چاپ کد خبر: 80501
20 فروردین 1401

پوست زن ۵۳ ساله‌ با روشی جدید ۳۰ سال جوان تر شد

پوست زن جوان

مدت‌هاست دانشمندان به دنبال راهکارهای جوانسازی هستند و حالا محققان دانشگاه کمبریج موفق شده‌اند سلول‌های پوست زنی ۵۳ ساله را ۳۰ سال جوان کنند تا معادل ۲۳ ساله شود.

به گزارش اول فارس، دانشمندان کمبریج معتقدند که می‌توانند همین کار را با سایر بافت‌های بدن نیز انجام دهند. هدف نهایی این کار، توسعه درمان برای بیماری‌های مرتبط با افزایش سن مانند دیابت، بیماری قلبی و اختلالات عصبی است. این فناوری براساس تکنیک‌هایی ساخته شده که بیش از ۲۵ سال پیش برای ساختن گوسفند شبیه‌سازی شده با نام «دالی» به کار گرفته شد.

رئیس این تیم، پروفسور «ولف ریک» از موسسه بابراهام در کمبریج گفت: «امیدواریم بتوانیم به کمک تکنیک‌های جوانسازی پوست، سایر سلول‌های بدن را نیز جوان کرده تا بدین ترتیب از ابتلا به بیماری‌هایی که در اثر کهولت سن رخ می‌دهند، جلوگیری کنیم.»

استفاده از تکنیکی قدیمی برای جوانسازی پوست

این تکنیک از دهه ۱۹۹۰ سرچشمه می‌گیرد، زمانی که محققان موسسه «Roslin» در خارج ادینبورگ روشی را برای تبدیل سلول غده پستان بالغ گرفته شده از گوسفند به جنین ابداع کردند. این کار منجر به خلق گوسفند شبیه‌سازی شده دالی شد. هدف این کار ایجاد یک گوسفند نبود، بلکه آن‌ها قصد داشتند سلول‌های بنیادی جنین انسان را تولید کنند. آن‌ها امیدوار بودند که این سلول‌های بنیادی بتوانند به بافت‌های خاص بدن مانند ماهیچه، غضروف و سلول‌های عصبی تبدیل شوند تا بتوان آن‌ها را درنهایت جایگزین قسمت‌های فرسوده کرد.

جوانسازی پوست

این تکنیک در سال ۲۰۰۶ توسط پروفسور «شینیا یاماناکا» ساده‌تر شد و «IPS» نام گرفت. در روش IPS مواد شیمیایی به سلول‌های بالغ افزوده می‌شود که در نتیجه آن تغییرات ژنتیکی، این سلول‌های بالغ به سلول‌های بنیادی تبدیل می‌شوند. این فرایند ۵۰ روز طول می‌کشد، اما در جوانسازی پوست این فرایند به ۱۲ کاهش یافت.

پژوهشگران در آزمایشات خود سلول‌های پوستی ۵۳ ساله را مورد بررسی قرار دادند و مشاهده کردند که ۱۲ روز پس از تزریق مواد شیمیایی، این سلول‌ها به سلول‌های پوستی جوان، حدودا ۲۳ ساله تبدیل شدند.

پروفسور ریک می‌گوید: «برخی از اولین کاربردهای این روش می‌تواند تولید داروهایی برای جوانسازی پوست افراد مسن باشد، به خصوص در نواحی که پوست بریده و یا سوخته شده باشد. از سوی دیگر، احتمالا بتوان از این روش در بازسازی بافت‌های دیگر مانند ماهیچه، کبد سلول‌های خونی نیز استفاده کرد.»

سوال بزرگ این است که آیا تلاش‌های تحقیقاتی در این زمینه به روشی برای بازسازی کل بدن، اکسیر جوانی یا قرص‌های ضد پیری منجر می‌شود؟ پروفسور ریک این ایده را دور از ذهن نمی‌داند.

منبع: bbc

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار