چاپ کد خبر: 77279
17 اسفند 1400

چرا مسافرین نوروزی شیراز باید از شهر باستانی فیروزآباد دیدن کنند؟

شهرستان فیروزآباد در استان فارس با قدمتی هزاران ساله و تمدنی کهن، برای گردشگران آنچنان جذابیت خواهد داشت که مسافران را چند روزی میهمان بازدید از میراث کهن خود کند.

شهر باستانی فیروزآباد 1

  به گزارش اول فارس از شیراز ، این شهرستان به مرکزیت شهر فیروزآباد با وسعت سه هزار و ۵۴۲ کیلومتر در ۹۰ کیلومتری شیراز قرار دارد. این شهرستان از شمال به شهرستان های شیراز و کازرون از غرب به فراشبند و از جنوب به شهرستان قیروکارزین و از شرق به جهرم محدود می‌شود.

فیروزآباد به گواهی تاریخ یکی از شهرهای مهم و باستانی اقلیم پارس بوده که در دوران امپراطوری هخامنشی تا غلبه اسکندر مقدونی از مناطق آباد و مهم بوده و بعد از تسلط اسکندر و جانشینان او به صورت مرکز مقاومت علیه حکمرانان یونانی درآمده و سالهای متمادی پناهگاه آزادمردان و میهن پرستان و عناصر استقلال طلبانی بوده که نمی‌خواستند از بیگانه اطاعت کنند.

شهری که امروزه فیروزآباد نامیده می‌شود در گذشته “گور” نام داشته که بر اساس منابع تاریخی معتبر، شهر گور یا جور یا اردشیر خره را اردشیر بابکان ساخت و آن را تختگاه خود قرار داد. پس از مرگ اردشیر به سال ۲۴۱ میلادی، الگوی ساختمانی این شهر که دایره‌ای شکل بوده مورد تقلید فراوان واقع شد و تا سده‌های میانه، نزدیک به ۴۰۰ شهر بدین صورت ساخته شد.

شهر باستانی فیروزآباد 2

ابن بلخی که یک هزار سال قبل “فارسنامه” را تالیف کرده است در این خصوص نوشته: “فیروزآباد که قدیم آن را گور می‌نامیدند به روزگار کیانیان شهر بزرگی بوده و حصاری عظیم داشت. اسکندر مقدونی چون به پارس حمله کرد چندان که کوشید نتوانست به حصار شهر گور رخنه کند لذا جهت رودی را که از سر کوه می آمد، به طرف شهر برگرداند و در شهر جاری ساخت تا آنکه تمام شهر گور در آب غرق شد.

فیروزآباد نسبت به زمین‌های اطرافش در گودی واقع شده‌است لذا با آب رودخانه‌ای که اسکندر درشهر جاری ساخت، این شهر به یک دریاچه تبدیل شد و این دریاچه قرن‌ها باقی بود تا این که اردشیر با تمهیداتی آب دریاچه را تخلیه کرد و شهر جدیدی به جای شهر گور بنا نهاد و نام آن ا “اردشیرخوره” نامید.

فیروزآباد مانند بسیاری از شهرستان های فارس جذابیت های فراوانی برای گردشگران دارد مانند کاخ اردشیر، شهر گور، قلعه دختر که مسافران را برای چند روز مهمان خود کند.

کاخ اردشیر بابکان _ آتشکده

این بنا با طول ۱۱۶ متر و عرض ۵۵ متر یکی از کاخ های ییلاقی اردشیر به شمار می رود که از سنگ پاره و ملاط گچ ساخته شده و نمای آن از شمال به چشمه جوشان ورودی موسوم به برم پیر (قمپ و خنب) که آب زلالی از آن می جوشد و از جنوب به دیوار باره بلندی است که آتشکده اصلی در آن جهت و بیرون از کاخ ساخته شده است.

کاخ اردشیر بابکان

از ورودی شمالی بعد از ایوانی به طول ۲۸ و عرض ۱۴ متر با سقف گهواره ای به تالار میانی مربع شکل و گنبد واری به ابعاد ۱۴×۱۴ وارتفاع بین ۲۱-۲۵ متر ول می شود و از تالار میانی به دو تالار قرنیه در شرق و غرب اتصال دارد و هر تالار با راهروهای جداگانه به بخش های دیگر کاخ راه دارند و راهرو تالار غربی به پلکان طبقه دوم کاخ منتهی می شود.

ایوان جنوبی بیشتر به اتاق های چهار جانب کاخ که به نظر جمعی از کارشناسان مهمانسرای کاخ بوده و به ورودی جـنـوبـی باز می شود. گچ بری و تزئینات تالارها بسیار زیبا و با شکو شبیه کاخ تچر، تخت جمشید است زیربنای کاخ با چشمه جوشان هشت هزار و ۵۰۰ متر مربع است.

صخره پیکار نقش پیروزی

این نقش برجسته یادبود جنگ و پیروزی بنیانگذار سلسله ساسانیان (اردشیر بابکان) برآخرین پادشاه اشکانی (اردوان پنجم) و جزء اولین و قدیمی ترین نقش برجسته غیر مذهبی ساسانیان است که در سه کیلومتری جاده فیروزآباد به شیراز، بـرفـراز صخره ای در سمت راست رودخانه تنگاب حجاری شده است.

صخره پیکار نقش پیروزی

در این نقش برجسته که بزرگترین اثر صخره ای دوران ساسانی است سه صحنه نبرد تن به تن اردشیر با اردوان پنجم، پیکار شاپور اول جانشین اردشیر با دربندان وزیر بزرگ اردوان، یکی از سرداران اردشیر بایک دست گردن حریف خود را درچنگ می فشارد و با دست دیگر، کمر همتای خود را گرفته و سعی دارد که او را از زمین بلند نموده و برزمین بکوبد.

شهر باستانی فیروزآباد 3

پل مهرنارسه

در کنار سنگ نگاره تاجگذاری اردشیر (نقش رستم) ویرانه های پلی بسیار قدیمی با سنگ های بادبر دویست های چله ای و لاشه سنگ و ملاط گچ که به دستور «مهرنارسه» یکی از نخست وزیران با نفوذ امپراطوری ساسانی امیران است و صدارت سه  پادشاه را عهده دار بوده است.

پل مهرنارسه

وی لقب هزار بندک، که یکی از القاب بزرگ ساسانی ها بوده داشته است. در قسمت بالایی پل، سنگ نبشته ای به ابعاد۵۰×۸۰ در هفت سطر به خط پهلوی دیده می شود که نخستین بار پرفسور هرتسفلد در ۱۹۲۴ میلادی آن را یافت و چندی بعد پروفسور گیرشمن آن را مورد بررسی قرار داد ولی تحقیقات کامل را پروفسور هنتیگ استاد دانشگاه لندن در سال ۱۳۲۹ هجری انجام داد و بنا به نوشته اودر مجله آسیایی لندن، این سنگ نبشته متعلق به قرن ۵ میلادی یعنی زمان مهرنارسه می رسد.

شهر گور

اردشیر بابکان فرزند بابک نوه ساسان موبد معبد آناهیتا پس از پیروزی بر اردوان پنجم سلسله ساسانیان را بنیانگذاری کرد و شهر گور را مقر حکومت خویش قرار داد. قدمت شهر به دورۀ اشکانیان برمی گردد زیرا ساختن شهرهای دایره ای شکل مختص پارتیان بوده است.

اردشیر پس از پیروزی بر اردوان این شهر را احیا می کند. قطر شهر گور دو کیلومتر و دورتادور آن را حساری خشتی با خندقی به عرض ۵۰ متر محصور کرده، چهار دروازه به نامهای مهر(میترا) در شرق، دروازه بهرام درغرب شمالی، هرمز، جنوبی اردشیر ورودی های این شهر را تشکیل می دهند. در بخشهای شهر که مجزا می شده بناهای حکومتی و محل اقامت درباریان بوده است.

قلعه دختر

بنای تاریخی با ارزش دیگر قلعه دختر است که در قلعه کوه (پارنا) در تنگه تنگاب است که احداث آن نشانۀ ظهور امپراتوری ساسانی و افول دولت اشکانی است.

این قلعه از سه جهت شمال، غرب، جنوب با صخرۀ کوهستانی با ارتفاع غیر قابل نفوذ محصور است و بر هر صخره با روی بلند و برج های دیده بانی ساخته شده در سمت شرق با فاصلۀ بیش از یک کیلومتر از قلعه دیوار سنگی محکمی کشیده شد تا مانع ورود افراد شود.

قلعه دختر 2

تنها راه ورود به این دژ از جنوب قلعه با پلکانی بوده که علاوه بر صخره کوه از چند لایه دیواره باره و برج تودرتو با نگهبانان مخصوص امکان پذیر بوده است، داخل قلعه با سه طبقه متوالی تنظیم و با برج پلکانی با هم ارتباط داشته است. طبقه اول اتاق نگهبانان با برج های مشرف به جهات مختلف با روزنه های خاص و قابلیت تیراندازی از داخل به خارج قلعه و یک آب انبار و دو حلقه چاه مخفی حفاری شده در دل کوه تا عمق رودخانه، حیاطی با تالار بزرگ طبقه دوم را تشکیل می دهد که بخش محل استراحت نگهبانان و محافظان و بخش مخصوص مهمانان بوده است.

بنای شاهی با دیوان و تالار گنبد دار در سطح سوم قرار گرفته است تا تالار اصلی با اتاق های جانبی به صورت قلعه عظیم و مدوری برفراز بلندترین نقطه رشته کوه و داخل خط دفاعی قلعه قرار گرفته است. این قلعه نخستین بنای گنبد دار ایرانی است که با اصول فنی و معماری خاص ساخته شده ومصالح به کاررفته در آن شبیه کاخ اردشیر است.

شهر باستانی فیروزآباد 4

فیروزآباد پر جاذبه ترین شهر

درنا شهبازی اظهار داشت: شهرستان فیروزآباد با ۱۰۷ اثر تاریخی ثبت ملی و ۵ اثر تاریخی ثبت جهانی حدود نیمی از آثار ثبت جهانی رو در خود نهفته است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فیروزآباد افزود: به دلیل آب و هوای خوش و معتدل این شهرستان بیش از ۹۰ جاذبه گردشگری طبیعی شناسایی و ثبت شده که به جرات می توان گفت این شهرستان یکی از پرجاذبه ترین شهرستان های کشور است.

وی ادامه داد: کوه برز، دالان بهشت، تنگاب، ابشار خرقه، سد هایقر، تنگه هایقر یا گرندکانیون به طول ۸ هزار متر و عمق دره ۴۰۰ مترو میمند با جاذبه های گردشگری بسیار مشهور به شهر گل و گلاب از جمله جاذبه این شهرستان است.

شهبازی اضافه کرد: این شهرستان با دارا بودن ۱۰ هزار هنرمند بافنده و کسب مقام ها و افتخارات ملی و جهانی در عرصه بافندگی و دست بافت های داری به عنوان شهر و پایتخت دست بافت های داری معرفی شده است.

وی تصریح کرد: برنامه ها جهت هماهنگی ستاد اسکان نوروزی و استقبال میهمانان نوروزی در حال شکل گیری بوده که در صورت تصویب و اجرایی شدن به اطلاع همشهریان و مسافرانی که قصد سفر و بازدید از شهر فیروزآباد داشته خواهیم رساند.”خبرگزاری فارس”

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

جواد چهارشنبه , ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۶

عزیزم بیا تا برات بنویسم

ناشناس چهارشنبه , ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۳

عزیزم بیا تا برات بنویسم

Aylin چهارشنبه , ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۵

من یه بار رفتم فیروز آباد
واااای که چقد ترکای اونجا،کل استان فارس،مهمون نوازن و گل و گلاب❤
فرهنگ،زبان،اخلاق،لباس…… ترکا و مردم استان فارس عاااالیه
من اصن نمیدوستم انقد ترکای جنوب ایران خوبن!
به خونگرمی قشقایی ها ندیده بودم
در رابطه با فیروزآباد،واقعا تاریخی و زیباست!
عاشق تاریخ استان فارسم

ناشناس چهارشنبه , ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۰

شهر زیبای من فیروزآباد دوستت دارم البته از زبان مهم فارسی. وترکی چیزی نگفته به هر حال عاشقتم فیروزآباد زادگاه من دوستت دارم

زهرا چهارشنبه , ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۳

چرا امامزاده ها و اماکن مذهبی را ننوشتید

سنبه چهارشنبه , ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۶

حالا چرا حرص میخوری میخواست شهر شما هم آثار باستانی داشته باسه

احمدرضا چهارشنبه , ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۷:۲۵

فیروزآباد از شرق به شهرستان کوار ختم میشه جهرم کجا بود آثار باستانی شهرستان کوار هم میخواید بزنید به نام خودتون رو که نیست….

رضا چهارشنبه , ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۷:۲۳

فیروزآباد از شرق به شهرستان کوار ختم میشه جهرم کجا بود آثار باستانی شهرستان کوار هم میخواید بزنید به نام خودتون رو که نیست….

معینی چهارشنبه , ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۷:۱۸

زنده باد شهر زیبای فیروزآباد

غلامعلی سه شنبه , ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۸

تا یاد داریم کوروش ذوالقرنین بود نه اسکندر حاجی

ایران کهن سه شنبه , ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۱

از نظر شما اسکندر ذوالقرنینه شاید ازنوادگانش باشی

آخرین اخبار