چاپ کد خبر: 50129
18 فروردین 1400

پیشنهاد واکسن جایگزین استرازنکا به افراد زیر ۳۰ سال در بریتانیا

واکسن آسترازنکا 1

به گزارش اول فارس به نقل از رویترز مقام‌های بهداشتی بریتانیا اعلام کردند که بعد از تحقیقات تازه درباره واکسن آکسفورد-استرازنکا تصمیم گرفته‌اند به افراد زیر سی سال، واکسن جایگزینی برای تزریق پیشنهاد دهند.

آژانس دارویی اتحادیه اروپا هم اعلام کرده است که لخته شدن نامعمول خون به عنوان یکی از عوارض بسیار نادر واکسن کووید استرازنکا در نظر گرفته می‌شود هر چند تاکید کرده که منافع تزریق این واکسن، از خطرات استفاده از آن بیشتر است.

در بریتانیا هم با اعلام ارائه واکسنی جایگزین به افراد جوان‌تر، مقام‌های بهداشتی تاکید کرده‌اند که برای اکثریت وسیعی از جمعیت، منافع استفاده از استرازنکا از خطرات احتمالی آن بسیار بیشتر است.

نهاد ناظر بر محصولات بهداشتی و پزشکی در بریتانیا اعلام کرده است که لخته شدن نامعمول خون در چهار نفر از هر یک میلیون نفری که دوز اول واکسن استرازنکا زده‌اند، مشاهده شده است.

نتیجه تحقیقات درباره موارد لختگی خون در بریتانیا نشان می‌دهد:

  • بعد از تزریق ۲۰ میلیون دوز واکسن استرازنکا، ۷۹ مورد لختگی خون دیده شده و ۱۹ نفر جان خود را از دست داده‌اند
  • حدود دو سوم از این موارد نادر لختگی خون در زنان دیده شده
  • سن افرادی که جانشان را از دست داده‌اند بین ۱۸ تا ۷۹ سال بوده و سه نفر از آنها زیر سی سال داشته‌اند
  • همه این موارد بعد از تزریق دوز اول استرازنکا ثبت شده، هر چند تعداد کسانی که دوز دوم را زده‌اند بسیار کمتر بوده و به همین دلیل نتیجه‌گیری درباره آن ممکن نیست

ارتباط موارد نادر لختگی خون با تزریق استرازنکا در ماه‌های گذشته محل بحث و اختلاف نظر به ویژه در میان کشورهای اروپایی بوده است.

اِمر کوک، رئیس آژانس دارویی اروپا اعلام کرد که شواهد نشان داده که این واکسن در مقابل کووید-۱۹ موثر است و در بسیاری از موارد مانع از وخامت حال مبتلایان، کاهش بستری در بیمارستان‌ها و نجات جان افراد می‌شود.

به گفته خانم کوک کمیته ایمنی آژانس دارویی اروپا نتوانسته عوامل خطر از پیش‌موجود را در موارد مشاهده‌شده لختگی خون شناسایی کند، اما آمار نشان می‌دهد که بیشتر آنها زنان زیر ۶۰ سال بوده‌اند.

آلمان پیش از این تزریق واکسن استرازنکا را به افراد زیر ۶۰ سال متوقف کرده بود.

خانم کوک گفت یکی از توضیحاتی که برای این پدیده مطرح شده، نوعی واکنش ایمنی بعد از تزریق واکسن است.

او ادامه دادن روند واکسیناسیون را بسیار مهم دانست، چون به گفته او خطر مردن از کرونا بسیار بیشتر از خطرات مربوط به عوارض تزریق واکسن است.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار