چاپ کد خبر: 52068
7 اردیبهشت 1400

پزشکیان: روزگار مردم را سیاه کرده‌ایم

پزشکیان

روزنامه اینترنتی فراز: کرونا هر چند همه کشورهای جهان را مورد حمله قرار داده و اقتصاد آنان را در هم‌شکسته است، اما تاثیرات آن در کشوری مانند ایران مشکلات بسیاری را در حوزه اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و … به وجود آورده است. ویروس کرونا پدیده‌ای جدید در جهان بود که پیش از این تجربه نشده بود و به همین دلیل تغییرات زیادی به وجود آورد. این ویروس به دلیل گستردگی و تعطیلی بازار و قطع ارتباط کشورها، شهرها و حتی قطع ارتباط مردم با دنیای بیرون منجر به رکود اقتصادی گسترده در کشور شد. بر اساس بررسی‌هایی که در زمان اپیدمی صورت گرفته است نشان می‌دهد که شیوع ویروس کرونا بخش‌های اقتصادی از جمله گردشگری، بازرگانی خارجی، بازار سرمایه، بازار ارز، بازار مسکن، کسب و کارهای خُرد، کسب و کارهای عمومی، قیمت کالاها، تولید ناخالص داخلی را تحت تأثیر قرار خواهد داد. با توجه به ضرر و زیان‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا در اقتصاد ایران، در صورتی که در مورد جبران زیان‌های اقتصادی فوراً چاره اندیشیده نشود و راهکاری به طور عملی در پیش گرفته نشود آسیب‌های وارده تصاعدی خواهد شد و بسیاری از فعالان اقتصادی با چالش زیادی رو‌به‌رو خواهند شد که حتی ممکن است از چرخه اقتصادی حذف شوند. مسعود پزشکیان، عضو کابینه اصلاحات که این روزها زمزمه‌های حضور او در کارزار انتخابات ریاست جمهوری به گوش می‌رسد معتقد است دولت روحانی با ایجاد قرنطینه می‌توانست بسیاری از مشکلات پیش‌ آمده را کنترول کند.

در ادامه گفت‌وگوی ما را با این سیاستمدار اصلاح‌طلب می‌خوانید.

مسعود پزشکیان ، سیاستمدار اصلاح طلب در جواب به این سوال خبرنگار فراز که اگر شما ریس جمهور بودید در مورد جلوگیری از شیوع کرونا چه سیاستی را اتخاذ می‌کردید می‌‍‌‌‌گوید: «مانند کشور چین عمل می‌کردم. چین استان ووهان را چیزی بالغ بر با دویست و پنجاه میلیون نفرجمعیت قرنطینه سراسری  را اجرای کرد و نتیجه ثبت گرفت. ماهم برای جلوگیری از همه‌گیری باید اینگونه عمل می‌کردیم. البته برای این کار عزم و اراده ملی لازم بود و تنها به دولت باز نمی‌گردد.»

او در همین خصوص ادامه می‌دهد: «قرنطینه عمومی باور و اعتقاد شخص رییس دولت را لازم دارد نه اینکه رییس دولت، وزیر بهداشت را مسوول این کار کند و از وزیر کشورهم بخواهد با وزازت بهداشت همکاری‎های لازم را انجام دهد. در این شرایط مشخص است که کرونا تک تازی خواهد کرد و از اپیمی جلوگیری نخواهد شد. این سیاست و جهت گیری که دولت داشته از نظر من درست نبوده است آقای روحانی خودشان باید مسوولیت را قبول می‌کردند و جهادی عمل می‌کردند. »

وزیر پیشین بهداشت در دولت اصلاحات با تاکید بر قرنطینه اضافه می‌کند: «در حال حاضر که واکسن تولید شده است و مسئله فرق می‌کند ولی زمانی که کرونا تازه وارد کشور شده بود باید مانند چین قرنطینه کامل و واقعی ایجاد می‌کردیم و هر استان و شهری که ویروس کرونا اپیدمی می‌شد باید فیریزمی کردم و هر فردی که با مردم آن شهر ارتباط داشتند را هم شناسایی می کردم واجازه جابجایی نمی‌دادیم. دولت در توانش بود که مشکلات مالی، اشتغال و بدهی‌های بانکی و … را برطرف کند ولی در این خصوص هم برنامه‌ریزی درست نبود. اگر این موضوعات در نظر گرفته می‌شد خیلی زودتر از این‌ها مشکل کرونا حل شده بود و اینگونه مردم به مشکل نمی خوردند.»

نایب رییس سابق مجلس شورای اسلامی در انتقاد از سیاست‌های دولت در قبال شهروندان ادامه می‌دهد: «روزگار مردم را سیاه کرده‌ایم و هر روز محدودیت‌های مختلف را درکشور اجرای می‌کنیم خیلی از مردم بیکار شده‌اند در حال حاضر هموطنان زیادی از دست داده ایم. راه حل آن قاطعیت در سیاست و اجرا می‌خواست که اتفاق نیفتاد. معتقدم دولت باید با دیگر سازمان‌ها و ارگان‌ها همکاری کند. چند ماه پیش موسسه رازی واکسن کرونا را در حیوانی آزمایش کرده بود و به نتیجه رسید ولی برای گرفتن مجوز و بودجه ۳۰ میلیون دلاری شش ماه در سیسمتم دولتی دویدند تا نتیجه بگیرند. این در حالی است که سیصد میلیون برای واکسن خارجی هزینه کرده‌اند ولی نمی‌خواستند ۳۰ میلیون دلار در موسسه داخلی سرمایه‌گذاری کنند.»

این فعال سیاسی در پایان با اشاره به رایزنی با وزارت بهداشت در زمینه کنترول بیماری می‌گوید: «زمانی که نایب ریس مجلس بودم خدمت آقای نمکی رسیدم و راه‌حلی ارائه دادم. ایشان گفتند باید دولت تصمیم بگیرد و به من گفتند می‌توانی در سمت کارشناس به ما کمک کنید. با اینکه نایب ریس مجلس بودم قبول کردم ولی همان شب در برنامه‌ صدا و سیما عملکرد دولت را نقد کردم از فردا صبح همان روز آقای نمکی پاسخ تلفن من را ندادند.»

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار