چاپ کد خبر: 81825
3 اردیبهشت 1401

چرا بعضی افراد نسبت به بقیه خوش شانس ‏تر هستند؟

شانس در زندگی 4

شانس ، چیزی است که بسیاری از ما به دنبال راه هایی برای افزایش آن هستیم و می‌خواهیم برای رسیدن به اهداف و آرزوهایمان از آن استفاده کنیم. شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که آیا اصلاً چیزی به نام شانس وجود دارد؟ شانس چیست؟ منشأ علمی آن چیست؟ چگونه می‌توانیم با استفاده از آن به موفقیت برسیم؟ اگر پاسخ همه این سوالات را می‌خواهید و البته به دنبال افزایش شانس موفقیت خود هستید،تا انتها با این مقاله موفقیت و سبک زندگی اول فارس همراه باشید…

تعریف شانس
شانس ( Chance ) واژه ای با ریشه فرانسوی است که به معنای بخت، اقبال و فرصت می‌باشد. شانس برای بعضی از افراد به معنای بهانه ای برای فرار از مسئولیت هاست. زیرا این افراد مدام در پی این هستند که حوادث و اتفاقات زندگی خود را مبتنی بر شانس و احتمالات بدانند و هیچگونه تلاشی انجام ندهند.

اما از سوی دیگر برای برخی عامل اتفاقات خوب است. یعنی تلاش می‌کنند تا بتوانند شرایط را طوری تنظیم کنند و جلو ببرند که اتفاقات خوبی برای آنها رخ بدهد. شانس در فرهنگ های متفاوت معانی مختلفی دارد و در هر یک از فرهنگ ها به گونه‌ای تعبیر می‌شود.

از سوی دیگر شانس را می‌توان مسیرهای زیادی که برای رسیدن به موفقیت در مقابل شما قرار می‌گیرند نیز معنی کرد. زیرا هر چقدر تعداد مسیرهایی که بتواند شما را به اهداف تان نزدیک تر بکند بیشتر باشد، بدون شک احتمال و شانس رسیدن به آن هدف برای شما بیشتر خواهد شد.

در نگاه بعضی افراد شانس خارج از کنترل می‌باشد و در نگاه برخی دیگر توسط خود انسان ایجاد می‌شود. برخی افراد تمایل دارند این گونه فکر کنند که زندگی آنها همه جوره تحت کنترل و اراده خودشان می‌باشد. به همین دلیل است که زمانی که درباره شانس با آنها صحبت می‌کنیم سعی دارند این موضوع را انکار کنند و همه چیز را به اراده خود ربط دهند. البته باید به این افراد گفت که واقعاً شانس وجود دارد .

شانس در زندگی
می‌توان شانس از نظر روانشناسی و علمی را همان قانون احتمالات دانست. قانون احتمال به شما می‌گوید که هر چقدر تعداد دفعاتی که برای انجام یک کار اقدام می کنید بیشتر باشد، به همان اندازه میزان احتمال موفقیت شما در آن کار نیز افزایش پیدا می‌کند.

به عنوان مثال فردی را در نظر بگیرید که برای رسیدن به یک هدف به طور خستگی ناپذیری تلاش می‌کند، ناامید نمی‌شود و از راه های مختلف برای رسیدن به این هدف اقدام می‌کند. در مقابل شخص دیگری تنها با امتحان کردن یک راه و عدم دریافت نتیجه از آن کنار دست می‌کشد. به نظر شما احتمال موفقیت کدام یک از این افراد بیشتر است؟

قطعاً فرد اول. بنابر این شانس در زندگی شما تا حد زیادی می‌تواند توسط خود شما ایجاد شود. یعنی هر چقدر بیشتر تلاش کنید، فرصت‌های بیشتری نیز برای شما ایجاد می‌شود و ممکن است افراد بیشتری با شما آشنا شوند. در واقع شانس داشتن شما برگرفته از تفکر و رفتاری است که از خود نشان می‌دهید.

همان طور که در ابتدا هم گفتیم، خیلی از افراد به دنبال این هستند که بتوانند با شانس یا اقبال خیلی راحت به موفقیت برسند. بله درست است که گفتیم شانس حقیقت دارد ، اما به این معنی نیست که یک جا بنشینید و دست روی دست بگذارید تا شانس یا مهارت تان افزایش پیدا کند. برای افزایش شانس خود باید یک سری کارها و مراحل را انجام دهید تا بتوانید به فرد خوش شانسی تبدیل شوید.

شانس در زندگی 2

آیا ‎شانس یک امر تصادفی است یا نوع تفکر و رفتار ما می‎تواند روی بخت و اقبال‎مان تأثیر بگذارد؟ ریچارد وایزمن، روانشناس بریتانیایی انسان‎های خوش‌شانس و بدشانس را بر اساس ۴ فاکتور کلیدی از هم جدا می‎کند؛ او از ترفندی پرده برمی‎دارد که می‏تواند شانس را بالا ببرد.
چرا بعضی‎‎ها نسبت به بقیه خوش ‎شانس‏ تر هستند؟
اگر تا به حال برایتان پیش آمده که این سوال را از خود بپرسید، بد نیست دوباره به آن فکر کنید.
به گفته ریچارد وایزمن انسان‎ها خودشان خوش شانسی یا بداقبالی‎ خود را رقم می‎زنند. او که روی نقش شانس در زندگی مطالعه می‎کند می‎گوید مطالعه‎ اش یک تحقیق علمی است و به تفاوت‎های میان انسان‎هایی که خودشان را خوش شانس یا بدشانس تصور می‎کنند، می‎پردازد.
اما نتیجه نهایی چیست؟ شانس یک قابلیت جادویی یا حاصل یک تصادف نیست و کاملا تحت تأثیر نحوه تفکر و رفتار ماست.

آدم‎هایی که از نظر ما “خوش‎ شانس”هستند، در واقع به خوبی از عهده انجام این چهار مورد برآمده‎اند:
۱- استفاده از فرصت‎های تازه
آن‎هایی که خودشان را خوش شانس می‎دانند، این توانایی را دارند که به موقع فرصت‎ها را به چنگ آورند و از آن‎ها استفاده کنند. این افراد از هر راه جدیدی که جلوی پایشان باز می‏شود استقبال می‎کنند و در آن مسیر قدم برمی‎دارند.
وایزمن می‎گوید، انسان‎های بدشانس درست برعکس عمل می‏کنند: ” این آدم‎ها به برنامه یکنواخت خود عادت کرده‎اند و حتی اگر فرصتی برایشان پیش بیاید، از رفتن به سمت آن می‎ترسند.”
به جنبه ‎های مثبت نگاه کنید و دنباله ‎رو حس درونی خود باشید

۲- پیروی از حس ششم
پیروی از حس ششم از جمله راه‎های اصلی برای به چنگ آوردن فرصت‎های تازه است؛ کاری که خوش‏شانس‎ها از انجامش ابایی ندارند. اگر چیزی به نظرشان خوب بیاید، با اعتماد به حس درونی خود جلو می‏روند.
اما بدشانس‏ها به شکل ذاتی بیش از حد به یک موضوع فکر و آن را تجریه و تحلیل می‏کنند؛ چیزی که در نهایت به ضررشان تمام می‎شود.
وایزمن می‏گوید: “زمان زیادی طول می‏کشد تا به نتیجه برسند و فکر کردن‎ هم خیلی به آن‎ها کمک نمی‎کند.”،انتظارات مثبت می‏تواند به نتایج مثبت منجر شود

۳- در انتظار موفقیت
از آنجایی که آدم‎های خوش شانس خوش‎بین هم هستند، انتظار دارند در همه کارها موفق شوند. وایزمن می‏گوید: “این دسته از افراد انتظار دارند همه کارهایشان نتیجه بدهد و این طرز فکر باعث می‎شود پیش‎بینی‎شان درست از آب درآید.”
این رویکرد البته همیشه هم جواب نمی‎دهد اما داشتن تفکر مثبت به آن‏ها این قدرت را می‏دهد که حتی در شرایط سخت هم ناامید نشوند.
این ویژگی آن‏ها علاوه بر این باعث می‎شود برای دیگران جذاب باشند.
در آدم‎های بدشانس اما، این بدبینی است که کنترل را در دست می‏گیرد. وایزمن در مورد این دسته از افراد می‎گوید: ” آدم‎ها معمولا از آن‎ها دوری می‏کنند چون بیشتر مواقع دلمرده وغمگین هستند.”

انسان‎های خوش شانس تفکر مثبت خود را حفظ می‏کنند تا شانس بدشان به خوش ‏شانسی تبدیل شود

شانس در زندگی 3

۴- حفظ تفکر مثبت
حفظ تفکر مثبت کلیدی‏ترین نکته به حساب می‏آید.
اتفاقات بد برای همه می‏افتند اما آدم‏های خوش شانس این توانایی را دارند که دوباره روی پای خود بایستند. آن‎ها از تجربیات خود درس می‏گیرند و ادامه می‏دهند. چنین رویکردی حتی می‏تواند بدشانسی را به خوش شانسی تبدیل کند.
اما آن‎هایی که خود را بداقبال می‏دانند، حتی با کوچک‏ترین مسأله منفی کاملا به هم می‏ریزند. آن‎ها مطمئنند که آینده‎ای تیره و تار انتظارشان را می‏کشد و تلاش کردن هیچ فایده‎ای ندارد.

۵. باورهای خود را تقویت کنید
چه بخواهید و چه نخواهید باورهای شما تعیین کننده مسیر زندگی تان هستند. تا زمانی که ذهن شما با باورهای منفی احاطه شده باشد، نمی‌توانید به موفقیت دست پیدا کنید. باید بپذیرید که باورهای ذهنی شما هستند که تعیین می‌کنند در کدام مسیر حرکت کنید.

به عنوان مثال فردی که مدام نسبت به کارهایی که انجام می‌دهد دید منفی دارد و مرتب منتظر وقوع اتفاقات ناگوار است، نمی‌تواند توقع داشته باشد که فعالیت هایش نتایج مثبتی را برای او به همراه داشته باشند. اگر قرار است شما به موفقیت دست پیدا کنید و شانس به شما روی بیاورد، باید مثبت اندیش باشید.

زمانی که مثبت فکر کنید، انرژی مثبتی نیز به سمت جهان هستی و کائنات خواهید فرستاد. بنابراین اتفاقات خوب و مثبت نیز برای شما رخ می‌دهند. جهان هستی بر پایه انرژی بیان شده است. اگر از شما انرژی مثبتی به آن ساطع شود، بدون شک در مقابل آن اتفاقات خوبی برای شما خواهد افتاد. منتظر هر چه که باشید، همان در زندگیتان رخ می‌دهد.

۶- ارتباط شانس با زمان
یکی از نکات بسیار مهمی که اگر قصد دارید تبدیل به یک فرد خوش شانس شوید باید به آن توجه کنید، این است که باید به فاکتور مهمی به نام زمان دقت داشته باشید. عقل حکم می‌کند هر کاری در زمان مناسب انجام شود تا بهترین نتیجه را برای شما به همراه بیاورد.

شانس در زندگی 1

به عنوان مثال اگر فصل کاشت یک محصول در تابستان باشد و کشاورزی بلعکس عمل کند و این بذر را در زمستان داخل زمین بکارد، آیا می‌تواند انتظار داشته باشد که اتفاق خوبی برای او رخ دهد و محصول خوبی را برداشت کند؟ بدون شک خیر! پس یکی از عوامل بسیار مهمی که در مولفه شانس باید به آن توجه داشته باشید زمان است. این که بتوانید فعالیت‌های خود را در زمان مناسب انجام دهید.

قطعاً فردی که در سنین جوانی به دنبال کسب تحصیلات و تجربیات می‌رود، شانس بیشتری برای موفقیت خواهد داشت نسبت به فردی که در سنین میانسالی برای این موضوع اقدام کند. بنابراین اگر خواهان افزایش شانس خود هستید، زمان بندی درستی داشته باشید. یک زمان بندی دقیق می‌تواند شما را تبدیل به یک فرد خوش شانس کند.

۷.تجربیات زیادی کسب کنید
کسب تجربه فراوان می‌تواند میزان موفقیت شما را بالا ببرد و در واقع شانس طلایی شما برای رسیدن به اهدافتان باشد. ممکن است گاهی برخی از این تجربه ها به شکست منتهی شود، اما نباید ناامید شوید. هر کدام از این شکست ها در صورتی که درس درست را از آن ها بیاموزید، بدون شک می‌توانند برای شما مقدمه یک شانس برتر و خوش شانسی بزرگ باشند.

البته منظور ما این نیست که در هر زمینه‌ای کاملاً بی گدار به آب بزنید و بدون فکر کردن به عواقب آن، شکست ها را به جان بخرید. زیرا ممکن است در برخی زمینه ها، این شکست ها بهای بسیار سنگینی را برای شما داشته باشند. منظور ما این است که گاهی ریسک کنید. ریسک کردن در زندگی می‌تواند میزان خوش شانسی را افزایش دهد. البته ریسکی که با فکر و برنامه به سمت جلو هدایت شود. خود ریسک پذیری یکی از مهم ترین راه های افزایش خوش شانسی است

۸. ریسک پذیری و خوش شانسی
بدون شک بارها ایده های بسیار زیادی به ذهن شما رسیده است که اگر یکی از آنها را عملی می‌کردید، احتمال رسیدن به موفقیت شما بسیار زیاد می‌بود. اما به دلیل ترس این کار را انجام ندادید.

ریسک پذیری دو نتیجه در پی دارد. یا شما را به موفقیت می‌رساند، یا نهایتاً به شکست منجر می‌شود. می‌توانید با احتمال شکست، هیچ ایده ای را عملی نکنید و برای انجام هیچ کاری پیش قدم نشوید. در این صورت درست است که شکستی را متحمل نمی‌شوید، اما فراموش نکنید که هیچ کاری نیز انجام نداده اید! حال اگر این ترس را کنار بگذارید و ایده های خود را تبدیل به فرصت کنید، حتی اگر گاهی شکست را برای شما در پی داشته باشد، باز هم تلاش کرده اید و کاری انجام داده اید.

از حرف زدن و مطرح کردن ایده هایتان هراس نداشته باشید. ممکن است افراد بسیار زیادی در اطراف شما باشند که حاضر هستند ایده های شما را عملی کنند. بنابراین جسارت این را داشته باشید که درباره ایده های خود صحبت کنید و آنها را با دیگران مطرح نمایید.

۹. ارتباطات خود را گسترش دهید
شاید برای شما جالب باشد که بدانید گسترش ارتباطات تان می‌تواند تا حد قابل توجهی در میزان بالا رفتن موفقیت شما نقش داشته باشد. تصور کنید که شما با تعداد زیادی از افراد در ارتباط هستید و آنها را می شناسید. آن ها هم در شغل و حرفه های خاصی مشغول به کار هستند. پس طبیعتاً احتمال موفقیت شما بیشتر خواهد شد.

زیرا زمانی که در زمینه خاصی به مشکلی بر بخورید، می‌توانید از آنها کمک بگیرید و مسائل خود را حل کنید. باید جرأت این را داشته باشید که آغاز کننده ارتباط باشید. به عنوان مثال زمانی که در تاکسی یا اتوبوس هستید و قرار است مسیری را با فرد دیگری هم سفر باشید، ایده بسیار جالبی است که سر صحبت را با او باز کنید و درباره خودتان برای او صحبت کنید. در مقابل از او نیز اطلاعاتی را دریافت کنید. شاید فردی که در کنار شما نشسته، دارای جایگاه بسیار مهمی باشد و بتواند برای شما در زمینه های مختلف کارساز باشد. فراموش نکنید که دیل کارنگی معتقد بود که ۸۵ درصد موفقیت شما بستگی به روابط تان دارد.

عادات مشترک میان افراد خوش‌شانس
بسیاری از محققان در مورد علت موفقیت افراد خوش‌شانس و اتخاذ رفتارهای مشترک میان آنان توافق نظر دارند. آن‌ها بر این باور هستند که افراد خوش‌شانس، اغلب زمینه را برای رسیدن به اهداف خود فراهم می‌آورند و به اصطلاح، به صدای درون خود برای موفقیت گوش می‌دهند. همچنین این افراد، آینده‌ای مثبت را پیش روی خود تصور می‌کنند و همین امر باعث می‌شود برای دستیابی به اهداف خود بجنگند. افراد خوش‌شانس، همواره نگرشی مثبت نسبت به زندگی دارند و تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند موقعیت‌های بد را به خوش‌شانسی تبدیل کنند.

خوش شانسی‏ های خود را بشمارید تا نگرشی مثبت پیدا کنید

می‎خواهید خوش شانس باشید؟
خوش‎بختانه هنوز هم امید هست.
ریچارد وایزمن می‏گوید با به‎کارگیری چند تکنیک مشخص هر کس می‏تواند مثل افراد خوش شانس فکر و رفتار کند.
یکی از این راهکارها، داشتن یک “دفترچه شانس” برای ثبت اتفاقات مثبت روزانه است: “هر بار که خوش شانسی می‎آورید یا اتفاق مثبتی برایتان می‏افتد ، هر چقدر هم کوچک به نظر بیاید، آن را یادداشت کنید.”
این کار به کاهش انرژی‎های منفی و توجه‎ به جنبه ‏های مثبت زندگی کمک می‏کند.
شکی نیست که گاهی اوقات اتفاقاتی برایمان می‏افتد که خارج از کنترل ماست، اما داشتن یک “دفترچه شانس” کمک می‎کند انعطاف‎پذیرتر باشیم.
وایزمن می‏گوید این تکنیک فورا نتیجه نمی‏دهد و تأثیرش بعد از حدود یک هفته آشکار خواهد شد.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

نرگس سه شنبه , ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۰

اگرهمه آدمهاتوشرلیط یکسان به دنیااومدن وامکاناتشون مساوی بوداون موقع این حرف هادرست بود.وقتی تویه خونواده فقیرباهزاران مشکل به دنیابیای باکدوم ازمشکلاتت میخوای بجنگی

پدرام کوهکن زاده یکشنبه , ۱۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۶:۳۹

شانس داشتن علتش ذاتیه و اصلا ربطی به تلاش و کوشش نداره ولی تلاش و کوشش فرد خوش شانس میتونه شانسش رو مضاعف کنه و کیفیت دنیایه آدم خوش شانس رو بیشتر کنه ولی اگه دست روی دست هم بزاره باز هم اینقدر شانس براش میاره که یه زندگی خوب داشته باشه
من شنیدم که از قدیم میگفتند که یک جو شانس بهتر از صد جریب زمینه کشاورزیه خوب دلیل خوش شانسی و بد شانسی چیه ما در دنیا سه نوع نیرو داریم نیروی مثبت نیروی صفر و نیروی منفی روح انسانها هم سه جوره انسان با روح با انرژی مثبت خوش شانسه بدون تلاش به نتیجه میرسه روح با انرژی صفر انسان معمولیه با تلاش به نتیجه میرسه و انسان با روح با انرژی منفی هر چه تلاش بکنه به نتیجه نمیرسه و روح هم چیزی نیست که بشود با دعا و نیایش و یا با جادو اون رو تقویت کرد این حرفها همش حرف مفته البته عبادت و دعا برای توشه آخرته و ربطی به روح نداره

رضا محمدی شنبه , ۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۹

بابا مزخرف نگید..یه دوست دارم دست رو دست و پا رو پا داره…ارث بهش رسیده الان تو رفاااااه کامل و میلیارده ….چی میگی شما؟!

آخرین اخبار