چاپ کد خبر: 49708
14 فروردین 1400

پول و قیر برای بزرگراه پیر و فرسوده افتتاح نشده ” شیراز-اصفهان ” نیست

خبرگزاری مهر: حمل و نقل جاده‌ای در کشور یکی از متداول‌ترین سیستم‌های حمل و نقلی است زیرا به نسبت سایر رقبا نظیر سیستم حمل و نقل هوایی، دریایی و ریلی ارزان‌تر بوده و حجم قابل توجه‌ای از فعالین سیستم حمل و نقلی نیز در حوزه جاده‌ها در حال فعالیت اند.

با نگاهی به جغرافیای کشور این موضوع به راحتی قابل درک است که استان فارس در نقطه جغرافیایی قرار گرفته که می‌تواند چهار راه ارتباطی شمال به جنوب و بالعکس باشد از این رو و با توجه به ظرفیت‌های موجود در استان فارس در حوزه حمل و نقل عمومی درخواهیم یافت که استان دارای پتانسیل‌های متعددی در حوزه حمل و نقل است و می‌توان از این ظرفیت در راستای جذب سرمایه گذاران داخلی اقدام کرد اما فارس با تمامی ویژگی‌های منحصر به فرد خود با مشکل بزرگی مواجه است.

در واکاوی مشکلات موجود در استان به چندین عامل خواهیم رسید از جمله این مشکلات می‌توان به نبود زیرساخت‌ها مناسب در استان فارس نظیر مشکلات متعدد در کیفیت جاده‌های استان اشاره کرد. البته شیراز تنها کلانشهر کشور است که دارای آزادراه نیست و موضوع عدم وجود آزادراه نیز عامل دلزدگی سرمایه گذاران در حوزه حمل و نقل شده است.

در این رهگذر فاصله ۴۸۰ کیلومتری شیراز تا اصفهان که کریدور مهم ارتباطی شمال و مرکز کشور به استانی‌های جنوبی محسوب می‌شود را بزرگراهی بهم متصل می‌کند که سال هاست رنگ بهسازی و آسفالت جدید را ندیده است.

بزرگراه شیراز – اصفهان در روزهای غیبت آزادراه در حال جور کشیدن از بار تردد این محور است اما کیفیت بزرگراه هر سال بدتر از سال قبل می‌شود و خودروهای سبک و سنگین در ناهمواری‌های این بزرگراه استراتژیک باید ساعت‌ها حرکت کنند.

ناهمواری‌های متوالی، کیفیت پایین آسفالت و نقاط حادثه سازی که هنوز جان می‌گیرند باعث شده که این بزرگراه قدیمی نمادی از کیفیت بد جاده‌های فارس باشد.

محورهای شمالی فارس دارای بیشترین حجم تردد

رئیس پلیس راه شمال استان فارس  گفت: محورهای شمالی استان فارس دارای بیشترین ترافیک حمل و نقلی است به گونه‌ای که این محورها همواره در شرایط عادی و ویژه نظیر نوروز نیز دارای بیشترین حجم ترافیک جاده است.

3732657

سرهنگ عبدالهاشم دهقانی ادامه داد: البته از جمله مشکلاتی که در این محور با آن مواجه هستیم میزان تصادفات نیز بوده به گونه‌ای که محورهای شمالی استان دارای بیشترین میزان تصادفات جرحی و فوتی در میان محورهای مواصلاتی استان است.

وی ادامه داد: در نوروز ۱۴۰۰ نیز بیشترین میزان ترافیک جاده‌ای در محورهای شمالی و استان بود به گونه‌ای که سایر محورهای مواصلاتی استان کمتر از محور شمالی دارای حجم ترافیک بودند.

پول و قیر عمده ترین عامل در عدم بهبود بزرگراه شیراز-اصفهان

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان فارس گفت: مشکلات مالی و کمبود قیر دو عاملی است که باعث شده تا در آسفالت محور شمالی استان تنها به لکه گیری اکتفا شود.

علیرضا سیاهپور بیان کرد: یکی از مشکلاتی که در محور شمالی استان نیز با آن مواجه هستیم کم بودن زمان در این محور است به گونه‌ای که در محور شمال فارس از زمان فعالیت محدود بوده و تنها طی چهار یا پنج ماهه سال می‌توان نسبت به بهبود آسفالت یا لکه گیری این مسیر اقدام کرد.

وی ادامه داد: با توجه به نوسانات قیمتی که در جامعه رخ داده است، پیمانکاران زیادی راغب به فعالیت در این حوزه نبودند اما با توجه به مزایده‌هایی که برگزار شد دو پیمانکار در سطح استان فارس برای این مسیر انتخاب شده و فعالیت آنان نیز پیش از نوروز ۱۴۰۰ و پس از آن انجام خواهد شد. پیمانکار اول در مسیر سورمق به خرم‌بید فعالیت خواهد کرد و پیمانکار دوم نیز در مسیر سعادت شهر به مرودشت اقدام به لکه‌گیری آسفالت می‌کند.

سیاه پور ادامه داد: یکی از مشکلاتی که در محور شمال و استان نیز وجود دارد میزان تصادفات قابل توجه در این حوزه است از این رو تصادفات دوساله گذشته در این محور رصد و پایش شده و نسبت به آرام کردن طول مسیر و شیب مناسب اقدامات لازم انجام شده تا شاهد کاهش تصادفات این محور باشیم این در حالی است که طی مدت زمانی که این اقدامات انجام شده است حجم قابل توجه‌ای از تصادفات جاده‌ای کاهش یافته است.

3732655

او ادامه داد: در بررسی علل تصادف‌های جاده به عامل خواب آلودگی نیز باید توجه ویژه ای شود از این رو در محور شیراز شهرضا و آباده به سمت ایزدخواست در تلاش بودیم تا با آشکارسازی و آرام سازی جاده نسبت به کاهش سرعت بهره برداران اقدام کرده و در نتیجه نسبت به کاهش تصادفات در این مناطق نیز اقدام کنند این در حالی است که با توجه به دستورالعمل که وزارت راه و شهرسازی ارائه کرده است نقاط حادثه‌خیز دارای تعاریف مشخصی در این وزارتخانه است که از جمله این تعاریف می‌توان به تعدد تصادفات جرحی و فوتی در فاصله زمانی مشخص اشاره کرد.

تمام جاده‌های فارس دارای اعتبار هستند

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی گفت: وزارت راه و شهرسازی برای تمامی مسیرهای کشور اعتبارات لازم را در نظر گرفته است و استان فارس نیز با توجه به اینکه جاده‌های متعددی دارد و در حمل و نقل جاده‌ای کشور دارای نقش ویژه ای است از این رو این وزارتخانه برای استان فارس نیز اعتبارات لازم را در نظر گرفته است.

جعفر قادری  بیان کرد: تلاش نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و دولت مستقر در این است که در کوتاه‌ترین زمان آزاد راه شیراز اصفهان به بهره‌برداری برسد این در حالی است که گفته شده تا تیر یا مرداد ۱۴۰۰ قطعه یک تا هفتم این آزادراه به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی اضافه کرد: به بهره برداری رسیدن آزادراه شیراز اصفهان به معنای آن نیست که مسیر محور شمال استان فارس کاملاً از چرخه حمل و نقل کشور خارج شود اما حجم ترافیک این محور به علت وجود آزادراه در سطح استان کاهش قابل توجهی خواهد یافت این در حالی است که وزارت مربوطه اعتبارات لازم برای بهسازی و بهبود وضعیت جاده‌های کشور را سالانه پرداخت می‌کند و محورهای استان نیز از این قاعده خارج نیستند.

قادری تاکید کرد: تجربه محور شمال استان نشان داد باید در آزادراه شیراز اصفهان توجه ویژه‌ای به نقاط حادثه خیز و حذف پیچ‌های تند داشته باشیم از این رو نسبت به ایمن سازی این مسیر با همکاری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان فارس اقدامات خوبی رخ داده است.

3732656

وی اضافه کرد: در محور شمال استان نیز تلاش شده تا اعتبارات لکه‌گیری و حذف پیچ‌های حادثه خیز در این محور اولویت فعالیت راهداران و همچنین اداره کل راه و شهرسازی باشد از این رو طی گزارشات دریافت شده شاهد جذب اعتبارات و حذف پیچ‌های خطرناک در این محور هستیم.

قادری یادآور شد: طرح‌هایی که تکمیل شده و به بهره‌برداری رسیده‌اند دیگر نمی‌توانند بودجه لازم را در اعتبارات مختلف و لایحه بودجه دریافت کنند و این در حالیست که این گونه طرح‌ها در حوزه مرمت و اصلاح قرار گرفته و اگر شرایط لازم را داشته باشند اعتبارات مرمت و اصلاح به این طرح‌ها ابلاغ خواهد شد از این رو محور شمال استان نیز با توجه به مشکلاتی که داشته در این حوزه قرار گرفته است.

وی ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی در هر سال به جاده‌هایی که بیشترین میزان تصادفات را داشته‌اند اعتبارات آتی را اختصاص می‌دهد این در حالی است که شاهد پیشنهاد محورهای مواصلاتی استان در راستای کاهش مشکلات ترافیکی در وزارتخانه نیز هستیم.

آزادراه شیراز – اصفهان تا افتتاح کامل فاصله زمانی به نسبت زیادی دارد، بزرگراه شیراز – اصفهان در این دوره زمانی فرسوده‌تر و ناهموار تر می‌شود از این رو باید نسبت به ترمیم و روکش آسفالت این محور مهم اهتمام بیشتری داشت.

در عین حال با افتتاح آزادراه بازهم بزرگراه فعلی کارکردهای استراتژیک خود را دارد از این رو به نظر می‌رسد باید برای بهسازی مسیر و حذف این ناهمواری‌ها برنامه ریزی جدی تری کرد.

واتساپ جدید

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

ناشناس یکشنبه , ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۳

در شیراز شهرک بهشتی زمین‌های برنامه بودجه فاظلاب شهری نداد و اکثر ساختمان‌ها فاظلاب خود را در معابر رها کرده اند و کسی هم جوابگو نیست آداره آب و فاظلاب هم میگید بودجه نداریم
خدا بهشون بودجه بده تا انشالله مشکلات شیراز حل شود

ناشناس یکشنبه , ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۹:۱۲

قراربودآزادراه شیراز،اصفهان درسال۹۷افتتاح شود???ضمناجاده شیرازبه سمت دشت ارژن واقعاافتزامی باشدکه لازمه اش روکش آسفالت مناسب هستش….

آخرین اخبار