چاپ کد خبر: 80852
23 فروردین 1401

چه بر سر خرس قهوه‌ای ماجراجو در حاجی‌آباد مرودشت آمد؟

بنا به گفته محلی‌ها این خرس احتمالا از زیستگاه گونه حفاظت شده خرس قهوه‌ای که در نزدیکی حاجی‌آباد در شهرستان مرودشت قرار دارد به سمت زمین‌های کشاورزان آمده است.

 رئیس اداره امور حیات وحش محیط زیست استان فارس درباره وجود خرس در روستای حاجی‌آباد مرودشت گفت: ازدحام روستائیان و سروصدای آنها سبب شده که زنده‌گیری خرس در شب‌های گذشته با مشکل مواجه شود.

به گزارش اول فارس ، اوایل هفته بود که خبر ورود یک خرس به روستاهای اطراف تخت جمشید به ویژه روستای حاجی‌آباد شهرستان مرودشت رسانه‌ای شد که دلیل عمده این امر به گفته کارشناسان تلاش حیوان برای کسب غذا است.

هر چند که محیط زیست استان فارس از لحظه اطلاع از ماجرا برای زنده‌گیری خرس و حفاظت از مردم روستا وارد عمل شده اما تاکنون موفق به زنده‌گیری این خرس نشده است و یکی از دلایل عمده آن رفتارهای ناهنجار و هیجانی مردم در مواجه با خرس است.

لیلا جولایی، رئیس اداره امور حیات وحش محیط زیست استان فارس در گفت‌وگو با تسنیم با بیان اینکه گشت و پایش نیروهای حفاظت محیط زیست همچنان ادامه دارد اما شب گذشته خرس دیده نشده است، اظهار داشت: پایش و تلاش برای زنده‌گیری خرس تا هفته آینده ادامه دارد اما در این میان همکاری مردم بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه چندین سال خشکسالی و عدم بارش در فصل بهار دلیل عمده ورود خرس یا هر حیوان دیگری به سکونتگاه انسانی است، افزود: خشکسالی‌ها، عدم بارش در فصل بهار و اینکه محصولات جنگلی هنوز به دست نیامده سبب شده که این قلاده خرس برای به دست آوردن آب و غذا به سمت روستا برود.

جولایی با بیان اینکه مردم نیز با انجام برخی از امور زمینه ورود به روستا را فراهم می‌کنند، بیان کرد: دسترس بودن منابع غذایی از جمله رها کردن زباله‌ها و پسماندها سبب می‌شود که خرس و شغال و دیگر حیوانات برای رفع گرسنگی به سراغ این پسماندها بیایند پس از مردم تقاضا داریم که زباله‌ها و پسماندهای خود را در مکان یا ظرفی سربسته قرار دهند.

رئیس اداره امور حیات وحش محیط زیست استان فارس همچنین به لزوم حصارکشی و فنس‌کشی باغات اشاره و عنوان کرد: روستائیان باید باغ‌های خود را حصارکشی کنند که در همه دنیا از حصاری با عنوان الکتروفنس استفاده می‌کنند که ولتاژ ضعیفی دارد و سبب دور کردن حیوان می‌شود.

وی با بیان اینکه مرغداری‌ها و محل نگهداری گوسفندان نیز باید از استحکام لازم برخوردار باشد تا حیوان نتواند به راحتی ورود کند، افزود: در روستای مذکور مرغداری‌ها دیواره مستحکمی ندارد و در نتیجه خرس به راحتی به منابع غذایی دسترسی پیدا می‌کند.

جولایی همچنین نحوه رفتار صحیح مردم در مواجه با خرس را مهم دانست و گفت: ما از مردم تقاضا داریم در کنار رعایت اصول ذکر شده با رفتار صحیح مانند ایجاد سروصدا یا سوت حیوان را از وجود خود مطلع کنند تا آسیبی متوجه خرس و مردم نشود اما متاسفانه رفتارهای هیجانی مانع زنده‌گیری خرس شده است.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

محمد شنبه , ۲۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۹

طبق صحبت دوستان همون روستا که محیط زیست اصلا پیگیری نکرده بوده هرچی زنگ میزدن کسی جوابگو نبوده.
بعد ۱۰روز اخبار استان مصاحبه کرده بود دوستان محیط زیست اومده بودن جلو دوربین توضبح میدادن که بودجه نداریم و هر تیر بیهوشی ۷.۸ میلیون هزینشه.
امیدوارم این حیوون زبون بسته چیزیش نشه فرار کرده باشه

Sajjadian شنبه , ۲۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۹

دیشب …سیدون بود که…. خیییلی سگها فارس می کردن که من که خونمون یک مرحله دورتر است خودم زدم باید خود رسیده باشد که اینطور صدا می کنم وسط اون صداهای صدای مثل صدای خرس هم اومد یک بار، همون موقع توی گروه ها هم عکس و خبرش اومد… که تو خیابون مسجد جامع بوده….خرس بزرگ قهوه ای و دقیقا همون جا!!

ناشناس جمعه , ۲۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۶

باید با اسلحه مخصوص بیهوش شه و به کوه برگرده

باقری جمعه , ۲۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۹

خدا کنه سمت تخت جمشید حرکت نکنه

ناشناس پنجشنبه , ۲۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۰:۴۱

نباید این حیوان اینقدر خسته میکردن..بیچاره گرسنه است

محمدزارع پنجشنبه , ۲۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۰:۲۶

دوشب هست پیداش نیست خدا کنه رفته باشه کوه تا ازدست این مردم نجات پیدا کنه چند شبی مهمون مرغداری ها بود

محسن پنجشنبه , ۲۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۰:۱۸

..میگه . یک هفته اس میان بدون هیچ امکاناتی با کلاشینکف میخوان خرس زنده بگیرن

فلاحی پنجشنبه , ۲۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۰:۱۸

. با کلاشینکف میخوان خرس زنده بگیرن ؟

A چهارشنبه , ۲۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۰

هنوز خرس به محل زندگیتون حمله نکرده از دیوار حیاط خونتون نیومده تو حیاط که بترسی .هنوز اسایش خونوادت به خطر نیافتاده که اظهار نظر میکنی .اهل حاجی اباد همه در تلاش هستن که به خرس اسیبی نرسه و زنده بگیرنش .

ناشناس چهارشنبه , ۲۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۸

هنوز خرس به محل زندگیتون حمله نکرده از دیوار حیاط خونتون نیومده تو حیاط که بترسی .هنوز اسایش خونوادت به خطر نیافتاده که اظهار نظر میکنی .اهل حاجی اباد همه در تلاش هستن که به خرس اسیبی نرسه و زنده بگیرنش

Rose چهارشنبه , ۲۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۷

آخی?خدا کنه نکشنش??گنا داره??

ناشاش چهارشنبه , ۲۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۳

آدم این که می بینه ناخودآگاه یاد فیلم صمد پرویز صیاد می افته خدایی تو هر زمینه بازی در میارن آخه چیکار دارین بگذارین خرس بدبخت بگیرن

سهراب خان چهارشنبه , ۲۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۹:۱۲

با سلام پلنگ هستند از خرس نمی ترسند

آخرین اخبار