چاپ کد خبر: 86781
26 خرداد 1401

پرورش و نگهداری گل قاشقی در خانه + خواص، تکثیر و شرایط لازم برای گلدهی گل قاشقی

پرورش و نگهداری گل قاشقی یا پپرومیا 1

در مطلب نگهداری و خواص گل قاشقی در خانه + تکثیر و علت گل ندادن  با شما درباره نگهداری گل قاشقی صحبت کرده ایم . امیدواریم که مفید واقع شده و مورد استفاده قرار بگیرد.

همه چیز درباره گل قاشقی

قاشقی یکی از گیاهانی ست که برای مکان های خنک با نور متوسط مناسب است. این گیاه برگ های گوشتی و تردی دارد که به قلب شبیه هستند و بیشتر به رنگ سبز و ابلق دیده می شوند اما گونه های متنوع دیگری هم دارد. این گیاه زیبا متعلق به خانواده Piperaceae است.

اسامی

قاشقی دارای اسامی جالب و مختلفی ست. آن را در فارسی اصیل و در زمان قدیم فِلفَلوار می نامند که به معنای شبیه فلفل است. نام رایج آن در زبان فارسی گل قاشقی یا پیرومیا است. Desert privet نام انگلیسی و Peperomia magnoliaefolia نام علمی قاشقی ست.

زادگاه

این گیاه متعلق به آمریکای مرکزی و جنوبی و کشور برزیل است. قاشقی در شرایط نوری کم هم زنده مانده و به رشد خود ادامه می دهد زیرا از دل جنگل های تقریبا تاریک آمازون مهمان خانه های ما شده است.

پرورش و نگهداری گل قاشقی یا پپرومیا 3

خواص گل قاشقی

اگر دوست دارید خانه ی خود را از گازهای مضر و شیمیایی پاک کنید و آلودگی‌ های موجود در هوا را از بین ببرید پیشنهاد ما به شما گل قاشقی است. طبق تحقیقات صورت گرفته این گیاه می تواند هوای خانه ی شما را تصفیه کرده و میزان اکسیژن محیط را افزایش دهد. با بالا رفتن میزان اکسیژن محیط، حال شما هم بهتر خواهد شد. این گیاه با برگ های زیبای خود شادابی و طراوت را به خانه ی شما هدیه می دهد.

قاشقی ابلق

گونه ی ابلق قاشقی یکی از زیباترین گونه های این گیاه محسوب می شود. برگ ها در این گونه به شکل متراکم، براق و با فرمی چرمی دلربایی می کنند. در برگ های قاشقی ابلق، طیفی از رنگ های سبز کمرنگ و پررنگ، کرم و طلایی به چشم می خورد که هارمونی بی نظیری را به وجود آورده است.

علت محبوبیت

این گیاه به دلیل نگهداری آسان، برگ های زیبا و براق، خاصیت تصفیه کنندگی هوا و تنوع بالا در خانواده اش یکی از گیاهان آپارتمانی بسیار محبوب است. به شکلی که یکی از گزینه های اصلی در انتخاب دوستداران گل و گیاه به شمار می رود.

گل قاشقی در فنگ شویی

قاشقی جز آن دسته از گیاهانی ست که مانند بامبو در علم فنگ شویی به آن توجه شده است. قاشقی سرشار از انرژی مثبت و حال خوب است و در فنگ شویی جز گیاهانی ست که ثروت را برای شما جذب می کند و انرژی های منفی را از شما دور می کند.

برگ های حساس

این گیاه برگ های حساسی دارد پس در حین تماس با برگ ها احتیاط کنید زیرا جنسی شکننده و ترد دارند. برای تمیز کردن برگ ها گیاه را ۲ بار در هفته با فاصله ی ۲۰ تا ۳۰ سانتی غبارپاشی کنید.

سمی یا غیرسمی

در لیست گیاهان سمی، اسم این گیاه وجود ندارد. به همین دلیل انتخاب و گزینه ای مناسب برای هر خانه ایست و مشکلی برای شما به وجود نمی آورد.

تکثیر با برگ

یکی از نکات جالب درباره قاشقی این موضوع است که تنها با یک برگ هم تکثیر می شود و شما می توانید با استفاده از یک برگ این گیاه، گلدان جدیدی را به خود هدیه دهید.
بهترین گلدان

قاشقی ریشه های ریزی دارد که به سطح خاک نزدیک هستند بنابراین بهتر است که آن را درون گلدان های کوچک بکارید و نگهداری کنید. هر زمان که ریشه ها از ته گلدان بیرون آمدند زمان تعویض گلدان فرا رسیده است.

معرفی انواع گل قاشقی

همانطور که در بالا اشاره کردیم، این گیاه دارای گونه های بسیار متنوعی ست. جالب اینجاست که همه گونه هایش معروف و محبوب هستند و در بسیاری از گلفروشی ها و گلخانه ها عرضه می شوند.

گل قاشقی چروک

Ripple Pepromia پپرومیا چروک

Red Ripple Peperomia نام انگلیسی و Peperomia caperata “Red Ripple” نام علمی پپرومیا چروک است. این گیاه بسیار زیباست و برگ هایش دارای بافتی عمیق و پی در پی هستند و بیشتر در رنگ های سبز و قرمز و بنفش و طوسی دیده می شود. نام های دیگر این گونه پپرومیا کاپراتا و پپرومیا روسو است و یکی از اعضای محبوب خانواده قاشقی به شمار می رود. با وجود محبوبیت زیاد، شرایط نگهداری سختی دارد و به نحوه آبیاری بسیار حساس است.

گل قاشقی قطره باران

گل قاشقی قطره باران

Raindrop Peperomia نام انگلیسی و Peperomia polybotrya نام علمی این گیاه است. نامش پپرومیا قطره باران است و به دلیل فرم برگ هایش که به قطره اشک شباهت دارد بر روی آن گذاشته شده. برگ هایش از گونه های دیگر کمی بزرگ تر است و زیبایی خاصی دارد. این گونه به نور متوسط تا کم و رطوبت ۵۰ درصدی هوا نیاز دارد.

گل قاشقی ابلق

پرورش و نگهداری گل قاشقی یا پپرومیا 4

Peperomia Golden Gate نام انگلیسی و Peperomia obtusifolia Golden Gate نام علمی این گونه است. این گونه در خانه های با نور کم دوام می آورد. برگ ها در این گونه سبز با لکه های طلایی و کرم رنگ دیده می شوند. این گیاه به نور متوسط و غیرمستقیم نیاز دارد.

گل قاشقی هندوانه ای

گل قاشقی هندوانه ای

Watermelon Peperomia نام انگلیسی و Peperomia argyreia نام علمی این گونه است. همانطور که از نامش پیداست برگ ها به پوست هندوانه شباهت داشته و طرح هایی نقره ای و سبز بر روی آن ها قرار دارد. پپرومیا هندوانه ای آب و هوای مرطوب و گرمسیری را دوست دارد و به نور غیر مستقیم علاقه دارد. نام دیگر این گونه، پپرومیا آرجیریا است

گل قاشقی هلندی

peperomia clusiifolia t1 min

Red-Edge Peperomia نام انگلیسی و Peperomia clusiifolia نام علمی این گیاه است. برگ هایش براق و به رنگ سبز تیره هستند و لبه ها قرمز رنگ است. به دلیل قرمزی لبه ی برگ ها نام آن را پپرومیا لب ماتیکی گذاشته اند. این گونه بسیار خوش منظر و زیباست و به نور غیر مستقیم و فراوان نیاز دارد پس اگر خانه ای کم نور دارید انتخاب مناسبی برای شما به حساب نمی آید.

گل قاشقی بلک
گل قاشقی بلک

Columbian Peperomia نام انگلیسی و Peperomia metallica var نام علمی گیاه است. پپرومیا کلمبیایی یا بلک برگ هایی با رنگ سبز تیره دارد اما رنگ سبز برگ ها آن قدر تیره است که دیگر به سیاهی می زند. زیر برگ ها رنگی شرابی دارد و زیبایی سیاهی روی برگ ها را تکمیل می کند. همچنین در مرکز برگ ها خطوطی نقره ای رنگ و نواری شکل دیده می شود. پپرومیا کلمبیایی یک گزینه ی عالی برای استفاده در تراریوم و دیش گاردن است.

شرایط نگهداری گل قاشقی در خانه

این گیاه به شرایط سختی برای زندگی همراه با شما نیاز ندارد، تنها نکته مهم دقت در دفعات آبیاری گیاه است که علت اصلی در نابودی این گیاه محسوب می شود. در ادامه شرایط لازم برای نگهداری از گل قاشقی را برای شما گردآوردی کرده ایم.

آبیاری مورد نیاز

این گیاه به دلیل ذخیره آب در برگ و بافت ساقه اش به آبیاری بیش از حد حساس است. گیاه را با خشکی ۲ تا ۳ سانت از سطح خاک آبیاری نمایید. یکی از بهترین روش ها برای سیراب کردن قاشقی، آبیاری از پایین و از طریق زیر گلدانی ست. آبیاری کم موجب پژمردگی برگ های گیاه شده و آبیاری زیاد موجب پوسیدگی ریشه و ساقه های آن می شود.

نور مورد نیاز

این گیاه به نور غیر مستقیم و نیم سایه افتاب نیاز دارد به شکلی که در بخش پرنوری قرار داشته باشد اما در مقابل تابش آفتاب قرار نگیرد. قرار دادن آن در کنار پنجره نیاز نوری آن را برطرف می کند. گونه های ابلق به نور بیشتری برای حفظ رنگ برگ هایشان نیاز دارند.

رطوبت مورد نیاز

قاشقی گیاهی رطوبت دوست است و باید به شکلی برایش رطوبتی متوسط و ۵۰ درصدی ایجاد کنید. می توانید در فصل تابستان گیاه را ۲ مرتبه در هفته غبارپاشی کنید تا نیاز رطوبتی اش رفع شود. غبارپاشی مداوم و بیش از حد موجب به وجود آمدن لکه بر روی بافت برگ ها می شود.

تغذیه مورد نیاز

یکی از علل کمرنگ شدن برگ ها و توقف رشد گیاه کمبود مواد مغذی در خاک آن است. در فصل بهار و تابستان هر دو هفته یک بار گیاه را با کود کامل یا کود مخصوص گل های زینتی تقویت و تغذیه کنید.

دمای مورد نیاز

بهترین بازه ی دمایی برای گل قاشقی، ۱۹ تا ۲۴ درجه است. در فصل زمستان کمتر از ۱۸ درجه را نمی تواند تاب بیاورد و در فصل تابستان بیشتر از ۲۴ درجه را. این گیاه هوایی خنک و مرطوب مثل هوای گلفروشی ها را دوست دارد و اگر دمای هوا بیش از حد گرم شود و بالا برود برگ هایش خشک شده و می ریزند.

خاک مورد نیاز

خاکی که برای بنفشه آفریقایی استفاده می شود به دلیل زهکشی بالا و سبک بودن جز بهترین گزینه ها برای خاک قاشقی ست. همچنین ترکیب ماسه به همراه خاک باغچه و پیت ماس برای این گیاه مناسب است. خاک کمپوست گزینه ی دیگری ست که می توانید برای بستر خاک از آن استفاده کنید.

gol ghashoghi

گل قاشقی را چگونه تکثیر کنیم

قاشقی را از طریق قلمه زدن ساقه و برگ تکثیر می کنند. بهترین زمان برای تکثیر فصل بهار و تابستان است. در ادامه می توانید مراحل تکثیر را به طول کامل مشاهده نمایید.

تکثیر گل قاشقی با ساقه

یکی از گسترده ترین روش های تکثیر گیاهان در کشاورزی قلمه زدن از طریق ساقه است. ۹۹ درصد از گیاهان آپارتمانی از طریق قلمه ی ساقه تکثیر می شوند. قاشقی از روش قلمه ی ساقه به راحتی تکثیر می شود کافی ست تا مراحل زیر را با دقت انجام دهید.

مرحله اول

بهتر است از شاخه های یک ساله گیاه قلمه ای ۷ تا ۱۰ سانتی را انتخاب کرده و با یک قیچی تیز به شکل مورب قطع کنید تا ریشه دار شدن گیاه بهتر انجام شود. برای قلمه تنها به ۲ برگ نیاز داریم،

مرحله دوم

برگ های اضافی و پایینی قلمه را به آرامی و با قیچی حذف کنید تا ساقه دچار صدمه نشود زیرا این گیاه ساقه ی حساسی دارد. بستر کاشت مناسبی برای گیاه فراهم کنید می توانید از ترکیب خاک‌برگ و ماسه استفاده کنید یا کوکوپیت، پیت‌ماس و پرلیت را ترکیب کنید.

مرحله سوم

قلمه را به آرامی درون بستر کاشت قرار دهید به شکلی که ۴ تا ۵ سانت از ساقه به درون خاک وارد شود. گیاه را به مدت ۲۱ روز در شرایط دمایی مناسب و بازه ی دمایی ۱۸ تا ۲۴ درجه سانتی گراد نگهداری کنید تا ریشه طی چند هفته تشکیل شود.

تکثیر گل قاشقی با برگ

تکثیر از طریق برگ در بیشتر گیاهان آپارتمانی غیر قابل اجراست اما گل قاشقی همانند گل زاموفیلیا این امکان را دارد تا از طریق برگ تکثیر شود. این روش بسیار جالب است و شما می توانید با هر برگی که جدا می کنید، گیاه جدیدی را خلق کنید.

پرورش و نگهداری گل قاشقی یا پپرومیا 5
مرحله اول

برگ را از انتها و با یک قیچی تیز از ساقه قطع کنید. قلمه ی برگ از چهار طریق قابل اجراست. می توانید قاشقی را با تمام برگ به همراه دمبرگ،تمام برگ را بدون وجود دمبرگ، تنها با بخش پایینی برگ بدون دمبرگ و در آخر با بخش بالایی برگ تکثیر کنید.

مرحله دوم

نوع برگی را که می خواهید تکثیر کنید انتخاب کرده و بعد از جدا نمودن برگ از ساقه آن را در بستر کاشت مناسبی مثل خاک برگ و ماسه قرار دهید. سپس آبیاری کرده و بستر کاشت را مرطوب نمایید.

مرحله سوم

می توانید روی گلدان را با پلاستیک بپوشانید و چند سوراخ برای تهویه هوا ایجاد کنید تا شرایطی مانند گلخانه برای برگ ها ایجاد شود و سریعتر ریشه دار شوند. قلمه ها را در محیطی گرم، روشن و به دور از نور مستقیم خورشید نگهداری کنید.

چرا گل قاشقی (Peperomia magnifolia) گل نمی دهد ؟
گل قاشقی گیاهی است همیشه سبز، ارتفاع گیاه در حدود ۲۵ سانتیمتر، برگ ها گوشتی و تخم مرغی شکل بوده و براق و ابلق با رنگ های سفید کرمی، به رنگ سبز تیره با رگه های سبز روشن. معمولاً آنها را در تراریوم و باغ شیشه ای یا مجموعه ی گل های یک سبد پرورش می دهند.نام دیگر گل قاشقی پپرومیا می باشد. گلدهی گل قاشقی ارتباط مستقیمی با میزان نور خورشید دارد. کم بودن نور مهمترین عامل گل ندادن برگ قاشقی است. برای اینکه شاهد گلدهی گل قاشقی خود باشید، بهتر است این مطلب از دلگرم را تا انتها مطالعه کنید.

علت اصلی گل ندادن گل قاشقی
گل دادن گل قاشقی ارتباط مستقیمی با نور خورشید دارد. کمبود نور مهمترین عامل گل ندادن برگ قاشقی است. در صورت چنین شرایطی محل گلدان را عوض کرده (ترجیحا پنجره شرقی) تا گل‌دهی گل قاشقی را شاهد باشید.

شرایط گلدهی گل قاشقی

راه حل ها و شرایط لازم برای گلدهی گل قاشقی
برای اینکه گل قاشقی شما به گلدهی برسد، باید شرایطی را برای آن فراهم کنید و نکات لازم برای نگهداری از آن را راعایت کنید. در ادامه عوامل و شرایط تاثیرگذار بر گلدهی گل قاشقی را با هم مرور می کنیم.

پرورش و نگهداری گل قاشقی یا پپرومیا 2

۱. روش آبیاری برای گلدهی گل قاشقی
گل قاشقی به محیطی مرطوب نیاز دارد، بنابراین در مقدار آبیاری گل قاشقی دقت کنید و اجازه ندهید تا بستر خاک کاملا خشک شود. البته این به معنی خیس و غرقابی شدن خاک نیست.زیرا در صورت آبیاری بیش از اندازه، ممکن است گیاه از ناحیه ریشه دچار پوسیدگی شود و از بین برود. بنابراین بهتر است زمانی گیاه را آب دهید که سطح خاک نیمه خشک شده باشد.

۲. دمای نگهداری برای گلدهی گل قاشقی
دمای مناسب برای گلدهی گل قاشقی دمای ۲۵ درجه است . حداقل دمای گل قاشقی در زمستان ۱۵ درجه است که گیاه قابلیت تحمل آن را دارد.البته قاشقی تا ۱۰ درجه سانتیگراد نیز مقاومت می‌کند و از بین نمی‌رود اما به تدریج برگهای آن خواهند ریخت. با کاهش دما آبیاری گل قاشقی را کاهش دهید.در چنین شرایطی به گیاه کود ندهید. دمای بالا نیز موجب چروکیده شدن برگها و خشک شدن آنها می شود به خصوص اگر در این شرایط آبیاری گیاه نیز به اندازه کافی نباشد.

۳. نور مناسب برای گلدهی گل قاشقی
نور مناسب برای گلدهی گل قاشقی مکانی نیم سایه است. این گیاه نور مستقیم آفتاب را در صبح زود یا در عصر به خصوص در فصولی همانند بهار و پاییز تا حدودی تحمل می‌کند، اما مراقب نور مستقیم آفتاب در بعد از ظهر روزهای گرم به خصوص در طی فصل تابستان باشید.

۴. رطوبت مناسب برای گلدهی گل قاشقی

میزان رطوبت لازم برای برگ قاشقی حد‌ود‌ ۵۰ د‌رصد‌ است. چنانچه رطوبت و حرارت و سرما از حد خود تجاوز کند لکه‌هایی بر روی سطح برگ قاشقی ظاهر می‌شود و برگ را بی‌حس می‌کند و موجب ریزش آن می شود.

۵. خاک مناسب برای گلدهی گل قاشقی
خاک مناسب برای گلدهی گل قاشقی خاکی سبک با زهکش خوب است . ترکیب خاک گل قاشقی می تواند مخلوطی از خاک معمولی، شن و یا خاک برگ باشد.بطور کلی ترکیب هر خاک سبکی می تواند خاک مورد نیاز گل قاشقی را تامین کند چرا که این ترکیب به خوبی آب را از خود عبور می دهد.

روش کاشت و تکثیر گل قاشقی گل قاشقی یا برگ قاشقی که با نام پپرومیا قاشقی نیز شناخته می شود از نمونه گل های زینتی قاشقی در ایران هستند. این گیاه…
۶. کود مناسب برای گلدهی گل قاشقی
خاک گلدان این گیاه باید همواره مرطوب اما نه خیس و غرقابی باشد. در صورتی که برگها کم رنگ شوند و رشد گیاه کاهش یابد، باید از کود مناسب برای گل قاشقی استفاده کرد.کود مخصوص گل قاشقی کودی است با نصف غلظت آنچه که به سایر گیاهان زینتی داده می شود. کوددهی گل قاشقی را می‌توان در فصول رشد یک مرتبه در طی هر ماه و در فصول سرد همانند پاییز و زمستان هر ۸-۶ هفته یک مرتبه استفاده کرد.

۷. تعویض گلدان برای گلدهی گل قاشقی
زمان مناسب برای تغییر گلدان گل قاشقی، فصل بهار است. گلدان را باید در محل کاملاً روشن و دور از اشعه ی مستقیم آفتاب قرار داد. در این صورت قاشقی، سنبله گل سفید یا کرم رنگی تولید می کند.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار