چاپ کد خبر: 3339
14 دی 1397
بررسی وضعیت فرزندان روسای دولت ۹ کشور جهان

چرا دولت‌های دیگر آقازاده ندارند؟

مصطفی آرانی| آقازاده ظاهرا واژه‌ای است که از ابتدای دهه ۷۰ در ادبیات سیاسی ایران به وجود آمده و در ابتدا مصداق آن، فرزندان هاشمی رفسنجانی بودند.
با این حال این کلمه که در واقع به رانت‌ها و سوءاستفاده‌های احتمالی از یک رابطه فرزندی اشاره دارد در حال حاضر هم توسعه مفهومی و هم توسعه مصداقی پیدا کرده است به نوعی که در حال حاضر نه فقط با فرزند که با داماد و باجناق و… هم روبه رو هستیم و در عین حال مصداق این مورد از خانواده هاشمی بیرون آمده و دامن اغلب صاحبان قدرت را‌ تر کرده است.
در این شرایط و در حالی که ما همیشه از زمان مشروطه، چشمی به الگوی کشور‌های دیگر در این موارد داشتیم، خوب است که نمونه آقازاده‌های روسای دولت در چند کشور جهان را مرور کنیم و ببینیم آن‌ها در کجا درس خوانده اند، چطور پول در می‌آورند و در کل چگونه زندگی خود را پیش می‌برند.
بیایید از رهبران سیاسی آغاز کنیم که از هفت دولت آقازاده و آقازادگی رها هستند. مثلا خانم مرکل، صدراعظم آلمان که تا به حال دو بار هم ازدواج کرده، اساسا فرزندی از خود ندارد.
مرکل از ازدواج اول خود که در سال ۱۹۷۷ و در ۲۳ سالگی انجام داد و ۵ سال به طول انجامید بچه‌ای ندارد و وقتی در سال ۱۹۹۸ یعنی در ۴۴ سالگی هم برای بار دوم ازدواج کرد، احتمالا فکر کرد که برای مادر شدن، کمی دیر شده است.
مرکل البته نامادری دو فرزند همسر فعلی خود هست، ولی خب آن‌ها آنقدر ناشناخته هستند که مثلا دانیل حتی یک صفحه ویکی پدیا هم ندارد و آدریان هم صفحه ویکی پدیایی به زبان آلمانی دارد که فقط سوابق علمی او در آن نوشته شده است.
همین وضعیت را خانم ترزا می‌در انگلستان دارد. خانم می‌البته فقط یک بار در سن ۲۴ سالگی ازدواج کرده، ولی از این ازدواج که حالا ۳۷ سال از آن می‌گذرد فرزندی ندارد و گفته میشود که خیلی هم از این بابت ناراحت است.
چرا دولت‌های دیگر آقازاده ندارند؟
ترزا می و آنگلا مرکل هیچ‌کدام فرزند ندارند
اما جالب است بدانید که دیگر قدرت اروپایی یعنی فرانسه نیز با چنین وضعیتی روبه رو است. آقای امانوئل مکرون، رئیس جمهور ۴۱ ساله فرانسه که در ۳۱ سالگی با یک خانم ۵۵ ساله (که قبلا معلم او بوده) ازدواج کرده است، تاکنون از این ازدواج فرزندی ندارد.
چرا دولت‌های دیگر آقازاده ندارند؟
امانوئل مکرون و همسرش
اما بیاییم به شرق جهان. آقای نارندرا مودی، نخست وزیر ۶۸ ساله کشور هند است. او در ۱۸ سالگی با خانمی به نام جاشوداین ازدواج کرده، ولی مدت کوتاهی با او زندگی کرده و بعد از آن، عملا از این خانم جدا شده است و تا به حال، ازدواج دیگری نداشته که از آن فرزندی داشته باشد و بخواهد درگیر بحران آقازادگی شود.
چرا دولت‌های دیگر آقازاده ندارند؟
نارندرا مودی
کمی آنطرف‌تر در چین، شی جین پینگ رئیس جمهور ۶۵ ساله چین که تا به حال سابقه دو ازدواج دارد، از ازدواج دوم خود دختری ۲۶ ساله به نام چی مینگز دارد که در زمینه کمک به قربانیان سوانح طبیعی مثل زلزله و سیل فعالیت می‌کند.
او ابتدا با نام مستعار در دانشگاه ججیانگ چین مشغول به تحصیل می‌شود و در سال ۲۰۱۰ به دانشگاه هاروارد می‌رود، اما در آنجا تقریبا یک دانشجوی معمولی بوده و برای همین هم بعد از پایان دوره تحصیلاتی خود به چین باز می‌گردد.
جالب خواهد بود اگر بدانید که مشکل آقازادگی در ژاپن هم با عدم فرزندآوری حل شده است. شیزو آبه، نخست وزیر ژاپن که در ۳۳ سالگی با همسر خود ازدواج کرده و حالا ۳۲ سال است که زندگی مشترکش ادامه دارد، از این رابطه فرزندی ندارد و حتی گفته میشود که تلاش او برای درمان ناباروری شان، با شکست روبه رو شده است.
چرا دولت‌های دیگر آقازاده ندارند؟
گفته می‌شود تلاش شینزو آبه و همسرش برای درمان ناباروری شان، با شکست روبه رو شده است
کمی آن طرف‌تر و در منتهی الیه شرقی جهان یعنی در کره جنوبی اوضاع خیلی جالب است. رئیس جمهور کره یعنی آقای مون جه این، از ازدواج خود در سال ۱۹۸۱ و در ۲۸ سالگی، یک دختر و یک پسر دارد که فقط در مورد پسر می‌دانیم که شرکتی در زمینه بازی‌های کامپیوتری و ویدئویی دارد.
چرا دولت‌های دیگر آقازاده ندارند؟
مون جه این و همسرش
در همسایه شمالی ما یعنی روسیه، رئیس جمهور از همسری که نزدیک به ۳۱ سال با او زندگی کرده، دو دختر دارد. اولی که ماریا نام دارد و بسیار حضور رسانه‌ای اندکی دارد؛ در دانشگاه دولتی مسکو درس خوانده است و حالا در فعالیت‌های داوطلبانه و خیریه فعال است، اما همسر پولدار و ثروتمندی دارد که آلمانی تبار است و قبلا یکی از مدیران ارشد گاز پروم، شرکت دولتی گاز روسیه بوده است.

بیشتر بخوانید: عکس‌هایی از زندگی خصوصی پوتین


اما دختر دیگر آقای رئیس جمهور یعنی کاترینا، یک رقصنده است و او نیز در دانشگاه دولتی مسکو درس خوانده است. کاترینا نیز با یک فعال اقتصادی بزرگ در بخش بانک و گاز روسیه ازدواج کرد که در ژانویه سال ۲۰۱۸ گفته شد که این دو از یکدیگر طلاق گرفته اند.
چرا دولت‌های دیگر آقازاده ندارند؟
در نهایت به رئیس جمهوری همسایه مان یعنی ترکیه و آقای اردوغان بپردازیم. اردوغان از ازدواج خود با خانم امینه، ۴ فرزند دارد که در این میان، نام احمد و بلال، بیش از دو فرزند دیگر شناخته شده است.
احمد که زندگی کم حاشیه تری دارد در دانشگاه بیلگی استانبول درس خوانده و شرکتی در زمینه کشتیرانی و حمل و نقل دریایی دارد.
بلال، اما هم به دانشگاه ایندیانا و هم به دانشگاه هاروارد رفته و هم اینکه در ترکیه، به فساد متهم شده و حتی برای او جلسه بازپرسی هم تشکیل شده است.
به این ترتیب به شکل جذابی از میان ۹ رئیس کشوری که در اینجا مورد بررسی قرار گرفت، پنج نفر، اساسا فرزندی ندارند که بخواهند درگیر ماجرای آقازادگی شوند و از میان ۴ نفر دیگر هم این فقط اردوغان است که فرزندش با اتهام فساد روبه رو شده است.
فقط هم فرزندان روسای جمهور چین و ترکیه هستند که سابقه تحصیل در کشوری دیگر از کشور خود و به طور مشخص آمریکا را دارند.
منبع: هفت صبح

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار