چاپ کد خبر: 78458
27 اسفند 1400

پیش‌بینی مرکز مخاطرات هواشناسی از وضعیت آب و هوای دو هفته ابتدایی سال جدید

پیش بینی آب وهوا

 رییس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا گفت:در دو هفته ابتدایی سال جدید اغلب نقاط کشور یا در شرایط بی بارشی و یا کم بارشی قرار دارند و نوروز امسال پدیده آب و هوایی مخاطره انگیزی مثل سیل و طوفان شن پیش بینی‌ نمی‌شود.

به گزارش اول فارس، «صادق ضیاییان» روز (جمعه) درباره وضعیت آب و هوا در آستانه شروع سال نو و آغاز سفرهای نوروزی به ایرناگفت: سرمای هوایی که از روز گذشته شروع شده است از امروز (جمعه) روند کاهشی به خود می‌گیرد و تقریبا دما از امروز با دوره نرمال بلند مدت خود مشابهت خواهد داشت. البته نسبت به بلند مدت قدری افزایش دما را خواهیم داشت.

وی گفت: سامانه دیگری اوایل هفته دوم وارد کشور می‌شود و قدری کاهش دما را خواهیم داشت اما نه به شکل کاهش دمایی که در سه روز اخیر در کشور رخ  داده است. در شمال غرب ونوار ساحلی کشور این سامانه موجب کاهش دما خواهد شد که شدت زیادی ندارد.

بارش‌های نوروزی حجیم نیست

مدیرکل پیش بینی سازمان هواشناسی گفت:در طول دو هفته آینده بارش‌ها به صورت حجیم نخواهد بود و امروز (جمعه) بارش‌ها در شمال غرب کشور متمرکز است. تمرکز بارش‌ها طی دو هفته آینده در شمال غرب و نوار شمالی کشور متمرکز است.

ضیاییان ادامه داد: در دو هفته ابتدایی سال جدید اغلب نقاط کشور یا در شرایط بی بارشی و یا کم بارشی قرار دارند. بارش‌ها هم در هفته ابتدایی سال در همان منطقه شمال غرب کشور متمرکز است.

مدیرکل پیش بینی سازمان هواشناسی تصریح کرد: طی امروز تا شنبه پدیده آب و هوایی که می‌تواند مورد توجه مسافران باشد وضعیت خلیج فارس است که مواج گزارش شده است و مسافران برای استفاده از تفریحات دریایی دقت کنند و به هشدارهای سازمان هواشناسی در خصوص وضعیت فعالیت‌های دریایی توجه کنند.

ضیاییان با اشاره به اینکه حجم سفرها بیشتر به سمت استانهای شمالی و سواحل خزر است نیز گفت: عید امسال با بارش‌های شدید و ناگهانی مواجه نخواهیم بود و بسیار بعید است که با پدیده سیل مواجه شویم.

به گفته ضیاییان در نوار ساحلی خزر عمده بارش‌ها در گیلان است و امسال در مازندران بارش کمتری را داریم.

وی ادامه داد: در مجموع بارش‌های شدید و مخل سفرهای نوروزی پیش بینی نمی‌شود. بارش امروز(جمعه) بیشترین بارش طی چهار روز آینده خواهد بود. امروز بارش‌ها در حدفاصل استان گیلان و اردبیل شدید است و ممکن است با مخاطراتی همراه باشد.

وضعیت خیزش گردوخاک در تعطیلات نوروز ۱۴۰۱

رییس مرکز ملی پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت خیزش گردوخاک، طوفان شن و کاهش کیفیت هوا در نیمه ابتدایی فروردین گفت: روز گذشته( پنج شنبه) وزش باد شدید را در استانهای مرکزی مثل یزد،کرمان، شرق فارس و شرق اصفهان داشتیم و انسداد برخی مسیرها را شاهد بودیم. از امروز این شرایط بهتر خواهد شد و از فردا با پدیده مخاطره آمیزی که دلیل آن وزش باد شدید باشد مواجه نیستیم.

ضیاییان با بیان اینکه در فصل بهار تغییرات جوی بسیار زیاد و حتی غیرمنتظره است، گفت: سازمان هواشناسی مخاطرات احتمالی را به صورت هشدار هواشناسی صادر می‌کند و مسافران حتما قبل از سفر از وضعیت جوی آب و هوایی منطقه خود مطلع باشند.

مسافران اخبار هواشناسی را پیگیری کنند

وی گفت: در سایت سازمان صفحه‌ای ویژه نوروز باز شده است که پیش بینی ۱۰ روزه و پیش بینی ۵ روز دقیق آب و هوایی در تمام استانها و مراکز استانها اطلاع رسانی می‌شود.

رییس مرکز ملی پیش بینی  گفت: نقشه‌های هواشناسی اکنون مخاطره آب و هوایی خاصی را نشان نمی‌دهد اما از انجایی که تغییرات آب و هوایی در بهار بسیار زیاد است مسافران حتما پیگیر هشدارهای هواشناسی باشند و به سایت سازمان هواشناسی مراجعه کنند و اطلاعات هواشناسی را دریافت کنند.

وی گفت: تلفن ۱۳۴ هم برای تماس در خصوص پدیده های مخاطره آمیز وجود دارد.

ضیاییان ادامه داد: هشدارهای مربوط به وضعیت جوی در صورت لزوم هر روز صادر شده و با استفاده از دو نرم‌افزار «پیش‌بینی وضعیت هوا» و «شاهد»، اطلاع‌رسانی به مردم انجام شده و آخرین تحولات جوی را به عموم ارائه خواهیم کرد.

وی ادامه داد: اخبار هواشناسی از رادیو و تلویزیون هم اعلام می‌شود و تعداد این برنامه‌ها در ایام نوروز افزایش خواهد داشت.

به گزارش ایرنا سال آبی از اول مهرماه هر سال تا ۳۱ شهریور سال بعد است. سال گذشته یعنی اول مهرماه ۹۹ تا ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ سالی کم بارش و یکی از بدترین سال‌ها از لحاظ میزان بارش بود تا جایی که ۳۰ درصد زیر حد نرمال بود. شرایط بارش‌ها در سال ۱۴۰۰ بهتر بوده اگرچه همچنان حدود ۱۴ الی ۱۵ درصد زیر نرمال قرار دارد.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار