چاپ کد خبر: 98251
29 آبان 1401

چند نکته مهم درباره یائسگی که به زن ها نمی گویند

بسیاری از زنان، تا به امروز، به افسانه ها و باورهای غلط در مورد یائسگی اعتقاد دارند. برخی حتی از این پدیده آگاه نیستند.

این یک مرحله مهم و اجتناب ناپذیر در زندگی هر زنی است. حتی با وجود این که بخش مهمی از زندگی هر زن است، هنوز به اندازه کافی در مورد آن صحبت نمی شود.

بسیاری از زنان، تا به امروز، به افسانه ها و باورهای نادرست در مورد یائسگی، صرفاً به دلیل عدم آگاهی در مورد آن اعتقاد دارند. در بخش سلامت امروز اول فارس هفت نکته وجود دارد که هر زنی باید درباره یائسگی بداند.
یائسگی چیست؟

زنان در سن ده تا چهارده سالگی به بلوغ می رسند و سیکل قاعدگی خود را شروع می کنند. این زمانی است که تخمدان‌های آن‌ها شروع به تولید تخمک می‌کنند و تخمک‌های بارور نشده در پایان هر ماه همراه با دیواره رحم ریخته می‌شوند و در نتیجه قاعدگی ایجاد می‌شود.

هنگامی که زنان به اوایل دهه چهل خود می رسند، تخمدان های آنها تولید تخمک را متوقف می کند که باعث توقف قاعدگی می شود. این به عنوان یائسگی شناخته می شود.

زنان از سن چهل تا پنجاه و پنج سالگی یائسه می شوند. طبق مطالعات مختلف، میانگین سن یائسگی در زنان ۴۶.۲ سال است.

علائم چیست؟

علائم یائسگی چیست؟

حدود ۱ تا ۲ سال قبل از شروع آن، زنان مرحله قبل از یائسگی را می گذرانند. این مرحله نشانه علائم اولیه است. زنان در مرحله قبل از یائسگی سیکل های نامنظم قاعدگی را پشت سر می گذارند. این می تواند حدود ۲-۳ سال طول بکشد.

 یک زن ممکن است علائم مختلفی مانند موارد زیر را تجربه کند:

نوسانات خلقی
تحریک پذیری
افسردگی
خستگی
گرگرفتگی
افزایش وزن
این علائم باید برطرف شوند، به همین دلیل است که در آن زمان باید به پزشک مراجعه کنید.

چیزهایی که هر زنی باید بداند:

تاثیر یائسگی چیست؟

با یائسگی مشکلات زیادی ایجاد می شود. تراکم استخوان در زنان را کاهش می دهد و باعث پوکی استخوان یا ضعف استخوان می شود.

همچنین باعث علائم دستگاه ادراری تناسلی مانند خشکی واژن، تحریک پذیری ادرار و UTIs مکرر (عفونت دستگاه ادراری) می شود. زنانی که در این دوران قرار می‌گیرند در رابطه جنسی مشکل دارند و مقاربت دردناکی را تجربه می‌کنند.

تغییر سبک زندگی و اصلاح رژیم غذایی

این یک پدیده طبیعی در بدن است. زنان در دوران یائسگی هیچ نگرانی در مورد آن ندارند.زنان باید تغییرات سبک زندگی را به شرح زیر بپذیرند تا به آرامی این مرحله را طی کنند.

_۳۰-۴۵ دقیقه ورزش منظم و حداقل ۲ جلسه تمرین قدرتی: این امر همچنین تراکم استخوان را افزایش می دهد و به پیشگیری از پوکی استخوان کمک زیادی می کند.

_یک رژیم غذایی سالم و مغذی برای زنانی که در این دوران قرار دارند ضروری است.
_زنانی در این دوره دچار پدیده ای به نام «سندرم پوچی» می‌شوند، زیرا تمایل دارند احساس انزوا و تنهایی کنند. داشتن یک سرگرمی یا امتحان کردن مهارتی جدید ممکن است به این امر کمک کند.

_غربالگری منظم و ویزیت پزشک.

به محض شروع تشخیص علائم، مهم است که یک قرار ملاقات با متخصص زنان خود تعیین کنید. آن ها ممکن است بتوانند به تشخیص برخی از ناهنجاری هایی که ممکن است در بدن شما رخ دهد کمک کنند.

چیزهایی درباره این پدیده در زنان

زنان برای دریافت راهنمایی در مورد ورزش و رژیم غذایی خود نیاز به مراجعه مکرر به پزشک دارند. ماموگرافی مهم است و باید به طور منظم انجام شود. سونوگرافی و آزمایش پاپ اسمیر به همراه آزمایش خون نیز لازم است تا پزشکان ببینند که آیا فرد به درمان جایگزینی هورمونی نیاز دارد یا خیر.

وزن بدن و یائسگی

چندین مطالعه نشان داده اند که کمبود وزن می تواند باعث یائسگی زودرس شود. هر چه بدن شما چربی بیشتری داشته باشد، استروژن بیشتری تولید می کند. اگر ذخایر استروژن به دلیل وزن کم بدن بسیار کم باشد، می تواند باعث علائم زودرس شود.

نقش عوامل ژنتیکی

مشخص شده است که عوامل ژنتیکی بر یائسگی در زنان تأثیر می گذارد. زنانی که مادران و خواهرانشان تجربه زودرس را داشته اند نیز مستعد ابتلا به این بیماری هستند.

علائم پیش یائسگی

۱- گرگرفتگی و تعریق شبانه

۲- مشکلات خواب و نوسانات خلقی

۳- خشکی واژن و بی اختیاری ادرار

این علائم معمولا ۴ تا ۵ سال قبل از یائسگی کامل اتفاق می‌افتد و با یائسگی کامل از شدت بعضی از این علایم کاسته می‌شود.

۱- گرگرفتگی و تعریق شبانه : احساس گرمای شدید به خصوص در صورت و بالاتنه که گاهی چند ثانیه تا چند دقیقه طول می کشد و ممکن است چندین بار در طول شبانه روز و به خصوص شب ها رخ دهد که این علائم می‌تواند با تجویز داروهایی که توسط پزشک متخصص تجویز می شود کنترل شود. این داروها شامل داروهای هورمونی و غیر هورمونی هستند.

۲- مشکلات خواب و نوسانات خلقی : که به دلیل گرگرفتگی و تعریق شبانه ممکن است اختلالات خواب رخ دهد و افسردگی های خفیف در این دوران ایجاد می‌شود که می‌توان موارد زیر را جهت کاهش اختلال خواب امتحان کرد:

– از خوردن وعده های سنگین غذایی در شب خودداری کنید.

– از سیگار کشیدن اجتناب کنید.

– قهوه و کافئین را در بعد از ظهر کم کنید.

– در طول روز چرت نزنید.

– قبل از خواب از شیر یا ماست استفاده کنید.

– در اتاق ساکت و خنک بخوابید.

– برای بهتر کردن کیفیت خواب، گرفتگی را درمان کنید.

۳- خشکی واژن و بی اختیاری ادرار : خارش، و درد موقع نزدیکی، احساس سوزش ادرار و بی اختیاری ادرار از مشکلات شایع زنان در زمان یائسگی است.

این خانم ها احساس ناراحتی در طول رابطه جنسی دارند که البته می توان از روان کننده ها و مرطوب کننده های واژن جهت خشکی واژن استفاده کرد ولی امروزه برخی پزشکان روش لیزر واژینال جهت رفع خشکی و درد موقع نزدیکی و بی اختیاری ادراری توصیه میشود که ۲ تا ۳ جلسه لیزر واژن می‌تواند این علائم را بهتر از کرم ها و روان کننده ها کاهش دهد.

درمان علائم یائسگی

۱- درمان غیر هورمونی :
– استفاده از داروها

– استفاده از لیزر واژینال

۲- درمان های هورمونی : استفاده از داروهای هورمونی که می تواند علائم یائسگی را کاهش دهد. داروهای هورمونی یکسری عوارض ایجاد می‌کند :

– تغییرات خلقی

– نفخ شکم

– تورم شدید سینه ها

– سردرد

– خونریزی های واژینال

-مطالعات نشان داده زنانی که از هورمون درمانی استفاده می‌کنند در معرض بیشتری برای حمله قلبی و سکته های مغزی و لخته شدن خون قرار دارند و همچنین ممکن است مصرف مداوم هورمون درمانی خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهد.

* توصیه می شود جهت بهبود و کنترل علائم پیش یائسگی و یائسگی با پزشک متخصص زنان مشورت کنید تا بهترین و کم عارضه ترین درمان ها را برای شما جهت کنترل علائم تجویز نماید.

سوال شایعی که همیشه مطرح می شود این است که آیا می توان سن یائسگی را به تعویق انداخت ؟

خیر. یائسگی نیز مرحله ای از زندگی است که قابل به تعویق انداختن نیست، ولی می توان با درمان مناسب تا حد زیادی علائم آن را کنترل کرد.

چه زمانی افرادی که در مرحله پیش یائسگی یا یائسگی قرار دارند باید به پزشک متخصص زنان مراجعه کنند :

۱- اگر پریود تان به طور ناگهانی شدید و حاوی لخته های خون باشد.

۲- اگر بعد از نزدیکی دچار خونریزی می شوید.

۳- اگر پریودتان بیشتر از حد معمول طول بکشد.

۴ – اگر لکه بینی بعد از پریود داشتید.

۵- اگر فاصله بین دو پریودتان کم شده باشد.

عوارض بلند مدت تر یائسگی

پوکی استخوان و بیماری های قلبی ، خطرات بلندزمدت تر مربوط به یائسگی هستند. دلیل آن این است که استروژن نقش مهمی در محافظت از استخوان ها و قلب دارد ، کاهش استروژن که به دلیل یائسگی رخ می دهد ، بدن را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری پوکی استخوان و بیماری های قلبی قرار می دهد. بهتر است در مورد گزینه های درمانی موجود برای محافظت در برابر این بیماری ها با پزشک متخصص زنان مشورت کنید.

سخن آخر اینکه :

یائسگی نیز مرحله ای از زندگی به حساب می آید و دوران پس از یائسگی تفاوت زیادی با زندگی قبل از این دوران ندارد. یادتان باشد که درست غذا بخورید و ورزش کنید. رژیم غذایی مغذی و ورزش منظم به استخوان ها و قوی شدن آنها کمک می‌کند و مراجعه منظم به پزشک و چک اپ دوره ای در این دوران بسیار ضروری است.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار