چاپ کد خبر: 52308
9 اردیبهشت 1400

چربی شکمی حتی در افراد لاغر کشنده است

بر اساس گزارش جدید انجمن قلب آمریکا، افرادی که حجم زیادی چربی احشایی در شکم و کمر و سایر اندام‌های حیاتی بدن خود دارند، در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی هستند، حتی اگر شاخص توده بدنی آنها در محدوده سالم باشد.

به گزارش اول فارس به نقل از  پایگاه خبری “انجمن قلب آمریکا” (American Heart Association) به نقل از دکتر تیفانی پاول ویلی، رئیس هیئت تحریریه این انجمن می‌نویسد: «چربی شکمی با استفاده از نسبت دور کمر به قد [قد شما باید حداقل دو برابر دور کمر شما باشد تا این نسبت به خوبی حفظ شود] یا نسبت دور کمر به لگن (WtHR) اندازه‌گیری می‌شود. نشان داده شده است که این نحوه اندازه‌گیری، مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی-عروقی را مستقل از شاخص توده بدنی (BMI) پیش‌بینی می‌کند.»

چربی شکم

شاخص توده بدنی نشان می‌دهد قد و وزن شما تا چه حد با هم تناسب دارند.

کارشناسان توصیه می‌کنند که هم اندازه‌گیری چربی شکم (WtHR) و هم شاخص توده بدنی در هنگام مراجعه منظم به پزشک باید در نظر گرفته شود زیرا حتی در افراد دارای وزن سالم نیز WtHR می‌تواند به معنی افزایش خطر بیماری قلبی باشد. چاقی شکمی با تجمع چربی در اطراف کبد نیز ارتباط دارد. این عارضه اغلب منجر به بیماری کبد چرب غیرالکلی می‌شود و خطر بیماری قلبی عروقی را افزایش می‌دهد.

در سراسر جهان، حدود ۳ میلیارد نفر اضافه وزن دارند یا به چاقی مبتلا هستند. اپیدمی چاقی به طور قابل توجهی به بسیاری از بیماری‌های مزمن و بیماری‌های قلبی-عروقی در سراسر جهان کمک می‌کند. به طور خاص، چاقی با خطر بالاتر بیماری عروق کرونر و مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی-عروقی همراه است و به کلسترول بالا، دیابت نوع ۲، فشار خون بالا و اختلالات خواب کمک می‌کند.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار