیش از اندازه نرم را برای افراد لاغر تر کنار بگذارید.

وزن های سنگین: اگر وزن بالایی دارید، با یک آزمایش ساده متوجه می شوید که در میان ویژگی های تشک استاندارد، مدل های نسبتا سفت و محکم از کمر و ستون فقراتتان به خوبی حمایت می کنند و آن ها را در یک راستا قرار می دهند؛ در حالی که تشک های نرم چنین ویژگی ای ندارند و ممکن است به کمر شما آسیب جدی وارد کنند.

تشک استاندارد 4

انتخاب تشک مناسب با توجه به نحوه خوابیدن شما

2022 52 637810493413089405 1ممکن است تا به حال به این ‌موضوع توجه نکرده باشید؛ اما نحوه و استایل خوابیدن شما می تواند در انتخاب ویژگی های تشک استاندارد، کمک فراوانی به شما کند. در میان مدل های مختلف زیر، مدلی که خودتان استراحت می کنید را انتخاب کنید تا تشکی استاندارد برای خود تهیه کنید.

کسانی که به پشت می خوابند: اگر شما نیز جزء کسانی هستید که به پشت می خوابید؛ در نتیجه تمام شب را بر روی ستون فقرات خود خوابیده و به آن فشار می آورید. به همین دلیل است که برای افرادی مانند شما اغلب، تشک های کمی سفت که با لایه ای از فوم پوشیده شده باشد، پیشنهاد می شود تا حمایت لازم از کمر و ستون فقرات انجام شود.

کسانی که به بغل می خوابند: این افراد، بیشترین فشار را بر روی شانه و باسن خود قرار می دهند. اگر شما از این دسته افراد هستید، برای حمایت صحیح از این قسمت بدن، تهیه یک تشک با سفتی متوسط می تواند کارساز باشد. به همین منظور تشک های مموری فوم را به شما پیشنهاد می دهیم.

کسانی که بر روی شکم می خوابند: این افراد، با خوابیدن بر روی شکم، تراز میان ستون فقرات را از بین می برند. اگر شما هم بر روی شکمتان می خوابید، در این صورت به یک تشک محکم و کمی سفت برای هم تراز کردن باسن و ستون فقرات، در یک راستا احتیاج دارید.

کسانی که موقعیتی یکسان ندارند: برخی افراد نیز ادعا می کنند که در طول شب، هزاران مدل برای خوابیدن دارند. اگر شما نیز اینگونه هستید، بهتر است در میان ویژگی های تشک استاندارد، از مدل هایی با سفتی متوسط بهره ببرید تا علاوه بر راحتی در تعویض موقعیت، به کمر و ستون فقراتتان نیز آسیبی وارد نشود.

تشک استاندارد 5

انتخاب تشک مناسب برای افرادی که کمر درد دارند

در ادامه بررسی ویژگی های تشک استاندارد، لازم به ذکر است که اگر مشکل کمر درد دارید، باید تشکی را انتخاب کنید که حمایت خوبی را از کمر شما انجام دهد و ستون فقرات را در یک راستا نگه دارد. برای این امر، نمونه های فنری که با لایه محکمی از فوم ‌پوشانده شده اند، گزینه های بسیار مناسبی هستند. همچنین باید به گذر هوا از تشک ها نیز توجه کنید؛ زیرا گرمی و دمای بیش از حد تشک ممکن است کمر درد شما را تشدید کند. به همین دلیل است که پیشنهاد می شود به دنبال تشک های گرم برای خواب راحت نباشید؛ زیرا به کمرتان آسیب وارد می کند.

در میان ویژگی های تشک استاندارد، لازم به ذکر است که نمونه های بسیار نرم، دشمن کمر شما هستند؛ زیرا با خوابیدن بر روی تشک های نرم، قسمت های مختلفی از بدن شما درون تشک فرو می رود و در نتیجه تراز میان بدن و ستون فقرات شما را نیز بر هم‌ خواهد زد. در کل تشک هایی که بدن شما را در خود فرو می برند، برای افرادی که مشکل کمر دارند، به هیچ عنوان توصیه نمی شوند.


انواع تشک و مزایا و معایت هر کدام

2022 52 637810452306819647 30

مثلثی که در زندگی افراد بسیار اهمیت دارد و به عنوان مثلث سلامتی نیز شناخته می شود، متشکل از خواب و خوراک و استراحت کافی است. بدن شما برای ریکاوری مناسب، لازم دارد که حداقل هشت ساعت در شبانه روز بخوابد. علاوه بر زمان کافی، کیفیت خواب شما نیز بسیار اهمیت دارد. یک ساعت خواب با کیفیت، قابلیت مقابله با ساعت ها خواب بی کیفیت را دارد. برای افزایش راحتی خواب خود، لازم است در وهله اول یک تشک خوب انتخاب کنید. با اینکار می توانید خوابی آسوده و راحت را در پیش داشته باشید. لازم به ذکر است که اگر از تشک خود بیش تر از ۱۰ سال است که استفاده می کنید، سریعا باید آن را تعویض کنید و مدلی جدید را برای خود تهیه کنید.

طبق تحقیقات اخیر، ۳۲ درصد از بزرگسالان از تشک های فنری برای افزایش کیفیت خواب خود استفاده می کنند. در ادامه مطلب قصد داریم انواع تشک تخت خواب را معرفی کنیم. همچنین مزایا و معایب هر یک را به طور کامل بررسی کنیم تا در انتخاب خود دقیق تر عمل کنید.

تشک داخل فنری

2022 52 637810444355735811 15برای معرفی انواع تشک تخت خواب، لازم است به نمونه های فنری اشاره کنیم. همانطور که از نام این تشک مشخص است، این مدل در میان انواع تشک تخت خواب، فنری استیل در میان بافت هایش دارد تا راحتی فراوانی را برای شما عزیزان فراهم کند. فنر ذکر شده به وسیله یک پوشش فیبر، فوم یا فوم لاتکس احاطه شده است تا یک پشتیبانی  کامل و یک دستی را برای کمرتان به وجود بیاورد.

فنر هایی که داخل تشک قرار می گیرند را به دو روش می توانید بچینید. روش اول به طور یک دست و پیوسته است. این روش، تختی راحت را برای شما به ارمغان می آورند؛ زیرا قطفات فنر به یکدیگر متصل هستند و از یک منبع مشترک تغذیه می کنند؛ اما اگر شخصی در سمت دیگر تخت حرکت کند، به راحتی متوجه آن خواهید شد.

حالت دوم حالتی است که فنر ها را به طور جداگانه در تشک قرار می دهند. در این حالت، فنر ها مانند نمونه سابق یک دست نیستند؛ اما اگر فرد بغل دستی حرکتی کند، بر روی شما تاثیری ندارد و خوابی آرام را تجربه خواهید کرد.

2 110

مزایا

به دلیل حضور فنر ها، راحتی بسیار زیادی را در انواع تشک تخت خواب فنری احساس خواهید کرد.

این تشک ها از نظر میزان دوام، حدود ۱۰ الی ۱۵ سال می توانند مانند روز اول کار کنند.

معایب

اگر به فنر های داخل تشک، فشار بیش از اندازه وارد کنید، ممکن است ضعیف و پاره شوند؛ در نتیجه دیگر عملکرد روز اول را نداشته باشند.

تشک مموری فوم

2022 52 637810446061144139 63 89

طراحی و ساخت این تشک ها به سال ۱۹۷۰ باز می گردد و بعد از آن به دلیل راحتی بی نظیری که داشتند، به طور گسترده تولید شدند و طرفداران زیادی پیدا کردند. هنگامی که بر روی این تشک ها دراز می کشید، فوم تشک سفت می شود و کمر شما را به خوبی حمایت می کند تا دچار هیچ مشکلی در قسمت ستون فقرات خود نشوید.

مزایا

این تشک ها در انواع مختلفی عرضه شده اند و با توجه به بودجه و درخواست خود، می توانید بهترین نمونه را در میان انواع تشک تخت خواب مموری فوم بیابید.

نسبت به تشک های دیگر، از کمر شما حمایت بیش تری می کنند و برای افرادی که دچار عارضه کمری هستند، بسیار عالی عمل می کنند.

همچنین لازم به ذکر است که فوم پلی اورتان، هیچ ماده ای که موجب بروز آلرژی در بدن شما شود را جذب نخواهد کرد و به سادگی مانع گسترش گرد و غبار خواهد شد.

معایب

هنگام خرید تشک، ممکن است رایحه ای ناخوشایند را حس کنید که به دلیل مواد شیمیایی بر روی فوم ایجاد شده است؛ اما پس از استفاده و گذشت مدتی کوتاه بر طرف خواهد شد.

با توجه به این که فوم های داخل تشک دما را افزایش می دهند، اگر در خواب عرق می کنید، لازم است در انتخاب خود بیش تر دقت کنید.

تشک لاتکس

4 60

2022 52 637810447232747957 3در میان انواع تشک تخت خواب ، می توانید نمونه های لاتکس را که با نام ارگانیک نیز شناخته می شوند، در نظر بگیرید. لاتکس، نوعی ماده طبیعی است که از لاستیک استخراج می شود و بسیار نرم‌ است. گاهی اوقات ممکن است، ماده لاتکس را با مواد طبیعی دیگر نیز ترکیب شود تا کیفیت بالا تری را به شما عرضه کنند؛ در نتیجه اگر به دنبال یک تشک با کیفیت بالا و طبیعی برای کمر خود می گردید، این مورد را در میان انواع تشک تخت خواب در نظر بگیرید.

مزایا

ماده لاتکس هیچ اثر مخربی بر محیط زیست ندارد و می توانید آن را دوست دار طبیعت بنامید.

لاتکس به دلیل خاصیت ارتجاعی خود، راحتی بی نظیری را برای شما به ارمغان می آورد و برای هر شکل بدنی مناسب است.

در صورت طبیعی بودن، لاتکس می تواند تمامی گرد و غبار ها را دفع کند و از بروز انواع آلرژی ها جلوگیری کند.

معایب

به دلیل طبیعی بودن لاتکس، این نمونه در میان انواع تشک تخت خواب، کمی گران تر است.

به دلیل وزن بالای تشک های لاتکس جا به جایی آن ها دشوار است و می تواند کمی دردسر ساز باشد.


2022 52 637810451722339573 32

2020 51 637177947965868037 36

در انتخاب تشک به چه نکاتی باید توجه کرد؟

۱ ) نوع تشک را بر اساس وضعیت جسمانی خود انتخاب کنید.

۲ ) به استاندارد ها توجه کنید.

۳ ) یک تشک استاندارد باید فنرهای قوی داشته باشد، نوع پارچه تشک، استحکام و مقاومت آن، نوع دوخت و شرایط آماده سازی و بسته بندی تشک نشانه مرغوبیت کالا می باشد.

۴ ) بهترین تشک برای خوابیدن، تشکی است که از سطح تخت بالاتر بیاید و کم ارتفاع نباشد.

۵ ) از شرکت های معتبر تولید کننده خریداری کنید چرا که تنها گارانتی تعمیرات و تعویض این شرکتها قابل اعتماد هستند.

خرید تشک جدید قطعا فرآیندی هیجان انگیز است. برای خرید تشک با قیمتی مناسب ابتدا باید فروشگاهی معتبر و ایده‌آل را انتخاب کنید که با وجود تعداد بالای آنها و اضافه شدن فروشگاه‌های اینترنتی و آنلاین، چندان کار ساده‌ای نیست. سپس باید از میان هزاران نوع تشک، گزینه‌ای را انتخاب کنید که نیازهای شما را برطرف سازد. اما برای انتخاب و پیدا کردن بهترین مدل با توجه به نیازهایتان، یک راهنمای خرید تشک بسیار مفید خواهد بود تا با رعایت نکات ذکر شده در راهنمای خرید، شما خریدی مطمئن و خوب پیش رو داشته باشید.

مد نظر قرار دادن نکات موجود در راهنمای خرید تشک، بسیار اهمیت دارد زیرا انسان تقریبا یک سوم از عمر خود را صرف خوابیدن می‌کند و اگر انتخاب مناسبی نداشته باشید. به طور حتم یک سوم از عمرتان به خوبی سپری نخواهد شد.

پیش از انتخاب تشک و اقدام به خرید آن، ابتدا به ۷ سوال زیر پاسخ دهید.

 سایز تشکی که می‌خواهم، باید چقدر باشد؟

سایز تشک اولین نکته‌ای است که باید به آن توجه داشته باشید. ابعاد اتاق را در هنگام خرید مدنظر قرار دهید. زیرا که خرید تشکی با ابعاد بزرگ برای یک اتاق نسبتا کوچک به هیچ وجه انتخاب مناسبی نیست. از طرفی قد شما نیز در انتخاب تشک بسیار مهم است. تشکی را خریداری کنید که در هنگام خواب زیر پاهایتان خالی نباشد. همچنین در صورت نیاز به یک تشک دونفره، پهنای آن نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است.

 میزان نرمی و سفتی تشک چقدر باید باشد؟

مهم‌ترین نکته در زمان خرید تشک، میزان نرمی و سفتی آن است. آیا به یک تشک کاملا نرم و یا سفت نیاز دارید؟ و یا تشکی ما بین این دو حالت را می‌پسندید؟ مهم نیست ک تشکی که می‌خرید گران است و یا بهترین الیاف در ساخت آن به کار رفته است. اگر میزان نرمی و یا سفتی آن مطابق میل شما نباشد. قطعا خوابی آسوده نخواهید داشت.

در چارچوب این سوال، علاوه بر مقدار نرمی و سفتی تشک باید به نوع آن نیز توجه کنید. تشک‌های مموری فوم، فوم تزریق ژل، لاتکس، اینتراستینگ، هیبریدی، کویل، قابل تنظیم و همراه با بالش از انواع تشک‌های بازار هستند.

۳- چه چیزی از تشک فعلی­تان خوشایند شما نیست؟

قطعا مواردی در تشک فعلی شما وجود دارد که خوشایندتان نیست و بدین خاطر به دنبال خرید یک تشک جدید هستید تا بتوانید این موارد را حذف کرده و خواب بهتری را تجربه نمایید. از این رو این موارد را یادداشت کرده و در هنگام مراجعه به فروشگاه برای خرید تشک جدید، آنها را به فروشنده نشان دهید تا تشکی را به شما پیشنهاد کند که موارد ذکر شده در آن وجود نداشته باشد.

 چه چیزی از تشک فعلی­تان را دوست دارید؟

به طور حتم تشک فعلی شما با وجود نواقصی، دارای ویژگی‌های مثبتی است که باعث شده شما از آن به مدت طولانی استفاده نمایید. حال می‌خواهید که تشک جدیدتان در کنار حذف خصوصیات منفی تشک فعلی، خصوصیات مثبت آن را نیز حفظ نماید. این خصوصیات مثبت را نیز همانند موارد منفی ثبت کرده و در هنگام خرید آنها را مدنظر قرار دهید.

 آیا شخص دیگری نیز همراه با شما روی تشک استراحت می‌کند؟

پاسخ روشن به این سوال تا حد زیادی بر روی انتخاب نهایی شما تاثیرگذار خواهد بود. اگر گاها فرد دیگری از افراد خانه همراه با شما بر روی تشک­تان استراحت می‌کند، انتخاب تشک قابل تنظیم و یا تشک‌های دوبل/فول می‌تواند گزینه‌ای مناسب باشد. اما در صورت استفاده مداوم دو نفر از یک تشک جهت استراحت، تشک‌هایی با ابعاد ایده‌آل برای دو نفر بهترین انتخاب خواهد بود.

۶- میزان بودجه­‌تان جهت خرید تشک چقدر است؟

همه ما دوست داریم بر روی بهترین تشک همراه با ویژگی‌های متنوع استراحت کنیم اما معمولا قیمت این نوع از تشک‌ها بسیار بالا بوده و تقریبا خارج از توان مالی ما است. از این رو پیش از هرگونه اقدام جهت خرید تشک جدید، ابتدا کف و سقف بودجه خود را تعیین کرده و سپس اقدام به خرید تشک نمایید.

البته انتخاب تشکی ایده‌آل که قیمت آن کمی بیشتر از بودجه شما است. قطعا در طولانی مدت به سود شما خواهد بود.

 آیا تشکی که خریداری کرده‌اید دارای ضمانت‌نامه است؟

حتی اگر در زمان خرید تشک بسیار دقت کرده و تمامی نکته‌ها را رعایت کرده باشید. باز هم ممکن است که انتخاب مناسبی نداشته باشید و تشک خریداری شده باب میلتان نباشد. از این رو بهتر است در زمان خرید تشک به مواردی مانند سابقه برخورد فروشگاه با مشتریان و ضمانت‌نامه تشک توجه کنید.

این راهنمای خرید تشک و توجه به ۷ نکته ذکر شده در آن، می‌تواند کمک کند تا شما انتظارات خود از یک تشک خوب و راحت را بدانید و متناسب با آن نیازها، به دنبال مدل مناسب باشید.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار