چاپ کد خبر: 40319
25 آذر 1399

چند توصیه ویژه در مورد نگهداری خودرو

بدون در نظر گرفتن اینکه چه خودرویی سوار می‌شوید یا چند سال از عمر خودرویتان گذشته ، با یک سری روش‌های ساده‌ می‌توانید از استهلاک آن جلوگیری کنید و ارزش خودرو را حفظ کنید .

 تسمه تایم

نگهداری از تسمه تایم

از کار افتادن تسمه تایم اتفاق نادری است . تسمه تایم تسمه‌ ای لاستیکی و مقاوم است که حرکات موتور را به میل بادامک منتقل می‌کند تا سوپاپ‌ها را به حرکت درآورد . این تسمه روی پلی میان میل‌لنگ و میل‌بادامک حرکت می‌کند . اگرچه تسمه تایم اهمیت بالایی دارد اما لازم نیست که مرتبا تعویض شود مگر اینکه در دفترچه راهنما زمان تعویض ذکر شده باشد . اگر دفترچه راهنما زمان مشخصی را برای تعویض آن ذکر نکرده ، هر ۲۴۰۰۰ کیلومتر آن را چک کنید تا در صورت فرسودگی متوجه شوید .

برای چک کردن تسمه تایم ، یک پوشش یا سرپوش باید برداشته شود و اغلب این کار هزینه زیادی در بر دارد زیرا به شما توصیه می‌شود که بهتر است تسمه تایم را نیز عوض کنید . این توصیه مزخرفی است چراکه تعویض تسمه تایم ممکن است هزینه بالایی داشته باشد در حالی که برای چک کردن آن اینگونه نخواهد بود .

بسیاری از تسمه تایم‌ها پس از ۱۶۰ هزار کیلومتر هم دچار مشکل نمی‌‌شوند . هوندا اعلام کرده که تسمه تایم‌های موجود در خودروهایش مادام العمر هستند ، این دست‌کم بدان معناست که مطمئنا می‌توانید بیش از ۱۶۰ هزار کیلومتر از آن‌ها استفاده کنید .

اگر متوجه شدید که تسمه تایم ترک برداشته ، ساییده شده و یا پوسیده است آن موقع باید به فکر تعویض آن باشید . مطمئن شوید که مکانیک ، تجربه کافی در خصوص نوع خودروی شما را داشته باشد . لازم نیست که حتما سراغ مکانیک‌های نمایندگی خودرو بروید ، بسیاری از مکانیک‌های آزاد‌کار با ویژگی‌های انواع خودروها آشنا هستند و می‌توانند به خوبی سرویس‌دهی کنند .

اما اگر با مکانیکی سر‌وکار دارید که با چگونگی چک کردن تسمه تایم آشنایی ندارد ، این مکانیک به احتمال زیاد جانب‌ احتیاط‌ را خواهد گرفت و تسمه‌تایم شما را تعویض خواهد کرد ، چه لزومی داشته باشد چه نداشته باشد .      

پمپ بنزین

بنزین سوپر : چه زمانی و چرا ؟

آیا گهگاهی استفاده از بنزین سوپر کمک می‌کند موتور خودروی شما تمیز بماند ؟

شاید این پرسش برای شما عجیب به نظر برسد ، اما در واقع رانندگان زیادی هستند که گهگاهی یک باک بنزین سوپر می‌زنند و گمان می‌کنند این کار کمک می‌کند موتور خودرویشان دوام بیشتری پیدا کند . آن‌ها تصور می‌کنند یک باک بنزین سوپر که حاوی اکتان بیشتری نسبت به بنزین معمولی است از فرسودگی موتور جلوگیری می‌کند . شاید صرفا هزینه بیشتر بنزین سوپر باعث می‌شود این افراد چنین تصوری داشته باشند . این تصورات اساسا نادرست می‌باشند ، با این حال گهگاه یک باک بنزین سوپر می‌تواند در موارد دیگری به موتور خودرو کمک کند .

در طراحی یک موتور خودرو که شامل فاکتورهایی مانند نسبت احتراق و دماى عملیاتى می‌شود به مسئله ای به نام درجه‌بندى اکتان نیز توجه می‌شود . شاید تصور کنید درجه‌بندى اکتان به بنزین مربوط می‌شود ، اما خود موتور نیز این درجه بندی را دارد که براساس آن کمینه سطح اکتان که موتور برای عملکرد صحیح و مناسب لازم دارد را نشان می‌دهد .

یک موتور کمینه‌ای از اکتان را لازم دارد تا ریپ نزند . ریپ زدن به دلیل احتراق کنترل‌نشده سوخت در سیلندر اتفاق می‌افتد و ریپ زدن‌های مکرر می‌تواند به موتور آسیب جدی وارد کند . درجه‌بندى اکتان در بنزین در واقع روشی برای نشان دادن سطح شاخص‌های ضد ‌کوبش و ضد‌ ریپ آن است .

اگر خودروی شما مرتبا ریپ نمی‌زند دلیلی ندارد که به دنبال بنزینی با اکتان بالاتر باشید . سطح شاخص‌ ضد ‌کوبش در بنزین معمولی برای موتور خودرو کاملا مناسب می‌باشد .

اما با بالا رفتن سن خودرو و براساس اینکه از خودرو چگونه استفاده شده ، ممکن است هر چهار تا شش سال به بنزینی با سطح بالاتری از اکتان احتیاج پیدا کند . این مسئله به این دلیل اتفاق می‌افتد که رسوبات کربن در سیلندرها نسبت احتراق را افزایش می‌دهند و در نتیجه سطح اکتان مورد نیاز بالاتر می‌رود . احتمالا به یاد داشته ‌باشید زمانی که خودرویتان نو بود ، با بنزین معمولی به خوبی کار می‌کرده و با گذشت زمان خودرو شروع به ریپ زدن کرده ؛ بنابراین بنزین سوپر سوختی نیست که برای خودروی جدیدتان باشد بلکه به خودروی قدیمی‌تان کمک می‌کند تا بهتر عمل کند .

البته بنزین سوپر جنبه‌های تجاری دیگری نیز دارد . بنزین سوپر در بیشتر موارد ، افزودنی‌هایی برای افزایش کیفیت دارد که در پالایشگاه به آن اضافه شده است . پالایشگاه‌ها و تولید‌کنندگان معمولا ماهیت دقیق این افزودنی‌ها را فاش نمی‌کنند ، اما اغلب شامل شوینده‌ها و دیگر حلال‌ها می‌شوند که کمک می‌کنند کاربراتور و دیگر اجزای سیستم سوخت‌رسانی تمیز بمانند .

چه‌ کار کنید تا خودرویتان ارزشش را از دست ندهد

بدون در نظر گرفتن اینکه چه خودرویی سوار می‌شوید یا چند سال از عمر خودرویتان گذشته ، با یک سری روش‌های ساده‌ می‌توانید از استهلاک آن جلوگیری کنید و ارزش خودرو را حفظ کنید .

در نهایت بیشتر ما خودرویمان را یا می‌فروشیم ، یا تاخت می‌زنیم و یا اگر کرایه‌ای باشد آن را پس می‌دهیم . در تمام این موارد برای برآورد ارزش خودرو عواملی مانند وضعیت خودرو ، سن خودرو و مسافت طی شده با آن را مد نظر قرار می‌دهند . برخی از این عوامل را نمی‌شود کاری کرد اما می‌توان اقدامات موثر دیگری انجام داد .

در کتاب مرجع کلی ، نویسنده کتاب چارلی ووگنهایم توصیه‌های ساده‌ای برای حفظ ارزش خودروها دارد . ” اگر مصرف‌کننده کمی زمان و دقت برای خودرویش صرف کند ، براساس نوع و مدل خودرو ، می‌تواند تا ۱۰۰۰ دلار در قیمت فروش خودرو تغییر ایجاد کند . ” در اینجا به تعدادی از این موارد ساده اشاره می‌کنیم که می‌توانید از همین امروز به کار گیرید .

۱- وضعیت درونی و بیرونی خودرو

یکی از عوامل اصلی در تعیین ارزش خودرو وضعیت درونی و بیرونی آن است .

  • نظافت و پولیش منظم و پیوسته به حفظ کیفیت درون و بیرون خودرو کمک می‌کند .
  • یک‌بار پرداخت مبلغی برای کاور صندلی‌ها ، کیفیت روکش یا چرم صندلی‌ها را محفوظ نگه خواهد داشت .
  • افراد سیگاری باید بدانند که نباید در داخل خودرو سیگار بکشند . تاثیر دود سیگار قابل شستشو و یا پوشاندن نیست و بر ارزش کلی خودرو تاثیر خواهد گذاشت .

۲- پارک کردن خودرو

  • توجه کنید که خودرویتان را کجا و کنار چه چیزی پارک می‌کنید . این مورد را احتمالا بارها شنیده باشید اما واقعا توصیه سودمندی است .
  • در صورت امکان کنار خودروهای دیگر پارک نکنید . برخی خودروهای کوپه درب‌های بزرگی دارند و همیشه مقصر اصلی در خط افتادن بر روی درب دیگر خودروها هستند .
  • در سایه پارک کنید . سقف وینیل در برخی خودروها به راحتی در اثر تابش آفتاب آسیب می‌بیند .

۳- تاریخچه نگهداری و تعمیرات 

  • به طور منظم خودرویتان را سرویس کنید و تاریخچه‌ای از نگهداری و تعمیرات خودرو را برای خودتان ثبت کنید .
  • رسید هربار شستشو ، تعویض روغن ، تیونینگ ، تنظیم تایر و دیگر سرویس‌ها را نگه‌دارید تا سابقه‌ای باشد برای نگهداری و تعمیرات خودرویتان . ارائه این رسیدها به عنوان سابقه‌ی خودرو به حفظ ارزش خودرو کمک می‌کند .

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار