چاپ کد خبر: 43432
4 بهمن 1399

چند ماده‌غذایی اعجاب انگیز برای جلوگیری از پیر شدن پوست

کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز گفت: پیرشدن روندی است که هیچ کس نمی‌تواند مانع آن شود. اما تغییرات چهره، پوست و زیبایی تا حدود زیادی با تغذیه سالم ارتباط دارد.

ماده‌های غذایی اعجاب انگیز برای سلامت پوست

به گزارش گروه تغذیه اول فارس ، محمدجعفر دهزاد افزود: در ادامه ۱۰ ماده غذایی را بررسی می‌کنیم که کمک می‌کند جوان‌تر و جذاب‌تر به نظر برسیم.

او ادامه داد: مصرف روغن زیتون علاوه بر اینکه باعث کاهش بیماری‌های قلبی عروقی و افزایش سلامتی بدن می‌شود، باعث افزایش الاستیسیته و قوام پوست شده و به ما در داشتن پوستی مستحکم و شفاف کمک می‌کند. همچنین اسید‌های چرب سالم موجود در روغن زیتون و آنتی اکسیدان‌های طبیعی آن، باعث افزایش ایمنی بدن و همچنین محافظت از آسیب‌های اشعه‌های خورشید به پوست می‌شود.

دهزاد بیان کرد: چای سبز غنی از آنتی اکسیدان‌ها و پلی فنول هاست که می‌تواند در حفظ کلاژن پوست، بهبود سیستم ایمنی و تقویت پوست موثر باشد. البته فراموش نکنیم مصرف روزانه بیش از سه فنجان از چای سبز توصیه نمی‌شود.

او ادامه داد: ماهی‌های چرب مثل سالمون، غنی از امگا۳ هستند که در حفاظت از پوست در برابر اشعه‌های مضر خورشید و همچنین آسیب‌های پوستی بسیار موثر عمل می‌کنند. همچنین ماهی سالمون حاوی «آستاگزانتین» است که رنگ نارنجی آن را سبب می‌شود. این ماده یک آنتی اکسیدان بسیار قوی ست.

متخصص تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: شکلات تلخ مرغوب، محتوای آنتی اکسیدانی به مراتب بیشتر از توت‌ها (بلوبری) دارد. شکلات تلخ حاوی فلاونول‌ها است که باعث بهبود خونرسانی به بافت پوستی شده و شفافیت و طراوت پوست را به ارمغان می‌آورد.

دهزاد عنوان کرد: اغلب ما از خواص ویژه سبزی‌ها آگاهیم. غنی از آنتی اکسیدان‌هایی مثل ویتامین C، کاروتنوییدها. مصرف روزانه سبزی‌ها با توجه به خواص بالا و کالری اندک، در سلامت پوست، چشم و مو‌ها بسیار حائز اهمیت است. تحقیقات نشان داده زنانی که میزان بیشتری از سبزی‌های سبز و نارنجی رنگ مصرف کردند، چین و چروک پوستی بسیار کمتری داشتند.

او اظهار کرد: منبع غنی از امگا۳ و لیگان هستند؛ لیگان‌ها در پیشگیری از بروز کلسترول بالا، دیابت، سرطان‌های سینه و پروستات بسیار موثر است.

دهزاد بیان کرد: فعالیت آنتی اکسیدانی انار به مراتب بیشتر از چای سبز است. انار التهاب را کاهش می‌دهد، به کنترل قندخون بالا کمک می‌کند، آسیب‌های پوستی را بهبود می‌بخشد و از عوارض اشعه‌های خورشید بر پوست می‌کاهد. در این روز‌ها از این دانه‌های یاقوت غافل نشویم!

کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز افزود: آوکادو غنی از اسید‌های چرب بسیار مفید، فیبر و بعضی ویتامین‌ها و املاح است. آوکادو نقش بسیار خوبی در مبارزه با التهاب، آسیب به DNA و آسیب‌های پوستی دارد.

به گفته این کارشناس تغذیه، گوجه فرنگی خام منبع غنی از ویتامین C و گوجه فرنگی پخته غنی از آنتی اکسیدان لیکوپن است. در هر دو حالت گوجه فرنگی برای داشتن یک پوست سالم و شفاف بسیار مناسب و ایده آل است!

او تصریح کرد: دارچین در کاهش التهاب، حفظ قوام و کش سانی پوست موثر است. همچنین فلفل قرمز (ماده موثره: کپسایسین) در مبارزه با التهاب و سلول‌های سرطانی مرتبط با افزایش سن نقش دارد و زنجبیل (ماده موثره: جینجرول) در مبارزه با لک و دانه‌های پوستی و التهاب نقش دارند.

گروه واتساپ

کانال تلگرام

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار