چاپ کد خبر: 56424
17 خرداد 1400

چند روش عالی برای تهیه آلبالو خشک در خانه

آلبالو برای لاغری

به گزارش اول فارس، یکی از میوه های پر طرفدار فصل تابستان آلبالو است که می توان آن را به روش های مختلف مثل مربا، ترشی و حتی فریز شده استفاده کرد. این میوه ترش در سراسر جهان وجود دارد و رنگ قرمز آن به دلیل وجود آنتوسیانین است. آلبالو از میوه های بسیار خوشمزه است که سرشار از خواص دارویی بوده و می توان به جای استامینوفن و ایبوپروفن از آلبالو استفاده کرد.

طبع آلبالو

طبیعت آلبالو سرد و خشک می باشد. مصرف آلبالو برای گرم مزاجان و رفع غلظت خون و صفرا مفید است.آلبالو را می توان به صورت آلبالو تازه، ترشی آلبالو، شربت آلبالو، آب آلبالو، مربا آلبالو، آلبالو پلو و خورش آلبالو استفاده کرد.

از آلبالوهای رسمی این فصل غافل نشوید و با درست کردن آلبالو خشک چند ماه آینده را از این میوه لذت ببرید.

آلبالو

روش اول:

آلبالوها را می‌شوییم، بعد از خشک‌کردن روی سینی فر می‌ریزیم و درجه حرارت فر را روی کم‌ترین مقدار قرار می‌دهیم. بعد از حدود یک ساعت وقتی کامل آلبالوها چروکیده و کم آب شدند در فر را کمی باز می‌گذاریم که هوا جریان پیدا کند و بهتر خشک شوند. در این زمان مرتب چک می‌کنیم و گاهی هم می‌زنیم تا یک دست خشک شوند. ۲ ساعت زمان می‌برد تا خشک شدن آلبالوها به نتیجه دلخواه برسد. بعد از اتمام کار اجازه می‌دهیم خنک شوند و بعد در یخچال نگهداری می‌کنیم.

روش دوم:

دم آلبالوها را بگیرید و بدون شست و شو روی پارچه‌ای پهن کنید و به مدت ۲ روز زیر نور آفتاب قرار دهید، پس از این مدت زمان باید با فشار دست به راحتی هسته آلبالوها خارج شوند بدون انکه آسیبی به بافت آلبالو برسد. پس از اینکه هسته آلبالوها را خارج کردید باید آلبالوها را با آب سرد آبکشی کنید، پس از اینکه آب اضافی آلبالوها خارج شد آنها روی سینی پهن کنید و در محیط خانه یا بیرون بگذارید تا خشک شوند.

روش سوم:

دم آلبالوها را بگیرید و سپس بشوئید، آلبالوهای شسته شده را نمک بزنید و روی پارچه‌ای مقابل نور آفتاب قرار دهید تا خشک شود (بسته به مقدار نرمی یا خشکی‌ای که دوست دارید ۱ تا سه روز در آفتاب قرار دهید). پس از اینکه آلبالوها خشک شدند مجدد آبکشی کنید و مقداری نمک بزنید سپس ۱ ساعت در نور آفتاب قرار دهید تا آماده شود.

روش خشک کردن آلبالوی بدون هسته با استفاده از فر

برای تهیه هر نوع آلبالوی خشک بهتر است که آلبالو‌هایی را انتخاب کنید که رسیده و درشت هستند و لکه‌دار نیستند. یکی از روش‌ های خشک کردن آلبالو، تهیه آلبالوی خشک بدون هسته است.

  • ابتدا آلبالو‌ها را با آب خنک بشورید و ساقه‌های آن‌ها را جدا کنید و در آخر با یک دستمال یا حوله آن‌ها را خشک کنید.
  • سپس هسته‌های آن‌ها را یا با نصف کردن آلبالو و یا با استفاده از یک دستگاه خارج کننده هسته آلبالو، جدا کنید
  • آلبالو‌ها را روی یک سینی شیرینی پزی بچینید و در دمای ۷۴ درجه سانتی گراد برای حدود ۳ ساعت در فر بگذارید.
  • پس از آن که آلبالو‌ها کمی چروک شدند، دما را به ۵۷ درجه کاهش دهید و برای ۱۶ تا ۲۴ ساعت مجدداً در فر بگذارید.
  • توجه کنید که آلبالو‌ها هنگامی که آماده می‌شوند، کاملا بدون آب هستند و چروکیده شده اند.

طرز تهیه آلبالو خشکه با توستر

ابتدا آلبالوها را بشویید یک فویل داخل سینی توستر بکشید آلبالوها را بریزید با درجه ۱۲۵، ۱۰ دقیقه زمان بدهید حرارت ببینند بعد به صورت مداوم زیر و رو کنید و با نمکدان و به صورت کم کم نمک بپاشید حدودا ۲ ساعتی طول می کشد تا بپزد و پوست آن چروک شود.

آلبالو ها کمی آبدار باشد بهتر است.

نمک آن را در چند مرحله آخر تست می کنیم به ذائقه خودمان بستگی دارد.

آلبالوهای نارس تلخ می شوند پس حتما آن ها را جدا کنید و در ظرف در دار بگذارید تا خشک تر نشود و آبدار بماند بهتر است.

 

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار