چاپ کد خبر: 37366
12 آبان 1399

پاییز بدون باران امسال در استان فارس

یک سوم از اعتبارات خشکسالی استان فارس تخصیص داده شد

کاهش بارندگی در پاییز امسال نسبت به میانگین بلند مدت موضوعی است که با گذشت نیمی از فصل پاییز برای اکثر مناطق کشور اتفاق افتاده است.

تسنیم: چله اول سال آبی جدید بدون ثبت بارندگی در فارس به پایان رسید. در جدول گزارش‌ بارندگی از ۳۰ ایستگاه هواشناسی فارس تنها در ایستگاه کازرون ۰.۲ میلیمتر باران به ثبت رسید و سهم ۲۹ نقطه دیگر درج عدد “صفر” بوده است.

 کاهش بارندگی در پاییز امسال نسبت به میانگین بلند مدت موضوعی است که با گذشت نیمی از فصل پاییز برای اکثر مناطق کشور اتفاق افتاده است.  همچنین در استان فارس نیز کاهش بارندگی‌ها در پاییز اتفاق افتاد و تاکنون بارش پاییزی را شاهد نبوده‌ایم.

سال آبی ۰۰-۹۹ از اول مهرماه سال جاری آغاز شده است و تا پایان شهریورماه سال آینده ادامه خواهد داشت.

این کاهش بارندگی در حالی رخ داده که در مدت مشابه سال گذشته همه نقاط فارس به جز جهرم، فسا، نی‌ریز و مهر شاهد بارش بارندگی بوده‌اند و میانگین بارندگی فارس در مدت مشابه سال گذشته ۸.۳ میلیمتر بوده است.

در مدت مشابه سال گذشته فراشبند با ۴۳.۴ میلیمتر، لار با ۲۹.۲ میلیمتر و سپیدان با ۲۳.۷ میلیمتر پربارش‌ترین شهرهای استان فارس بودند اما همین شهرها در ۴۰ روز ابتدایی سال آبی جاری بدون بارندگی بوده‌اند.

به گفته احد وظیفه رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی بارندگی‌ها در ایران در پاییز ۹۹ کمتر و ضعیف‌تر از حد معمول خواهد بود و در ۳ ماهه پاییز کم بارشی نسبی بر کشور حاکم است.

کاهش بارندگی پدیده‌ای است که در مناطق خشک و نیمه خشک پدیده‌ای غالب است و با این وجود کاهش آن نسبت به میانگین بلند مدت در پاییز امسال نشان از شرایط سخت‌تری دارد.

به گفته سید محمدجعفر ناظم السادات، رئیس مرکز پژوهش‌های علوم جوی و اقیانوسی دانشگاه شیراز، کاهش بارندگی‌ها در پاییز برای کل کشور و استان فارس محسوس است و این پدیده همواره برای منطقه ایران به دلیل واقع شدن در محدوده گرم و خشک تکرار می‌شود.

وی گفته است: در مجموع برای بخش گسترده‌ای از کشور و استان فارس انتظار کاهش بارش‌ها داریم و در زمستان در برخی از مناطق این کاهش جبران می‌شود.

احد وظیفه، رئیس مرکز خشکسالی کشور سال آبی چندان پرباری را برای کشور پیش بینی نکرده و معتقد است که امکان دارد نرم بارش‌ها حتی به پایین‌تر از حد معمول هم برسد.

وی با بیان اینکه الگوهای هواشناسی حاکی از آن است که احتمالا در زمستان وضعیت بارش‌ها کمی بهتر می‌شود ولی این بهبود وضعیت آنچنان نخواهد بود که کمبودهای بارش پاییزی را جبران کند دلیل این کاهش بارش‌ها را شرایط “لانینو” عنوان کرده است.

“ال‌نینو” و “لانینو” دو پدیده جوی هستند. “ال‌نینو” یک پدیده اقلیمی کلان است که به وسیله تغییرات دمایی در بزرگترین حوزه اقیانوسی جهان یعنی جنوب اقیانوس آرام رخ داده و موجب تغییر جهت آب‌های سرد و گرم و باد‌های این منطقه می‌شود.

پدیده “لانینو” برعکس پدیده “ال‌نینو” است. “لانینو” وضعیتی است که در قسمت مرکزی و شرقی اقیانوس آرام رخ داده و موجب سردتر شدن آب از حالت طبیعی خود می‌شود و سرد شدن آب بیش از حد طبیعی آب سبب سرد شدن بیشتر آب در خشکی و کاهش بارندگی می‌شود.

به طور کلی هنگامی که از پدیده “ال‌نینو” صحبت می‌کنیم بیشتر منتظر تغییرات آب و هوایی هستیم که منجر به افزایش سیلاب و بارندگی‌ها شود، اما در پدیده “لانینو” انتظار داریم که سال خشک و کم بارشی داشته باشیم.

پدیده خشکسالی در یک دهه گذشته اقلیم فارس را تحت تاثیر قرارداده و این در حالی است که بارش‌ها در سال‌های گذشته منجر به آبگیری سدها و ایجاد روان آب‌هایی شد اما واقعیت این است که کاهش بارندگی‌ها بر افزایش آن غلبه دارد.

13990812181434806215515510

عضو کانال اول فارس در واتساپ شوید

واتساپ

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

هستی سه شنبه , ۱۳ آبان ۱۳۹۹ - ۹:۲۶

سلام بنده کشاورز هستم وزندگی من بر پایه ی کشاورزی میگذره
این درست نیست که بگیم قیمت میوه و محصولات کشاورزی بالا میره چون از من کشاورز سیب کیلو ۲۰۰۰ میخرن گندم ۲۵۰۰ وجو ۲۵۰۰ بگذریم از گوجه وهندونه که باید تو زمین بمونه چون پول کارگرش هم گیر ما نمیاد و این موضوع روشنه که کشور ما دست دلال میچرخه وبا چه سود های کلانی جلو میرن پس قدر دان کشاورزان باشید که شکم مردم رو دارن سیر میکنن با همون چند غاز

کارشناس دوشنبه , ۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۲

متاسفانه در کشوری هستیم که با بخشایس ورحمت الهی که باران نازل میشه, قیمت محصولات کشاورزی وباغ شهری ها سر به فلک میزنه وما چقدر بدبختیم, باران نیاد یک مشکل وباران بیاد هزار مشکل. واین سناریو چقدر تکرار میشه

ناشناس دوشنبه , ۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۱

امیدمان بخداست امردست اوست

آخرین اخبار