چاپ کد خبر: 18851
30 آذر 1398

چرا سیل هر سال به لامردی ها سرمی زند؟!

سیلی که هر سال به لامردی ها سرمی زند/ وقتی پل جوابگوی حجم آب نیست

 سیلی که روستاهای مختلف لامرد را در خود غوطه ور کرد، برای سومین سال است که رخ داده و اقدامات پیشگیرانه ای نیز برای آن انجام نمی شود.

سیلی که اخیراً برخی از روستاهای لامرد را درنوردید، خسارات زیادی را به مردم وارد کرد. خساراتی که گفته شده قبلاً در خصوص وقوع آن هشدارهای لازم داده شده بود.یکی از این هشدارها بی توجهی به تعریض پلی بود که در سیل امسال حجم آب بیشتر از ظرفیت دهانه آن بود.

دهیار روستای کندر عبدالرضادر این خصوص ضمن تشکر و قدردانی از امام جمعه لامرد که از ساعات اولیه سیل، در این روستا حضور یافتند، و تلفن خود را زمین نمی‌گذاشتند و پیگیر امور سیل در این روستا بود، تصریح کرد: در کشور ما افرادی هستند که از وقت خانواده خود زده و به همنوع و هم کیش خود کمک کنند، و این نیروهای بسیجی آتش به اختیار با حضور خود در این روستا باعث التیام مردم و بازگشایی و پاکسازی معابر و همچنین آواربرداری چندین منزل شدند، جای تشکر و قدردانی دارد.

3325352

وی خاطرنشان کرد: بنده به عنوان دهیار این روستا از مسئولین مطالبه گر هستیم و روستای ما در معرض خطر است، برای این رودخانه باید کار اساسی انجام شود و خاک ریز به درد اینجا نمی‌خورد.

عباس توانا دلیل سیلابی شدن و تخریب وسیع منازل مسکونی در این روستا را جوابگو نبودن دهنه پل رودخانه دانست و اظهار کرد: خروجی آب جوابگوی حجم آب سرریزی از رودخانه نبوده، و خروجی آب به حدی کم است که عرض رودخانه ۷۰ متر، ولی عرض سه دهانه خروجی آب ۲۰ متر است و این استاندارد نمی‌باشد.

وی افزود: گلزار شهدا و مدرسه این روستا نابود شده و کلیه دیوارهای ۲ متری را آب فرا گرفته بود که کلاً تخریب شده، منازل مسکونی و طرح‌های بهسازی ما نابود شده، مسؤلین به فریاد ما برسند.

چندین بار برای پل مکاتبه کرده بودیم

او گفت: از سال ۹۴ تاکنون، این سومین سیل است که به مردم خسارت وارد شده است، و حسینیه روستا تا یک متر و بعضی از منازل نیز بیش از یک متر به زیر آب رفته است، و از سال ۹۴ تاکنون، چندین بار مکاتبه انجام داده‌ام، فقط توانسته‌ایم یه دهنه هشت متری به پل اضافه کنیم، و در همان زمان بنده اعلام کردم که این دهنه هشت متری جوابگو نیست، اما بانظر کارشناس اداره راه همان هشت متر تأیید شد.

توانا ادامه داد: بیش از ۲۰ رأس گوسفند تلف شده، در آواربرداری امروز توسط نیروهای جهادی آتش به اختیار از زیر آوار بیرون آورده شد، و تعدادی از ماشین آلات راهسازی به صورت خودجوش در حال آواربرداری بودند.

3325353

او گفت: اکثر سازه‌های روستا خشت و گلی است و بیش از ۶۰ درصد منازل مسکونی این روستا دچار ابگرفتگی شدید شده‌اند، و فشار آب چنان زیاد بوده که منازل مسکونی پایین روستا نیز دچار خسارت شدید شده است.

دهیار ۱۵۰ خانواری کندر عبدالرضا اظهار کرد: از مئسولین می‌خواهیم که فکر اساسی برای رودخانه کندرعبدالرضا کنند، و پلی با سازه بتونی به عرض ۷۰ متر که عرض رودخانه است، ساخته شود تا دچار این معضل نشویم.

وی گفت: خسارت سیل اخیر به حدی است که زمین‌های کشاورزی به عرض ۵۰ سانتیمتر از ماسه پوشیده شده، و خیلی از منازل به دلیل نداشتن ایمنی مطمئن قابل سکونت نیست، و با توجه به بارندگی دو روز اینده خیلی از سکنه به دنبال پناهگاهی امن برای خود هستند.

3325354

او افزود: آواربرداری واحدهای مسکونی تخریب شده و همچنین بازگشایی و پاکسازی معابر که در دستور کار بود در مرحله اول به اتمام رسید.توانا در پایان، خواستار پرداخت خسارت به طرح بهسازی روستا، و واحدهای مسکونی، و همچنین ساخت سازه بتونی خروج آب رودخانه شد.

واژگونی ۶۰ پایه برق در سیل اخیر در لامرد

در عین حال اسماعیل رستمی با اشاره به سیل اخیر و شکسته شدن تعدادی از پایه‌های برق در این شهرستان اظهار کرد: تمامی منازل مسکونی مشترکین برق دار هستند، اما برخی از مشترکین کشاورزی به علت عدم امکان حضور ماشین آلات اتفاقات برای اصلاح شبکه بی برق می‌باشند.او گفت: خسارت سه کیلومتری به شبکه فشار متوسط برق باعث قطع برق ۵۰۰ مشترک، و شکسته و یا واژگون شدن ۶۰ پایه برق شده است.

3325357

رستمی از یک کیلومتر شبکه فشارضعیف که پس از ۴۸ ساعت بی برقی با تلاش نیروهای اتفاقات کلیه مشترکین برق دار شدند، تصریح کرد: در این بارندگی سیل آسا تعداد ۱۱ اکیپ از نیروهای متخصص و توانمند ما در اتفاقات، به صورت مستمر در حال مرتفع کردن مشکلات شهروندان بوده‌اند.

او افزود: در این سیل تعداد ۴ ترانس سوخت، و ۴ ترانس دیگر نیز سقوط کرده است.رستمی ادامه داد: خسارت سه کیلومتری شبکه فشار متوسط و واژگونی ۶۰ پایه، از دیگر اتفاقات در سیل اخیر بود که تا کنون براورد خساراتی انجام نشده است.

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار