چاپ کد خبر: 83908
27 اردیبهشت 1401

“پارکینسون” درمان قطعی ندارد/ علامتی که می‌تواند نشانه ابتلا به پارکینسون باشد

pic 1

عضو هیئت مدیره انجمن پارکینسون ایران کندی در حرکت را از علائم مهم ابتلا به پارکینسون عنوان و بیان کرد: بیماری پارکینسون درمان قطعی ندارد و فقط روند بیماری را می‌توان مدیریت و کنترل کرد.

 امیرحسن حبیبی، فلوشیپ اختلالات حرکتی، با اشاره به امکان ایجاد تاخیر در ابتلا به بیماری پارکینسون، گفت: ابتلا به پارکینسون قابل پیشگیری نیست و فقط می‌توان روند بیماری را بعد از ابتلا کنترل و پیشرفت آن را کندتر کرد. بیماری پارکینسون درمان قطعی ندارد و فقط روند بیماری را می‌توان مدیریت و کنترل کرد.

این متخصص مغز و اعصاب با اشاره به نقش تاثیرگذار ورزش و فعالیت‌های روزانه در به تاخیر انداختن ابتلا به پارکینسون، ادامه داد: مصرف یا اجتناب از مصرف ویتامین‌ها، مکمل‌ها و داروهای خاصی که بتواند از ابتلا به بیماری پارکینسون جلوگیری کند ثابت شده نیست، مگر در مواردی ایجاد تاخیر در روند پیشرفت بیماری داشته باشند.

حبیبی، کندی در حرکت را از علائم مهم ابتلا به پارکینسون عنوان و بیان کرد: لرزش در اندام تنها نشانه بیماری پارکینسون نیست زیرا نوعی از پارکینسون بدون لرزش نیز وجود دارد. در این حالت فرد قدرت انجام کار را دارد ولی سرعت انجام دادن کار کاهش پیدا می‌کند مثلاً کندی در حرکت راه رفتن نشانه‌ای مهم از ابتلای فرد به بیماری پارکینسون است.

وی اصلی‌ترین و مهم‌ترین روش تشخیص بیماری پارکینسون را معاینات بالینی توسط پزشک متخصص دانست و اظهار داشت: استفاده از روش‌های تصویربرداری و MRI برای بیماری‌هایی است که تشابه علامتی با بیماری پارکینسون دارند.

وی ادامه داد: امروزه شاهد پیشرفت درمانی این بیماری در سطح جهان و ایران هستیم و خوشبختانه تمام تکنیک‌های درمانی روز از لحاظ دارو درمانی و جراحی در کشورمان مورد استفاده قرار می گیرد و هیچ تفاوتی در مراحل درمان این بیماری در ایران با دیگر کشورها نیست.

حبیبی در توصیه‌ای برای روند درمان و آموزش بهتر به بیماران پارکینسون، گفت: از بیماران پارکینسون دعوت می‌شود تا با ثبت اطلاعات خود در پایگاه اینترنتی انجمن پارکینسون ایران از برنامه‌های حمایتی که در دستور کار این انجمن است با خبر و بهره‌مند شوند و ما را در کنترل این بیماری در سطح کشور کمک کنند.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار