چاپ کد خبر: 87296
31 خرداد 1401

نحوه پرداخت مهریه زن خیانتکار پس از رابطه نامشروع چگونه است؟

ممکن است برای بسیاری از افراد، این پرسش پیش بیاید که تکلیف مهریه زن خیانتکار چیست یا در چه صورت به زن، مهریه تعلق نمی‌گیرد؟

این سوال ممکن است برای خیلی از افراد پیش بیاید که تکلیف مهریه زن خیانتکار چیست یا در چه صورت به زن مهریه تعلق نمی‌گیرد؟ همانطور که می‌دانید هنگامی که بین دو نفر عقد ازدواج صورت می‌گیرد، باعث می‌شود که زوجین حقوق و تکالیفی داشته باشند. مثلا در عقد دائم مرد موظف است که به زن خود نفقه پرداخت کند و زن هم موظف به تمکین است.

یکی دیگر از وظایف مهم مرد در عقد نکاح پرداخت مهریه به زن است. اما آیا وقتی که کانون خانواده‌ بر اثر خیانت زن در حال فروپاشی است، این تکلیف از عهده‌ مرد برداشته می‌شود؟ یا اگر زنی به همسر خود خیانت کند یا مرتکب رابطه نامشروع شود مهریه به زن خیانتکار تعلق می‌گیرد؟

بر اساس ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی ، ” به مجرد عقد ، زن مالک مهریه می شود و می تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بنماید ” . به عبارت بهتر بر اساس این ماده ، به محض اینکه عقد نکاح به طور صحیحی واقع شد ، زن مالک مهریه می شود .

در صورتی که مهریه زن عین معین مثل خانه یا زمین باشد می تواند در آن تصرف کند . اگر اراده کند می تواند اقدام به مطالبه مهریه نماید و در صورتی که بخواهد می تواند مهریه را به شوهرش ببخشد .

یکی‌ از تکالیف مالی مهم که در عقد نکاح به وجود می‌آید، تکلیف مرد از بابت پرداخت مهریه به زن است. سوالی که پیش می‌آید آن است که آیا این تکلیف به دنبال فروپاشی کانون خانواده و از بین رفتن صمیمیت میان زوجین در اثر خیانت زن، از بین خواهد رفت؟ در این مطلب از مجله دلتا به موضوع مهریه زنی که رابطه نامشروع داشته می‌پردازیم.

پرداخت مهریه زن خیانتکار به چه صورت است؟

مهریه زن خیانتکار به چه صورت است؟
آیا مهریه به زن خیانتکار تعلق می‌گیرد؟ آیا یک مرد وقتی که همسرش به او خیانت کرده است باز هم موظف به پرداخت مهریه است؟

در جواب باید گفت که زمانی که عقد نکاح بین زوجین برقرار شده باشد، زن مالک مهریه است و حق مهریه به او تعلق می‌گیرد. بنابراین اگر حتی زن خیانت کرده باشد و رابطه نامشروع داشته باشد، مرد می‌تواند از زن خود در این مورد شکایت کیفری کند. اما حق مهریه زن خیانتکار همچنان سر جایش است و اگر زن مهریه‌اش را مطالبه کند، مرد وظیفه دارد که مهریه را پرداخت کند.

بنابراین برقراری رابطه نامشروع و خیانت زن باعث از بین رفتن حق مهریه زن نمی‌شود؛ چون حق مهریه برای زن در زمان عقد نکاح واقع شده است و در همان زمان مرد موظف به پرداخت آن شده است.

اما در صورتی که مرد نسبت به خیانت زن آگاه شود و خواهان طلاق توافقی با زن ( طلاق به خاطر خیانت ) باشد ، در این حالت زوجین می توانند شرط قرار دهند که به ازای عدم شکایت مرد از زن به دلیل خیانت ، زن نیز مهریه خود را به مرد ببخشد . همچنین می توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد راه های عدم تعلق مهریه به زن مقاله ای که در ادامه قرار داده شده است مطالعه شود .

اگر عقد دو نفر قبل از این که باهم رابطه جنسی داشته باشند، به دلیل خیانت زن به شوهر یا داشتن رابطه نامشروع با شخص دیگری به طلاق منجر شود، حق مهریه زن نصف مهریه تعیین شده خواهد بود. چون طبق قانون، مهریه زن در دوران عقد نصف می‌باشد.

در نظر داشته باشید که به دلیل نداشتن ارتباط جنسی حق مهریه زن در این رابطه نصف می‌شود و هیچ دلیل دیگری حتی خیانتکار بودن زن، تاثیری در کم کردن میزان مهریه تعیین شده ندارد.


اثبات خیانت به همسر همچنین مرد را از پرداخت نفقه معاف نمیکند، نفقه از حقوق زن است و تا زمانی که زن تمکین میکند به او تعلق میگیرد. همچنین اثبات خیانت تنها نمیتواند حق اجرته المثل را از زن سلب کند.
اثبات خیانت نمی تواند در حق حضانت و همچنین حق دیدار از فرزند موثر باشد، در هر صورت پدر یا مادر حق دیدار با فرزند خود را دارد و اثبات خیانت تنها در صورتی که مشخص کند شخص مشکلات و عدم صلاحیت اخلاقی دارد، میتواند در گرفتن حق حضانت موثر باشد.


خیانت در مقابل وفا قرار می گیرد در تمام فرهنگ های دنیا  رابطه زن با کسی غیر از شوهر خود مورد نهی قرار گرفته است.

حال فرض کنیم زنی که وفا دار به شوهر خود نبوده با شخص نامحرم در ارتباط بوده است؛اگر خیانت مزبور به رابطه جنسی دخول منجر شده است که زن به دلیل متاهل بودن مرتکب زنای محصنه شده و حکم وی اعدام خواهد بود.

حال شخصی که طرف مقابل وی است بستگی دارد به این که مجرد باشد یا متاهل اگر مجرد باشد مجازات وی شلاق و اگر متاهل باشد وی هم مرتکب زنای محصنه شده است و اعدام خواهد شد در صورت اثبات و از طرف دیگر مهدور الدم محسوب می شود‌.

در اینجا جرم واقع شده حدی است و حتی در صورت گذشت شاکی حکم اجرا خواهد شد.

اگر خیانت زن به شوهر به شکل رابطه جنسی نباشد و به شکل نامشروع به جز زنا باشد مثل بوسیدن و… در ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی جرم انگاری شده است.

البته لازم نیست برای این جرائم و مجازات ها زن حتما متاهل و شوهر دار باشد بلکه شامل هر کسی می شود حتی زن مجرد که در این مورد هم به کار می رود.

ماده ۶۳۷- هر گاه زن و مردی که بین آنها علقه زوجیت نباشد، مرتکب روابط نامشروع یا عمل منافی عفت غیر از زنا از قبیل تقبیل یا مضاجعه ‌شوند، به شلاق تا نود و نه ضربه محکوم خواهند شد و اگر عمل با عنف و اکراه باشد فقط اکراه ‌کننده تعزیر می‌ شود.

نحوه اثبات خیانت زن
اثبات خیانت زن می تواند با اقرار خود زن باشد اقرار به یک بار کافی نیست و باید ۴ بار اقرار بشود درباره زنا تا ثابت شود.

البته رابطه نامشروع غیر زنا نیازی به ۴ بار اقرار ندارد.
یا اینکه با شهادت شهود باشد اثبات با شهادت شهود شرایط سختی دارد به طوری که برای اثبات زنا و خیانت زن باید ۴ نفر مرد اقرار کنند اما اگر خیانت زن به صورت زنا نباشد با شهادت ۲ مرد هم قابل اثبات است.

با ادله دیگر مثل تصاویر و … هم می توان خیانت زن را ثبت کرد.

پیام های بین دو طرف نیز می تواند اثبات کننده باشد البته بیشتر به نظر قاضی بستگی دارد.

برای مثال اگر در چت های خصوصی مسائل جنسی مطرح می شود مشمول رابطه نامشروع مادون زنا می باشد‌.

اثبات خیانت مرد یا زن با پیامک
امروزه با توجه به پیشرفت اطلاعات و فناوری به ویژه با در دسترس بودن فضای مجازی زمینه برای روابط افراد بسیار راحت فراهم شده است و امکان وجود رابطه و خیانت بین زن و مرد نیز بیشتر شده است و افراد از طریقی مثل اس ام اس-واتساپ-تلگرام-اینستاگرام و…با یکدیگر می توانند در ارتباط باشند.

ولی دستیابی به این مدارک در برخی موارد مثل اس ام اس پیامکی و یا تماس تلفنی با پرینت از طریق دستور مقام قضایی قابل دسترس می باشد ولی اگر اپلیکیش های غیر ایرانی باشد قابل دستیابی به چت ها و یا تصاویر ممکن نیست مگر بتوان به نوعی به این اطلاعات دسترسی پیدا کرد مثل عکس از صفحه و یا اسکریت شات گرفتن که قبول این موارد نیز بسته به نظر قاضی رسیدگی کننده دارد.


بیشتر بخوانید:

فال روزانه امروز سه‌شنبه ۳۱‍ خرداد ۱۴۰۱


شما هم نظرتان را در مورد این مطلب بنویسید

گروه واتساپ اول فارس

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار