چاپ کد خبر: 88320
9 تیر 1401

چند نشانه عجیب گرفتگی عروق که مردم نمیدانند

گرفتگی عروق بیماری خطرناکی است که منجر به سکته های مختلف می شود و نشانه های پنهانی دارد که دانستن آنها به شما کمک زیادی خواهد کرد.وجودکلسیمدرعروق

علت ایجاد گرفتگی عروق

گرفتگی عروق یک بیماری آهسته و پیشرونده است که ممکن است در دوران کودکی شروع شود. اگر چه علت دقیق آن ناشناخته است، گرفتگی عروق ممکن است با آسیب لایه داخلی یک شریان شروع شود. آسیب ممکن است ناشی از:

  • فشار خون بالا
  • کلسترول بالا
  • تری گلیسیرید بالا
  • سیگار کشیدن
  • مقاومت به انسولین
  • چاقی یا دیابت
  • التهاب بیماری هایی مانند آرتریت، لوپوس یا عفونت، یا التهاب علت ناشناخته

هنگامی که دیواره داخلی یک عروق آسیب دیده است، سلول های خونی و سایر مواد اغلب در محل آسیب دیده گیر می کنند و در قسمت داخلی درون شریان قرار می گیرند. با گذشت زمان، رسوبات چربی (پلاک) ساخته شده از کلسترول و دیگر محصولات سلولی نیز در محل آسیب ایجاد می شود و سخت می شود و باعث باریک شدن شریان ها می شود. اندام ها و بافت های متصل به شریان های مسدود شده پس از گرفتگی عروق خون کافی برای عملکرد مناسب دریافت نمی کنند. علاوه بر این، پلاک ممکن است باعث لخته شدن خون شود که می تواند جریان خون را به قسمت خاصی از بدن شما متوقف کند.

علائم گرفتگی عروق

Atherosclerosis diagram

گرفتگی عروق معمولا علائم و نشانه‌های خاصی ندارد، مگر تا زمانی که یکی از عروق به شدت تنگ شده یا کاملا مسدود شود و جریان خون را مختل کند. بسیاری از افراد نمی‌دانند که مبتلا به این بیماری هستند تا زمانی که دچار یک عارضه اورژانسی مانند حمله قلبی یا سکته مغزی شوند. البته برخی افراد ممکن است نشانه‌ها و علائم گرفتگی عروق را داشته باشند. بسته یه اینکه کدام سرخرگ مسدود شده باشد، علائم گرفتگی عروق فرق دارد. گرفتگی عروق خونی به تدریج توسعه می یابد. گرفتگی عروق خفیف معمولا علائم ندارد. علائم گرفتگی عروق متوسط تا شدید به این بستگی دارد که کدام شریان ها آسیب ببینند؛ مثلا:

اگر گرفتگی عروق در شریانهای قلب خود دارید، ممکن است علائم گرفتگی عروق مانند درد قفسه سینه یا فشار در سینه (آنژین) داشته باشید.

اگر در شریان هایی که خون به مغز می رسانند، دچار گرفتگی عروق شوند علائم گرفتگی عروق ممکن است شامل بی حسی یا ضعف ناگهانی در بازوها یا پاها، دشواری صحبت کردن یا نادیده گرفتن گفتار، از دست دادن موقت بینایی یا فلج موقت عضلات صورت باشد. این علائم یک حمله ایسکمیک گذرا (TIA) را نشان می دهند که اگر بدون درمان باقی بمانند ممکن است به یک سکته مغزی توسعه پیدا کنند.

اگر در رگ ها سینه ها و پاها شما گرفتگی عروق پیدا کنید، ممکن است علائم گرفتگی عروق شامل درد پا و عضلات پا در هنگام پیاده روی داشته باشید. در صورت وجود گرفتگی عروق در شریان هایی که به کلیه منتهی می شود، فشار خون بالا یا نارسایی کلیه ایجاد می شود.

اولین نشانه ها و علائم گرفتگی عروق می تواند از دوران نوجوانی شروع شود. اغلب تا زمانی که پلاک تشکیل شود یا جریان خون بسیار محدود شود، هیچ علائم گرفتگی عروق قابل تشخیص نمی باشد. معمولا چند سال طول می کشد تا علائم گرفتگی عروق، خود را نشان بدهند. علائم گرفتگی عروق بستگی به آن دارد که کدام شریان ها آسیب دیده باشند.

اختلال نعوظ

گاهی اوقات مردان به مشکلی به نام اختلال نعوظ دچار می شوند تا جایی که نعوظ برای آن ها غیرممکن خواهد شد که این اتفاق می‌ تواند یکی از علائم گرفتگی عروق باشد. معمولاً بعد از آن احتمال حمله قلبی هم وجود دارد، پس نباید این مشکل را شوخی بگیرید.

درد ماهیچه ساق پا هنگام راه رفتن

درد گرفتن ماهیچه ساق پا می تواند نشان دهنده گرفتگی عروق باشد که این اتفاق بیشتر در بین افراد سیگاری رخ می دهد. اگر برای شما هم چنین اتفاقی افتاد؛ باید بدون تأخیر به پزشک مراجعه کنید و وضعیت خود را بررسی نمایید چرا که شاید فشارخون مناسبی نداشته و گردش خون تان ضعیف انجام می شود که یکی از علائم گرفتگی عروق است.

سفت شدن فک

سفت شدن فک یکی دیگر از علائم گرفتگی عروق است که در بین خانم ها بیشتر اتفاق می‌ افتد اما مردان هم باید نسبت به آن آگاه باشند. هر گونه درد در ناحیه فک و گردن جزء علائم رایج گرفتگی عروق محسوب می‌ شود که به خاطر جریان خون ضعیف به بخشی از قلب اتفاق می افتد.

درد قسمت پایین کمر

درد در قسمت پایین کمر شاید به خاطر پیر شدن ماهیچه تان نباشد. طبق اطلاعات موجود، این درد در بدن ممکن است به خاطر گرفتگی عروق رخ داده باشد که علت آن جریان خون ضعیف در بخشی از بدن است که در کنارِ آن مشکلاتی مانند دیسک کمر هم اتفاق خواهد افتاد.

عادتِ سیگار کشیدن

سیگار خودش می تواند عاملی برای گرفتگی عروق باشد. اگر جزء افرادی هستید که عادت به سیگار کشیدن دارید مراقب باشید؛ چرا که مواد شیمیایی موجود در دخانیات عاملی برای مشکلات عروقی خواهد بود.

این مطلب را حتما بخوانید:

فال حافظ روزانه با تفسیر دقیق ۱۰ تیر ۱۴۰۱

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار