چاپ کد خبر: 65689
7 شهریور 1400

چای یا قهوه کدام یک واقعا برای سلامتی مفید است؟

tea coffee 6 selected low

آیا چای و قهوه برای سلامتی بدن مفید هستند؟ مصرف کدام یک از این دو نوشیدنی بیشتر توصیه می‌شود؟ قهوه و چای از محبوب‌ترین نوشیدنی‌های جهان هستند و چای سیاه محبوبیت بیشتری نسبت به دیگر چای‌ها دارد. چای سیاه ۷۸% کل تولید و مصرف چای را تشکیل می‌دهد.

در این مطلب  به بررسی فواید و مزایای چای و قهوه برای سلامتی بدن از کبد چرب گرفته تا دیابت نوع ۲ و سلامت زنان و مردان می پردازیم. در سرویس سلامت همراه ما باشید.

کافئین موجود در چای و قهوه

کافئین بیشترین ماده محرک مصرفی در جهان است که در مورد فواید و مزایای آن برای سلامتی بدن مطالعات زیادی انجام شده است. در بسیاری از نوشیدنی‌های رایج از جمله قهوه و چای میزان زیادی کافئین وجود دارد. در مورد فواید و مضرات کافئین برای سلامتی بدن بسیار مطالعه انجام شده است. برخی کافئین را برای سلامتی مفید می‌دانند و برخی نظرات متفاوتی دارند.

قهوه تلخ معمولاً دوبرابر چای کافئین دارد. میزان کافئین مصرفی در نظر گرفته شده برای انسان ۴۰۰ میلی‌گرم در روز است. یک فنجان نیم لیتری قهوه دم شده به طور متوسط ۹۵ میلی گرم کافئین دارد. این در حالی است که همان فنجان با محتوای چای، شامل ۴۷ میلی‌گرم کافئین است.

خواص کافئین موجود در چای و قهوه برای کبد چرب و لاغری و پوست و …

مصرف کافئین خطر ابتلا به برخی بیماری‌های مزمن را کاهش داده و هوشیاری ذهنی را بالا می‌برد. کافئین به عنوان یک محرک قوی برای سیستم عصبی مرکزی بدن عمل می‌کند. به همین دلیل است که در ورزش از این به عنوان یک ماده تقویت‌کننده عملکرد بدن در نظر گرفته می‌شود. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد کافئین و نوشیدن آن برای سلامتی بدن مفید بوده و در هوشیاری و عملکرد فعالیت‌های ذهنی تأثیرات زیادی دارد. کافئین باعث بهبود عملکرد در انجام کارهای ساده و پیچیده می‌شود. افرادی که ۸۰ تا ۱۵۰ میلی‌گرم کافئین در روز مصرف می‌کنند، در کنترل زمان واکنش، حافظه و پردازش اطلاعات در مقایسه با دیگر افراد عملکرد بهتری دارند.

بر اساس مطالعات، کافئین خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش می‌دهد. خواص مصرف کافئین قهوه و چای برای سلامتی بدن ثابت شده است است و اگر به طور منظم و در مقدار مناسب استفاده شود، مانع از ابتلا بدن به بیماری‌هایی چون کبد چرب و زوال عقل می‌شود. بر اساس مطالعات انجام شده، کافئین اثر محافظتی در مقابله بسیاری از بیماری‌ها از جمله آلزایمر و همچنین درمان کبد چرب دارد.

تاثیر شگف‌انگیر آنتی‌اکسیدان در چای و قهوه

کافئین موجود در قهوه و چای سرشار از میزان زیادی آنتی‌اکسیدان هستند. بنابراین از بدن شما در مقابله آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند. همچنین آنتی‌اکسیدان موجود در قهوه و چای باعث جلوگیری از پیشرفت برخی از بیماری های مزمن می‌شود. پلی‌فنول‌ها از دیگر مواد موجود در کافئین بوده که برای سلامتی بدن بسیار مفید هستند.

گروه‌های مختلف پلی‌فنول‌ها خواص تقویت‌کننده برای بدن دارند. یکی دیگر از فواید نوشیدن چای و قهوه وجود میزان زیاد انواع پلی‌فنول‌ها در آن‌ها است. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که گروه‌های مختلف پلی‌فنول باعث از بین رفتن رشد سلول‌های سرطانی در ریه و روده بزرگ می‌شوند. یکی از فواید مهم چای سیاه، وجود یکی از انواع پلی‌فنول در این و خواص محافظتی آن در برابر سرطان است.

برخی از مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که خواص ضد سرطانی قهوه نیز بسیار زیاد است. به طور کلی نوشیدن چای و قهوه می‌تواند از بدن در مقابل بسیاری از سرطان‌های دیگر چون پستان، روده بزرگ و مثانه محافظت کند. همچنین از خواص و فواید آنتی‌اکسیدان موجود در چای یا قهوه می‌توان به اثر آن در کاهش ابتلا به بیماری‌های قلبی نیز اشاره کرد. آنتی‌اکسیدان موجود در چای و قهوه تلخ و بدون افزودنی هایی مثل شکر و خامه برای بدن و سلامتی بسیار مفید بوده و اثر مکانیسم محافظتی بر روی رگ‌های خونی دارد.

آیا کافئین موجود در چای و قهوه برای بدن مضر است؟

کافئین موجود در چای و قهوه برای سلامتی بدن مفید است. چراکه حاوی میزان زیادی آنتی‌اکسیدان است. با این حال دریافت بیش از حد کافئین عوارض جانبی هم دارد. این عوارض جانبی شامل اضطراب، اختلالات در خواب، تپش قلب و بی قراری است. معمولاً مصرف ۴۰۰ تا ۶۰۰ میلی گرم کافئین در روز عوارض جانبی برای افراد نخواهد داشت. اما با این حال نمی‌توان به قطع این موضوع را اعلام کرد.

دلیلش هم این است که مصرف کافئین در بسیاری از افراد باعث ایجاد حساسیت می‌شود و دوز مصرف آن برای افراد مختلف متفاوت است. بعضی از افراد بسیار حساس هستند. در حالی که برخی دیگر چندان تحت تاثیر کافئین زیاد قرار نمی‌گیرد. بخش اعظم این موضوع کاملا ژنتیکی است. بنابراین بهتر است دوز کافئین مورد نیاز بدن خود را بشناسید تا با مصرف زیاد آن دچار عوارض جانبی نشوید.

چای بهتر است یا قهوه؟

اگرچه قهوه عوارض جانبی متعددی چون افزایش ضربان قلب و فشار خون را به همراه دارد، اما تحقیقات نشان داده که مصرف متناسب آن برای بدن نه تنها مضر نیست، بلکه مفید هم هست. ترکیبات آنتی‌اکسیدان متفاوت در چای و قهوه برای سلامتی بدن مفید بوده و باعث جلوگیری از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها می‌شود. بر اساس مطالعات انجام شده، قهوه و مصرف متعادل آن باعث محافظت بدن در مقابل بیماری‌هایی چون پارکینسون و سیروز کبدی می‌شود.

از سوی دیگر از فواید مصرف چای می‌توان به جلوگیری از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها چون سنگ‌ کلیه و آرتروز اشاره کرد. محتوای کافئین موجود در قهوه به نسبت بیشتر از چای است. بنابراین ممکن است برای کسانی که به دنبال رفع خستگی شدید هستند، بیشتر مفید باشد. با این حال این کافئین بالا در برخی از افراد باعث اضطراب و اختلالات در خواب می‌شود. همچنین به دلیل تاثیر کافئین بر مغز، مصرف زیاد قهوه ممکن است منجر به وابستگی و اعتیاد در افراد شود.

اگر به کافئین حساس هستید، بهتر است چای را جایگزین کنید. چای به دلیل داشتن انواع اسید آمینه، خواص آرام بخشی زیادی دارد و علاوه بر حفظ هوشیاری، شما را آرام می‌کند. شما حتی می‌توانید به جای چای سیاه از چای گیاهی و انواع دمنوش‌ها استفاده کنید. چای گیاهی برای سلامتی بدن بسیار مفید است، ولی به طور طبیعی فاقد کافئین است.منبع: healthline

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار